Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav qarlsson » mån jan 24, 2005 5:10

Som ett komplement till Tob's recensioner av tre alldeles underbara dramer såg jag igår kväll filmen Closer med Natalie Portman, Clive Owen, Jude Law och Julia Roberts. Det här är filmen som både Portman och Owen plockade upp priser för på Golden Globe-galan tidigare i veckan. Filmen handlar i korta drag om relationen inom och mellan två par som på mer eller mindre komplicerade sätt överlappar varandra i konflikter, åtrå och svartsjuka i sökandet efter kärleken..

Inte mycket är tabu idag men det kändes ändå ovant att se skådespelerskor som Portman och Roberts i så explicit sexuella roller, hur det verbalt cirkulerar och diskuteras kring sex som känslokraft i en relation. Hur som helst gillade jag filmen skarpt och skådespeleriet är förbaskat bra rakt igenom. Jag som annars inte har mycket till övers för Julia Roberts tog till mig hennes karaktär omedelbart. Ska man ställa upp och jämföra prestationer mot varandra är JR's rolltolkning i Closer betydligt vassare än den i Erin Brockovich som hon fiskade upp en Oscar för. Men å andra sidan, jämförelser är alltid kluriga.. Clive Owen är annars i min mening den som imponerar mest. Hans karaktär är fan så osmaklig och fascinerande på samma gång och karln har verkligen pondus.. Ser fram enormt mot att se honom i Sin City senare i år!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Glorificus » mån jan 24, 2005 5:47

Hm... klockan är 04:45. Jag borde göra något nattligt, som att säg... sova? Men jag borde istället göra mina skrivuppgifter som ska vara inlämnade i morgon. Hm... Nää, jag måste se "Garden State" som jag äntligen fått tag på. :D ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav RalfiParpa » mån jan 24, 2005 6:28

The Incredibles
Jag har länge varit snabb att ropa "överskattade!" de gånger Pixar kommit på tal i en diskussion och även om The Incredibles inte riktigt är filmen som får mig att säga "jag hade fel, straffa mig" så ska jag ta det lugnt med de där anklagelserna framöver. The Incredibles är nämligen (i min mening förstås, bäste her Sothoth) den överlägset bästa film animationsstudion spottat ur sig till dags dato.
Jaha, så vad är så underbart med eländet? Till att börja med får den övriga superhjältefilmer att framstå som hafsverk trots att det egentligen inte är meningen med filmen; actionscenerna är så skamlöst häftiga att jag flera gånger kommer på mig själv att säga "Wow! Det där var häftigt!".
Om ni serietidningsnördar dissar filmen för att "Elastogirl är ett plagiat av Mr. Fantastic" eller "den där osynliga tjejen är en total ripoff av Invisible Woman" har ni helt och hållet missat poängen med filmen.
Här finns också en hel del smidig och snygg samhällskritik; filmens första 30 minuter med Mr. Incredible som hunsad kontorsarbetare som försöker hjälpa kunderna trots att han egentligen inte ska det (i alla fall inte på det sättet) är en ren fröjd, likaså är hela "om alla är speciella är ingen speciell"-tråden.

"It's psychotic! They keep creating new ways to celebrate mediocrity."
Aj.

The Incredibles är en av förra årets allra bästa filmer med "både hjärta och hjärna" som jag har hört att det heter.

No capes!
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 24, 2005 12:20

RalfiParpa skrev:The Incredibles är nämligen (i min mening förstås, bäste her Sothoth) den överlägset bästa film animationsstudion spottat ur sig till dags dato.

:D
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Nicole » mån jan 24, 2005 23:20

Har ni sett Alla var där? den är en av mina favoritfilmer valde att ha med den här i buffyforum bla för att Seth Green spelar en av huvudrollerna..men man kan se andra buffyfigurer i bakgrunden oxåbland annat:
Veruca, Marcy och Tara(som sitter och studerar en banan i 5sekunder men ändå.)
en liten hyllning till Star Wars är också med i filmen. en rolig och sevärd film :D
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 24, 2005 23:22

Nicole: Den har jag nog hyrt nån gång för längesen, men jag får nog se om den om det är så många Buffyskådisar med....
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tis jan 25, 2005 0:05

Såg nyss Natt och dimma. Bra som fan, men inte direkt "underhållning". Mer en sådan där film som får en att känna sig riktigt rädd, förbannad, tårfärdig och uppgiven inför människans grymheter. Så det är en bra film om man är på sådant humör (film och film förresten, det är en 30 minuter lång dokumentär).

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nicole » tis jan 25, 2005 20:10

Yog-Sothoth skrev:Nicole: Den har jag nog hyrt nån gång för längesen, men jag får nog se om den om det är så många Buffyskådisar med....

Ja d får du göra :D
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion

Inläggav gaspode » tor jan 27, 2005 23:46

Har nu (äntligen!) sett Donnie Darko.

Så underbart kul det är när man ser en film som verkligen är sådär grymt bra och man slipper bli besviken. Den här filmen har jag ändå velat se i tre år, och dvdforum-tråden "hjälp mig fatta donnie darko" har legat och mockat mig med sina spoilers.. Nu får jag äntligen läsa :D

Kul också när man läser
Tyckte Jake Gyllenhaal var suverän i huvudrollen. Han är som en korsning (utseendemässigt) av Tobey Maguire och... nån annan.

Satt och tänkte på det hela filmen, och så har vår alldeles egna gudinna redan skrivit det :)

Nu ska jag läsa igenom resten av dvdforum-tråden.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav LWes » tor jan 27, 2005 23:55

Tack vare programmet eMule håller jag nu på att ladda hem min absoluta favoritfilm genom tiderna på både engelska och franska: "Tiny Toon Adventures - How I Spent My Summer Vacation"
Helt brilliant film.

Detta är en av få gånger jag gillar svenska, för den svenska dubbningen för denna film är verkligen superb.

Så om man vill se en riktigt bra film, skaffa er svenska versionen (eller annat valfritt språk) av Tiny Toon Adventures - Sommarlov!
Jag längtar efter att få se den på engelska! och sen franska (som jag inte förstår ett ord av, men jag kan typ filmen utantill!)

Exeptionellt, Brilliant, Superb Film.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Matt » fre jan 28, 2005 13:25

Här är en film jag ser framemot. Hoppas filmen blir lika blodig som spelet.

http://www.bloodrayne-themovie.com/
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Matt » fre jan 28, 2005 14:18

Ser ganska blodigt ut. Bilden längst ner.

http://www.bloodrayne-themovie.com/gallery/set1.php
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Tinwiel » fre jan 28, 2005 18:20

RalfiParpa skrev:The Incredibles
Jag har länge varit snabb att ropa "överskattade!" de gånger Pixar kommit på tal i en diskussion och även om The Incredibles inte riktigt är filmen som får mig att säga "jag hade fel, straffa mig" så ska jag ta det lugnt med de där anklagelserna framöver. The Incredibles är nämligen (i min mening förstås, bäste her Sothoth) den överlägset bästa film animationsstudion spottat ur sig till dags dato.

Var det inte Pixar som gjorde "Finding Nemo"? Den är inte alls överskattad tycker jag, jag ääälskar den filmen. Dory är BÄST!

Spoiler dialog
"Just keep swimming, just keep swimming", "Would you quit it? What, the ocean isnt big enough for you or something like that? You got a problem? Huh? Do ya, do ya, do ya? You wanna piece of me? Yeah, yeah! Ooh, I'm scared now! What?", "I shall call him Squishy, and he shall be mine..."

The Incredibles har jag inte sett än, men den är säkert bra den också... :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » lör jan 29, 2005 21:19

Finding Neverland var iofs välgjord och välspelad, men ändå väldigt mycket efter mallarna och rätt smörig. En del av mig ville bara att Depp skulle gå tillbaka till sin Raoul Duke-fas och lära ungjävlarna att vägen till Neverland inte alls är fantasi, utan LSD. Det hade blivit en rätt mycket intressantare film.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » lör jan 29, 2005 23:23

Såg Closer idag och håller om det mesta Qarlsson skrivit. Fin film.
Natalie Portman.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » lör jan 29, 2005 23:28

Har nu äntligen sett Garden State och det var en mycket bra film, jag gillade den på flera plan, men den var ingen knockout ändå. Efter alla skriverier hade jag nog förväntat mig lite mer av den, speciellt huvudrollen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » sön jan 30, 2005 1:28

Bad Santa. Så ska julen tas. Lysande. Värt priset bara för att få höra Lorelei Gilmore ropa "Fuck me, Santa!"
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Off » sön jan 30, 2005 1:42

Saw:

Inte så bra egentligen pga en del dumheter och en riktigt kass skådis men slutet är lite roligt så den var värd sin titt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav AKS » sön jan 30, 2005 2:21

Såg alldeles nyss The Football Factory. En bra film, men kanske inte värd de fyror jag sett den få. Går in på IMDb:s sida om filmen och hittar detta i triviaavdelningen:

A showing of the movie in Malmö, Sweden led into a brawl in the cinema between supporters of rival soccer teams Malmö FF and Helsingborg IF. The movie was banned from cinemas after the brawl.

Är detta sant? Kan inte minnas att jag hört talas om detta. (Filmen ger jag för övrigt 3/5 eller 6/10.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 30, 2005 16:33

Vad trist att ämnet sport dök upp, bara tanken på sport kan ju förstöra en hel dag för mig.

För att återgå till film: Se inte Demon Island, om ni inte är sugna på att se Nick Brendon utanför Buffy-sammanhanget, eller skratta väldigt mycket åt en fult animerad piñata som slår sönder dumma collegestudenter på en ö. För övrigt heter filmen Demon Island på IMDB, men i själva filmen står det Piñata - Survival Island. Skumt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » sön jan 30, 2005 16:46

Jag ställer mig emot malavel och poser och säger att Sideways var ordentligt bra. Jag blev rörd, hade roligt och var framförallt grymt imponerad av Giamattis skådespel.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön jan 30, 2005 16:49

caffeineaddict skrev:Jag ställer mig emot malavel och poser och säger att Sideways var ordentligt bra. Jag blev rörd, hade roligt och var framförallt grymt imponerad av Giamattis skådespel.

Ska man behöva se en Oscarsnominerad film mellan nomineringen och prisutdelningen? Så jobbigt, för att inte tala om att det förstör mitt objektiva tyckande om vilka som borde vinna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön jan 30, 2005 16:52

noike: Tja, fast jag tyckte om Aviator ordentligt mycket med, så du kan ju helt enkelt skylla mitt inlägg på att jag är en liten Scorsese-hora som inte delar din smak, så slipper du se Sideways och kan anta att poser och malavel har rätt. ;)

Dock är det precis sinnessjukt att DiCaprio blev nominerad men inte Giamatti. DiCaprio var duglig, men Giamatti var... mästerlig.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tam » sön jan 30, 2005 16:55

Yog-Sothoth skrev:Se inte Demon Island,

Verkligen total idioti till film. Med avskyvärda Jamie Pressley dessutom. Men Nick Brendon var väl ok
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav malavel » sön jan 30, 2005 16:56

noike: Du vet att du kan lita på min filmsmak. Har vi någonsin tyckt olika?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav noike » sön jan 30, 2005 17:01

caffeineaddict skrev:noike: Tja, fast jag tyckte om Aviator ordentligt mycket med, så du kan ju helt enkelt skylla mitt inlägg på att jag är en liten Scorsese-hora som inte delar din smak, så slipper du se Sideways och kan anta att poser och malavel har rätt. ;)

That doesn't seem... right. Och jag skulle inte kalla dig för hora, inte i anslutning till Scorsese i varje fall. Luder däremot.

Men malavel och poser hade säkert tycket oerhört illa om Orson Welles The Trial eller the Third Man vilket du antagligen inte hade gjort, så jag vet itne ritkigt vilken sida jag ska stå på längre. Fan. Jag får helt enkelt ladda ner filmen. Damnit.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön jan 30, 2005 22:16

Till min stora förvåning visade sig Million Dollar Baby vara en precis fantastisk film. Jag hade väntat mig något betydligt mer överdrivet storslaget och sentimentalt, med pampig stråkmusik och, ja, ni vet vad jag menar. Istället har Clintan levererat ett lågmält, underspelat litet mästerverk som sparkade mig i hjärtat med en stålhätta. Jag har fortfarande lite svårt för honom som skådis (även om han helt klart är mer än duglig här), men Swank och Freeman är precis otroliga och förtjänar varsin guldgubbe om man nu bryr sig om sådant. Helt klart överlägsen de andra tre Bästa Film-nominerade jag har sett, och jag tror knappast att Ray kommer vara i närheten, så av de nominerade är det här tveklöst min favorit.

Ett tydligt bevis på att man inte ska döma filmer för hårt på förhand, för rätt vad det är så hoppar en upp och spöar skiten ur dig med sin rena, oväntade briljans. MDB överträffade alla mina förväntningar. 5/5.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » mån jan 31, 2005 19:01

Nu har jag velat på med detta inlägg alldeles för länge (vet inte var jag ska posta det) så jag tar det här. :) Ni får gärna flytta inlägget om det finns nån mer passande tråd.

Som en del kanske kommer ihåg så råkade jag ut för besvikelsen av att -- av misstag! -- ha köpt en klippt och dubbad (kan det bli värre?) verison av Hard Boiled. Har inte kommit över det än. I alla fall. Nu är jag sugen på The Killer och undrar om nån här på forumet hört nåt om denna utgåva:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00006JY1J/ref=pd_bxgy_img_2_cp/026-9419514-1843621

Vill inte råka ut för ännu en skräckutgåva...

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » mån jan 31, 2005 21:17

http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=1919

om jag har hittat rätt på dvdcompare så skall det inte vara någon fara. Du kan ju prova att söka själv också, vill inte ha några besvikna b-köp på mitt ansvar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » mån jan 31, 2005 22:04

Tack! Det ser bra ut, tycker jag. Tror jag tar och slår till.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film