Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tinder » tis okt 26, 2004 10:24

Klart man är American Psycho-älskare fast inte kanske filmen, boken däremot var en höjdare. Filmen blev jag besviken på då jag läst boken sedan förut men den har kanske sina stunder oxo.
De två filmer som nämdes innan däremot hör till favoritfilmerna, Donnie Darko samt A tale of two sisters som klart hör till en av de absolut bästa filmerna i den "nya" skräckfilmsvågen från asien.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav RalfiParpa » tis okt 26, 2004 11:54

Tinder skrev:Klart man är American Psycho-älskare fast inte kanske filmen, boken däremot var en höjdare. Filmen blev jag besviken på då jag läst boken sedan förut men den har kanske sina stunder oxo.

Måste man alltid tycka att boken är bättre? Okej, då tycker jag också det även om båda är otroligt bra på oika sätt.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Tinder » tis okt 26, 2004 13:08

RalfiParpa skrev:Måste man alltid tycka att boken är bättre? Okej, då tycker jag också det även om båda är otroligt bra på oika sätt.

Nej man måste inte tycka så hellst inte om man inte tycker så :)
Fast har svårt att komma på nån bok/film där jag tyckt att filmen varit bättre än boken fast det kan säkert hända. Dock i just det här fallet så tycker jag att just boken är markant bättre än filmen, läste boken 97-99 nångång och fastade ganska rejält i den. Den är så speciell och berörde mig på ett sådant sätt så att jag har hemskt svårt att tro att jag någonsin kommer att glömma den, ska köpa den nångång så man kan läsa om den. Filmen däremot hade jag nog ganska snabbt glömt bort ifall jag inte råkat läst boken sedan förut. Tycker det är en dussinfilm som har endel bra inslag och lyckats fånga endel scener i boken bra men som förutom det inte gjorde större intryck på mig + att jag var lite missnöjd med hur de löst endel saker i övergången bok-film. Dock har jag för mig att jag gillade Christian Bale i rollen som Bateman.
Nu har jag iof inte sett filmen på ett par år så kanske man skulle tycka bättre om den nu fast är tveksam till det.
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Eisa » tis okt 26, 2004 14:09

jurassic park, den filmen är likvärdig med boken :)

men annars håller jag med dig tinder, boken brukar oftast vara bättre än filmen vilket egentligen inte är så konstigt. i en bok kan författaren ta hur mycket tid som helst på sig att gå djupare in på karaktärerna och kan ha mycket mer utförliga beskrivingar av saker och ting. en filmatisering av en bok däremot måste ju hålla sig till boken (allt som oftast) och kan inte svänga ut totalt.

däremot lutar jag ibland åt att tycka sagan om ringen filmatiseringen är bättre än boken. *väntar på svärdshugg*
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav RalfiParpa » tis okt 26, 2004 14:24

Eisa skrev:däremot lutar jag ibland åt att tycka sagan om ringen filmatiseringen är bättre än boken. *väntar på svärdshugg*

LOTR är ju mest bra för att den är så klassisk. Som bok är den bra men jag gillar nog Bilbo bättre, inte lika långsam och precis lagom lång.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tis okt 26, 2004 14:51

Eisa skrev:däremot lutar jag ibland åt att tycka sagan om ringen filmatiseringen är bättre än boken. *väntar på svärdshugg*

Jag håller med vad det gäller första boken/filmen iaf. På tok för långsam i bokform, filmen fick lite tempo i den. Vad det gäller de senare två är gränserna lite luddigare, men filmerna/böckerna ligger på ungefär samma nivå där.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eisa » tis okt 26, 2004 15:07

jag tycker inte riktigt om det isländska sättet tolkien skriver på. man får aldrig veta vad karaktärerna tänker och det hela är så objektivt att det mest blir segt, och alla dess naturbeskrivningar....zzzzzzzzzzzzzz........
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Lipton » tis okt 26, 2004 15:27

LOTR-SOKÅ var mycket bättre i bokform, jag hade så höga förväntnignar på sista filmen efter att ha läst boken och blev så besviken. Många av de bästa senerna var inte med eller så var de förminskade till intet.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad

Inläggav Eisa » tis okt 26, 2004 15:49

bara inte folk börjar tjata om Tom Bombadill, jag är överlyckig över att de skippade honom till filmen. han är såååååå tråkig.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » tis okt 26, 2004 15:54

Jag tyckte att film två och tre var besvikelser... ettan var bra (den hade iofs den urfåniga trollkarls fighten) och levde upp till boken men med de andra kändes det som att de föll för frestelsen att hollywoodifiera filmerna.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Eisa » tis okt 26, 2004 16:19

äch, hollywood filmer är inte alltid av ondo (oftast visserligen men inte alltid). ett mycket bra exempel på detta är just 2:an och 3:an. det gör mig ingenting att det ibland blir överdramatiskt med hjältemodiga riddare, fagra ungmöer och eldsprutande drakar och... inte riktigt kanske men nästan :)
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Tinder » tis okt 26, 2004 16:26

1:an var riktigt bra. Kanske för bra för jag blev grymt besviken på 2an och har inte vågat se om den än. 3an däremot blev jag possitivt överaskad av (kanske beroende av lägre förväntningar pga 2an), snudd på lika bra som första filmen. Dock så gillar jag nog böckerna bättre, dock så är första boken nästan lite väl seg i början då filmen tar tag i handlingen mycket rappare.
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav CheeseGuy » tis okt 26, 2004 18:17

Tinder skrev:Kanske för bra för jag blev grymt besviken på 2an och har inte vågat se om den än.

Hört talas om "second view syndrome"?

F.ö. tycker jag inte att TTT och ROTK är mer hollywood (i förhållande till böckerna i alla fall) än FOTR.

Edit: Och de förlängda versionerna är överlägsna. Tempot är mycket bättre. Och det är många scener som är väldigt viktiga som läggs till.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » tis okt 26, 2004 18:21

CheeseGuy skrev:F.ö. tycker jag inte att TTT och ROTK är mer hollywood (i förhållande till böckerna i alla fall) än FOTR.

För min del så tyckte jag att de blev mer och mer tråkiga skämt och xXx stunter...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » tis okt 26, 2004 18:23

VelocityBoy skrev:
CheeseGuy skrev:F.ö. tycker jag inte att TTT och ROTK är mer hollywood (i förhållande till böckerna i alla fall) än FOTR.

För min del så tyckte jag att de blev mer och mer tråkiga skämt och xXx stunter...

Gimli hade ett par dumma repliker i TTT. Det var allt (tycker jag). Du får gärna förklara vad "xXx stunter" är :)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » tis okt 26, 2004 19:37

Cheeseguy: xXx är ju extremesport-Bond med Vin Diesel i huvudrollen... jag tänkter närmast på när Legolas "surfar" på en sköld nedför en trapp sedan är striderna mot Olifanterna fylld av sådant där...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » tis okt 26, 2004 19:43

Okej... Jo, det är lite fånigt, men det är mycket sånt i FOTR också (dock inte lika extremt som Legolas påhitt). Fan, nu fungerar inte "det var allt" längre :(
:D
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav RalfiParpa » tis okt 26, 2004 20:00

Fellowship of the Ring är SÅ mycket bättre än de två andra filmer, helt jävla fantastisk. Särskilt den oklippta versionen när Bilbo pratar om Hobbits i början. Mmmm.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav AKS » tis okt 26, 2004 21:26

Zatoichi

Riktigt bra japansk samurajfilm (katana-katana-katana... I'm odd like this, hehe). 50% drama, 30% humor och 20% svärdfighter skulle jag vilja säga att det var. En trevlig kombination.
Fast den där anakronistiska dansscenen i slutet förstår jag inte. Cool, men jag sitter som ett :?: då jag ser det.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis okt 26, 2004 22:34

Medhåll, men det är ingen bedrift. Jag tycker filmerna är helt okej och böckerna är skräp.

AKS: Yeah! Zatoichi rules! Och nej, jag kan inte förklara det du har svart.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » tis okt 26, 2004 23:44

Lotr Böckerna är bra!

Jag inser även att en bok har alla förutsättningar att vara bättre en motsvarande film. Eller snare det är sannerligen en bedrift att föra en film som är bättre än en motsvarande bok. En möjlighet är om det finns en bra historia fast författaren har varit fruktasnvärt dålig. Av just denna anledningen så är jag väldigt försiktig när jag jämför böcker med filmer. En film är en film, en bok är en bok. Två totalt skilda former av betättartekniker eller konst om man nu vill kalla det så.

Jag dömmer aldrig ut en film pga att den inte följer förlagan, jag bedömmer filmen som en film. Sen är det ju klart att man kan tycka att det är trist att man inte får samma karaktärsutveckling och inte samma miljöbeskrivningar osv.

Fotr är tveklöst den bästa filmen av dem tre. Peter Jackson får framförallt problem i andra filmen med att hålla isär och skildra flera olika storylines. I första filmen fungerar det bättre då man kan koncentrera sig på en historia. Första filmen är magisk.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » ons okt 27, 2004 22:03

noike skrev:AKS: Yeah! Zatoichi rules! Och nej, jag kan inte förklara det du har svart.

Skönt att veta att jag inte är den enda som inte fattar det. Fast cool som sagt. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tinder » tor okt 28, 2004 11:56

Någon som sett denna kortfilm?
Skulle kunna offra någon annans högra ben för att få se den, gillar främst ondingens namn :)
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav malavel » tor okt 28, 2004 12:30

Tinder: Den går att ladda ner här: http://www.fluffytheslayer.com
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Tinder » tor okt 28, 2004 12:38

Coolt, har du sett den?
Så man vet iom den är värd att ladda ner, min internet leverantör är ganska grinig på nät trafik utanför det interna nätet och jag ligger redan över det tillåtna.
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Off » tor okt 28, 2004 13:00

Tinder skrev:Coolt, har du sett den?
Så man vet iom den är värd att ladda ner, min internet leverantör är ganska grinig på nät trafik utanför det interna nätet och jag ligger redan över det tillåtna.

Vad är det för kommunist-stat du bor i?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav malavel » tor okt 28, 2004 13:26

Har sett den nu. Den var lite rolig. En del imponerande specialeffekter med tanke på att det var en amatörfilm. Alla 'skådisar' var buffyfans. Den finns nu även på vår fina buffyhub.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Tinder » tor okt 28, 2004 13:34

Off: Är faktiskt inte så superfarligt får tag på det mesta man vill ha på intern hubbarna på dc ändå. Bara att man oftast får vänta 1 dygn extra på serier och endel icke mainstream filmer kan vara knepiga att hitta (tex alla de obskyra skräckfilmer som jag är så barnsligt förtjust i).
Fast man får ha 6 gb trafik i månaden på extrerna nätet som man kan slösa på dessa filmer och de gånger man inte orkar vänta en extra dag eller två på ett serie avsnitt.

malavel: Får nog ladda ner den om någon dag.
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Eisa » fre okt 29, 2004 11:38

vill att de ska göra en filmatisering av Godd Omens, den har potential att bli bäst.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » fre okt 29, 2004 12:21

Eisa: jag var på en signering med Neil Gaiman och Terry Pratchet och då talade de om en film men det måste ha runnit ut i sanden.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film