Doctor Who

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tomas » sön aug 28, 2011 23:28

6.08 Gillade verkligen idén med robot kontrollerad av miniatyrbesättning. Unikt, oväntat och bra genomfört.
Bananen! Härlig referens till tidigare avsnitt och doktor.
"I was on my way to this gay gypsy bar mitzvah for the disabled when I suddenly thought, 'Gosh, the Third Reich's a bit rubbish, I think I'll kill The Fuhrer.'"
Tycker också om att Amy och Rory fick följa Melodys uppväxt, även om de inte visste vem hon var. Ingenting att klaga på här inte.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav noike » mån aug 29, 2011 0:06

Tomas skrev:6.08 Gillade verkligen idén med robot kontrollerad av miniatyrbesättning. Unikt, oväntat och bra genomfört.

Just det fick mig att tänka på att Moffat måste ha läst Grant Morrisons the Filth. Skillnaden där är förstås att Morrison har nono-teknologi styrda av en miniatyriserad bas inuti en riktig människa. Men det fanns slående likheter.

Håller med En Björn rakt av. Best friend Mel kändes verkligen som en hastig efetrkonstruktion men ja, små-Amy och små-Rory — nu är Rory-identifieringen total. Less than the sum of it's parts.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav MissKittyFantastico » mån aug 29, 2011 0:14

*mutter mutter* Vill läsa, men jag får inte föränn imorgon. Doktorn och jag ska frukostera ihop.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav gaspode » ons aug 31, 2011 23:50

(spoiler 6x08) Gillade också delarna. Många fina smågrejer, men som nämnts var det väldigt synd att de inte introducerat Mels lite tidigare. Roboten var en bra ide, medan de där bläckfiskarna som flög omkring i den kanske inte var det. Teknik som funkar dåligt gillar jag däremot alltid!
Hängde inte med på varför just Fishfingers and Custard räddade dagen, men kanske att vi får veta mer om vad han gjorde med sina 32 minuter i senare avsnitt.

totalt sett: hurra för att doktorn är tillbaka, avsnittet var inte odelat fantastiskt, men ändå quite enjoyable.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav A bear » sön sep 04, 2011 1:25

6.09 Är det bara jag som tycker Mark Gatiss avsnitt ("The Unquiet Dead", "The Idiot's Lantern", "Victory Of The Daleks") har en ganska tydlig tendens - de är skitbra på att skrämmas med originella monster (eller kända monster i originella situationer), men ganska svaga handlingsmässigt och sällan speciellt väl kopplade till säsongsarcen? Här har vi alltså uppföljaren till den förra dubbeln, med River och Melody och a good man goes to bla bla bla, och det är ett helt fristående avsnitt som kunde lagts in när som helst och knappt bidrar med något alls utöver ytterligare en ganska lättköpt sensmoral om rädsla och kärlek etc. Det är inte dåligt, det är bara... ganska intetsägande.

Men jodå, monstren är bra, dockhuset är rejält kusligt (El Orfanato-vibbar där), och serien har haft sämre platshållaravsnitt. Men bättre också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » fre sep 09, 2011 4:21

Intertextualitet tävlan om vem som dött mest http://27.media.tumblr.com/tumblr_lr7ui ... o1_500.gif
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Garim » sön sep 11, 2011 12:37

6.10 var suveränt bra. Riktigt känslosamt avsnitt, vid flera tillfällen, men på slutet när Rory och old-Amy sa farväl... Mycket starkt.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav A bear » ons sep 14, 2011 20:17

Jo, 6.10 var definitivt det bästa sedan sommarpausen. På tiden att Amy fick göra något annat än att bli räddad också.

F ö är Keanu Reeves en timelord.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav wyndham » sön sep 18, 2011 17:16

6x11
"Resistance is exhausting." Klokt valspråk.

I början av avsnittet när man bara såg lite slemmiga ögon och utspridda hornigheter misstänkte jag att BBC hade haft en ny monsterdesigntävling för barnen. Men så var det en minotaur. I en labyrint. Kudos.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav gaspode » mån sep 19, 2011 1:25

det var en hel del detaljer jag undrar över.

Vad var grejen med fiskarna? Missade jag nåt där?
Vad var grejen med att Rory pratade i past tense?
Doktorn löste en Rubiks kub som han väl inte alls gillade när han stötte på den i förra avsnittet? Knappast en tillfällighet.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tomas » fre sep 23, 2011 11:49

Missa inte Community 3x01 :)
Eller sök på youtube efter "Inspector Spacetime"

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav gaspode » lör sep 24, 2011 2:03

Tomas skrev:Missa inte Community 3x01 :)

Lysande. Community! :lovebunny:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav sfinx » lör sep 24, 2011 2:41

gaspode skrev:
Tomas skrev:Missa inte Community 3x01 :)

Lysande. Community! :lovebunny:

:D !
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tomas » sön sep 25, 2011 23:27

Bild
Från en fest i lördags då Rebecka och hennes faddergrupp klädde ut sig till robotar. 8)

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav sfinx » ons okt 05, 2011 22:51

Oh, vad fin. :)
Vilket gott sällskap du umgås med.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav caffeineaddict » tor okt 06, 2011 7:29

Ingen har skrivit något om säsongsavslutningen?

Detta bådar inte gott...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sfinx » tor okt 06, 2011 8:02

caffeineaddict skrev:Ingen har skrivit något om säsongsavslutningen?

Detta bådar inte gott...

Tvärtom. Jag gillade mycket.
Mitt huvud är bara fullt med en massa saker. Därinne finns minst tre utlägg om senaste avsnitten i stort sett klara.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » tor okt 06, 2011 11:28

Detta bådar inte gott...

...jag har mest väntat på att någon annan skulle göra det. Bra avslutning, frustrerande avslutning, fantastiska avslutning, lika-många-nya-frågor-som-svar-avslutning.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tor okt 06, 2011 11:48

Detta bådar inte gott...

Det var en Doctor Who-säsongsavslutning på gott och ont. Inspirerade saker kombinerat med inte så inspirerade, men de bra var i övervägande. Inte i närheten av lika frustrerande som RTD-eran.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tor okt 06, 2011 16:46

Jag kände mig inte frustrerad. Det fanns typ en grej jag inte var helsåld på men det var mest irriterande. En väldigt liten irritation. Det accepterar jag. Jag älskade avslutningen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav gaspode » fre okt 07, 2011 0:45

Jag tyckte det var fina grejer.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav MissKittyFantastico » fre okt 07, 2011 22:03

I am so naming all my children Stormageddon.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav sfinx » fre okt 07, 2011 22:41

MissKittyFantastico skrev:I am so naming all my children Stormageddon.

:D

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav gaspode » lör okt 08, 2011 16:40

Bild
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav sfinx » lör okt 08, 2011 17:03

Jag har ändrat mig, jag vill ha barn. Det barnet.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav AKS » lör okt 08, 2011 17:46

Åh, så fint!! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sjostrand » mån okt 10, 2011 13:34

Nu har jag sett en hiskelig massa av de gamla klassiska avsnitten och tänkte komma med lite kommentarer.

Första Doktorn
De avsnitt som jag kan rekomendera härifrån är An Unearthly Child (1963) och Dalek Invasion of Earth (1964). AUC rekomenderas mest för att det är det första avsnittet, men DIoE är ett riktigt bra avsnitt. Alla tre kompanjonerna från de tidiga avsnitten är mycket bra (Susan, Barbara och Ian) och passar utmärkt som tittarens ögon in i doktorns värld.
Den första doktorn har de typiska hemska värderingarna som var gällande då. Dessutom så är han ju minst lika tjurig som många av sina efterföljande inkarnationer. Men eftersom serien kom under första hälften av 60-talet så tycker jag att han kan komma undan med sitt beteende. Jämför med tex Mad Men, så inser ni vad en gammal aktoritär gubbe kan komma undan med.

Andra Doktorn
Tyvärr finns det väldigt få avsnitt med tvåan där alla episoder finns bevarade, men min favorit är avsnittet The War Games (1969). Ett fantastiskt bra avsnitt som jag tror att man uppskattar även om man inte är så förtjust i avsnitten som utspelar sig bland soldater. Jamie fungerar bra som kompanjon, men jag måste tyvärr säga att jag tycker Zoe är lite blek.
Jag gillar den andra doktorn väldigt mycket. Han är förvisso nästan gnälligare än alla andra doktorer, men det som gör att han får respekt i mina ögon är att han inte gnäller på sina kompanjoner och är otrevliga mot dom. Han tycker mest att alla situationer han hamnar i är jobbiga och besvärliga. Dock anklagar han mest sig själv för det.

Tredje Doktorn
Den tredje doktorn gillar jag inte alls. Han är grymt otrevlig på alla sätt och vis. Han beter sig hemskt mot alla sina med människor (speciellt mot kvinnor). Jag måste tyvärr säga att det är synd att det är han som är doktorn i avsnittet Inferno (1970) för det är ett väldigt bra avsnitt om parallella dimensioner. Tycker nog att det tom är ett bättre avsnitt än de i New Series där Rose och doktorn hamnar i en parallellvärld.
Den av hans kompanjoner som är mest minnesvärd är The Brigadier, men han är ingen av mina favoriter.

Fjärde Doktorn
En av mina två favoritdoktorer från den klassiska eran. Här finns en väldigt många bra avsnitt tex Genesis of the Daleks (1975), The Deadly Assassin (1976), The Pirate Planet (1978), The Androids of Tara (1978) och The Armageddon Factor (1979) för att nämna några.
De tre sista ingår tillsammans med The Ribos Operation, The Stones of Blood och The Power of Kroll i The Key to Time och har man 625 minuter över som man inte vet vad man ska göra med så rekomenderar jag dessa. Där är dessutom enda chansen att få träffa på en av mina favoritkompanjoner - Romana I. Det första som händer när hon träffar doktorn är att hon berättar att hon hade bättre betyg än honom på Gallifrey-akademin. Det gillar INTE doktorn, men detta till trots så respekterar doktorn henne hela tiden. Dessutom är det under den här doktorn som vi får träffa Sarah Jane Smith!
Vill man bara se ett avsnitt så tycker jag att man ska satsa på TGotD (där man får se daleksarnas skapelse) eller TDA (som är det enda avsnittet där doktorn inte har någon kompanjon).
Men med den fjärde doktorn kan man nog välja nästan vilket avsnitt som helst. En verklig guldålder.

Femte Doktorn
Min favoritdoktor. Han är charmigare än alla dom andra tillsammans. Det största problemet är att jag inte är så förtjust i två av hans kompanjoner - Adric och Tegan. Den tredje (Nyssa) må vara söt och smart, men ändå tycker jag inte att hon tillför så mycket. Den intressantaste kompanjonen är Turlough, men han är ju osympatisk så han kommer aldrig heller upp i favoritnivå.
Avsnitten då? Det finns även här väldigt många bra avsnitt: Black Orchid (1982), Mawdryn Undead (1983), Terminus (1983), Enlightment (1983) och det fantastiska avsnittet The Caves of Androzani (1984). Många anser att TCoA är det bästa DW-avsnittet, men jag tycker nog att det finns flera avsnitt åtminstone i nya serien som är bättre (Blink tex), men det är verkligen ett fantastiskt avsnitt. Och dessutom så har den bästa kompanjonen kommit med nu - Peri! Tyvärr är det här antagligen det enda avsnittet som hon är med i som är riktigt bra. Men hon är ju så söt så jag har tack vare henne stått ut med att titta på de flesta avsnitt med...

Sjätte Doktorn
... den sjätte doktorn. Fy och usch! Han beter sig helt hemskt mot sina kompanjoner och i princip alla han träffar på! Stackars Peri vad hon får stå ut med. Och tyvärr går hon ju på alla hans härskar tekniker. En typisk scen är att doktorn säger nåt dumt till Peri. Peri blir då arg på honom. Han känner sig förorättad och hon ber om ursäkt för sitt beteende. WTF!
Och nu är vi ändå framme vid mitten av 80-talet. Sexism är INTE acceptabelt längre.
Om ni ändå vill se något avsnitt så rekomenderar jag Vengence on Varos (1985) eller Timelash (1985). Men egentligen så tycker jag bara att dom som tycker att Peri är söt ska offra tid på dessa avsnitt. Synd att hon inte fick göra fler avsnitt med femman istället.

Sjunde Doktorn
Han har jag inte hunnit skaffa mig någon uppfattning om ännu. Han verkar vara en snäll, men klumpig doktor av vad jag sett hittills. Mycket slapstick. Sägs lida av dåliga manus och låg budget. Men vi får väl se när jag sett lite mer.

Åttonde Doktorn
En inkarnation som de slösade bort på att försöka lansera DW för amerikanerna. Fick aldrig visa sin potential. Om man vill säga nåt positivt.
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav noike » mån okt 10, 2011 16:04

Andra Doktorns "The Invasion" bör nämnas också. För DVDn animerade de bitarna som saknades och det blev IMO rikigt bra. Dessutom fungerar Cybermen för en gångs skull också.

sjostrand skrev:Sjätte Doktorn
... den sjätte doktorn. Fy och usch! Han beter sig helt hemskt mot sina kompanjoner och i princip alla han träffar på!

Jag gillar idéen bakom den här Doktorn men utförandet är inte direkt bra. Allihopa påverkas rätt mycket av sättet de "föds" på vilket gör att sjätte Doktorn är något psykiskt ostabil. Tyvärr börjar manusproblemen redan här, men som snedsprång tycker jag ändå att de klarar av det bättre än vad de gjorde med den Tredje (fyfan vad tråkig han var, har bara sett två arcar än på lika många år. Det vill inte.).
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sjostrand » mån okt 10, 2011 21:16

noike skrev:Andra Doktorns "The Invasion" bör nämnas också. För DVDn animerade de bitarna som saknades och det blev IMO rikigt bra. Dessutom fungerar Cybermen för en gångs skull också.

sjostrand skrev:Sjätte Doktorn
... den sjätte doktorn. Fy och usch! Han beter sig helt hemskt mot sina kompanjoner och i princip alla han träffar på!

Jag gillar idéen bakom den här Doktorn men utförandet är inte direkt bra. Allihopa påverkas rätt mycket av sättet de "föds" på vilket gör att sjätte Doktorn är något psykiskt ostabil. Tyvärr börjar manusproblemen redan här, men som snedsprång tycker jag ändå att de klarar av det bättre än vad de gjorde med den Tredje (fyfan vad tråkig han var, har bara sett två arcar än på lika många år. Det vill inte.).

Sjätte doktorns första episod: Men fatta min chock när han börjar med att försöka ta livet av min Peri! :eek: :cry: :angry:
Det är väl en intressant tanke att doktorn kan bli mentalt ostabil av sin regenerering. Det köper jag i teorin. Men det blir inte så roliga avsnitt när man inte kan sympatisera med huvudpersonen.
Tack för tipset på The Invasion. Jag gillar tvåan så den ska jag kolla upp när jag har råd att göra nästa beställning från Play. :)
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav noike » mån okt 10, 2011 21:25

sjostrand skrev:Det är väl en intressant tanke att doktorn kan bli mentalt ostabil av sin regenerering. Det köper jag i teorin. Men det blir inte så roliga avsnitt när man inte kan sympatisera med huvudpersonen.

Ja, det faller en hel del på att manusen såg ut som de gjorde — tionde doktorn led ju också av vissa sociopatiska drag ibland. Känns väldigt mycket som om att de hade en idé och sedan inte en aning om hur de skulle få det att fungera.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film