Tankar efter Buffymaraton#2: Sånt jag stör mig på (Spoilers)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Tankar efter Buffymaraton#2: Sånt jag stör mig på (Spoilers)

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 7:20

Återigen, säkert har något av detta nämnts förut, men jag ville skriva av mig lite. Nej, jag tänker inte ta upp alla moralkakor de serverar oss då och då. Inte heller saker som att Buffys makeup aldrig är annat än perfekt, ens efter 20 slag rakt i ansiktet. Eller att hela Sunnydale tycks lida av någon sorts kollektiv blind spot när det gäller det övernaturliga. Eller ens att en ökenstad har en internationell frakthamn. Det där är bara konstigt i vår värld, i Buffyverse är sånt logiskt. Det jag retar mig på – liiiite grann, i alla fall – är de där grejerna som inte verkar följa någon sorts logik. Där våra hjältar envisas med att krångla till det helt i onödan. (Och jag skulle antagligen inte störa mig lika mycket på det om det inte vore för att serien annars hänger ihop så förbluffande bra.) Typ:

Latin. Cirka hälften av alla trollformler Willow, Tara och Amy läser är på latin, vilket ideligen öppnar för felaktigheter – visserligen ofta komiska sådana
WILLOW: E conspectu abeat monstrum!... Damn!

men det väcker ju ett par frågor:
1) varför i hela fridens namn latin? Vi får veta att demoner och vampyrer vandrat på jorden sen innan människorna kom – alltså, beroende på vilken historia vi tror på, mellan 6000 och 1 miljon år. Så varför är nästan alla "uråldriga" manuskript och trollformler på latin, som dök upp för drygt 2000 år sedan – och som idag i princip bara existerar inom katolicismen, som väl borde varit intresserad av att utrota tocken hedendom? Borde inte fler formler vara på gammal kinesiska, babyloniska, fornegyptiska och sedan länge bortglömda språk?
2) för den delen, varför något uråldrigt språk alls? För uppenbarligen funkar det att säga det på engelska också, det behöver inte ens nödvändigtvis rimma, även om det tydligen underlättar (eller så tilltalar det bara 18-åriga wannablessedbes med rött hår).
WILLOW: Via, concursus, tempus, spatium, audi me ut imperio... Screw it! Mighty forces, I suck at Latin, OK? But that's not the issue. I'm the one in charge, and I'm telling you open up this portal now!

Lik förbaskat krånglar de hela tiden till det för sig med uselt latinskt uttal. Irriterande.

Vapen. "These things – never helpful". Visst, men uppenbarligen är armborst på något vis mindre onda än pistoler. OK, det går jag med på, de ser hur som helst mycket coolare ut (men William Burroughs använde faktiskt en pistol, Buffy). Och att Buffy och även scoobies fixar en vampyr med bara en tandpetare, jaja, det får jag väl svälja. Men varför i hela fridens namn gå obeväpnad mot allt utom de värsta big badsen? Varför inte åtminstone en stilett i stövelskaftet? Den där vapenkistan Xander gjorde, full med svärd och yxor – är det bara en snygg möbel eller har de helt enkelt tappat bort nyckeln till den? Om jag skulle slåss mot en demon med horn på huvudet, även om jag hade superkrafter, så skulle jag inte ta några onödiga risker. Han skulle vara full av pilar innan han hann säga "Grrr", och hjälpte inte det skulle jag ha en stridsyxa modell större och Xander med en brandspruta vigvatten i närheten. (Och förresten – är verkligen Spike den enda vampyr på 700 år som insett att han har fingrar och följaktligen kan använda ett skjutvapen?)

The council. Man tycker att efter X000 år som jordens hemligaste mäktigaste organisation, som skulle få Dan Brown att få spontanorgasm, borde de ha byggt upp ett visst mått av kompetens. Jag kan köpa att de är snobbiga, byråkratiska och... tja, brittiska, men inte att de är så oerhört klantiga. Deadness for the demons måste ju åtminstone vara ett ganska viktigt delmål för dem, lik förbannat verkar de mer eller mindre aktivt motarbeta slayern. Och för att vara en allvetande organisation verkar de faktiskt inte vara speciellt välinsatta.
1) De betalar alltså sina watchers – utöver, får man anta, den lön de tjänar i sina civila yrken. Vackert så, de måste ju ha råd med mänskliga rättigheter som te och Velvet Underground-vinyler. Men Gud förbjude att de skulle skjuta till några extra tusenlappar till slayern. Vad har man för glädje av all träning om hon lyfter sönder ryggen på ett lager eller blir ihjälskjuten vid ett 7-Eleven-rån? Visst, hela den där biten med att slayern bara är ett instrument som raskt byts ut mot nästa tjej, men uppenbarligen lägger de ju stor vikt vid träning och utbildning – borde då inte NÅGON councilmedlem under alla år listat ut att en grundplåt och lite extra säkerhet åt slayern kanske kunde hålla henne vid liv liiiite längre i alla fall och därmed ha en genomsnittsslayer med lite mer erfarenhet? Det är, om inte annat, bra ekonomi.
2) Överhuvudtaget, den där översittarattityden funkar inte. Om jag ledde en organisation som hade som enda funktion att lyfta fram en enda person – då skulle jag inte göra allt för att göra vederbörande förbannad. Jag skulle kyssa hennes fötter tills hon behövde gummistövlar. Låser vatikanen in påven med drogade vampyrer? Nä. Tvingar socialdemokraterna Göran att springa hinderlopp när han har monster att döda? Även om det nog vore en bra idé så har jag svårt att tänka mig det. Om Buffy verkligen var den första som kom på att
BUFFY: You're Watchers. Without a Slayer, you're pretty much just watchin' Masterpiece Theater.

är det dags för the council att se över sina utbildningsprocedurer.
3) Det där med en utvald – Faith kan inte vara den första som trampar snett i livet. Vad händer om slayern åker in på livstids fängelse och sitter där i 50 år – eller helt enkelt lessnar, rånar en bank och drar till Aruba? Vampyrerna tar över världen? Att en ny inte kallas i ett sånt läge är ju uppenbart. OK att de inte vill ha mer än en åt gången, men det intressanta borde ju inte vara huruvida hon lever utan huruvida hon slaktar vampyrer. Gör hon inte det – pga ovilja, oförmåga eller dödhet – måste hon ersättas pronto.

Det är väl det jag kommer på just nu. Fler? Färre?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Re: Tankar efter Buffymaraton#2: Sånt jag stör mig på (Spoil

Inläggav VelocityBoy » sön jan 23, 2005 11:14

Björn skrev:För uppenbarligen funkar det att säga det på engelska också, det behöver inte ens nödvändigtvis rimma, även om det tydligen underlättar (eller så tilltalar det bara 18-åriga wannablessedbes med rött hår).
WILLOW: Via, concursus, tempus, spatium, audi me ut imperio... Screw it! Mighty forces, I suck at Latin, OK? But that's not the issue. I'm the one in charge, and I'm telling you open up this portal now!

Lik förbaskat krånglar de hela tiden till det för sig med uselt latinskt uttal. Irriterande.

Detta tolkar jag som att Willow vid det här laget är så mäktig (hon är ju nära gudstatus) att hon med ren vilja kan tvinga saker att ändra sig utan att behöva gå omvägen med besvärjelser som mindre kraftfulla magiker behöver för att få saker att tinga att hända.

Vad det gäller latinet så spelar det mig ingen roll det är bara formler jag tänker inte på vad de säger.
Senast redigerad av VelocityBoy sön jan 23, 2005 13:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav carre » sön jan 23, 2005 13:02

nja. många trollformler är på latin, men det cirkulerar en hel del andra relativt gamla språk i buffyverse..

ANYA: So far we've got "the". Well, either "the" or "towards" I'm not really sure. I can't do this. I'm in retail. Stupid ancient Sumerians...

JONATHAN: I'm pretty sure it's Babylonian. The text is similar, but the dialect is completely different.

(från "Two to Go")
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 13:33

ey skrev:nja. många trollformler är på latin, men det cirkulerar en hel del andra relativt gamla språk i buffyverse..

Sant - så sa jag ju "cirka hälften" också. Tycker bara, som sagt, att det verkar onödigt krångligt när det ju tydligen funkar på engelska också. Men men. Det var bara en liten tanke som kanske fick lite för stort utrymme. Det är liksom inget som förstör hela avsnitt för mig.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 13:42

Jag håller med om latin; I många fall är ju faktiskt formlerna på engelska, så det funkar ju uppenbarligen också. Eller den roliga gammelsvenska de pratade i "Selfless".
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav latarmig » sön jan 23, 2005 16:29

Man kan mycket väl tänka sig att man ibland behöver besvärjelser på ett visst språk. Ibland har Giles behövt arameiska, ibland latin, en gång tyska, medan andra besvärjelser säkert är skapade för att mässas på engelska. Vad som är obegripligt är att Willow efter att ha varit wicca i ett antal år och studerat demoner ännu längre, fortfarande inte kan latin. Då hon är framställd som ett snille utan like kan jag inte köpa att hon inte talar det språk flytande som till stor del upptar hennes vakna tid (som Björn säger är ju oerhört mycket av vad de studerar just latin).

Detsamma har också stört mig vad gäller Xander. Han framställs ofta som fullständigt okunnig så fort det handlar om det övernaturliga. Men karln har ju suttit på bilioteket i hundratals, kanske tusentals timmar och gått igenom travar med böcker om än den ena än den andra demonen. Är han inte fullständigt korkad (vilket han inte är) så borde han vara expert vid det här laget. Visst, de andra i gänget kanske är ännu bättre, men jag gillar inte att han framställs som okunnig.
latarmig
Big Bad

Inläggav CheeseGuy » sön jan 23, 2005 16:49

Björn skrev:Vapen. "These things – never helpful". Visst, men uppenbarligen är armborst på något vis mindre onda än pistoler. OK, det går jag med på, de ser hur som helst mycket coolare ut (men William Burroughs använde faktiskt en pistol, Buffy). Och att Buffy och även scoobies fixar en vampyr med bara en tandpetare, jaja, det får jag väl svälja. Men varför i hela fridens namn gå obeväpnad mot allt utom de värsta big badsen? Varför inte åtminstone en stilett i stövelskaftet? Den där vapenkistan Xander gjorde, full med svärd och yxor – är det bara en snygg möbel eller har de helt enkelt tappat bort nyckeln till den? Om jag skulle slåss mot en demon med horn på huvudet, även om jag hade superkrafter, så skulle jag inte ta några onödiga risker. Han skulle vara full av pilar innan han hann säga "Grrr", och hjälpte inte det skulle jag ha en stridsyxa modell större och Xander med en brandspruta vigvatten i närheten. (Och förresten – är verkligen Spike den enda vampyr på 700 år som insett att han har fingrar och följaktligen kan använda ett skjutvapen?)

På den punkten är ju i alla fall Angel betydligt bättre. Där går karaktärerna konstant runt med feta yxor, svärd och armborstar. Ännu bättre, en viss karaktär inser i de senare säsongerna hur praktiskt det är med shotguns och dubbla pistoler.

Björn skrev:3) Det där med en utvald – Faith kan inte vara den första som trampar snett i livet. Vad händer om slayern åker in på livstids fängelse och sitter där i 50 år – eller helt enkelt lessnar, rånar en bank och drar till Aruba? Vampyrerna tar över världen? Att en ny inte kallas i ett sånt läge är ju uppenbart. OK att de inte vill ha mer än en åt gången, men det intressanta borde ju inte vara huruvida hon lever utan huruvida hon slaktar vampyrer. Gör hon inte det – pga ovilja, oförmåga eller dödhet – måste hon ersättas pronto.

De kan väl inte bestämma när en ny dråpare kallas? I så fall hade de väl redan haft många (speciellt med tanke på att en hel del potentiella dråpare redan hade väktare).

Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att de hade försökt döda Faith i fängelset om det inte hade funnits en till dråpare.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » sön jan 23, 2005 18:11

CheeseGuy skrev:Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att de hade försökt döda Faith i fängelset om det inte hade funnits en till dråpare.

Mycket troligt till och med. De försökte ju ha ihjäl Faith redan när hon vaknade upp ur sin koma.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Binchy » sön jan 23, 2005 18:48

Att det är mycket latin är inte så konstigt. Visst de kunde använda sig av engelska genomgående, men latinet har varit ett magiskt språk i många hundra år här i Europa, så länge som mässorna i kyrkorna har hållits på latin. De flesta människor, även många av dagens katoliker, kunde (eller kan) inte latin och förstod därmed inte riktigt vad prästen sa, så det uppfattades som en magisk formel för att hålla sig väl med Gud och hålla bort ondska. Det var ju inte länge sedan (relativt sett då) som mässorna även i svenska kyrkor lästes på latin. Därifrån kommer orden hokus pokus filiokus, "hoc est corpus meus" (detta är min kropp) och "fillioque" (och sonen). Engelskan är väldigt influerad av latinet, ca 60 procent går att härleda dit.

Jag håller helt med om att de har fruktansvärt taskigt uttal många gånger, fast å andra sidan finns det ju inte många romare kvar som kan meddela det riktiga uttalet. Men så mycket kan vi nog vara säkra på, de bröt inte kraftigt på amerikanska. :D Det troligaste är väl att de lät rätt lika dagens italienska, det språket förstår man rätt bra om man läst latin. (Jag har dock bara läst lite grand, två år för 16 år sedan, men det är lite kul att i bland förstå vad de säger.)

Vad gäller vapen, så hade väl Darla två stycken pistoler när hon försökte döda Buffy och skada Angel på the Bronze, kommer inte ihåg i vilket avsnitt. Men fler borde ju faktiskt ha kommit på den idén.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 19:03

CheeseGuy skrev:De kan väl inte bestämma när en ny dråpare kallas? I så fall hade de väl redan haft många (speciellt med tanke på att en hel del potentiella dråpare redan hade väktare).

Mja, som vi får veta i slutet av s7

så vill ju gubbarna i watchers council inte ha alltför många slayers. Hela den där biten med att hålla tjejerna på mattan. En åt gången passar dem bra.

CheeseGuy skrev:Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att de hade försökt döda Faith i fängelset om det inte hade funnits en till dråpare.

Nu är jag ju inte världens Angelexpert direkt, men vad jag fattar så sitter ju Faith redan i finkan när... Buffy 5x22 utspelar sig. (Har jag fel i det så har jag.)

Därefter ligger Buffy och ruttnar i 5 månader. Vem är slayer då? I och för sig säger Faith i s7 att någon försökte mörda henne i fängelset, men man tycker att världens mäktigaste organisation borde kunna göra mer än ett misslyckat försök...

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav CheeseGuy » sön jan 23, 2005 19:19

Fast de försöker väl hålla hennes död hemligt - så antagligen känner inte The Watchers Council till det. Däremot, kom jag just på, så jobbar ju inte Buffy för dem längre, vilket de inte kan tycka om. Antagligen vill de ha en dråpare som gör vad de säger till henne, och det finns det ju inte, men ändå försöker de inte döda Faith (det var antagligen The First som försökte i fängelset), så min teori håller inte.

Edit: Å andra sidan, som noike säger, så försökte de ju döda henne när hon vaknade upp. Fan, nu är jag förvirrad. :)

Apropå det, du missar väl inte Angel i natt? :D
Senast redigerad av CheeseGuy sön jan 23, 2005 19:27, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » sön jan 23, 2005 19:21

Björn skrev:Därefter ligger Buffy och ruttnar i 5 månader. Vem är slayer då? I och för sig säger Faith i s7 att någon försökte mörda henne i fängelset, men man tycker att världens mäktigaste organisation borde kunna göra mer än ett misslyckat försök...

Det var the First som försökte ha ihjäl henne, det framgår rätt tydligt. The Council är inte så välinformerade om något i vare sig LA eller Sunnydale efter att både Wes och Giles lämnat dem. De vet vad jag vet inte att Buffy har dött, och LA vill de nog inte bli påminda om. Sedan tror jag inte ens att de är helt säkra på hur Slayer-linjen fungerar. De kanske tror att det fortfarande är Buffy som är den "aktiverande länken."

CheeseGuy: (Spoilers Angel s4)
Kniven som används för att försöka ha ihjäl Faith ser påfallande mycket ut som de the Bringers använder.
Senast redigerad av noike sön jan 23, 2005 19:25, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 19:24

Binchy skrev:Att det är mycket latin är inte så konstigt. Visst de kunde använda sig av engelska genomgående, men latinet har varit ett magiskt språk i många hundra år här i Europa, så länge som mässorna i kyrkorna har hållits på latin.

Absolut. Men det är ju ett magiskt språk för människorna. Det jag inte riktigt fattar är - de besvärjer makter, andar, demoner etc som i många fall går tillbaka till långt innan katolska kyrkans grundande. Som kommer från helt andra dimensioner. Varför skulle de vara mer benägna att lyssna på latin än på engelska?

Men det är väl en grej man får köpa helt enkelt. Jag tycker som sagt bara det verkar osedvanligt korkat av våra hjältar att använda sig av ett språk de inte behärskar när deras modersmål alltsomoftast verkar funka lika bra.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » sön jan 23, 2005 19:26

Björn skrev:Varför skulle de vara mer benägna att lyssna på latin än på engelska?

Tradition?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 19:29

noike skrev:Det var the First som försökte ha ihjäl henne, det framgår rätt tydligt. The Council är inte så välinformerade om något i vare sig LA eller Sunnydale efter att både Wes och Giles lämnat dem. De vet vad jag vet inte att Buffy har dött, och LA vill de nog inte bli påminda om. Sedan tror jag inte ens att de är helt säkra på hur Slayer-linjen fungerar. De kanske tror att det fortfarande är Buffy som är den "aktiverande länken."

CheeseGuy: (Spoilers Angel s4)
Kniven som används för att försöka ha ihjäl Faith ser påfallande mycket ut som de the Bringers använder.

Vilket återkommer till poängen: för att vara den organisation som i århundraden/tusenden skött det här jobbet är The council förbluffande okunniga. Jag kan köpa att en hemlig organisation är snobbig - men att de är inkompetenta håller inte. Då skulle de för länge sen antingen avslöjat sig helt och hållet eller gått under. Om de inte vet huruvida en slayer lever eller ej - hur har de då någonsin hållit reda på hela watcherämbetet? Hur har de någonsin fått reda på om en slayer levt, dött eller kallats?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav latarmig » sön jan 23, 2005 19:58

Så här tror jag det är. En besvärjelse är en skapelse av någon (människa, demon, vampyr), som sådan har den en viss form. Den är skapad på ett visst språk, orden ska vara i en viss ordning, särskilda attiraljer ska till, kanske måste tillfället vara det rätta. Om vi tar för givet att de böcker Giles har innehåller äkta vara, så innebär det att besvärjelserna har visat sig fungera. När till exempel Willow i början av sin bana skapar nya besvärjelser så blir det mesta soppa enligt henne själv. Men ibland lyckas hon och när hon gör det så har hon lyckats påverka de krafter, andar eller vad det nu är hon kontaktar. Jag tror alltså inte själva språket är viktigt för att krafterna ifråga bryr sig särskilt om det, utan för att man som magiker måste lyckas ordna en kombination av ord, procedurer och saker på ett visst sätt. Byter man ut någonting (tar alltihop i en annan ordning, eller byter språk) så är risken stor att det blir mer soppa. Skapar man en besvärjelse på arameiska måste nog den som sedan ska översätta den till engelska vara en riktig bad ass-wicca för att lyckas. Då är det betydligt lättare att uttala den på originalspråket (om man råkar kunna det).
latarmig
Big Bad

Inläggav noike » sön jan 23, 2005 20:06

Björn skrev:Om de inte vet huruvida en slayer lever eller ej - hur har de då någonsin hållit reda på hela watcherämbetet? Hur har de någonsin fått reda på om en slayer levt, dött eller kallats?

Men nu finns det två som jag antar förstör deras slayerdetektor. De fick ju veta att Faith var en slayer. Vad de inte vet är hur magin bakom en slayer egentligen fungerar längre utan de försöker bara styra slayern åt det hållet de vill. Visst, de har säkert magiska hjälpmedel och sådant för att hitta slayers men samtidigt är de så pompöst traditionsbundna att de har en hel del skygglappar.

Lägg också till att de faktiskt är rätt tålmodiga. Om de fortfarande tror att Buffy är den riktiga slayern så kommer de ignorera henne till hon dör och då kommer de få reda på att en ny slayer aktiverats genom magi-mekapärer eller liknande. De håller inte så noga koll på henne, hon lämnade dem och gjorde det klarat att hon inte vill ha dem där. Bättre alltså att ignorera henne till döds. De är trots allt väldigt arroganta.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 20:06

latarmig skrev:Så här tror jag det är. En besvärjelse är en skapelse av någon (människa, demon, vampyr), som sådan har den en viss form...

Låter nog rimligt, faktiskt. (Även om man måste beundra makterna som kan urskilja en del av formlerna trots Willows accent...)

Fast ändå verkar det finnas generella formler som funkar oavsett... "Let the spell be ended" etc... nåja. Kanske inte värt att fundera för mycket på det där.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav latarmig » sön jan 23, 2005 20:19

Hela Watcher's Council-grejen är underlig. Här har vi en jätteorganisation med huvudsäte i London och filialer över hela världen (det måste alltså vara hundratals anställda), som dessutom har avsevärd diplomatisk makt och som via sitt politiska inflytande kan genomdriva i stort sett vad de vill. Denna organisation har ett enda syfte, att styra och hjälpa slayern i kampen mot ondskan. Vad gör de? De bryr sig inte om Buffy mer än att de skickar en watcher till Sunnydale, och sedan behandlar de dem båda som skit. Hade Buffy varit en i högen av slayers så hade jag förstått det, då hade det bara varit vanlig gnisslande byråkrati. Men som det är nu är det oförståeligt.
latarmig
Big Bad

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 20:22

noike skrev:Lägg också till att de faktiskt är rätt tålmodiga. Om de fortfarande tror att Buffy är den riktiga slayern så kommer de ignorera henne till hon dör och då kommer de få reda på att en ny slayer aktiverats genom magi-mekapärer eller liknande. De håller inte så noga koll på henne, hon lämnade dem och gjorde det klarat att hon inte vill ha dem där. Bättre alltså att ignorera henne till döds. De är trots allt väldigt arroganta.

Jo, men hur kan en organisation klara sig så länge om deras egen stolthet är viktigare än deras uppgift? De verkar ju, trots allt, ta sitt jobb på väldigt stort allvar. Man kan tycka att de, hur brittiska de än är, borde prioritera "befria världen från ondska" framför "sätta en 18-årig californiska på plats". Att de skulle riskera att låta världen stå utan slayer bara för att de inte gillar hennes attityd är inte bara enormt korkat, det är snudd på självmord (QED). Jag menar, vi snackar ju trots allt om en organisation som tror sig vara mänsklighetens sista bålverk mot demonerna, som har lett den striden i evinnerligheters evinnerlighet - och så helt plötsligt bestämmer de sig för att stiff upper lip är den viktigaste delen av deras jobbeskrivning? Det är givetvis inte omöjligt, men det känns betydligt mer urkorkat än som borde vara rimligt.

Dessutom: på något vis måste de ju ha en alarmklocka som ringer när en slayer dör. I "Prophecy Girl" var Buffy död i, vadå, 2 minuter - och omedelbart hoppar Kendra ur sängen nånstans i Karibien. Att Buffy skulle kunna vara död i 5 månader utan att NÅGON sierska (eller någon annan av deras tydligen rätt många informanter) nånstans vet om det... Och att Faith skulle sitta i kurran i två år (under sitt eget namn) utan att de skulle försöka a) få ut henne eller b) likvidera henne... något är fel där.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav OPIOO » sön jan 23, 2005 20:26

Björn skrev:Dessutom: på något vis måste de ju ha en alarmklocka som ringer när en slayer dör. I "Prophecy Girl" var Buffy död i, vadå, 2 minuter - och omedelbart hoppar Kendra ur sängen nånstans i Karibien. Att Buffy skulle kunna vara död i 5 månader utan att NÅGON sierska (eller någon annan av deras tydligen rätt många informanter) nånstans vet om det... Och att Faith skulle sitta i kurran i två år (under sitt eget namn) utan att de skulle försöka a) få ut henne eller b) likvidera henne... något är fel där.

Men det är ju inte The Council som kallar en ny Slayer, det sker ju automatiskt, därför blev Kendra kallad. När hon dog kallades Faith, och när Faith skulle dött skulle en ny slayer kallats.
Användarvisningsbild
OPIOO
Minion

Inläggav monkeyboy » sön jan 23, 2005 20:32

Vanstyre? Inre stridigheter?
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 20:35

OPIOO skrev:
Björn skrev:Dessutom: på något vis måste de ju ha en alarmklocka som ringer när en slayer dör. I "Prophecy Girl" var Buffy död i, vadå, 2 minuter - och omedelbart hoppar Kendra ur sängen nånstans i Karibien. Att Buffy skulle kunna vara död i 5 månader utan att NÅGON sierska (eller någon annan av deras tydligen rätt många informanter) nånstans vet om det... Och att Faith skulle sitta i kurran i två år (under sitt eget namn) utan att de skulle försöka a) få ut henne eller b) likvidera henne... något är fel där.

Men det är ju inte The Council som kallar en ny Slayer, det sker ju automatiskt, därför blev Kendra kallad. När hon dog kallades Faith, och när Faith skulle dött skulle en ny slayer kallats.

Jo, men på något vis fick de ju ändå reda på att kallelsen gått, eller hur? Och vi kommer inte ifrån problemet; om en slayer åker i finkan på livstid eller bestämmer sig för att hoppa av står världen utan slayer tills hon dör av hög ålder, och council kan inget göra åt saken eftersom de tydligen inte får reda på det. Huruvida kallelsen går automatiskt eller inte - de måste på något vis ha reda på huruvida det finns en aktiv slayer eller inte. Om de är en så oerhört mäktig organisation som vi får oss itutat borde de åtminstone kunna hålla koll på det mest elementära - det ligger ju i deras eget intresse. Vore jag de skulle jag ha tre dussin agenter, spåmän och sierskor vars enda syfte var att hålla koll på slayern, om så bara för att veta i vilken del av världen hon befinner sig; i stället sitter de i London, dricker te och putsar mustascherna. Det kan inte ha hållit sen tidernas begynnelse.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 21:03

Svaret till varför de har använt latin är väl ganska enkelt; det är ett befintligt språk som de flesta inte talar men som låter mystiskt och religiöst. Det är lättare att skriva på ett befintligt språk än att uppfinna nya hela tiden... vilket annat språk hade varit mer lämpligt?

För övrigt så behövs väl inte spoilermarkeringar här inne, det står i subject...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav noike » sön jan 23, 2005 21:19

Björn skrev:Jo, men på något vis fick de ju ändå reda på att kallelsen gått, eller hur? Och vi kommer inte ifrån problemet; om en slayer åker i finkan på livstid eller bestämmer sig för att hoppa av står världen utan slayer tills hon dör av hög ålder, och council kan inget göra åt saken eftersom de tydligen inte får reda på det.

Jo, men det gäller inte nu eftersom de tror att det fortfarande är Buffy som det hänger på. Att Faith sitter i fängelset är bara bekvämt för deras skull, eftersom då har de en backup-slayer som för närvarande inte ställer till med ofog.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 21:41

Visst, men Buffy ligger och ruttnar sex fot ner i jorden. Och de vet inte om det. De är världens mäktigaste hemliga organisation, med tillgång till alla tekniska och magiska hjälpmedel, och de är inte ens medvetna om att den enda person som rättfärdigar deras existens är stendöd. Att buffyboten lurar ett par lärare och en och annan vampyr kan jag gå med på, men att det inte finns något sätt för the council att få reda på om deras enda viktiga anställda är vid liv eller inte - det köper jag inte. Må vara att hon inte vill ha med dem att göra, men det borde ändå ligga i deras intresse att hålla koll på henne - snarare mer nu än när de hade en lojal watcher vid hennes sida. Alltså, förutsatt att deras uppgift verkligen är att bekämpa ondskan och inte bara en ursäkt för att få ett snyggt kontor i centrala London.

Dessutom är ju paret Buffy/Faith en anomali. Genom årtusendena måste det ha funnits, vadå, tiotusentals, kanske hundratusentals slayers - hur många gånger kan de ha haft sån tur att det funnits en "backup"? För det mesta hänger hela deras verksamhet på EN flicka åt gången. Och på hela den tiden måste de ha byggt upp någon sorts kontrollfunktion utöver en enda watcher per slayer.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 23:03

Har inte Buffy hoppat av The Council vid tiden hon är död? Giles är ju tillbaka i England och allt, och en Slayer kan ju trots allt vara verksam utan rådets inflytande. Om hon inte är knyten till rådet och hennes Watcher är borta, har de ju ingen anledning att kolla så mycket koll på henne?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav A bear » sön jan 23, 2005 23:10

Som sagt, det beror ju på om deras mål är att kontrollera slayers eller att bekämpa vampyrer. Om de verkligen vill bekämpa vampyrer är det väl intressant för dem att veta om det finns en slayer, även om hon inte vill ha med dem att göra?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav CiX » mån jan 24, 2005 0:21

Fint initiativ till tråd. Angående vapen så har jag flera gånger, typ 154, undrat VARFÖR frånvaron av skjutvapen är så stor. Ja, stilen på serien stämmer inte in på att man ska blanda in skjutvapen, men anledningar till att det inte skulle finnas med uteblir. Alla dessa försök till utplåna The Slayer kunde lätt ha slutförts med en valfritt skjutvapen. Det verkar som om alla har drabbats av någon slags heder a la klassisk fantasy.
Men man kan förstå att Buffy and Gang inte använder det iallafall.
CiX
Minion

Inläggav VelocityBoy » mån jan 24, 2005 0:35

Jag tror att man delvis kan förklara att vampyrer inte har vapen med att de faktiskt inte tar speciellt mycket skada av kulor och människor har ingent försvar mot dem hur som hellst så att de behöver inte skjutvapen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS