Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav MissKittyFantastico » tis mar 23, 2010 0:05

:unlove:
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav sfinx » tis mar 23, 2010 3:36

The box

Jag känner mig gnällig och skulle ha viljat tycka om den här. Kanske är jag för dum för den här genren?
Idén är intressant, en stor röd knapp, en sån där som man vill trycka på men helt uppenbart inte bör tryckas på. (eller slänga citrusfrukter på)
Det är den hemliga lådan och knappen som är lockelsen, inte pengarna.
Satregrejen hade fungerat om människorna hade betett sig som människor. Varför förlorar människor kroppspråk och börjar viska så fort det ska vara en psykologisk thriller? Det var inte så illa som Eyes Wide shut, men visst kan man skapa en psykologisk obekväm känsla genom att visa det sociala spelet mellan människor.
Redan i tio minuter in börjar musiken irritera mig. Jag vet att filmens syfte är att vara spännande och leda till någon slags undergång och katharsis.
Det går inte att överkompensera människornas brist på uttryck med att försöka fånga tittarens intresse med för dramatisk musik.
Om någon annan förstod vad marsianerna ville så får ni gärna berätta, jag tror att de berättade det medan jag kollade Twitter.

Jag har blivit en hemsk gnällig människa som inte uppskattar konstnärlighet tror jag.

Flickan från ovan kommer snart, undrar vad de har gjort av den? Nyfiken.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav caffeineaddict » tis mar 23, 2010 7:46

Tinwiel skrev:Och kan ändå fortsätta rösta på republikanerna. All is well.

Precis, för nu när vi tyvärr har gått ifrån att lätt kunna definiera dem som "slavar" och "folket där bak i bussen" måste vi väl i alla fall få dela upp dem på något annat enkelt sätt, som "dumma", "knarkare", "lata", en kombination av de tre ovanstående eller i undantagsfall "elitnegrer som försöker verka vita".

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tis mar 23, 2010 7:50

sfinx skrev:Flickan från ovan kommer snart, undrar vad de har gjort av den? Nyfiken.

De har gjort skräp av den, av de flesta recensioner att döma.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Fucking Easterbunny » tis mar 23, 2010 8:08

caffeineaddict skrev:
Tinwiel skrev:Och kan ändå fortsätta rösta på republikanerna. All is well.

Precis, för nu när vi tyvärr har gått ifrån att lätt kunna definiera dem som "slavar" och "folket där bak i bussen" måste vi väl i alla fall få dela upp dem på något annat enkelt sätt, som "dumma", "knarkare", "lata", en kombination av de tre ovanstående eller i undantagsfall "elitnegrer som försöker verka vita".

och porch monkeys, glöm inte de.

nu ska jag iofs ta tillbaks porch monkeys, men ändå
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!

Inläggav Tob » tis mar 23, 2010 8:40

caffeineaddict skrev:
sfinx skrev:Flickan från ovan kommer snart, undrar vad de har gjort av den? Nyfiken.

De har gjort skräp av den, av de flesta recensioner att döma.

Men jag tycker att jag sett fina omdömen ploppa upp lite varstans, dock inte av kritiker, så jag har inte tappat hoppet helt....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Binchy » tis mar 23, 2010 9:02

caffeineaddict skrev:Äsch, jag tycker nog precis det var det filmen försökte säga: dumma negrer kan inte hjälpa sig själva. så det är en himla tur att det finns snälla, rika vita människor som hjälper de dumma snälla negrerna undan från de elaka onda negrerna.

Precis så kände jag också när jag såg filmen. Visst var det lite gemenskap och lojalitet inblandat, men det var fortfarande the NORMAL person som hjälpte en minoritets-person. Hans liv blev bra när han blev "heders-vit".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav lilith » tis mar 23, 2010 23:16

Binchy skrev:
caffeineaddict skrev:Äsch, jag tycker nog precis det var det filmen försökte säga: dumma negrer kan inte hjälpa sig själva. så det är en himla tur att det finns snälla, rika vita människor som hjälper de dumma snälla negrerna undan från de elaka onda negrerna.

Precis så kände jag också när jag såg filmen. Visst var det lite gemenskap och lojalitet inblandat, men det var fortfarande the NORMAL person som hjälpte en minoritets-person. Hans liv blev bra när han blev "heders-vit".

Alltså nej! Och om ni trodde att svarta killen i filmen på något sätt var dum, så har vi inte sett samma film...Hans liv var misär utan utväg. Och så fick han en utväg, från det mest oväntade håll. Verkligen MEST oväntade. Det är ju det som är så härligt. Jag hade ingen aning om att filmen var baserad på en sann historia när jag såg den, eller ens vad den skulle handla om. Det gjorde den kanske bättre på nåt sätt för mig. Hela filmen igenom väntade jag på nåt slags dråpslag som skulle förstöra allt för honom. Det kändes så skört. Smart drag att introducera scenen med advokaten i början, utan att man som tittare förstår vad det egentligen handlade om.Sandra Bullock var skitbra! Totalt trovärdig.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav eynosh » tis mar 23, 2010 23:21

lilith skrev:
Binchy skrev:

Alltså nej! Och om ni trodde att svarta killen i filmen på något sätt var dum, så har vi inte sett samma film...Hans liv var misär utan utväg. Och så fick han en utväg, från det mest oväntade håll. Verkligen MEST oväntade. Det är ju det som är så härligt. Jag hade ingen aning om att filmen var baserad på en sann historia när jag såg den, eller ens vad den skulle handla om. Det gjorde den kanske bättre på nåt sätt för mig. Hela filmen igenom väntade jag på nåt slags dråpslag som skulle förstöra allt för honom. Det kändes så skört. Smart drag att introducera scenen med advokaten i början, utan att man som tittare förstår vad det egentligen handlade om.Sandra Bullock var skitbra! Totalt trovärdig.

Framåt Lotta! Ta fram yxan och visa vart skåpet ska stå!
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav lilith » ons mar 24, 2010 0:28

Var det lite aggro? :blushbunny:
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav sfinx » ons mar 24, 2010 3:22

lilith skrev:Var det lite aggro? :blushbunny:

Du är en auktoritet här på forumet, allt du säger har bara lite mer tyngd än när vi andra hasplar ur oss banal tanklös kritik. :)
Apropå kritik (ha, över till vädret övergång):

Shutter island
Jodå, jag gillade, men eftersom jag fått för mig att det var en skräckfilm så vågade jag inte koncentrera mig på den ordentligt och vet således inte hur läskig den är egentligen.Jag väljer att tro twisten på slutet, men jag ska erkänna att hans partner var misstänkt redan från början. Problemet är att jag inte är säker att jag sett hela slutet, så om det är twist till kan jag ha missat den. Så vad händer efter att han lagt barnen på gräsmattan? Varsogod spoila mig.
Helt ok rulle.
3/5
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tinwiel » ons mar 24, 2010 8:20

Nej då. Jag håller inte med dig angående filmen (förutom Sandra) men det var bra skrivet ändå. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Spuffy » ons mar 24, 2010 10:01

lilith skrev:Var det lite aggro? :blushbunny:

Nej, han menade att han håller med dig och att det var bra skrivet! :)
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav lilith » ons mar 24, 2010 10:48

Ni förgyller min dag här. :)
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav gaspode » ons mar 24, 2010 11:17

nu blir jag sugen på att se filmen bara för att se vilken sida i debatten jag hamnar på... fast nu när jag läst debatten är jag ju redan förstörd.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Rombat » ons mar 24, 2010 16:16

Jag gillade den. Sådär. Småmysig helt klart.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Crashdummie » ons mar 24, 2010 16:47

Åh, jag vill VERKLIGEN se "The Blind Side" - jag tycker den verkar jättecharmig. Fast andra filmer som jag ser fram emot att se till våren/sommaren e ju Draktrönaren, The Clash of the Titans, Prince of Persia, Iron Man 2 etc... så jag e nog lättroad.

Det jag däremot såg av lite seriösare karaktär var The Green Zone - och den kan jag def rekommendera. Den var otroligt bra filmatiserat, med olika kameravinkklar och typer för att ge en mer realistisk känsla, samt gillade hela skåderspelargänget med Matt Damon som huvudrollsinnehavare. Det som slog mig var att för att vara en hollywoodfilm var den ganska ifrågasättande. 3+ av 5.

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Tob » ons mar 24, 2010 18:17

Crashdummie skrev:Draktrönaren, The Clash of the Titans, Prince of Persia, Iron Man 2 etc... så jag e nog lättroad.

Hur kan du inte nämna Robin Hood!? Defintivt, utan någon som helst konkurrens, den hollywood produktion som jag ser framemot mest framöver...
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav wyndham » ons mar 24, 2010 19:01

sfinx skrev:Shutter island
Jodå, jag gillade, men eftersom jag fått för mig att det var en skräckfilm så vågade jag inte koncentrera mig på den ordentligt och vet således inte hur läskig den är egentligen.Jag väljer att tro twisten på slutet, men jag ska erkänna att hans partner var misstänkt redan från början. Problemet är att jag inte är säker att jag sett hela slutet, så om det är twist till kan jag ha missat den. Så vad händer efter att han lagt barnen på gräsmattan? Varsogod spoila mig.
Helt ok rulle.
3/5

Han fick sjukdomsinsikt, sen återfall, sen lobotomi. Slut.

Men man kunde också tolka det som att han fejkade sitt återfall för att få lobotomeras. Och man kunde också tolka det som att läkaren förstod att han fejkade och ändå lät honom lobotomeras. Inte särskilt muntert i vilket fall.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » ons mar 24, 2010 22:08

wyndham skrev:
Helt ok rulle.
3/5

Men man kunde också tolka det som att han fejkade sitt återfall för att få lobotomeras. Och man kunde också tolka det som att läkaren förstod att han fejkade och ändå lät honom lobotomeras. Inte särskilt muntert i vilket fall.

Det är dock ett så jävla bra tillägg från filmens sida, det där med att han möjligen fejkade återfallet och väljer lobotomi framför att leva med vad han gjort. Så är det nämligen inte i boken, i boken återfaller han mer definitivt och blir lobotomerad för att han är obotligt tokig, inget indikerar att han väljer det själv.

Under avdelningen "bättre sent än aldrig" såg jag till slut El Orfanato ikväll. Och sablarns vilken härligt mysryslig film. Ganska perfekt ur min synvinkel fram till kanske sista kvarten, för även om slutet fungerar såhär så vet jag inte om inte butterdepp-Kalle hade gillat bättre om den slutat helt i mörk desperation. :P Den är en nära släkting till både The Others och min älskade The Innocents som jag skrivit om tidigare och uppnår precis den stämning som jag längtar och hoppas få uppleva när det kommer till rysare. Mycket hellre den här stilen än "saker hoppar fram ur mörkret med plötsliga ljud och en massa gore för sakens skull". 4 / 5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » ons mar 24, 2010 22:16

caffeineaddict skrev:
wyndham skrev:
Helt ok rulle.
3/5

Det är dock ett så jävla bra tillägg från filmens sida, det där med att han möjligen fejkade återfallet och väljer lobotomi framför att leva med vad han gjort. Så är det nämligen inte i boken, i boken återfaller han mer definitivt och blir lobotomerad för att han är obotligt tokig, inget indikerar att han väljer det själv.

Ja, det gillade jag också!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » ons mar 24, 2010 22:51

Ang Shutter Island:jag gillade verkligen slut-slutet, tvetydigheten om exakt hur sjuk han är, även om jag var lite tveksam till hela twisten. Men Scorsese gör det ju så jävla snyggt - inte nog med att han skapar en film som ser ut som en modern Val Lewton, han spelar hela tiden på våra egna förväntningar på filmen. "Kolla, hjälten har flashbacks till sitt livs trauma, nu kommer det säkert en twist"... men sen så är ju det som vi tror är huvudhandlingen så jävla trovärdigt. Paranoia i kommunistjaktens 50-tals-USA? Tyska immigranter på 50-talet med bakgrund i nazipartiet? Grymma mentalsjukhus? Kvinnor som anses livsfarliga för hela samhället efter att ha begått brott mot enskilda personer? Är något av detta ens avlägset otroligt - speciellt som alla signaler säger att det här är en film noir, där sånt där alltid händer? Vem är hjälten här egentligen, unge (nåja) krigshjältarna Leonardo och Ruffalo, eller mångfaldiga filmskurkarna och skummisarna (och ytlänningarna!) von Sydow och Kingsley? Och sen är twisten precis det man borde sett att det var, Scorsese låtsas som om det regnar ("Vadå, såg ni inte att han är galen?") och där sitter man och inser att man VILLE bli grundlurad av det som ser ut som "verkligheten", stirrat sig blind på den bra storyn och missat vad som egentligen hände. Rachel påstås tro att hon är hemma fortfarande, att alla runtomkring henne är hennes grannar och brevbärare, och att hennes barn fortfarande lever. För att komma bort från Shutter Island måste man kunna skilja verklighet från fiktion... 4/5.

Sen såg jag Stacy: Attack Of The Schoolgirl Zombies igår. Det är japanska zombieskolflickor. Och rosa motorsågar som heter Blues Campbell. Rekommenderas om man gillar sånt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav gaspode » lör mar 27, 2010 1:36

Såg Sherlock Holmes. den var inte så bra. 4/10

voila, recension a la Martin!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tinwiel » lör mar 27, 2010 1:41

Jag såg också Sherlock Holmes. Jag gillade Sherlock, Watson och samspelet dem emellan men grundstoryn var sådär. Jag sov visserligen halva filmen så jag kan inte säga mer än så.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » lör mar 27, 2010 1:46

gaspode skrev:Såg Sherlock Holmes. den var inte så bra. 4/10

Nejdu. Bättre än så var den. Underhållning! Du börjar bli som Anosheh i smak Martin.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » lör mar 27, 2010 1:52

noike skrev:
gaspode skrev:Såg Sherlock Holmes. den var inte så bra. 4/10

Nejdu. Bättre än så var den. Underhållning! Du börjar bli som Anosheh i smak Martin.

pah.
Den var skrattretande "smart" i många scener. Sjukt utdragen i andra. Tjejen som spelade Mary var så dålig att hon borde låsas in för att inte skada sig själv.
Robert Downey Jr ägde såklart, men det räcker liksom inte.

edit: Äh, jag är onödigt hård mot den, helt klart. men "den var inte så bra." tycker jag sammanfattar det iaf.

5/10 då. högsta betyget en inte så bra film kan få. 6/10 är ok, på 7 börjar bra-skalan.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav gaspode » lör mar 27, 2010 1:59

Carro hade råkat ladda den här istället:

http://www.imdb.com/title/tt1522835/

hade faktiskt inte hört talas om dessa "mockbusters" tidigare.

tydligen har de även gjort Transmorphers, The Da Vinci Treasure, AVH: Alien vs Hunter, The Day the Earth Stopped, Paranormal Entity och min favorit, Snakes on a train!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » lör mar 27, 2010 2:08

Smart skulle jag inte vilja kalla den alls. Det är också inget jag kräver av en Guy Richie-film.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » lör mar 27, 2010 2:10

noike skrev:Smart skulle jag inte vilja kalla den alls. Det är också inget jag kräver av en Guy Richie-film.

nej filmen var inte smart, men den ville verka som det ibland. Det var ju ändå Sherlock Holmes...
Nu minns jag inga detaljer, så jag kan inte backa min känsla direkt... :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » lör mar 27, 2010 2:17

Nejdå. Den förklarade ju allt direkt efter det hade hänt, Inget utrymme alls för publiken att tänka.
Det är Sherlock genom ett pulp-filter — mer gemensamt med billiga deckare där allt löses genom att slå folk på käften än att lämna ledtrådar till läsaren. Förväntar man sig en "riktig" Sherlock Holmes-historia kan jag förstå att man blir besviken, men eh, ingenting någonstans har fått mig att anta att det skulle vara frågan om en sådan.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film