Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav LWes » mån feb 21, 2005 16:13

Yog-Sothoth skrev:
AKS skrev:Y-S: Jag hör ju att du inte sett Sommarnattens leende! Get to it, boy! ;)

Bergman är jag faktiskt lite nyfiken på, jag har hört mycket bra om hans filmer. De faller dock in i facket "gamla filmer", vilket inte är så populärt hos mig heller. ;) Inget ont om gamla filmer i sig (jag älskar Nosferatu, gamla Star Trek-filmer mm), men det som ansågs vara roligt och spännande på den tiden biter inte så mycket på mig idag. Ungefär som att faktumet att de flesta Bollywood-filmer är musikaler verkar konstigt för oss västerlänningar.

Jag håller med om allt du tycker om svenska filmer.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » mån feb 21, 2005 16:24

adolvsson: Rent tekniskt tycker jag att svenska filmer är dåliga också. Ljud och ljus känns ofta väldigt amatör/film-studentmässigt, värre än de billigaste av amerikanska independantfilmer. Jag håller dock med det du säger om europeiska filmer, där finns det mycket bra. Danska filmer slår ju lätt svenska.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav carre » mån feb 21, 2005 17:10

IDIOTEN! hur bra är inte den!?!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav noike » mån feb 21, 2005 17:12

Yog-Sothoth skrev:adolvsson: Rent tekniskt tycker jag att svenska filmer är dåliga också. Ljud och ljus känns ofta väldigt amatör/film-studentmässigt, värre än de billigaste av amerikanska independantfilmer.

Jag tycker snarare att amerikanska independentfilmer är bättre ljussatta än andra från det landet som tenderar att vara massivt överbelysta. Samma sak med ljud. Man hör sällan någon mumla i en sommarstorfilm om det nu inte råkar vara Jeff Goldblum.

Problemet med svenska filmer är att de inte gör någon direkt åtskillnad beroende på vad de ska spela in på för material (film/vhs/digitalt) eller ifall det är för tv/bio.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » mån feb 21, 2005 19:40

ey skrev:IDIOTEN! hur bra är inte den!?!

Är det en svensk filmatisering av Dostojevskij?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tob » mån feb 21, 2005 19:50

Yog-Sothoth skrev:

Nej, En absurd dogma produktion av en (säkert aningen hög) Lars von trier.

För övrigt, go adolvsson när det gäller svensk film. Stödjer dig till 100 procent och det var länge sedan jag läste ett såpass långt inlägg som jag håller med om allt till hundra procent. Kanske inte det om spansk film som jag sett mycket lite av, och det mesta jag har sett ifrån Spanien är av Pedro Almodóvar och tycker han är riktigt överskattad.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » mån feb 21, 2005 19:52

Tob skrev:
Yog-Sothoth skrev:

Nej, det är Idioterna.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » mån feb 21, 2005 19:54

caffeineaddict skrev:
Tob skrev:
Yog-Sothoth skrev:

Nej, det är Idioterna.

Fan....Äsh, petitesser ;)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » mån feb 21, 2005 19:56

Tob skrev:
Yog-Sothoth skrev:

Se caffeineaddicts inlägg. IdioteRNA är dessutom dansk. Möjligtvis var det den som ey menade också?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tob » mån feb 21, 2005 19:59

Yog-Sothoth skrev:
Tob skrev:
Yog-Sothoth skrev:

Se caffeineaddicts inlägg. IdioteRNA är dessutom dansk. Möjligtvis var det den som ey menade också?

Jo, men eftersom du hävdade starkt att Dansk film var bättre än Svensk i inlägget före så antog jag, egentligen utan att tänka, att ey menade idioterna.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav carre » mån feb 21, 2005 20:23

jag vart tydligen hög när jag skrev detdära..hmrm..
den enfaliga mördaren.
tänkte jag på.. det förstår väl vem som helst..
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav noike » mån feb 21, 2005 20:47

ey skrev:jag vart tydligen hög när jag skrev detdära..hmrm..
den enfaliga mördaren.
tänkte jag på.. det förstår väl vem som helst..

Jag förstod inte det, men jag tänkte på den själv. (Tankegång: "Idioten? Är det en Hasse Alfredsson-film? Ohh, Den Enfaldige Mördaren!")
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav carre » mån feb 21, 2005 22:12

Jag förstod först inte mig själv. Fast, det brukar hända ganska ofta.

Hursomhelst. Den enfaligen mördaren är iaf en av de bästa svenska filmerna.
Tillsammans med Fanny och Alexander. Älskar den filmen.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav AKS » mån feb 21, 2005 22:18

Den enfaldige mördaren är oerhört bra. En av de bästa svenska filmer jag sett. Lätt topp 3. Sen är jag inte heller så förtjust i svenska filmer, men jag uppskattar guldkornen som är få, men oh så trevliga då man finner dem. Dömer dock inte svenska filmer på förhand bara för att de är svenska. Skulle kännas oerhört dumt av mig att göra det.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån feb 21, 2005 23:32

Jag är ett stort Bergman-fan och gillar även Moodysson (även om jag inte har sett den senaste än) och Roy Andersson (främst En kärlekshistoria). Annars känns det lätt som att kvalitéen är lite tunn i film-Sverige, men jag försöker låta bli att döma svenskt på förhand. Tycker vi har många duktiga skådisar, men färre duktiga författare/regissörer. Det är mitt intryck iaf. Ska dock erkänna att jag nog inte har sett en ny svensk film på ett bra tag.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Zaxx » tis feb 22, 2005 0:40

Nattvakten är dansk....
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Glorificus » tor feb 24, 2005 21:28

caffeineaddict skrev:Annars känns det lätt som att kvalitéen är lite tunn i film-Sverige, men jag försöker låta bli att döma svenskt på förhand. Tycker vi har många duktiga skådisar, men färre duktiga författare/regissörer.

Vänta bara 2-3 år. ;)
Min klass består av sjutton blivande manusförfattare och många vill även regissera. Jag håller dessutom på att konvertera en efter en till Whedonismen, så den influensen kommer att finnas i film- och tv-Sverige.

Zaxx skrev:Nattvakten är dansk....

Såg den med klassen igår. De flesta tyckte att den började bra, men att historien hellre kunde ha utvecklats annorlunda.
Blev t.ex. lite banalt när man fick veta vem psykopaten var och "det mystiska" avslöjades helt och hållet.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » tor feb 24, 2005 21:44

Glorificus skrev:Vänta bara 2-3 år. ;)
Min klass består av sjutton blivande manusförfattare och många vill även regissera. Jag håller dessutom på att konvertera en efter en till Whedonismen, så den influensen kommer att finnas i film- och tv-Sverige.

Fast är inte film/tv-industins toppstyrning ett större problem?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » fre feb 25, 2005 1:44

noike skrev:
Glorificus skrev:Vänta bara 2-3 år. ;)

Fast är inte film/tv-industins toppstyrning ett större problem?

För att manusförfattare/regissörer ska få möjligheten att berätta sina historier?
Låt oss säga som så att vi redan fått börja träna på att mingla. Och att hålla ögonen öppna när vi åker tåg. Förvånansvärt många deals med producenter görs på tåg. :D

I Sverige blir ungefär ett av tjugo skrivna manus producerade. Som kan jämföras med i USA, där siffrorna är ett av fyrahundra manus.
Så är man bra på det man gör är det inte svårt att få genomföra sina filmprojekt här i Sverige. Branschen efterlyser bra förmågor.
Samtidigt får vi förstås höra skräckhistorier om finansieringsproblem, t.ex. från personer som begränsat sig till att bara göra en sorts dokumentärer. Men begränsar man vad man har att erbjuda begränsar man också sina egna möjligheter att få stöd.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » fre feb 25, 2005 3:17

Om ni undrar hur nästa Star Wars-film kommer se ut kan ni titta er mätta på den här sidan. Inget för spoilerfobiska människor dock, här avslöjas i princip hela filmen i bilder.

http://www.tpu.fi/~t4jlaaks/ep3/
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav LWes » fre feb 25, 2005 12:24

Yog-Sothoth skrev:Om ni undrar hur nästa Star Wars-film kommer se ut kan ni titta er mätta på den här sidan. Inget för spoilerfobiska människor dock, här avslöjas i princip hela filmen i bilder.

http://www.tpu.fi/~t4jlaaks/ep3/

Trots att jag är en riktig Star Wars-nörd vill jag inte se det. Det blir inge kul om man redan vet allt!
Fast jag såg teasern i går, och jag blev väldigt uppspelt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » lör feb 26, 2005 1:37

Jag klassar filmen Cube som en av dem bästa filmer som har gjorts. Huvudsakliga anledningen är att den lyckas på ett makalöst bra sätt överföra alla känslor som karaktärerna känner till mig. Filmen blir nästan skamligt engagerande. Dessutom är det väldigt sluten, den visar bara en situation, en bisarr sådan dessutom.

Cube 2 - Hypercube var inget annat än en upprepning av första filmen men med högra budget och inte alls samma fingertoppskänsla scenerna. Nästan på ett desperat sätt försöker man utveckla konceptet, ett koncept som inte borde utvecklas i den riktingen som man gör i andra filmen, det blir för mycket helt enkelt.

Det var faktiskt med stor spänning som jag satte igång Cube Zero. Med en gång känner man sig igen från första filmen och med en gång blev jag uppslukad av stackaren som söker efter en utväg men som till sist blir offer för en fälla. Riktigt vidrig sådan också. Men där slutar likheterna, man klipper över till två personer som sitter i något slags kontroll rum. Filmen försöker förklara mer kring den ohyggliga konstruktionen, på gott och ont. Visserligen var en av första filmens styrka att det inte förklarade ett skvatt, men jag tycker inte filmen förstör magin med första filmen ändå. Bara man försöker separera filmerna. Filmen känns liten flummig nästan, jag vet inte vad jag skall tycka om scenerna utanför själva systemet. Jag vill befinna mig inne i system ihop med människorna som är fast där, därför tycker jag filmen tappar tempo hela tiden, gång på gång. Det bli ryckigt och oharmoniskt.

Första filmen är och förblir ett mästerverk, efterföljarna känns mest bara tafatta i jämförelse. Tyvärr. Cube Zero är visserligen bättre än andra delen, men långtifrån första delen. Och det bästa med filmen kanske var att jag blev påmind om hur mycket jag älskar första filmen.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör feb 26, 2005 2:31

Jag tyckte väldigt mycket om Cube (trots rätt taffligt skådespeleri). Jag tänker aldrig se uppföljarna. That's a promise.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » lör feb 26, 2005 2:35

Jag måste se Cube 3! Grrr att jag inte tänkt på det innan. Får bli i sommar...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Zaxx » tis mar 01, 2005 15:16

Denhära Constantine verkar ju vara riktigt grymm.. ngn som "sett den" än ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Tob » tis mar 01, 2005 18:41

Zaxx skrev:Denhära Constantine verkar ju vara riktigt grymm.. ngn som "sett den" än ?

Ej sett, men vi kan ju kosta på oss en trailer http://www.apple.com/trailers/wb/constantine/trailer/large.html

Tycker filmen ser helt klart intressant ut, det som kan ställa till det rejält är Keanu Reeves. Tillhör en grupp av folk som länge försökte försvara den där halvtaskige skådespelaren, men iom uppföljarna av Matrix så har jag lagt det åt sidan och accepterar att han är en av dem sämsta skådespelarna (av dem stora) idag. Tittar man på trailern så är ju risken att han sänker filmen rejält. Men den är R-Rated så hopp finns ändå =)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tam » tis mar 01, 2005 22:56

Tob skrev:Keanu Reeves. Tillhör en grupp av folk som länge försökte försvara den där halvtaskige skådespelaren, men iom uppföljarna av Matrix så har jag lagt det åt sidan

Var det bara jag som tyckte Matrix Reloaded rockade? Revolutions kan dock inte ens jag försvara.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Tob » tis mar 01, 2005 23:05

Tam skrev:
Tob skrev:Keanu Reeves. Tillhör en grupp av folk som länge försökte försvara den där halvtaskige skådespelaren, men iom uppföljarna av Matrix så har jag lagt det åt sidan

Var det bara jag som tyckte Matrix Reloaded rockade? Revolutions kan dock inte ens jag försvara.

Har egentligen inte så mycket emot något av matrix uppföljarna. Tycker dem bjuder på en hel del finfina actionsekvenser och biljakten i reloaded är underbar. Det jag hackade på i detta fallet var Keanu Reeves skådespelarinsatser.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tam » ons mar 02, 2005 0:40

Tyckte Keanu var utmärkt som Neo. Han hade rätt kroppshållning.

Han är väl inte mycket till skådis, men jag tror inte han skulle kunna förstöra en film för mig. Jag menar, han är inte Matthew MacConaughey.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Zaxx » ons mar 02, 2005 1:15

Tycker Matrix alla 3 filmerna är grymma!
Keanu är oxå bra som Neo!.. Inget att klaga på där.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film