Supernatural

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Glorificus » lör apr 24, 2010 1:21

5x19
Oooh, jag älskade det här avsnittet! :lovebunnier: 8) :extas:

Det här behövdes verkligen som start för slutspurten av den här säsongen. Snyggt och underhållande sätt att ta upp andra religioners roll i det hela, och fokus sattes på vad som står på spel och vad som kan göras åt det. Jag tyckte det var en riktigt tragisk scen med Lucifer och Gabriel. Richard Speight Jr har verkligen varit bra som The Trickster och Gabriel... i det här avsnittet var han kanske rentav bättre än någonsin. Bra avslut för den karaktärsarcen.

Gabriel: "Screw this marble. Let's go check out Pandora."
:D

Jag undrade hela tiden varifrån jag kände igen Kali, men så imdb:ade jag henne och insåg att det var Tory från BSG! :) Och Balder såg ut som en ung Hugh Jackman. :D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav brat » lör apr 24, 2010 1:55

5x19
Första halvan var underhållande. Men under andra halvan kunde jag tyvärr inte njuta, allt kändes obekvämt, tvunget och pinsamt störande. Varför kunde Lucifer döda alla andra GUDAR så lätt? Varför drog de ens in alla andra gudar som något himla jagvetintevad? Varför bryr sig gudarna om vad som händer på lilla jorden? Varför kan man inte döda Lucifer med en ärkängels spjut? Varför har ingen berättat för dem förr om möjligheten att spärra in Lucifer? Och så vidare.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav sfinx » lör apr 24, 2010 10:41

brat skrev:5x19
Första halvan var underhållande. Men under andra halvan kunde jag tyvärr inte njuta, allt kändes obekvämt, tvunget och pinsamt störande. Varför kunde Lucifer döda alla andra GUDAR så lätt? Varför drog de ens in alla andra gudar som något himla jagvetintevad? Varför bryr sig gudarna om vad som händer på lilla jorden? Varför kan man inte döda Lucifer med en ärkängels spjut? Varför har ingen berättat för dem förr om möjligheten att spärra in Lucifer? Och så vidare.

Fast de andra änglarna vill ju dels ha död på Lucifer, och är inte heller så förtjusta i människorna. Tolkar jag det. Speciellt med deras chef borta och de kan styra. (eller har de gud på plats nu och jag har missat det?) Lucifer är den näst mäktigaste. Även om jag tycker bättre om de ängel/demonhistorier som bygger på att gud och lucifer är en.
Jag gissar att det i slutet kommer att visa sig att Lucifer behövs för jämnvikten, och jag hoppas att fokuset kommer att vara hur mycket gudar och änglar behöver människor för att fortsätta existera. En religion utan troende är bara en teori.

Annars så gillade jag avsnittet framför allt i början, (Gudar! Plural!) men tycker också att det är konstigt att Lucifer kunde slakta så lätt.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav MissKittyFantastico » lör apr 24, 2010 12:12

sfinx skrev:
brat skrev:5x19

Fast de andra änglarna vill ju dels ha död på Lucifer, och är inte heller så förtjusta i människorna. Tolkar jag det. Speciellt med deras chef borta och de kan styra. (eller har de gud på plats nu och jag har missat det?) Lucifer är den näst mäktigaste. Även om jag tycker bättre om de ängel/demonhistorier som bygger på att gud och lucifer är en.
Jag gissar att det i slutet kommer att visa sig att Lucifer behövs för jämnvikten, och jag hoppas att fokuset kommer att vara hur mycket gudar och änglar behöver människor för att fortsätta existera. En religion utan troende är bara en teori.

Annars så gillade jag avsnittet framför allt i början, (Gudar! Plural!) men tycker också att det är konstigt att Lucifer kunde slakta så lätt.

Kan ju var aså att Lucifer kanaliserar delar av alla demoners kraft och därför är så stark, medan gudarna bara är ensamma individer och de därför inte är lika starka? Bara en teori.

Jag gillade avsnittet. Det var riktigt bra och Trixtern/Gabriel är alltid lika underhållande. Jag hade inga problem med splattret under själva avsnittet, men där i slutet när Pesten snorade överallt så fick jag gömma mig bakom händerna och bara kika mellan fingrarna. Blod går bra, men inte snor. :) Tror att det kan bli en stark avslutning på säsongen med det här upplägget som verkar vara. Fast jag är lite orolig över att Ghostfacers ska dyka upp igen. Jag är ingen jättefan, även om jag har vant mig vid tanken på dem lite mer nu än förut.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Glorificus » lör apr 24, 2010 17:03

MissKittyFantastico skrev:Fast jag är lite orolig över att Ghostfacers ska dyka upp igen. Jag är ingen jättefan, även om jag har vant mig vid tanken på dem lite mer nu än förut.

Det klipp som var med i det här avsnittet var i alla fall reklam för deras webserie, de är inte med något i SPN-säsongen. ;)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav HeY » mån apr 26, 2010 22:55

5x19
Hm, nja, jag vet inte riktigt. Den som en gång kallade detta för "Charmed for the emo generation" tycker jag nog inte längre var helt ute och cyklade :D
Jag menar, nu tar vi in massor av nya *jättefarliga* spelare: boom, crash, bang och alla är döda. Väldigt Charmed. Allt med mångtal gudar är också väldigt Charmed. Nu väntar jag bara på att de sju dvärgarna ska dyka upp.

Jag gillade första halvan, för de verkade bygga upp något nytt och jag blev intresserad. "Bygger de för nästa säsong?" tänkte jag. Men nej då. Jag tycker att Tory/Kali var riktigt bra och blev glad över att hon fick fortsätta vara en spelare. Men jag gillade nog inte andra halvan så mycket alls. Helt osannolikt att Lucifer kan döda alla gudarna så enkelt. Jag förstår inte poängen med att presentera dem om man ska döda alla så enkelt. Vad ville de visa? Det finns många religioner men kristendomen är starkast, kolla hur enkelt de andra blir krossade av kristendomen! Nej, jag tyckte det var lite dumt. Det hade kunnat vara intressant med lite andra spelare. Men egentligen kändes det också ganska dumt, eftersom jag tyckte att de hade lyckats få Sam och Dean att kännas viktiga i detta igen. Men iom detta avsnittet kändes det än en gång som om de är så oväsentliga. Ah well, jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva.

SPN hade vunnit på att välja Buffy versionen av magivärlden. Charmed versionen tycker jag har gjort serien alldeles för osannolik och rörig. Men egentligen tycker jag att de borde ha hållit sig till sin egen magiska värld, där allt man trodde finns under sängen när man var liten finns. Och de är organiserade. Och det finns en yellow-eyed boss som eventuellt har en boss som eventuellt har en boss. De borde behållit fokusen på myter, men inte de religiösa.

Jag känner mig lite bitter.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav eynosh » tor apr 29, 2010 16:57

5x19
Ang tid spoilers
Har ni tänkt på att gudarna kanske inte dog? Deras vessels dog, men inte dom själva?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Caterwaul » tor apr 29, 2010 18:19

Hittade hit av en slump, kan inte låta bli att kommentera (som det stora Supernatural-fan jag är :D )

Intressant tanke om att gudarna lever kvar och att bara deras vessel dödades! Låter ju väldigt rimligt! För Lucifer tog dem ju väldigt lätt... Sam och Dean har ju iofs dödat ett par pagan gods tidigare med och enligt viss mytologi kan en del av gudarna faktiskt dö, tror jag.. Men ja, Lucifer "kicked pagan ass" utan särskilt mkt ansträngning... ;)

Men den där lösningen att stänga in honom igen förresten...eeh, den kändes lite lam. Man vill ju ha en epic fight!!! Fast hur skulle det bli om Lucifer dog :?:

Hela grejen med dessa nya gudar kändes först lite främmande, man är så inkörd på den kristna grejen och den känns mer kraftfull och spännande, men serien behöver kanske lite ny krydda och framför allt lite nytt inför kommande säsong. Men ja ärkeänglar och Lucifer känns lite mer mörkt och intressant, elefantgudar och asagudar nja... :/ Men jag ska inte dissa än, det kan ju faktiskt bli riktigt bra!

Gabriel/Trickster! Jag gillade honom! :( Men man kan ju hoppas han återkommer någon gång, men vingarna talade ju för att han faktiskt dog :/
Caterwaul
Demon Fodder

Inläggav gaspode » tor apr 29, 2010 18:46

Välkommen!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tinwiel » tor apr 29, 2010 21:25

5x19
Det var lite "American Gods" över det hela. Jag kommer inte ihåg hela ploten från den boken men kom att tänka på den när jag såg det här avsnittet.

I "Sagan om Isfolket" (ja, jag vet, dissa ni) så var en av tankegångarna att gudar "lever" så länge människorna tror på dem. Jag kom inte ihåg mer hur det var relaterat till deras makt men man skulle kunna tänka sig att en gud kanske blir mäktigare ju fler människor som tror på den och att det är därför Lucifer kunde slakta andra gudar så lätt. Bara en teori. Även om det bor massor med folk i Indien så kanske inte fler tror på Kali än Djävulen? Om det inte är något sådant bakom Lucifers makt så är det ju fjantigt och kristendomscentriskt att han skulle vara så mycket mäktigare.

Avsnittet i övrigt var ok. Hade också velat se mer av hednagudarna vara med i leken, OM vi nu nödvändigtvis måste ha gudar och änglar med i leken (som vi har haft i två säsonger).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Garim » tor apr 29, 2010 21:39

Tin, det där med att gudar blir mäktigare ju fler som tror på dem. Det återkommer ofta u i litteratur och annan media. Så ja, vettigt. Och Gaspode; vettigt det med tycker jag. Klart det bara var deras "avatarer" som dog...

Edit: Och, Caterwaul, välkommen!
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav gaspode » tor apr 29, 2010 21:56

det är nog inte mig du svarar under spoilerfältet :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav eynosh » fre apr 30, 2010 15:15

gaspode skrev:det är nog inte mig du svarar under spoilerfältet :)

Här bidrar jag med något till en diskussion och folk försöker ge dig creds för det.
Livet är orättvist ibland.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav gaia » tis maj 04, 2010 20:33

Sitter just och tittar på 5x8 har sällan skrattat så mycket som åt den japanska game showen, nut cracker(!) eller åt deras sitcom variant av supernatural! Helt klart ett av mina favorit avsnitt hittills vad gäller humor poäng!
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad

Inläggav brat » tis maj 04, 2010 20:47

Hm, varför är jag så lat att jag bara kollar tråden när jag sett ett nytt avsnitt och därför inte märker hur hela den här intressanta debatten startat efter mitt förra inlägg?

HeY - Håller med dig fullständigt i hela inlägget. Helt osannolikt att Lucifer kan döda alla gudarna så enkelt, och jag förstår inte poängen, och det blir dumt när man får känslan att kristendomen krossade de andra.Och ja, även jag känner mig bitter. Så bitter faktiskt, att jag föreslagit för Glory att vi ska klumpa ihop de tre sista och se på en gång för att "snabbt göra bort skiten" :P även om jag tror att jag sålde in det som en bra idé för att man blir mer engagerad och slipper vänta så länge på varje avsnitt då. ;)
HeY skrev:5x19
Hm, nja, jag vet inte riktigt. Den som en gång kallade detta för "Charmed for the emo generation" tycker jag nog inte längre var helt ute och cyklade :D
Jag menar, nu tar vi in massor av nya *jättefarliga* spelare: boom, crash, bang och alla är döda. Väldigt Charmed.

SPN hade vunnit på att välja Buffy versionen av magivärlden. Charmed versionen tycker jag har gjort serien alldeles för osannolik och rörig. Men egentligen tycker jag att de borde ha hållit sig till sin egen magiska värld, där allt man trodde finns under sängen när man var liten finns. Och de är organiserade. Och det finns en yellow-eyed boss som eventuellt har en boss som eventuellt har en boss. De borde behållit fokusen på myter, men inte de religiösa.

Mest av allt håller jag med dig om det här. Trodde aldrig att Supernatural skulle kännas som Charmed men nu var det så.

Caterwaul - Välkommen!!

gaia - Du tittar just nu? Har du kommit till delen med 5x08 CSI Miami? För det var min favorit by far! :D
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav gaia » tis maj 04, 2010 22:55

Det är helt klart en underbar del! Min favorit är lätthur de lyckas fånga Horatio i sitt agerande med solglasögonen :D de dåliga vitsarna är också rätt fina
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad

Inläggav brat » sön maj 09, 2010 14:15

FEM dagar kvar till Glory och brats megasäsongsfinal!
Det är konstigt, trots att jag varit så negativ till säsongen (och förra säsongen) känner jag ändå en del pepp bygga upp inför att se de tre sista avsnitten på rad. Min idé var därmed genial! ;)
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav sfinx » sön maj 09, 2010 14:20

5.21
Återigen ett bra avsnitt. Mer Crowley, mer Cass, som grupp fungerar de allihopa utmärkt tillsammans. Bra död, och ganska logiskt att döden hellre ger bort sin ring.
Inbillade jag mig en hänvisning till Dr Horrible där mitt i allting? :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Matt » mån maj 10, 2010 11:54

Det är en del popkulturreferenser i Supernatural. En del rätt gamla. Som till Bodygard, Costner, Houston.
Det är säkert en hel del 14 åringar som ser Supernatural. Vet 14 åringar ens vilka Kevin Costner och Whitney Houston är?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav brat » mån maj 10, 2010 13:03

FYRA dagar kvar
Det där svarta spoilerfältet ovan är väldigt lockande... ;)
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Tinwiel » mån maj 10, 2010 14:03

Matt skrev:Det är en del popkulturreferenser i Supernatural. En del rätt gamla. Som till Bodygard, Costner, Houston.
Det är säkert en hel del 14 åringar som ser Supernatural. Vet 14 åringar ens vilka Kevin Costner och Whitney Houston är?

De vet knappast vem Costner är och Whitney är väl bara den där knarkbruden som de sett på löpsedlarna.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Glorificus » mån maj 10, 2010 14:36

brat skrev:FYRA dagar kvar

Haha, jag visste inte att du hade nedräkning här. Jag har undvikit tråden lite för att inte bli spoilad men nu kunde jag inte låta bli att kika in ändå. Och jo, rätt genial idé, det blir en rolig fredag. :D
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav brat » tis maj 11, 2010 17:44

Glorificus skrev:Haha, jag visste inte att du hade nedräkning här. Jag har undvikit tråden lite för att inte bli spoilad men nu kunde jag inte låta bli att kika in ändå. Och jo, rätt genial idé, det blir en rolig fredag. :D

Det var ingen som skrev något i tråden så... ;)

TRE dagar kvar!
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav madskellig » tis maj 11, 2010 20:28

Jag tog mig i kragen nyligen och såg från där jag slutade sist (4x18) till 5x15. Det var rätt roligt att kolla igen, mest eftersom man fått ett års distans till allt man hatade och störde sig på ;) Direkt bra kan jag inte påstå att jag tycker S5 är, tyvärr, men jag är i alla fall lite intresserad av vart det är på väg!
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav brat » tis maj 11, 2010 21:43

madskellig skrev:Jag tog mig i kragen nyligen och såg från där jag slutade sist (4x18) till 5x15. Det var rätt roligt att kolla igen, mest eftersom man fått ett års distans till allt man hatade och störde sig på ;) Direkt bra kan jag inte påstå att jag tycker S5 är, tyvärr, men jag är i alla fall lite intresserad av vart det är på väg!

Aha! Du tog min geniala idé (att spara de tre sista och för att se på raken) och gjorde en Extreme Makeover på den! Jag borde nog också ha gjort så... för jag har inte varit så förtjust det senaste året.
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav brat » tis maj 11, 2010 22:14

Edit: Jag har inte varit så förtjust det senaste året med undantag för 5x04 som var Love, Love, Love! Framtidsavsnittet med croatoan-virus och Dean*2 för er som glömt och några andra bra avsnitt med 5x11 i spetsen (mentalsjukhusavsnittet). Faktiskt har jag varit i stort positiv efter juluppehållet men 5x17-5x18 förstörde det för mig. Inte för att de två var egentligen så mycket sämre än tidigare i vår men det blev väl tydligare för mig att de inte kommer att knyta ihop storyn på ett sätt som väger upp alla säsongens tidigare svagheter. Med reservation för att jag har fel. ;)
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Glorificus » tis maj 11, 2010 22:23

Ja, det blir intressant att lista den här säsongen sen, jag vill ändå minnas att jag gillat några avsnitt riktigt mycket. Och om det är ett galet bra avslut (eh, jag borde kanske ha låga förväntningar istället :)) så kan det ju färga hur man ser på säsongen som helhet. Tänk om vi får ett s2-bra avslut? :lovebunny: (Just ja, låga förväntningar... men det har jag nog, även om man alltid kan hoppas på något AHBL-bra. 8))
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav madskellig » tis maj 11, 2010 22:36

Ja, 5x04 var nog det enda jag verkligen kände mig entusiastisk över, men jag gillade också 5x11, 12 och 14 också. Resten var rätt "meh"

Ska se ikapp till helgen tänkte jag, så jag får också en megasäsongfinal! :D Hoppas på bra saker, men jag hade nog föredragit om det varit serieavslut istället för bara säsongsavslut.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav brat » tis maj 11, 2010 22:59

madskellig skrev:Ska se ikapp till helgen tänkte jag, så jag får också en megasäsongfinal! :D Hoppas på bra saker, men jag hade nog föredragit om det varit serieavslut istället för bara säsongsavslut.

Jag med. Helt klart. Förutom att jag har separationsångest från JaredochJensen.

Å andra sidan är det enda jag hört från säsong 6 något som jag gör mig hoppfull och ifall man får sluta på topp, istället för i den här dalen, så vore ju det sjukt mycket bättre!
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav MissKittyFantastico » tis maj 11, 2010 23:15

Glorificus skrev:Ja, det blir intressant att lista den här säsongen sen, jag vill ändå minnas att jag gillat några avsnitt riktigt mycket. Och om det är ett galet bra avslut (eh, jag borde kanske ha låga förväntningar istället :)) så kan det ju färga hur man ser på säsongen som helhet. Tänk om vi får ett s2-bra avslut? :lovebunny: (Just ja, låga förväntningar... men det har jag nog, även om man alltid kan hoppas på något AHBL-bra. 8))

Tror nog inte att de får till ett S2-avslut den här gången, men jag är ganska pepp inför finalen. Tycker att de senaste avsnitten har varit rätt bra, även om de inte varit jättefantastiska. Jag hoppas mest på att den där låten ska spelas under öppningsmontaget. Det är tradition.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film