House

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » sön feb 27, 2005 0:52

caffeineaddict skrev:1.04. Ett steg upp från tidigare. Nu börjar det likna något! :)

Good boy. Kill the baby!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön feb 27, 2005 12:37

1.08. Nu tycker jag ordentligt om serien. Fortfarande inte lika överväldigad som you lot, men det är riktigt bra, även om inte alldeles magnifikt (förmodligen på grund av att det bara är standalone). Helt klart en mycket sevärd serie. Jag lär nog hinna se de fyra avsnitt jag har kvar nu under dagen.

"What can I say? Chicks with no teeth turn me on."

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön feb 27, 2005 16:09

1.11:Lilly Kane!
Spruta! I öga! Spruta i öga! SPRUTA I ÖGA! *vänder sig bort i skräck och motbjudan*
Härligt med lite ordentlig karaktärsutveckling och även vad som får kallas för det första riktiga känsloutbrottet hos House. Hugh Laurie rocks!
Visst förstår jag att det är lite av seriens grej, men hela trial and error/CotW-grejen kan verkligen behöva utvecklas. Det börjar redan kännas gammalt. Och med tanke på hur lovande serien är i övrigt vill jag inte att CotW-historierna ska behövas kännas tjatigare och mer upprepande än nödvändigt (en vettig lösning vore naturligtvis att gå ifrån CotW!).

Jag fortsätter tycka om serien, men är inte riktigt lika lyrisk som andra här på forumet. Nåväl, skönt att ha ytterligare en ny serie att följa var vecka. :) Nu blir det nog Boston Legal snart också, mina gossar.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » sön feb 27, 2005 16:33

Vad skulle det vara istället för CotW?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön feb 27, 2005 17:13

Illyria: Något lite mer personligt, utan att det blir endast såpopera av det hela. Fall som varar längre och som känns mindre som att det är veckans historia bara för att de måste ha en historia den veckan. Lite mer som ER gör det, fast med mindre såpopera. ER må ha haft tråkigare karaktärer och långt mycket sämre dialog för det mesta, men jag föredrar nog ändå deras berättarstruktur. Framförallt kan man hoppa lite mellan CotW och ER-berättande, för att inte fastna i det ena eller andra.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön feb 27, 2005 18:09

Vast var inte ER mycket SotW i deras första säsong också? (Det var skitlänge sedan jag såg den så jag kan ha fel.) SotW-formatet tror jag behövs i början för att visa hur alla de nya karakträrerna reagarer på problemen och mot varandra. Dessutom har serien visat att de är på väg mot historier där de sjuka inte betyder något egenligen, utan att det är bland huvudpersonerna som det viktiga sker.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån feb 28, 2005 0:26

SotW = Sicko of the Week?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » mån feb 28, 2005 0:32

Jag har inget emot CotW men jag skulle gärna se att det utvecklas lite mer, som det är nu känns det lite väl förutsägbart och det är inte pga fallen, långt ifrån, som jag gillar serien. Gillar när det är mer än ett fall också, dvs även mindre sidofall och kliniken brukar vara underhållande.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » mån feb 28, 2005 0:44

caffeineaddict skrev:SotW = Sicko of the Week?

Sick of the Week tänkte jag mig mer. Sicko hade nog passat om House hade varit psykiatriker.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån feb 28, 2005 2:07

noike: He, jo. ER kanske var rätt mycket CotW på sätt och vis, men det var åtminstone fler parellellhandlingar och fler bollar i luften hela tiden, plus karaktärsgrejer som sträckte sig längre. Det är nog mest mallen att varje avsnitt har en allvarlig huvudstory + en eventuell humoristisk sidohistoria som jag stör mig på. House är som sagt underbar, och de andra karaktärerna är lovande men kan utvecklas betydligt (gillar särskilt Lisa Edelstein, var förtjust i henne redan i West Wing).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » mån feb 28, 2005 7:33

Jag tolkade det som Sickness of the Week. Sickness. Låter inte det lite bättre? Mer i stil med Case? Jo? Ungefär?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav qarlsson » mån feb 28, 2005 8:21

Håller med dig adolvsson, Sickness of the Week lät bättre.

Fotnot: Jag har en känsla av att det är såna här diskussioner som exemplifierar oss som geeks ;)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav noike » mån feb 28, 2005 13:05

Qarlsson: möjligt. Och givetvis ahr du rätt. Sickness måste det vara, sick låter som om House är intresserad av patienten och inte sjukdomen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » ons mar 02, 2005 17:23

(1.13)Trevligt att de fokuserade på Dr Chase och saker från hans förflutna. Den här gången kändes det som att House efterforskningar och petande gick för långt -- vilket är väldigt trevligt. Att spela ut båda Dr Chase mot varandra var riktigt elakt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » ons mar 02, 2005 17:27

1.13:Jag tänkte precis tvärtom, att det var oroväckande att House verkade bry sig så mycket om Chase. I like my House mean! Inte pjoskande surrogatpappa-ish känslopetande. Men, men... Okej avsnitt. Typisk House-nivå. Vilket är bra men ändå rätt mycket mindre bra för mig än vad det verkar vara för många andra.

Väldigt trevligt att se Tracy Mittendorf (Angels första damsel in distress) och Patrick Bauchau (Lodz!) likväl.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons mar 02, 2005 18:20

caffeineaddict skrev:1.13:Jag tänkte precis tvärtom, att det var oroväckande att House verkade bry sig så mycket om Chase. I like my House mean! Inte pjoskande surrogatpappa-ish känslopetande.
Jag skulle tro att han själv har familje-issues, men jag såg det inte som om att han brydde sig speciellt mycket mer än tidigare. Han vill bara veta allt om alla och det här var ett perfekt tillfälle att hacka på dr Chase. Ju surare Chase belv desstå mer verkade House gilla situationen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » fre mar 04, 2005 13:11

Man ska inte tro på det förrän avsnitten faktiskt visas eller om man är lite mer naiv, när de börjar spelas in, men House har fått en andra säsong.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav qarlsson » fre mar 04, 2005 13:28

Jo, skepticism när det gäller TV-seriers förlängning är ett bra skydd för att inte bli besviken men i fallet House kändes det ju som ett hyfsat säkert kort. 15 miljoner tittare per vecka är svårt (till och med för FOX) att pissa på.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Illyria » sön mar 06, 2005 1:51

House är inte Tru Calling och serien går ju som sagt väldigt bra tittarmässigt så jag skulle bli förvånad om serie inte får en andra säsong nu när det även är bestämt/officiellt. Skulle väl vara om tittarsiffrorna under resten av s1 drastiskt skulle sjunka till oacceptabla nivåer.

Synd bara att House och VM sänds samtidigt, om även VM får en andra säsong är det samma kamp om tittarna igen. Synd på två så väldigt bra serier.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » ons mar 23, 2005 20:00

(1.15)En cliffhanger i House. Känns konstigt. Visst, det är inget dubbelavsnitt eller så, men ändå en cliffhanger.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » fre mar 25, 2005 0:58

1x15:
Väldigt bra avsnitt och normalt brukar jag inte gilla maffiarelaterade saker men detta var bra gjort. Underbar logik när House sa att det nog var bäst att han behöll bilen :D

När diagnosen förgiftning kom fram så började jag misstänka brodern/advokaten, och det var ju delvis rätt. Bra fall den här veckan, även sidofallet. Snygg scen med ungen som skriker och sen får han tyst på den med ett ord, både advokaten och House :)

Allison gillar Dr House? Vet inte riktigt om jag gillar den utvecklingen. Uppfattade inte alls hennes fråga i förra avsnittet på det sättet heller...

Gubben på sjukhuset, har han något personligt vendetta mot House? Vet inte riktigt vad jag ska tro, men det är vad jag börjar misstänka. Eller så är han bara en total idiot.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » fre mar 25, 2005 1:22

Illyria skrev:1x15:
Allison gillar Dr House? Vet inte riktigt om jag gillar den utvecklingen. Uppfattade inte alls hennes fråga i förra avsnittet på det sättet heller...

Tyckte både det förra veckan och det här var väldigt tvetydigt och ett sätt att leka med tittarnas huvuden. Vad jag tror det rör sig om handlar bara om att hon betraktar House som en riktigt nära vän på samma sätt som House och Dr Wilson är vänner. För som Chase sa: "nobody likes him" med betoningen på nobody -- det kändes som en ledtråd att det inte alls var matchmaking från manusförfattarnas sida.

Illyria skrev:1x15:
Gubben på sjukhuset, har han något personligt vendetta mot House? Vet inte riktigt vad jag ska tro, men det är vad jag börjar misstänka. Eller så är han bara en total idiot.

Det hade jag inte tänkt på. Jag hade tidigare bara gått på att mannen är en idiot som bara ser dollarsiffror och bara gillar folk som slickar röv. Väldigt bortskämd. Men att han har något personligt verkar ju stämma. För sådant hat bara för att House inte ser till de ekonomiska sidorna och bryr sig mer om patienternas välbefinnande än sjukhuset, det verkar lite konstigt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » fre mar 25, 2005 1:55

noike skrev:(1.15)En cliffhanger i House. Känns konstigt. Visst, det är inget dubbelavsnitt eller så, men ändå en cliffhanger.

Det här glömde jag ju kommentera, en av dem ska bort?! Hade inget emot att det var en cliffhanger men jag gillar inte tanken och vem väljer isåfall House?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » fre mar 25, 2005 2:04

Illyria skrev:
noike skrev:(1.15)En cliffhanger i House. Känns konstigt. Visst, det är inget dubbelavsnitt eller så, men ändå en cliffhanger.

Det här glömde jag ju kommentera, en av dem ska bort?! Hade inget emot att det var en cliffhanger men jag gillar inte tanken och vem väljer isåfall House?

Det är det som gör den obehaglig, för jag vill inte att någon ska försvinna. Man har ju äntligen lärt känna dem och dynamiken gått från House ensam till House &co.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » fre mar 25, 2005 2:25

1.15:
Jag tyckte nog hela tiden, från Allisons fråga, att det verkade som att hon "gillade" honom. Scenen med Foreman bekräftade väl den teorin ganska bra? De hade ju en "dejt" för några avsnitt sen, så det känns inte som att det är helt omotiverat att hon skulle gilla honom.

Tror dock inte att det kommer utveckla sig till nånting, det stämmer inte in iden här serien att trycka in ett kärleksförhållanden, iaf inte med House..

Om om om man ska välja bort nån tror jag jag skulle välja att ta bort Chase, men jag tror nog att de kommer lösa det på nåt sätt..

Jag såg detta och 1.14 dagarna efter varandra, och båda var ruskigt bra.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav qarlsson » ons mar 30, 2005 21:09

1x16
Jag har legat lite efter på House-fronten de senaste veckorna och klämde 1.14 och 1.15 igår samt 1.16 idag. Tre riktigt bra avsnitt i rad efter vad jag tyckte var en ytterst liten svacka av upprepning. Ok.. situationen kring vem som ska avskedas trissas upp, rejält. Chase framställs som smått osympatisk vilket i sig ledde till tanken "hm, så enkelt blir det nog inte, att han får gå". Men oavsett, jag vill inte skiljas från någon av dem. Deras totala olikheter är vad som gör kemin.

Den nya bossen.. Damn, snacka om att växa ut till en fullfjädrad bastard i och med det här avsnittet. En riktigt skitstövel. Annars var de mer humoristiska bitarna mellan House och den skengravida kvinnan - "you have tiny little people inside of you".

Precis som i 1.14 och 1.15 höll gästskådisarna klass. Den här gången i den alldeles utmärkta Cynthia Ettinger (Rita Sue i Carnivále). Dunno about you fellas men hon är het. Både här och i Carni. Rejäl karisma.

Slutet.. Den mest anmärkningsvärda cliffhangern hittills.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Illyria » tor mar 31, 2005 5:06

1x16:
Gubben är ute efter House, precis som jag misstänkt. Men varför?
I detta avsnittet är Chase avskyvärd - och dessutom skvallrar han för gubben. Bastard! Men House är gubben på spåren nu, för han inte fick välja Chase?

Kul med gästskådisar du känner igen också, denna gång från Carnivàle.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav qarlsson » tor mar 31, 2005 11:52

Illyria:
Gubben är nästintill tvångsmässig i sin strävan att sätta House på plats. Jag tror dock inte det finns någon djupare tanke bakom, förutom att skicka ut ett meddelande till alla på sjukhuset vem som har störst genitalier, och vad passar sig inte bättre då än att sätta den mest nitiska och envisa jäveln (House) på plats för att statuera exempel. Sen är det ju givetvis helt vansinnigt utifrån ett ledar- och arbetsmiljöperspektiv - hur sjukt är det inte att spela ut folk mot varandra på ett sjukhus, så som det görs här. Gubbfan går ju omkring och stalkar dom i själva arbetsprocessen!
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav noike » tor mar 31, 2005 12:05

Qarlsson skrev:Illyria:
Gubben är nästintill tvångsmässig i sin strävan att sätta House på plats. Jag tror dock inte det finns någon djupare tanke bakom, förutom att skicka ut ett meddelande till alla på sjukhuset vem som har störst genitalier, och vad passar sig inte bättre då än att sätta den mest nitiska och envisa jäveln (House) på plats för att statuera exempel.

Jag är mer och mer inne på Illyrias tankegångar. Han frågade för lite om House i början för att verkligen gå efter honom på det viset som han gör. Han var jävligt småaktig redan från början och sättet han frsöker vända alla emot House. Det finns något mer bakom.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav qarlsson » tor mar 31, 2005 12:22

noike skrev:Jag är mer och mer inne på Illyrias tankegångar. Han frågade för lite om House i början för att verkligen gå efter honom på det viset som han gör. Han var jävligt småaktig redan från början och sättet han frsöker vända alla emot House. Det finns något mer bakom.

Ok, skulle det nu visa sig vara fallet, så rör det sig ju om en galen miljardärs personliga vendetta. Vilket kanske skulle betyda att han överhuvudtaget köpte in sig i sjukhuset för att komma inpå House.. freaky..Om nu proportionerna visar sig vara så pass. Något misstreatment av House sen tidigare? Gubbens farsa kanske?
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film