Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav VelocityBoy » tor sep 23, 2004 17:05

Matt skrev:Såg extramaterialet till Mallrats igår. En helt annan början hade filmats som jag bara tyckte var dum. Tur att den blev bortklippt.

Jo fast det är roligt att ha sett den då väldigt många skämt hänvisar tillbaka till den under resten av filmen, skämt som skulle vara svåra att förstå utan att ha sett den.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Matt » tor sep 23, 2004 17:08

Ja alltid roligt att se mer material.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav noike » tor sep 23, 2004 17:20

It's not going to be another fiasco like the Guvernor's Ball?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav latarmig » fre sep 24, 2004 2:48

Min favoritfilm släpps äntligen på dvd den 29/9. Ettore Scolas Fula, skitiga och elaka. Sällan har en titel så väl beskrivit innehållet. Den är verkligen underbar, en av de bästa filmer jag sett (åtminstone topp tre, kanske ännu högre). Ett måste till dvd-samlingen.

http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... &id=41821&
latarmig
Big Bad

Inläggav BePatient » fre sep 24, 2004 22:16

caffeineaddict skrev:Rättning: Scott var kung. Sedan Alien och Blade Runner har han ju inte gjort en film som är mer än duglig.

Nu närmar vi oss hårklyverier, men men...
Alien och Blade Runner är fantastiska filmer. Och de kommer, förhoppningsvis, finnas för alltid, vilket i sin tur innebär att Scott kommer vara kung för alltid.

Dessutom!:
Jag tycker om Gladiator väldigt mycket. Tror inte på att man bör se den med inställningen att det är simpel underhållning. När jag ser den tänker jag på den som storfilm, á la Lawrence of Arabia, Ben Hur, eller varför inte Spartacus. Jag tycker väldigt mycket om den i alla fall, sällan dessa mer politiska handlingar griper tag i mig, men här.
"Not yet..." Myser.

Sen är det Ridley Scott som är bakom Hannibal. Som är en helt oerhörd film enligt mig, nästan lika bra som Lammen, och därpå helt unik. Har en stil jag aldrig riktigt kunnat känna igen i något annat. Märks att den kommer från en bok också, har så många välskrivna, små detaljer, som verkligen förgyller helheten.
BePatient
Minion

Inläggav Tob » fre sep 24, 2004 23:00

BePatient skrev:Sen är det Ridley Scott som är bakom Hannibal. Som är en helt oerhörd film enligt mig, nästan lika bra som Lammen, och därpå helt unik. Har en stil jag aldrig riktigt kunnat känna igen i något annat. Märks att den kommer från en bok också, har så många välskrivna, små detaljer, som verkligen förgyller helheten.

Jag trodde banne mig att jag var ensam. Hannibal är (underskattad)^3.
Nu var det visserligen ett tag sedan jag såg den och min argumentation kanske inte håller. Men mycket lättvindigt kan man säga så här.

Bra skådespelare
Bra regiarbete
Bra musik
Bra koncept
Bra manus

Varför är den så hatad? Antagligen för att folk har När lammen tystnar i huvudet. Filmerna är så otroligt olika att ens jämföra dem resulterar i ett kaos. Förväntar man sig en ny Lammen, blir man helt enkelt besviken.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav VelocityBoy » fre sep 24, 2004 23:47

Ikväll såg jag The theory of flight som handlar om Richard (Kenneth Branagh) en konstnär som är besatt av tanken på att flyga. Efter att ha hoppat ifrån ett höghus i syfte att flyga så döms han till samhällstjänst och hans uppdrag blir att ta hand om Jane (Helena Bonham Carter) en ung rullstolsbunden kvinna med en nedbrytande dödlig nervsjukdom.

Jane är besatt av att bli av med sin oskuld innan hon dör och ber därför Richard att hjälpa henne med det (både han personligen och att han skall fixa fram någon annan), Richard går motvilligt med på att hjälpa henne samtidigt som han bygger sitt eget flygplan för att kunna uppfylla sin egen dröm. Det hela blir lite som en blind som leder en blind :)

Filmens tema inbjuder till högtravande moraliska budskap men det är ganska måttligt och Janes rappa tunga (även om det inte går speciellt fort när hon pratar... hon själv kommenterar det i ett utav filmens roligaste skämt) gör att filmen skapar sig en distans till sig själv. Sammantaget är det en varm och mysig feelgood film.

Skådespelar insatserna är felfria Carter gestaltar den rörelsförhindrade Jane på ett trovärdigt sätt hon lyckas med hjälp av minspel och blickar att projicera känslor på ett väldigt effektivt sätt. Kenneth Brannagh är perfekt som den extremt excentriske Richard och lyckas ge karaktären en hel del värme.

Sammantaget får filmen 4 av 5 i betyg och rekommenderas varmt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör sep 25, 2004 0:36

BePatient & Tobbe_E: Håller faktiskt med, Hannibal är underskattad. Tycker inte att den är ett mästerverk av någon sort, men helt klart skruvad och annorlunda och bisarr nog för att jag ska tycka om den en hel del. Glömde helt enkelt den när jag gjorde mitt uttalande, den är mer än duglig (även om inte jättemycket mer, den har sina svaga sidor också).

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav BePatient » lör sep 25, 2004 10:37

Har sett Theory of Flight. Inte mycket att säga om den egentligen. Lagom tråkig, lagom innehållslös dussinfilm. Två av fem.
BePatient
Minion

Inläggav AKS » lör sep 25, 2004 13:30

Såg The Twilight Samurai idag. Ett utmärkt drama. Observera att det är ett drama trots att det står action på omslaget. Finns två scener i hela filmen (2h13min) som skulle kunna anses vara action. resten är ett långsamt och vackert drama med bra skådespelare.

7 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav VelocityBoy » lör sep 25, 2004 14:15

BePatient skrev:Har sett Theory of Flight. Inte mycket att säga om den egentligen. Lagom tråkig, lagom innehållslös dussinfilm. Två av fem.

Smaken är som baken... jag tycker att "Gladiator" och "Hannibal" är sömnpiller (eller "Gladiator" är det medans "Hannibal" bara är värdelös...)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör sep 25, 2004 17:19

Okej, för de här som känner att de vill och kan uppskatta film som inte handlar om eller innehåller vapen, biljakter, rymdmonster, droghumor, sexskämt (eller, jo förresten, ett eller två kanske det finns när jag tänker efter...), sport, mord eller människor som gjorde sig kända genom Saturday Night Live. Film som bara handlar om dialogen, realismen, intelligensen, karaktärerna, skådespeleriet, bilderna, stämningen, värmen, romantiken. Film som verkligen visar hur mycket som kan göras med så lite.

Before Sunrise / Before Sunset

Världens mest romantiska filmer?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav VelocityBoy » lör sep 25, 2004 22:25

Caffeinaddict: det låter som något för mig jag skall definitivt kika på dem (även om du tyckte att "Hannibal" hade försonande drag ;) ).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön sep 26, 2004 2:35

VB: Jo, det må jag tycka, men onekligen kan jag inte komma på två filmer som är längre ifrån varandra än Hannibal och Before Sunset. Hannibal tyckte jag mycket om för att den drog vissa bisarra drag till sina gränser, och för att det var roligt att se en storfilm som var så... sjuk. :P Men det är ändå inget mästerverk, utan mest en guilty pleasure. Till skillnad från Sunrise / Sunset:

Utan att avslöja för mycket om handling och karaktärer, kan jag väl säga följande: båda filmerna är varsin lång konversation mellan två människor som upptäcker under filmens gång hur mycket de tycker om varandra medan de går omkring i en europeisk storstad. That's it. No more, no less. Litet och mysigt och alldeles fantastiskt. Jag är så trött på filmer där huvudrollsinnehavarna blir kära bara för båda två spelas av snygga superstjärnor som måste bli kära för att det ska vara så i storfilmer och för att vi ger dem en liten scen där de ser varandra i ögonen.

I Sunrise och Sunset förstår man på ett sätt som jag aldrig tidigare sett i en film varför de här människorna tycker om varandra. Hur den enes humor, intelligens och charm passar den andres. Hur både likheter och olikheter passar med varandra. Vi lär oss fort att älska dem båda två, och vi förstår varför de kommer att älska varandra. Och detta bara genom att höra och se hur de talar och relaterar och reagerar på varandra, utan en onödig handling som ändå bara skulle få allt att kännas påhittat och överdrivet. Jag blev kär i den avslappnade enkelheten, den charmiga och ändå plågsamt verkliga realismen. Inga enkla svar, och ändå är allt så simpelt.

Och Before Sunset har det mest perfekta filmslutet sedan Melora Walters log i Magnolia (känns det som just nu iaf).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » sön sep 26, 2004 2:41

Det är väl Ethan Hawk som är med i dem va caffeine? Har sett 1an (before sunrise?) och den är grym.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » sön sep 26, 2004 2:42

Japp, Ethan Hawke. Och Julie Delpy. Och om du tycker om Sunrise så måste du se Sunset. Den är likadan i stil, men ännu bättre!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tinder » sön sep 26, 2004 5:11

tack kaffepojken för tipsen. gillar liknande filmer, de kräver oftast inte allt för mycket och man sitter och myser efter man sett dem.
ska se dem (för visst är det två filmer) snarast.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav VelocityBoy » sön sep 26, 2004 9:12

Jag såg Bubba Ho-tep igår kväll och tänkte skriva några rader om filmen. Filmen handlar om en åldrad Elvis Presley (Bruce Campbell) som ligger inlagd på ett ålderdomshem i södra USA troligtvis döende av canser (i underlivet av alla ställen...), ingen tror på att han verkligen är Elvis och hans enda sällskap är en svart man (Ossie Davis) som hävdar att han är JFK. De två osannolika hjältarna upptäcker att en uråldrig mumie, av dem döpt till Bubba Ho-Tep, lever på patienternas själar och de gör upp en plan för att besegra honom och därigenom rädda sina och de andras själar...

I filmen får man genom flash-backs och en berättarröst reda på hur Elvis hamnade på hemmet, han bytte plats med en Elvis impersonator för att undkomma kändisskapets ok men fick en infektion i höften när han trillade ned ifrån scenen och hamnade i koma.

Scenariot som målas upp i filmen är ju förstås ganska oseriöst och man skrattar gott åt det men faktum är att man mot alla odds lyckas skapa en varm historia och man sympatiserar men den ångerfyllda gamla mannen som saknar sin hustru och sin dotter samtidigt som han känner att döden närmar sig. Både Campbell och Davis gör mycket goda skådespelar insatser och det märks att det känner för filmen.

Jag känner mig generös idag och ger filmen 4 av 5 i betyg den lyckas verkligen dra iland vad som på pappret ser ut som ett omöjligt uppdrag.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön sep 26, 2004 10:25

Tinder: Jo, det är två filmer, men jag såg dem precis efter varandra (vilket gör det svårt att tänka på den ena utan att tänka på den andra) igår och den andra gör att den första känns bättre och vice versa. De är väldigt bra för sig, men mästerverk tillsammans.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Angelus » sön sep 26, 2004 13:06

Gick förbi my local video store idah och såg att det stod Scooby Doo2 på hyllan :p Sarah är ju med så det måste la va givet att se den eller? nån som sett den? :)
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion

Inläggav poser » sön sep 26, 2004 13:13

Jag har sett den, tyvär.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » sön sep 26, 2004 13:31

Fantastiskt hur så många skådisar som jag tycker om kan ställa upp på sådan skit som Scooby 2 (bestämmer att den är skit utan att ha sett den... I mean, how could it not be?). Älskar ju både SMG, Seth Green och Linda Cardinelli, och Matthew Lillard har sina goda sidor han med. What's up with that?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav poser » sön sep 26, 2004 13:42

Precis, verkligen inget fel på casten men ändå så lyckas de göra något så otroligt dåligt.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav VelocityBoy » sön sep 26, 2004 13:55

poser skrev:Precis, verkligen inget fel på casten men ändå så lyckas de göra något så otroligt dåligt.

Det måste ha något att göra med manuset...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Off » tis sep 28, 2004 13:18

Såg I robot igår. Den var faktiskt mycket bättre än jag trodde den skulle vara. Efter alla kommentarer man läst om den så verkade den vara en jättekalkon. Kanske hjälper att jag inte läst böckerna förstås. Det enda som var lite jobbigt var all produktplacering. "Vintage 2004" USCH
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Noggster » tis sep 28, 2004 14:48

Såg dodgeball igår, den var riktigt rolig.. inte zoolander rolig, men bra nära.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Tob » tis sep 28, 2004 16:02

Off skrev:Såg I robot igår. Den var faktiskt mycket bättre än jag trodde den skulle vara. Efter alla kommentarer man läst om den så verkade den vara en jättekalkon. Kanske hjälper att jag inte läst böckerna förstås. Det enda som var lite jobbigt var all produktplacering. "Vintage 2004" USCH

Vart har du läst dem kommentarerna? Jag vill minnas att filmen fick ett ganska bra motagande både bland publik och kritiker.

Nu var det längesedan jag såg den men fann mycket nöjde i den kommer jag ihåg. Produktplaceringarna var dock bland det värsta jag har sett. Will Smith fungerar utmärkt i huvudrollen, betydligt bättre än vad han brukar fungera.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » tis sep 28, 2004 16:06

En del kommentarer på DVDforum. Kanske överdrev med jättekalkon men den verkade inte få ett särskilt bra mottagande där.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tob » tis sep 28, 2004 16:11

Jag vill minnas att der var ganska blandat. För att finna en orsak till varför jag uppfattade det lite annorlunda så kan det bero på att jag såg filmen ganska tidigt och har därför mestadels läst de tidigaste kommentarerna. Dem skulle ju kunnat varit aningen mer postiva än senare inlägg. Sen fick ju filmen ordentligt med kritik redan innan någon hade sett den pga trailern.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav malavel » tis sep 28, 2004 16:34

Såg Troja igår. Tyckte den var helt ok. Ett gigantiskt plus för att de ibland slogs i formering. I i stort sett alla andra filmer så marcherar enheterna i fina formationer, men så fort de ska charga så börjar formationen lösas upp för att sen övergå i man-mot-man-strid. Inte så konstigt med tanke på att det måste vara betydligt enklare/billigare att filma en sån strid.

Football factory var också bara ok. Dartscenen var vidrig.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film