av sjostrand » mån okt 10, 2011 13:34
Nu har jag sett en hiskelig massa av de gamla klassiska avsnitten och tänkte komma med lite kommentarer.
Första Doktorn
De avsnitt som jag kan rekomendera härifrån är An Unearthly Child (1963) och Dalek Invasion of Earth (1964). AUC rekomenderas mest för att det är det första avsnittet, men DIoE är ett riktigt bra avsnitt. Alla tre kompanjonerna från de tidiga avsnitten är mycket bra (Susan, Barbara och Ian) och passar utmärkt som tittarens ögon in i doktorns värld.
Den första doktorn har de typiska hemska värderingarna som var gällande då. Dessutom så är han ju minst lika tjurig som många av sina efterföljande inkarnationer. Men eftersom serien kom under första hälften av 60-talet så tycker jag att han kan komma undan med sitt beteende. Jämför med tex Mad Men, så inser ni vad en gammal aktoritär gubbe kan komma undan med.
Andra Doktorn
Tyvärr finns det väldigt få avsnitt med tvåan där alla episoder finns bevarade, men min favorit är avsnittet The War Games (1969). Ett fantastiskt bra avsnitt som jag tror att man uppskattar även om man inte är så förtjust i avsnitten som utspelar sig bland soldater. Jamie fungerar bra som kompanjon, men jag måste tyvärr säga att jag tycker Zoe är lite blek.
Jag gillar den andra doktorn väldigt mycket. Han är förvisso nästan gnälligare än alla andra doktorer, men det som gör att han får respekt i mina ögon är att han inte gnäller på sina kompanjoner och är otrevliga mot dom. Han tycker mest att alla situationer han hamnar i är jobbiga och besvärliga. Dock anklagar han mest sig själv för det.
Tredje Doktorn
Den tredje doktorn gillar jag inte alls. Han är grymt otrevlig på alla sätt och vis. Han beter sig hemskt mot alla sina med människor (speciellt mot kvinnor). Jag måste tyvärr säga att det är synd att det är han som är doktorn i avsnittet Inferno (1970) för det är ett väldigt bra avsnitt om parallella dimensioner. Tycker nog att det tom är ett bättre avsnitt än de i New Series där Rose och doktorn hamnar i en parallellvärld.
Den av hans kompanjoner som är mest minnesvärd är The Brigadier, men han är ingen av mina favoriter.
Fjärde Doktorn
En av mina två favoritdoktorer från den klassiska eran. Här finns en väldigt många bra avsnitt tex Genesis of the Daleks (1975), The Deadly Assassin (1976), The Pirate Planet (1978), The Androids of Tara (1978) och The Armageddon Factor (1979) för att nämna några.
De tre sista ingår tillsammans med The Ribos Operation, The Stones of Blood och The Power of Kroll i The Key to Time och har man 625 minuter över som man inte vet vad man ska göra med så rekomenderar jag dessa. Där är dessutom enda chansen att få träffa på en av mina favoritkompanjoner - Romana I. Det första som händer när hon träffar doktorn är att hon berättar att hon hade bättre betyg än honom på Gallifrey-akademin. Det gillar INTE doktorn, men detta till trots så respekterar doktorn henne hela tiden. Dessutom är det under den här doktorn som vi får träffa Sarah Jane Smith!
Vill man bara se ett avsnitt så tycker jag att man ska satsa på TGotD (där man får se daleksarnas skapelse) eller TDA (som är det enda avsnittet där doktorn inte har någon kompanjon).
Men med den fjärde doktorn kan man nog välja nästan vilket avsnitt som helst. En verklig guldålder.
Femte Doktorn
Min favoritdoktor. Han är charmigare än alla dom andra tillsammans. Det största problemet är att jag inte är så förtjust i två av hans kompanjoner - Adric och Tegan. Den tredje (Nyssa) må vara söt och smart, men ändå tycker jag inte att hon tillför så mycket. Den intressantaste kompanjonen är Turlough, men han är ju osympatisk så han kommer aldrig heller upp i favoritnivå.
Avsnitten då? Det finns även här väldigt många bra avsnitt: Black Orchid (1982), Mawdryn Undead (1983), Terminus (1983), Enlightment (1983) och det fantastiska avsnittet The Caves of Androzani (1984). Många anser att TCoA är det bästa DW-avsnittet, men jag tycker nog att det finns flera avsnitt åtminstone i nya serien som är bättre (Blink tex), men det är verkligen ett fantastiskt avsnitt. Och dessutom så har den bästa kompanjonen kommit med nu - Peri! Tyvärr är det här antagligen det enda avsnittet som hon är med i som är riktigt bra. Men hon är ju så söt så jag har tack vare henne stått ut med att titta på de flesta avsnitt med...
Sjätte Doktorn
... den sjätte doktorn. Fy och usch! Han beter sig helt hemskt mot sina kompanjoner och i princip alla han träffar på! Stackars Peri vad hon får stå ut med. Och tyvärr går hon ju på alla hans härskar tekniker. En typisk scen är att doktorn säger nåt dumt till Peri. Peri blir då arg på honom. Han känner sig förorättad och hon ber om ursäkt för sitt beteende. WTF!
Och nu är vi ändå framme vid mitten av 80-talet. Sexism är INTE acceptabelt längre.
Om ni ändå vill se något avsnitt så rekomenderar jag Vengence on Varos (1985) eller Timelash (1985). Men egentligen så tycker jag bara att dom som tycker att Peri är söt ska offra tid på dessa avsnitt. Synd att hon inte fick göra fler avsnitt med femman istället.
Sjunde Doktorn
Han har jag inte hunnit skaffa mig någon uppfattning om ännu. Han verkar vara en snäll, men klumpig doktor av vad jag sett hittills. Mycket slapstick. Sägs lida av dåliga manus och låg budget. Men vi får väl se när jag sett lite mer.
Åttonde Doktorn
En inkarnation som de slösade bort på att försöka lansera DW för amerikanerna. Fick aldrig visa sin potential. Om man vill säga nåt positivt.
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.