av Tob » lör feb 26, 2005 1:37
Jag klassar filmen Cube som en av dem bästa filmer som har gjorts. Huvudsakliga anledningen är att den lyckas på ett makalöst bra sätt överföra alla känslor som karaktärerna känner till mig. Filmen blir nästan skamligt engagerande. Dessutom är det väldigt sluten, den visar bara en situation, en bisarr sådan dessutom.
Cube 2 - Hypercube var inget annat än en upprepning av första filmen men med högra budget och inte alls samma fingertoppskänsla scenerna. Nästan på ett desperat sätt försöker man utveckla konceptet, ett koncept som inte borde utvecklas i den riktingen som man gör i andra filmen, det blir för mycket helt enkelt.
Det var faktiskt med stor spänning som jag satte igång Cube Zero. Med en gång känner man sig igen från första filmen och med en gång blev jag uppslukad av stackaren som söker efter en utväg men som till sist blir offer för en fälla. Riktigt vidrig sådan också. Men där slutar likheterna, man klipper över till två personer som sitter i något slags kontroll rum. Filmen försöker förklara mer kring den ohyggliga konstruktionen, på gott och ont. Visserligen var en av första filmens styrka att det inte förklarade ett skvatt, men jag tycker inte filmen förstör magin med första filmen ändå. Bara man försöker separera filmerna. Filmen känns liten flummig nästan, jag vet inte vad jag skall tycka om scenerna utanför själva systemet. Jag vill befinna mig inne i system ihop med människorna som är fast där, därför tycker jag filmen tappar tempo hela tiden, gång på gång. Det bli ryckigt och oharmoniskt.
Första filmen är och förblir ett mästerverk, efterföljarna känns mest bara tafatta i jämförelse. Tyvärr. Cube Zero är visserligen bättre än andra delen, men långtifrån första delen. Och det bästa med filmen kanske var att jag blev påmind om hur mycket jag älskar första filmen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22