Latin. Cirka hälften av alla trollformler Willow, Tara och Amy läser är på latin, vilket ideligen öppnar för felaktigheter – visserligen ofta komiska sådana
WILLOW: E conspectu abeat monstrum!... Damn!
men det väcker ju ett par frågor:
1) varför i hela fridens namn latin? Vi får veta att demoner och vampyrer vandrat på jorden sen innan människorna kom – alltså, beroende på vilken historia vi tror på, mellan 6000 och 1 miljon år. Så varför är nästan alla "uråldriga" manuskript och trollformler på latin, som dök upp för drygt 2000 år sedan – och som idag i princip bara existerar inom katolicismen, som väl borde varit intresserad av att utrota tocken hedendom? Borde inte fler formler vara på gammal kinesiska, babyloniska, fornegyptiska och sedan länge bortglömda språk?
2) för den delen, varför något uråldrigt språk alls? För uppenbarligen funkar det att säga det på engelska också, det behöver inte ens nödvändigtvis rimma, även om det tydligen underlättar (eller så tilltalar det bara 18-åriga wannablessedbes med rött hår).
WILLOW: Via, concursus, tempus, spatium, audi me ut imperio... Screw it! Mighty forces, I suck at Latin, OK? But that's not the issue. I'm the one in charge, and I'm telling you open up this portal now!
Lik förbaskat krånglar de hela tiden till det för sig med uselt latinskt uttal. Irriterande.
Vapen. "These things – never helpful". Visst, men uppenbarligen är armborst på något vis mindre onda än pistoler. OK, det går jag med på, de ser hur som helst mycket coolare ut (men William Burroughs använde faktiskt en pistol, Buffy). Och att Buffy och även scoobies fixar en vampyr med bara en tandpetare, jaja, det får jag väl svälja. Men varför i hela fridens namn gå obeväpnad mot allt utom de värsta big badsen? Varför inte åtminstone en stilett i stövelskaftet? Den där vapenkistan Xander gjorde, full med svärd och yxor – är det bara en snygg möbel eller har de helt enkelt tappat bort nyckeln till den? Om jag skulle slåss mot en demon med horn på huvudet, även om jag hade superkrafter, så skulle jag inte ta några onödiga risker. Han skulle vara full av pilar innan han hann säga "Grrr", och hjälpte inte det skulle jag ha en stridsyxa modell större och Xander med en brandspruta vigvatten i närheten. (Och förresten – är verkligen Spike den enda vampyr på 700 år som insett att han har fingrar och följaktligen kan använda ett skjutvapen?)
The council. Man tycker att efter X000 år som jordens hemligaste mäktigaste organisation, som skulle få Dan Brown att få spontanorgasm, borde de ha byggt upp ett visst mått av kompetens. Jag kan köpa att de är snobbiga, byråkratiska och... tja, brittiska, men inte att de är så oerhört klantiga. Deadness for the demons måste ju åtminstone vara ett ganska viktigt delmål för dem, lik förbannat verkar de mer eller mindre aktivt motarbeta slayern. Och för att vara en allvetande organisation verkar de faktiskt inte vara speciellt välinsatta.
1) De betalar alltså sina watchers – utöver, får man anta, den lön de tjänar i sina civila yrken. Vackert så, de måste ju ha råd med mänskliga rättigheter som te och Velvet Underground-vinyler. Men Gud förbjude att de skulle skjuta till några extra tusenlappar till slayern. Vad har man för glädje av all träning om hon lyfter sönder ryggen på ett lager eller blir ihjälskjuten vid ett 7-Eleven-rån? Visst, hela den där biten med att slayern bara är ett instrument som raskt byts ut mot nästa tjej, men uppenbarligen lägger de ju stor vikt vid träning och utbildning – borde då inte NÅGON councilmedlem under alla år listat ut att en grundplåt och lite extra säkerhet åt slayern kanske kunde hålla henne vid liv liiiite längre i alla fall och därmed ha en genomsnittsslayer med lite mer erfarenhet? Det är, om inte annat, bra ekonomi.
2) Överhuvudtaget, den där översittarattityden funkar inte. Om jag ledde en organisation som hade som enda funktion att lyfta fram en enda person – då skulle jag inte göra allt för att göra vederbörande förbannad. Jag skulle kyssa hennes fötter tills hon behövde gummistövlar. Låser vatikanen in påven med drogade vampyrer? Nä. Tvingar socialdemokraterna Göran att springa hinderlopp när han har monster att döda? Även om det nog vore en bra idé så har jag svårt att tänka mig det. Om Buffy verkligen var den första som kom på att
BUFFY: You're Watchers. Without a Slayer, you're pretty much just watchin' Masterpiece Theater.
är det dags för the council att se över sina utbildningsprocedurer.
3) Det där med en utvald – Faith kan inte vara den första som trampar snett i livet. Vad händer om slayern åker in på livstids fängelse och sitter där i 50 år – eller helt enkelt lessnar, rånar en bank och drar till Aruba? Vampyrerna tar över världen? Att en ny inte kallas i ett sånt läge är ju uppenbart. OK att de inte vill ha mer än en åt gången, men det intressanta borde ju inte vara huruvida hon lever utan huruvida hon slaktar vampyrer. Gör hon inte det – pga ovilja, oförmåga eller dödhet – måste hon ersättas pronto.
Det är väl det jag kommer på just nu. Fler? Färre?