Sämsta Buffy/Angel avsnittet? (varning för spoilers)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav VelocityBoy » ons maj 05, 2004 23:31

Sharatec. Det är ganska synd om honom tycker jag... han är ju så genom snäll.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Off » ons maj 05, 2004 23:38

Jag fäller en tår av lycka varje gång nån säger att Riley fungerar i Buffy
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav sharatec » ons maj 05, 2004 23:41

Off skrev:Jag fäller en tår av lycka varje gång nån säger att Riley fungerar i Buffy

Allt annat är bara dum propaganda! :) (Jag måste ju stå för min åsikt, Off: jag har inte glömt ditt välkomnande till forumet när jag nämnde att jag gillade Riley... :D )

VelocityBoy> Visst är det synd om honom!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me

Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad

Inläggav Mr Chase » tor maj 06, 2004 18:18

Teo skrev:Beer bad är Braaaaa!

Det tycker du bara för att du inte är tillräckligt gammal för att få dricka öl ännu...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav sus@n » tor maj 06, 2004 18:28

jag tycker att beer bad är bra och jag är tillräckligt gammal mr chase.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav caffeineaddict » tor maj 06, 2004 18:36

sharatec skrev:
caffeineaddict skrev:Tror jag har sagt det förr, men jag säger det igen: Riley blir bara BÄTTRE i S5!

Han blir i alla fall ganska intressant som karaktär, tycker jag... Om det är en förbättring är en annan sak. :)

Naturligtvis är det så jag menar med. (spoiler S5):De mörka sidorna får honom äntligen lite intressant och fascinerande, och precis när han börjar utvecklas till något riktigt lovande så *poff* var han borta.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » tor maj 06, 2004 18:51

sus@n skrev:jag tycker att beer bad är bra och jag är tillräckligt gammal mr chase.

Jag bara driver med Teo (han liksom inbjuder till det) men jag skulle aldrig komma på tanken att driva med dig, sus@n :) !

Sedan gillar jag inte Beer Bad så mycket för dess anti-öl-budskap som för att det är ett ganska dåligt avsnitt i sig, grottmänniskor och allt :rolleyes: ...
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav sus@n » tor maj 06, 2004 19:00

Mr Chase skrev:
sus@n skrev:jag tycker att beer bad är bra och jag är tillräckligt gammal mr chase.

jag skulle aldrig komma på tanken att driva med dig, sus@n :) !

tack :)
Beer bad har många dåliga saker men det finns många bra med.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Mr Chase » tor maj 06, 2004 19:12

sus@n skrev:Beer bad har många dåliga saker men det finns många bra med.

Skulle möjligen vara en lätt vilsen Xander som försöker passa in i college-miljö då.
Annars, nah!
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav monkeyboy » tor maj 06, 2004 20:34

Superstar är riktigt rolig i början när han vänder sig om i stolen, legendariskt ögonblick, fyfan vad jag skrattade. Sen blev det sämre när storyn satt in men det hade ändå ett par riktigt roliga ögonblick.
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav sus@n » tor maj 06, 2004 20:44

Mr Chase skrev:
sus@n skrev:Beer bad har många dåliga saker men det finns många bra med.

Skulle möjligen vara en lätt vilsen Xander som försöker passa in i college-miljö då.
Annars, nah!

Eller när Buffy håller på att gå ut ur rummet i pyjamas *laugh*
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav 5by5 » fre maj 07, 2004 9:48

Ja, Him var ju bara för dåligt. Håller med. Speciellt för att det var säs 7 och förväntningarna var så höga för mej. Storyn sög rejält där. Och Same Time Same Place är jag arg på för Scoobiesarna är så dysfunktionella. :eek:
"Steve DeKnight is in no way taller than me. In fact, he's about half my size. If you stacked a Steve DeKnight on top of Steve DeKnight, we could headbutt each other like rams."
Drew Goddard Wed Jan 14 00:26:46 2004
Användarvisningsbild
5by5
Demon Fodder

Inläggav Willowtree » lör maj 08, 2004 0:40

De sämsta måste vara "Doublemeat Palace" i Buffy säs6 och "She" i Angel (säs1 eller 2)
Senast redigerad av Willowtree lör maj 08, 2004 0:42, redigerad totalt 1 gång.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad

Inläggav Teo » lör maj 08, 2004 0:42

VArför nämner du ens bästa det har inget med tråden att göra..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad

Inläggav Willowtree » lör maj 08, 2004 0:43

Jaja Teo besserwisser, jag har ändrat det nu.....
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad

Inläggav Teo » lör maj 08, 2004 0:46

Muahahahahaha.. jag är elak..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad

Inläggav MTL » tis aug 03, 2004 21:28

Vet att detta ämne syftade på avsnitt
men jag vågar nog säga att nästan hela säsong 4 är trist,
mest pga den så töntiga Riley

-hehe-
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion

Inläggav Off » tis aug 03, 2004 21:45

Inte en riley-hatar till. Kackerlackor och Riley-hatare är det enda som kommer överleva en yoghurt-attack från marsmännen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav MTL » tis aug 03, 2004 22:55

Nja, där är du ute och cyklar tycker,
för jag tror att g w bush överlever också p ga av att marsmännen
tycker att han är ja hur ska man säga det för trög för att döda.
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion

Inläggav sus@n » tis aug 03, 2004 23:12

Off: Det är bara att inse..många hatar Riley och få gillar honom..
Sen finns det sådana som mig som gillade honom i säsong 4 men inte 5 och de som är tvärtom (nog fler av dem).
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav caffeineaddict » tis aug 03, 2004 23:13

Usch... iofs är det inte Buffy, men jag såg faktiskt om hela Buffyverses sämsta avsnitt idag: Angels She. Fortfarande närmast helt olidligt bortsett från de briljanta dansscenerna.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » tis aug 03, 2004 23:17

Dansscenerna är underbara :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Mr Chase » ons aug 04, 2004 12:00

MTL skrev:jag vågar nog säga att nästan hela säsong 4 är trist,
mest pga den så töntiga Riley

Är heller inget vidare förtjust i s4. Riley är väl ingen höjdare men det som drar ned säsongen är hela Initiative-prylen (vilket är synd eftersom premissen var så god) och Adam :evil: .

En av de stora ljusglimtarna var iofs Hush :) !
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Tob » ons aug 04, 2004 13:31

S4 lär ju aldrig stå överst pga säsongsarcen som inte kändes helt klockren. Riley, aningen underskattad, men helt klart en misslyckad karaktär. Däremot så innehåller ju S4 en del makalöst bra, mer eller mindre standalone avsnitt. Hush, Restless, Wild at heart, Faith avsnitten m.m.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » ons aug 04, 2004 14:10

Ca: jag gillar i och för sig även Wesleys anställningsscen i She men bortsett från det och dansen, usch. Angels motsvarighet till Reptile Boy där diskussionen om den Indiska filmen var det som var bra. Och dricka-kaffe-är-inte-en-date.

Men usch igen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Eisa » ons aug 25, 2004 13:53

doublemeat palace är ROLIG. speciellt de anställdas apati...okej, slutet är fruktansvärt dålig och rent ut sagt äckligt med ett monster som kommer ut ur huvudet, men dessförinnan är det faktiskt ganska roligt med flottet, inlagda saltgurkan och så vidare.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav latarmig » mån jan 03, 2005 5:47

Avsikten var att göra en bottenlista över de tio avsnitt som är minst bra, men efter att de första blivit listade blev det hela helt plötsligt betydligt svårare än väntat. Så här kommer första halvan, resten av listan behöver funderas på lite mer.

Ordningen är från minst bra (1) till aningen bättre (2, 3, 4, 5).

1. Killed by Death (2x18)
Skälet till den absoluta bottenplaceringen är dess obetydlighet. För min del spelar det ingen roll om monstren hänger i snören och är gjorda i papp. Det är ingenting jag bryr mig om (inte heller om de tvärtom är skapelser av fantastiska specialeffekter). Att monstret i det här avsnittet är välgjort (med undantag för "blommorna" som växer ur ögonen) och inbäddat i en hyfsad historia struntar jag därmed blankt i. Det viktiga är arcen och karaktärsutvecklingen (plus i viss mån logisk stringens). Felet med det här avsnittet är att ingenting viktigt händer. Angel är redan ond. Vare sig att han attackerar Buffy i början, eller att han kommer med blommor i tydlig avsikt att komma åt Buffy och avsluta vad han börjat, är någon utveckling - det är bara händelser. Med Buffy händer ingenting, hon blir sjuk, dödar ett monster och blir frisk igen. Återigen bara betydelselösa händelser. Samma sak med förhållandet Xander och Cordelia, de är redan ett par och ingenting särskilt sker i den relationen. Giles är som han alltid är. Samma sak med Willow. Det finns några roliga replikväxlingar, men de är ändå förvånansvärt få. Eftersom alla avsnitt utan undantag innehåller fyndiga repliker så kan det kriteriet ensamt inte göra att ett avsnitt undviker bottenplaceringar.

2. Go Fish (2x20)
Här gäller ungefär samma motivering som för förra avsnittet. Bristande karaktärs- och arcutveckling är för övrigt genomgående det avgörande skälet till botenplaceringarna. Det finns dock några försonande drag som gör att det inte hamnar allra sist. Cordelias kärleksförklaring till monstret när hon trodde Xander förvandlats (här förstår man att det är allvar från Cordys sida), Xander som förklarar att Brooke Sheilds var monstret i den blå lagunen (i och för sig bara roligt, men hysteriskt roligt), samt några andra små guldkorn. Överlag är det emellertid ett avsnitt gjort med vänsterhanden i väntan på händelser av mer allvarlig art. Ett extra skäl att kritisera avsnittet är att det ligger så sent under säsongen. Avsnitt från runt sjutton och framåt bör vara arcbundna.

3. Him (7x06)
Hade det inte varit för att det på slutet är så roligt så hade det hamnat allra sist. Historien är så idiotisk att det är svårt att ens ta den med en klackspark. Varför är bara vissa kvinnor påverkade och varför är alla de som blir påverkade dem vi känner? Hade det funnits någon logik i den här historien så hade vi fått en upprepning av Xanders och Amys experiment från "Bewitched, Bothered & Bewildered" (2x16).

4. Buffy vs. Dracula (5x01)
Den här säsongsstarten är en enda stor väntan på att säsongen ska sätta igång - vilket den också gör... i nästa avsnitt (som är fantastiskt). Som avsnittet är skrivet skulle det fungerat (aningen) bättre som avslutning på föregående säsong, då allting som händer rör problem och händelser från fjärde säsongen. Dracula är övertygande spelad men att ha honom som MOTW känns nedlåtande mot genren.

5. I Robot, You Jane (1x08)
Nu börjar vi redan komma fram till avsnitt som är rätt okej, vilket gör det betydligt svårare att välja utifrån kriterier på vad man inte gillar. Att en demon är fängslad i en bok är en underbar idé. Att denna typ av fängelse gör den binär, och därmed möjlig att skanna är följdriktigt. Då dessutom Internet som en entitet med självmedvetande är ett vanligt tema i sf (Terminator) så är inte heller detta någonting att klaga på. Det som är dåligt är snarare för det första Willows reaktion då hon avskärmar sig från sina vänner. Att hon gör det är inte så konstigt, det brukar hända vid nästan all nyförälskelse, men sättet hon gör det på ser jag inte som trovärdigt. Vanligtvis sker en sådan fullständig identifikation med den nya hjärtevännen inte genom ett aktivt avståndstagande från de forna vännerna, utan mer som en gradvis separation som inte är avsedd, utan bara händer för att man inte vill någonting hellre än att vara med sin nya kärlek. För det andra är tanken på demonen som robot dålig. Fram till att plåtniklas presenteras så är avsnittet uthärdligt, trots att Willow agerar skumt, men efter det rasar allting.

Här borde komma fem avsnitt till, men det är som sagt stört omöjligt att hitta så mycket att klaga på. Det enda som jag med säkerhet vet ska in på listan (det ska till och med spränga sig in någonstans bland avsnitten som redan är listande) är "Where the Wild Things Are" (4x18). Men jag har bestämt mig för att se det en gång till innan jag bestämmer mig. Troligtvis hittar jag ytterligare några kandidater under pågående omtitt.
latarmig
Big Bad

Inläggav Tob » mån jan 03, 2005 14:53

Intressant lista. En sådan borde jag också göra men har nog sett allt för få gånger för att kunnda gradera sämsta avsnitt överhuvudtaget. Betydligt lättare med bästa avsnitt. Än så ligger det på ett stadie som säger mig att vissa avsnitt är sämre än andra.

Hur som helst, Killed by death tycker jag är ett dugligt avsnitt. Visst är det första gången man behandlar Buffys rädsla för sjukhus och hennes motstånd inför dem? (hmm, det måste jag studera när jag ser om S5 nu). Dessutom minns jag det som ett avsnitt där man får en ganska ordentlig inblick i vad Buffy betyder för hennes vänner.

Go Fish: kan jag däremot hålla med om, och var inget vidare att se om.

Him: håller jag med om fullständigt.

Buffy vs Dracula: Jag håller med i ditt resonemang, men känner mig alltför road av avsnitt för att kunnda placera det så långt ner.

I Robot, you Jane: Hmm, var tvungen att läsa vad jag hade skrivit om det i avsnitt tråden, något som faktiskt jag inte kan stå för längre efter att ha läst din motivering. Willows avskärmning till sina vänner är nästa fullständig och känns när jag tänker tillbaka på avsnittet inte alls trovärdigt, precis som du skrev.

Ser framemot fortstättningen. Sånt här får mig bara att inse att jag måste se mer Buffy;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav xAMNESIAx » mån jan 03, 2005 16:46

S1 Teacher's Pet, löjligt uselt avsnitt.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion

Inläggav noike » mån jan 03, 2005 18:44

Listening to Fear, inte bara dåligt som Teacher's Pet utan även fullständigt dundertråkigt. Jag blir så uttråkad att jag inte kan se avsnittet i ett svep.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS