Doctor Who

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sfinx » tor apr 28, 2011 3:36

6.01
Det mesta har skrivits som jag tänkte, men jag tyckte mycket om det. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » sön maj 01, 2011 20:01

6.02

River Song, shalalalala!
River Song, shaaaaaaalalalalala!

Oj oj oj. Vart börjar man? Timey wimey wibbly wobbly överallt, den ena hemliga planen efter den andra, Doktorn och River och Amy och Rory och Canton (som jag hoppas vi får se igen)... alla karaktärer får skina här. Amy som Scullyar på el orfanato! Skägg!Doktorn som knäpper upp TARDISen och räddar River Song (som givetvis visste att han skulle göra det). Rory som får klä ut sig men också är den som minns och känner allt. Och så River som VERKLIGEN gör skäl för namnet - fröken Tam hade inte hanterat situationen ensam mot en hel bunt Silents bättre. Och samtidigt, hela Moffats handling ända sedan "Blink" åtminstone... Moffats handlingar är kvantfysik, alla tänkbara utgångar är sanna tills en av dem observerats. Och eftersom det är tidsresor inblandat är de inte sanna då heller. Allt uppe i luften samtidigt.

You only live once, säger doktorn. Och en timelady regenererar på New Yorks gator.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav wyndham » sön maj 01, 2011 22:07

Så mycket som jag gillade Nixon i avsnitt 1 är inget emot hur mycket jag gillade Nixon i avsnitt 2. "Hi fellas. I'm president Nixon. I wanna tell you, on behalf of the American people, how much we appreciate all of your hard work." En ny favorit bland seriens historiska porträtt.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav noike » sön maj 01, 2011 23:20

Jag älskar sättet fristående avsnitt ändå kopplas samman i detaljerna.

Att River Song var med i del ett när Doktorn "dog" känns fortfarande lite konstigt. Hon om någon borde veta att Doktorn inte dör när han dör. En illusion med elden för att ge Doktorn tid att agera i hemlighet för något? Och ifall River vet om vad som hände så måste det ändå vara något upprörande. Det är något där som får mig att peta och peta och peta på det som om det vore en sårskorpa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tis maj 03, 2011 1:41

“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tis maj 03, 2011 20:46

noike skrev:http://doctorwho.bbcamerica.com/extras-recipes

Mat Smith?

Tom Baker.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Matt » tis maj 03, 2011 21:37

Så. Bra!
Så. Många. Frågetecken,
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav sfinx » tor maj 05, 2011 3:05

6.02
Citerar en kommentar på FB: More Canton! More Canton! :)
Jag tycker att säsongen har fått en väldigt bra start. Det finns en sak jag kan sakna med wibbley wobbley avsnitten och det är den där känslan att att TARDISen kan landa utanför ens hus.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » tor maj 05, 2011 14:13

sfinx skrev:6.02
Jag tycker att säsongen har fått en väldigt bra start. Det finns en sak jag kan sakna med wibbley wobbley avsnitten och det är den där känslan att att TARDISen kan landa utanför ens hus.

Nu när osynlighetskretsen fungerar är det ju fullt möjligt att TARDISen redan är inne i ditt hus... :spacemonkey:

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tor maj 05, 2011 15:20

A bear skrev:
sfinx skrev:6.02

Nu när osynlighetskretsen fungerar är det ju fullt möjligt att TARDISen redan är inne i ditt hus... :spacemonkey:

Plus att om inte River hade varit där och petat på kontrollerna så hade TARDISen hamnat fel. Doktorn är fortfarande lika axelryckande om hur man kör.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » lör maj 07, 2011 21:24

Tack. Ska hålla koll efter den. :)

6.03
"I know what you are thinking...haha your ship is rubbish!" :D
Återkommer.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav gaspode » sön maj 08, 2011 23:54

(spoiler 6x03) mig stör det oerhört när den sista piraten bara försvinner mellan två scener utan förklaring.
det var ett mellan-avsnitt med bra bitar.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav caffeineaddict » mån maj 09, 2011 6:49

(spoiler 6.03) Mhm, tänkte också på det. Poff, borta. Vafan?

Annars var det ett bra mellanavsnitt. Inte så himla bra för att vara Who, men jag gillade twisten och det var snyggt som alltid med en hel del roliga ögonblick.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör maj 14, 2011 22:46

6.04

Doktorn och Tardis = One True Pair! Allvarligt. Alla andra ihopparningar under nya serien bleknar i jämförelse — även om River Song är kul är det ändå alltid någon som har övertaget över den andra. Det här... "What makes you think I'll ever return you?" Och sedan sättet Doktorn sitter och pillar på sladdarna och kontrollbordet. När spaken rör på sig, ögonen och leendet. Alla andra är tidsfördriv, folk han kan prata med för att han inte kan prata med sin Tardis. Metaforen i avsnittets titel är jävligt passande. :lovebunnier:
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » lör maj 14, 2011 23:46

noike skrev:6.04

Doktorn och Tardis = One True Pair! Allvarligt. Alla andra ihopparningar under nya serien bleknar i jämförelse — även om River Song är kul är det ändå alltid någon som har övertaget över den andra. Det här... "What makes you think I'll ever return you?" Och sedan sättet Doktorn sitter och pillar på sladdarna och kontrollbordet. När spaken rör på sig, ögonen och leendet. Alla andra är tidsfördriv, folk han kan prata med för att han inte kan prata med sin Tardis. Metaforen i avsnittets titel är jävligt passande. :lovebunnier:

Håller med. Syntes redan i förra avsnittet, och femman har ett liknande tillfälle också. Doktorn är förlorad utan sin TARDIS. Blev alldeles tokrörd stundtals idag. Oh, och spring i korridorer inne i TARDISen, som jag saknat så. Ultimat avsnitt, jag älskar allt. Mer hintar om timelords också.
:lovebunny: och en till. :lovebunny:

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » mån maj 16, 2011 22:15

6.04 Bästa. Avsnittet. ...På säsongen.

Ärligt: världsklass.

TARDIS: Are all people like this? So much bigger on the inside?

One true pairing, ja jävlar.

TARDIS: My thief!

THE DOCTOR: She's a woman, and she's the TARDIS.
AMY: Did you wish really hard?

Klassisk Gaiman möter klassisk Who - Doktorn genom Morpheus. Fullt med små passningar till historien, som ändå är vältajmade nog för att inte bara vara nörderier utan faktiskt knyter ihop sig till en riktigt smakrik historia. Och mitt i alla skämten de där vansinniga timeywimeyscenerna i TARDIS 70-talskorridorer, och så nians kontrollrum, och lite påminnelser om exakt vem och vad Doktorn ändå kan vara.

THE HOUSE: Fear me. I've killed hundreds of Time Lords.
THE DOCTOR: Fear me. I killed all of them.

Och Rory har snart dött lika ofta som Kenny.

Mer Gaiman nu!

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån maj 16, 2011 22:32

A bear skrev:6.04 Bästa. Avsnittet. ...På säsongen.
Ärligt: världsklass.
Och Rory har snart dött lika ofta som Kenny.

På twitter frågande någon Moffat när han skulle skulta ha ihjäl Rory. "Never" blev svaret. RORY! Han kommer vara kvar förevigt för döden biter inte på honom! Det är så jag tolkar det i varje fall.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » lör maj 28, 2011 22:30

6.06

Oj.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav eynosh » sön maj 29, 2011 14:18

Kan någon snäll själ förklara?
Spoiler säsong 6, fram till och med avsnitt 6.
Mitt huvud snurrar av det här. Inte helt hundra på att jag förstår heller. Kan någon försöka binda ihop det hela och eventuella möjligheter som kan förklara arcen såhär långt?
När blev Amy flesh-amy? När hon vart kidnappad av the silence? Innan dess? När såg vi piratkvinnan första gången? Vem är pappan? Fotona i the silence-avsnittet med amy+dotter, är det wibbly wobblyy timey något som gjorde att man såg dom? Tjejen som regenerata, kan man misstänka att det är amys, och pappan är därmed timelordmaterial? Fortfarande inte heller någon förklaring till Doktorns död om några hundra år.
Finns det någon som kan kasta lite ljus på det hela? Bara en liten sammanhängande teori om hur allt kan hänga ihop och binda ihop det hela. För just nu känns det här lite som lost för mig...
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav A bear » sön maj 29, 2011 14:36

Om någon (Helena?) sett Confidential kanske det blir tydligare - jag tror jag ska ta och se om de här 6 avsnitten - men vad jag fattar så måste Amy ha bytts ut alldeles i början på säsongen, antingen av The Silence eller rentav ännu tidigare (i samband med bodybagswitchen?). Allt vi sett av Amy, från 6.02 och framåt, har alltså varit Flesh!Amy, som iofs varit kontrollerad av riktiga Amy och alltså inte är en separat varelse, men... ewww. Stackars Rory.

Inte helt säker på att jag gillar den här twisten. Det är ett rätt rejält steg från "Tjejen som återskapade hela universum genom att minnas" till "Mystiskt gravidad tjej som måste räddas ur ett mystiskt fängelse". Men jag litar på Moffat.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav eynosh » sön maj 29, 2011 15:07

A bear skrev:Om någon (Helena?) sett Confidential kanske det blir tydligare - jag tror jag ska ta och se om de här 6 avsnitten - men vad jag fattar så måste Amy ha bytts ut alldeles i början på säsongen, antingen av The Silence eller rentav ännu tidigare (i samband med bodybagswitchen?). Allt vi sett av Amy, från 6.02 och framåt, har alltså varit Flesh!Amy, som iofs varit kontrollerad av riktiga Amy och alltså inte är en separat varelse, men... ewww. Stackars Rory.

Inte helt säker på att jag gillar den här twisten. Det är ett rätt rejält steg från "Tjejen som återskapade hela universum genom att minnas" till "Mystiskt gravidad tjej som måste räddas ur ett mystiskt fängelse". Men jag litar på Moffat.

Vad menar du med bobybagswitchen? Och sen också; Det finns ingen förklaring till flickan som regenerata sig alls än?
Det här börjar bli jobbigt för huvudet..
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav noike » sön maj 29, 2011 15:12

Bodybagswitchen är när de kommer in i Doktorns fängelse i bodybags. Men bytet kan ha skett närsom under de månaderna de var och flydde och räknade the Silence. Perfekt tidpunkt också för minnet skulle försvinna och göra att hon var omedveten om bytet själv. Vilket är vad som behövs.

Någon som orkat försöka skapa ett anagram av företagsnamnet på dörren i senaste avsnittet? Eftersom det är de som har tillgång till Flesh och inte skulle varit intresserade av Doktor-kompanjoner om de inte hade något fuffens för sig. Dessutom påpekade både jag och Martin att de höll kameran lite väl länge på dörrtexten.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tam » sön maj 29, 2011 15:14

Bytet måste ha skett mellan första och andra avsnittet. Det var ju himla lurt hur hon i slutet på ep 1 berättade att hon var på tjocken och sen i början av andra, tre månader senare, bara säger att hon hade fel. Men jag minns inte så noga allt som hände, så att se om vore nog en bra idé för mig.
(edit) Och jo, de höll länge på dörren med namnet. Nåt var viktigt där. Dessutom var det ett småkonstigt namn. Om RTD fortfarande var showrunner hade jag börjar testa anagram. (/edit)
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav eynosh » sön maj 29, 2011 15:27

Ok. Men fortfarande inget om hur hon kunde finnas på korten hållandes en unge eller vem regenerateungen var?
Vad var namnet på dörren?
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav gaspode » sön maj 29, 2011 15:33

Morpeth Jetsan
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tam » sön maj 29, 2011 15:35

eynosh skrev:Ok. Men fortfarande inget om hur hon kunde finnas på korten hållandes en unge eller vem regenerateungen var?

Såvitt jag minns är det fortfarande gåtor. Namnet på dörren var Morpeth Jetsan. Efter att ha lekt med det en stund är jag nu övertygad om att Moffat för vidare anagramtraditionen.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav eynosh » sön maj 29, 2011 15:44

Tam skrev:
eynosh skrev:Ok. Men fortfarande inget om hur hon kunde finnas på korten hållandes en unge eller vem regenerateungen var?

Såvitt jag minns är det fortfarande gåtor. Namnet på dörren var Morpeth Jetsan. Efter att ha lekt med det en stund är jag nu övertygad om att Moffat för vidare anagramtraditionen.

Jag får det till Mother något..

Aja, får hoppas att man får några svar snart då..
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav A bear » sön maj 29, 2011 15:53

Morpeth Jetsan = Phantom Jester?

(eller Romp 'Neath Jets, Ramjet Hen Spot, Tempt John's Ear...)

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » sön maj 29, 2011 16:04

Master och så bokstäver kvar. Eller Mother past jen. Phantom jester använder alla bokstäverna iofs. Earth Men något.
Master optjhn? Fick ett e för mycket och då kunde man göra Master Pet John = John Barrowman som bondageslav till John Simm?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tam » sön maj 29, 2011 16:10

A bear skrev:Morpeth Jetsan = Phantom Jester?

(eller Romp 'Neath Jets, Ramjet Hen Spot, Tempt John's Ear...)

Phantom Jester var min lösning också. Det finns inte så många bra j-ord. John (Smith) kan förstås få sitt öra frestat. Det är en bra plot.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film