Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav qarlsson » lör dec 04, 2004 3:28

Jag såg Before Sunset (sv. titel: "Bara en dag") igår, senaste av Linklater och uppföljaren till Before Sunrise. En underbar film med en helt fantastiskt skriven dialog!

Jag blev, aningen oväntat, helt tagen av detta lilla mästerverk.
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Tinder » lör dec 04, 2004 5:26

Qarlsson skrev:Jag såg Before Sunset (sv. titel: "Bara en dag") igår, senaste av Linklater och uppföljaren till Before Sunrise. En underbar film med en helt fantastiskt skriven dialog!

Jag blev, aningen oväntat, helt tagen av detta lilla mästerverk.

Visst är det mysiga trevliga feel good filmer. Har för mig att det var kaffepojken som tipsade mig om dem. Fast även om jag gillade dem så tog de inte tag i mig fullt ut utan de hamnade nog i ett fack med andra trevliga goa romantiska filmer som inte sticker ut allt för mycket från varandra.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav caffeineaddict » lör dec 04, 2004 10:24

Qarlsson: Medhåll! Before Sunset / Before Sunrise är sådana underbara små pärlor. Älskar dem djupt.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav carre » lör dec 04, 2004 13:11

Någon som sett Garden State av och med vår käre Zach Braff?
Är skitsugen på att se den, men vet hur besviken jag kommer bli om den inte lever upp till mina förväntningar. :eek:
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Illyria » lör dec 04, 2004 13:12

Vill också se Garden State, kommer den ha någon mer generell biopremiär i resten av landet också eller måste det bli nerladdning?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinder » lör dec 04, 2004 13:17

ey skrev:Någon som sett Garden State av och med vår käre Zach Braff?
Är skitsugen på att se den, men vet hur besviken jag kommer bli om den inte lever upp till mina förväntningar. :eek:

Jo sett den och tyckte mycket om den. Natalie Portman var hur söt som hellst och Zach var riktigt bra, skönt att se han i fler roller än bara den i scrubs. Tror filmen diskuterats tidigare någonstanns här på forumet.
Fast var försiktig med förväntingarna, ofta farligt att ha höga föräntningar på filmer då det i alla fall för mig lätt händer att filmen därför inte kan leva upp till dem och man pga det inte gillar den lika mycket som man annars hade gjort ifall man sett den helt utan förväntningar
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Off » lör dec 04, 2004 13:47

Bästa filmen jag sett på länge. Ha nu inte för höga förväntningar bara :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav carre » lör dec 04, 2004 13:56

Off skrev:Bästa filmen jag sett på länge. Ha nu inte för höga förväntningar bara :)

ska försöka! ;)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav qarlsson » lör dec 04, 2004 20:07

caffeineaddict skrev:Qarlsson: Medhåll! Before Sunset / Before Sunrise är sådana underbara små pärlor. Älskar dem djupt.

Word! Jag är väldigt nyfiken på att se båda i en följd nu. Och vad passar inte bättre då än att införskaffa dom på DVD med tanke på hur skamligt, ljuvligt lågt dollarn ligger ;)

Off skrev:

Bästa filmen jag sett på länge. Ha nu inte för höga förväntningar bara :)

Håller med. Helt fantasisk film och lite av "årets" Lost in Translation i lågmäldhet.. hmm.. hur jag nu ska förklara den liknelsen tydligare vette tusan, men det känns så :)
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav RalfiParpa » sön dec 05, 2004 0:15

Igår såg jag till slut den förlängda versionen av The Return of the King. Jag gillade Saruman-scenerna även om de inte stämde överens med boken så bra (eller alls). Fyra timmar lång och alldeles underbar även om den förlängda versionen av The Fellowship of the Ring fortfarande är min favorit i serien (Den som börjar med att Bilbo beskriver The Shire - precis som det ska vara).
Då jag inte är med i svenska Tolkien-sällskapet får jag nog säga att jag har haft roligare med filmerna än med böckerna. Peter Jackson har helt klart skapat något stort och eget.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » sön dec 05, 2004 0:44

RalfiParpa skrev:Igår såg jag till slut den förlängda versionen av The Return of the King.

Hur, var osv? Väntar tålmodigt på min beställda dvd...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » sön dec 05, 2004 0:47

RalfiParpa skrev:Igår såg jag till slut den förlängda versionen av The Return of the King. Jag gillade Saruman-scenerna även om de inte stämde överens med boken så bra (eller alls). Fyra timmar lång och alldeles underbar även om den förlängda versionen av The Fellowship of the Ring fortfarande är min favorit i serien (Den som börjar med att Bilbo beskriver The Shire - precis som det ska vara).
Då jag inte är med i svenska Tolkien-sällskapet får jag nog säga att jag har haft roligare med filmerna än med böckerna. Peter Jackson har helt klart skapat något stort och eget.

Låter bra! Hur fick du tag på filmen så tidigt?

Jag skummade igenom en tråd på tolkienonline, där de som har sett den verkar lyriska över dialogen i The Voice of Saruman. Däremot verkar
Mouth av Sauron, eller rättare sagt Aragorns behandling av honom, vara misslyckat. Vad tycker du om den scenen? Av någon anledning måste jag fråga trots att jag kommer att kunna se på filmen själv inom två veckor :D

Jag är mest nyfiken på extra scener under marschen mot The Black Gates och resan genom Mordor. Det var den enda delen som kändes stressad, och det verkade som att det tog typ en förmiddag för The Army of the West att ta sig från MT till Morannon.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav RalfiParpa » sön dec 05, 2004 0:55

CheeseGuy skrev:Låter bra! Hur fick du tag på filmen så tidigt?

Torrent.

CheeseGuy skrev:Mouth av Sauron, eller rättare sagt Aragorns behandling av honom, vara misslyckat. Vad tycker du om den scenen? Av någon anledning måste jag fråga trots att jag kommer att kunna se på filmen själv inom två veckor :D

Han var riktigt slemmig och fick vad han förtjänade av Aragorn.

CheeseGuy skrev:Jag är mest nyfiken på extra scener under marschen mot The Black Gates och resan genom Mordor. Det var den enda delen som kändes stressad, och det verkade som att det tog typ en förmiddag för The Army of the West att ta sig från MT till Morannon.

Det finns tyvärr inte särskilt många nya scener med arméns marsch. Vi får se hur de två arméerna rör sig parallellt mot varandra men det verkar alltjämt som att den svarta porten ligger ett stenkast från Minas Tirith, vilket i och för sig kan stämma då jag inte är så bra på Tolkien-geografi.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Nyx » sön dec 05, 2004 3:23

:eek: EEEK! Jag vägrar att läsa spoilersarna i ovanstående inlägg. Jag håller på mig till den 14:e då jag kan se min RotK-X på dvd, as god intended!

Däremot ville jag varna för Alexander. Den är låååång. Och trååååkig! (Detta sagt av mig som glatt sitter igenom 5 h långa Wagneroperor och såg Xtnded LotR och TTT på samma dag med stort nöje). Dessutom är Stones epos både misogynt, homofobiskt och i grov avsaknad av det mesta som gör filmberättande intressant! Varför är det inte redan lag på att alla 40+ manliga filmskapare måste se igenom hela Buffy och Xena innan de får ge sig på att filma sina machismovinklade manus? Stone och co behöver lite perspektiv! Och humor, snälla nå'n...

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav adolvsson » sön dec 05, 2004 3:33

Nyx skrev::eek: EEEK! Jag vägrar att läsa spoilersarna i ovanstående inlägg. Jag håller på mig till den 14:e då jag kan se min RotK-X på dvd, as god intended!

Däremot ville jag varna för Alexander. Den är låååång. Och trååååkig! (Detta sagt av mig som glatt sitter igenom 5 h långa Wagneroperor och såg Xtnded LotR och TTT på samma dag med stort nöje). Dessutom är Stones epos både misogynt, homofobiskt och i grov avsaknad av det mesta som gör filmberättande intressant! Varför är det inte redan lag på att alla 40+ manliga filmskapare måste se igenom hela Buffy och Xena innan de får ge sig på att filma sina machismovinklade manus? Stone och co behöver lite perspektiv! Och humor, snälla nå'n...

Jag gillade i och för sig Alexander, en åsikt som verkar vara i minoritet, fast jag kan förstå om man inte gör det. Däremot; homofobisk? Hur kunde du få den till det? Jag tyckte den tog en bra mycket öppnare inställning till manlig kärlek än jag hade väntat mig av en hollywoodsk storfilm.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav qarlsson » sön dec 05, 2004 4:29

Illyria skrev:
RalfiParpa skrev:Igår såg jag till slut den förlängda versionen av The Return of the King.

Hur, var osv? Väntar tålmodigt på min beställda dvd...

ALLiANCE släppte en rip på 3 CD's nu i fredags.. Men jag väntar också hellre tålmodigt på den officiella releasen så man kan sitta och krama den fysiska förpackningen under filmens gång.. Precis som det ska vara :)
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Tob » sön dec 05, 2004 7:24

Det borde vara förbjudet att ens tänka tanken att se detta på något annat än DVD (gärna köpt) under absolut rätta förutsättningar. Själv skall jag ladda hela veckan nu, planera och fixa så att man kommer in i rätt tillstånd nästa fredag. Det skall fixas med öl, cider, läsk, godis, popcorn osv. vem vet man kanske till och med kan få med sig någon.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav CheeseGuy » sön dec 05, 2004 9:45

RalfiParpa skrev:
CheeseGuy skrev:Jag är mest nyfiken på extra scener under marschen mot The Black Gates och resan genom Mordor. Det var den enda delen som kändes stressad, och det verkade som att det tog typ en förmiddag för The Army of the West att ta sig från MT till Morannon.

Det finns tyvärr inte särskilt många nya scener med arméns marsch. Vi får se hur de två arméerna rör sig parallellt mot varandra men det verkar alltjämt som att den svarta porten ligger ett stenkast från Minas Tirith, vilket i och för sig kan stämma då jag inte är så bra på Tolkien-geografi.

Okej, det var ju synd. Marschen tar ju flera dagar egentligen.

Tob skrev:Det borde vara förbjudet att ens tänka tanken att se detta på något annat än DVD (gärna köpt) under absolut rätta förutsättningar. Själv skall jag ladda hela veckan nu, planera och fixa så att man kommer in i rätt tillstånd nästa fredag. Det skall fixas med öl, cider, läsk, godis, popcorn osv. vem vet man kanske till och med kan få med sig någon.

Absolut!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön dec 05, 2004 10:29

Tob skrev:man kanske till och med kan få med sig någon.

Usch, nej! Andra människor under film? Vad tänker du på?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön dec 05, 2004 13:58

Tob skrev:Det borde vara förbjudet att ens tänka tanken att se detta på något annat än DVD (gärna köpt) under absolut rätta förutsättningar.

Varför då?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Nyx » sön dec 05, 2004 14:12

noike: För att det är en helig stund! Sedan man började följa casting/inspelning mm på nätet år 2000, ivrigt väntat på en glimt av den första teasern, irriterat hela sin vänskapskrets med snack om filmatiseringen och sedan delat in sagda krets i goda="de som man kan prata LotR med" och andra, sedan man har man försummat arbete och familj och fördärvat sin ekonomi för att se samtliga filmer 4 ggr var på bio och köpt extended-dvd:er som man avnjutit med tårdrypande kinder. Sedan dess har man ju bara väntat på den stund man kan se hela triologin i komplett förlängt skick. Nu är stunden inne....

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav poser » sön dec 05, 2004 14:22

Jag har inte sett ROTK än så nu kan man väll lika bra da till med extendend version direkt. Om jag nu orkar ta tag i det.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav AKS » sön dec 05, 2004 14:38

Jag har haft en date inbokad till nu på lördag bra länge nu. Ja, med min kompis och ev en av hennes kompisar. Vi ska se RotK extended version. Knappast nån överraskning. Har beställt min på Discshop och hoppas verkligen att det inte blir nån försening i posten för då hinner jag ju inte få boxen innan lördag.

Ser verkligen fram emot att se den förlängda versionen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön dec 05, 2004 14:53

Nyx skrev:noike: För att det är en helig stund!

Nej. Fear and Loathing in Las Vegas första gången, det var ett heligt ögonblick. Eller Gormenghast (som tyvärr inte höll måttet alls bortsett från Christopher Lee som tolkade Flay mästerligt -- resten var ett långt "eh?" Synd på en sådan förlaga). Jag hoppas att Tim Burtons Willy Wonka and the Chocolate Factory kommer att vara mer som FaLiLV än Gormenghast..

För att det ska vara heligt måste det bygga på något man har band till. LoTR har jag inget alls sådant till. Tolkien skrev så tråkigt och med så träiga karaktärer att man får slisor i ögonen och balsapinnar i öronen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » sön dec 05, 2004 15:02

I den här intervjun (de två sista frågorna på sidan) uttalar sig Michael Moorcock om Tolkien och Lotr. Ganska intressant även om jag nog inte riktigt håller med honom.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Zaxx » sön dec 05, 2004 15:28

poser skrev:Jag har inte sett ROTK än så nu kan man väll lika bra da till med extendend version direkt. Om jag nu orkar ta tag i det.

Det är sånnadär saker jag inte kan förstå, hur kan man inte ha sett den? Tycker iallfall man borde vara nyfiken på den LITE! ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav poser » sön dec 05, 2004 15:50

Zaxx skrev:
poser skrev:Jag har inte sett ROTK än så nu kan man väll lika bra da till med extendend version direkt. Om jag nu orkar ta tag i det.

Det är sånnadär saker jag inte kan förstå, hur kan man inte ha sett den? Tycker iallfall man borde vara nyfiken på den LITE! ?

När filmen kom och alla polare gick och såg den så låg jag hemma i 39 graders feber. Sen blev det bara aldrig av.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » sön dec 05, 2004 16:26

Zaxx skrev:Det är sånnadär saker jag inte kan förstå, hur kan man inte ha sett den? Tycker iallfall man borde vara nyfiken på den LITE! ?

Lite nyfiken berättigar inte att sitta i en obekväm biosalong med 200 personer som prassslar med godispåsar och mobiltelefoner och pratar om vad de ska göra i helgen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » sön dec 05, 2004 16:45

Jag brukar göra klart för dem runtomkring mig att jag skall se på filmen, o inte höra på dem... så det löser sig.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav monkeyboy » sön dec 05, 2004 18:14

noike skrev:
Zaxx skrev:Det är sånnadär saker jag inte kan förstå, hur kan man inte ha sett den? Tycker iallfall man borde vara nyfiken på den LITE! ?

Lite nyfiken berättigar inte att sitta i en obekväm biosalong med 200 personer som prassslar med godispåsar och mobiltelefoner och pratar om vad de ska göra i helgen.

Såg filmen mitt i natten på premiären och den stämningen som var där inne var långt ifrån det du beskriver, närmast religös...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film