Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Crashdummie » tis mar 02, 2010 14:54

hehehe Jag menade inte mig, utan publiken i sig för att den kändes förutsägbar .. duuh!

Fast visst, jag kanske var lite biased då visste hur handlingen gick och omedvetet jämförde den mot filmatiseringen - vilket man inte bör eller kan göra eftersom det är två olika artforms (som min lärare betonade).

Som sagt, no hard feelings ppl - jag må inte ha gillat filmen men jag gillar ändå er.... (än så länge anyway) :devil:

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Tob » tis mar 02, 2010 19:47

Den var förutsägbar på så vis att något står inte rätt till. Men ja, kalla mig korkad, men utvecklingen och hur historien vecklade ut sig kändes inte given. Men en arbetskamrat som också läst boken vart inte speciellt imponerad, så som sagt, även om jag uppskattade hantverket i filmen så är det kanske så att den står och faller lite med att man har läst boken. Att de ledtrådar som finns i filmen känns helt plötsligt väldigt uppenbara.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » tis mar 02, 2010 20:32

Jag håller med Tob, jag tyckte inte heller att slutet var uppenbart. Jag ändrade mig minst tre ggr där i slutet, och jag har inte läst boken. Nu tyckte jag inte att det var en perfekt film, men jag gillade den iaf. Otroligt snyggt gjord! Och: Michelle Williams :lovebunny:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » tis mar 02, 2010 21:29

Ja, Michelle Williams har baske mig gått och utvecklats till en riktigt bra skådis!

Och jag gillade Shutter Island trots att jag läst boken. Tyckte inte det kändes uppenbart såsom den var filmad, men däremot var det ju en väldigt trogen filmatisering så värdet låg främst i det visuella och i skådespelarinsatserna. Och på de fronterna imponerade det stort. De enda problem jag hade är ungefär samma som jag har med boken varav alla relaterar till twisten, och dess presentation. Jag tycker det hade kunnat göras ännu snyggare på något vis, det blir en himla massa exposition ihoppackat i en klump. Tur då att man har Ben Kingsley att framföra den. Och filmens största triumf är nog att göra slutscenen mer ambivalent, boken är mer definitiv kring vad som händer.

4 / 5

My inner Scorsese-fan is still very happy.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Crashdummie » ons mar 03, 2010 16:09

Änglavakt

Då byter jag film igen - till en svensk drama. En känslomässigt intensiv och väldig vacker film om hur en helt vanlig familj reagerar och påverkas av tragedi. Historien har berättas flera gånger, men det är skönt att se en svensk version av känslan, essensen. Sedan var det lite småkul att det pratades mycket franska i filmen då en av huvudkaraktärerna Walter är fransos (spelas av Tchéky Karyo).

Jag har som nämnt innan svårt för drama, och att vara objektiv - och anledningen till varför jag tyckte den var så gripande är att jag själv har tillbringat mer tid på sjukhuset som familj till ngn som e inskriven än jag skulle önska ngn annan människa, så jag VET hur jobbigt det är att leva i ovisshet, och det absurda sjukhusbemötande etc.

Så ja, den kanske e lite för supernatural stundtals, men jag tyckte den var vacker...

3/5 - helt klart sevärd!

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav HippieSpellan » ons mar 03, 2010 19:05

2012, måste säga att det var en väldigt dålig disastermovie. många klyshor och ingen direkt story som får en engagerad. I did not like!
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Tob » ons mar 03, 2010 19:33

HippieSpellan skrev:2012, måste säga att det var en väldigt dålig disastermovie. många klyshor och ingen direkt story som får en engagerad. I did not like!

Ja. 2012 är en fruktansvärt dålig film.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tam » ons mar 03, 2010 21:23

2012 var inte så kass.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav lilith » ons mar 03, 2010 21:27

Tam skrev:2012 var inte så kass.

Nej, verkligen inte. Den var godkänd. Effekterna är ju spektakulära. Bara det är värt pengarna för biobiljetten. Men tänk om den varit i 3D!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav adolvsson » tor mar 04, 2010 0:14

Crashdummie skrev:Änglavakt

Då byter jag film igen - till en svensk drama. En känslomässigt intensiv och väldig vacker film om hur en helt vanlig familj reagerar och påverkas av tragedi. Historien har berättas flera gånger, men det är skönt att se en svensk version av känslan, essensen. Sedan var det lite småkul att det pratades mycket franska i filmen då en av huvudkaraktärerna Walter är fransos (spelas av Tchéky Karyo).

Jag vill se. På förhand har det kännts som om den vibbar lite för mycket av Så som i himmelen, men just det där du säger om att se en svensk version av en känsla och essens som nyttjats mer i andra länder, och att du påpekar dess övernaturliga drag (vilket heller inte händer alltför ofta här), gör mig mer än bara lite nyfiken på resultatet.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav sfinx » tor mar 04, 2010 0:37

lilith skrev:

Nej, verkligen inte. Den var godkänd. Effekterna är ju spektakulära. Bara det är värt pengarna för biobiljetten. Men tänk om den varit i 3D!

Är det bara jag som inte är så fascinerad av 3D? Coraline var cool i 3D, men den var tecknad...jag vet inte. :rolleyes:
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » tor mar 04, 2010 0:41

Up.

Känner mig lite lurad. Väntar mig först en ganska vanlig Pixarfilm... och sen, 10 minuter in eller så, kommer ett montage som gräver hjärtat ur mig och reducerar mig till en liten känslomässig påse. Och plötsligt är det en helt annan film än jag trodde. Och sen kommer en tvär gir till och vi är tillbaka i Pixarland med talande hundar (även om det är en poäng med det) och ganska förutsägbara handling.

Sen visst, det är riktigt kul och av och till hjärtnypande (om än mer på Disneysättet än något annat). Men ett tag där fick den mig att tro att det skulle bli något storartat, och i stället blev det bara en kul film. 3/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav gaspode » tor mar 04, 2010 1:25

A bear skrev:ett tag där fick den mig att tro att det skulle bli något storartat, och i stället blev det bara en kul film. 3/5.

precis så tyckte jag om Up. Den var helt ok, men efter att ha börjat så bra kände jag mig lite lurad.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav lilith » tor mar 04, 2010 12:04

Up! Det bästa sen... jag vet inte när. Det fanns inget jag inte gillade med Up. Det skulle vara att jag inte såg den i 3D.

- Squirrel! :D
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Tinwiel » tor mar 04, 2010 16:12

gaspode skrev:
A bear skrev:ett tag där fick den mig att tro att det skulle bli något storartat, och i stället blev det bara en kul film. 3/5.

precis så tyckte jag om Up. Den var helt ok, men efter att ha börjat så bra kände jag mig lite lurad.

Jag känner samma sak, men jag skulle ge den en stark trea i alla fall. Jag håller med A bear i det han sa, vissa saker var lite oväntade, speciellt i början.

Fågeln vad dock rolig och det roligaste var ju, som lilith sa:

Squirrel!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav AKS » tor mar 04, 2010 16:36

För mig är den en solklar 4:a. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav HippieSpellan » tor mar 04, 2010 20:25

lilith skrev:

va? det jag såg var specialeffekterna riktigt dåliga, man såg verkligen hur dåligt greenscreenat det var, spec när nicholas cage sprang ikapp flygplanet. var aldeles för tydligt. Kanske är annorlunda på bio dock, istället för mkfs gigantotv. Sen kanske vi hade en dålig version, vad vet jag, men det var inte godkänt tyckte jag.
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav lilith » tor mar 04, 2010 21:11

HippieSpellan skrev:
lilith skrev:

va? det jag såg var specialeffekterna riktigt dåliga, man såg verkligen hur dåligt greenscreenat det var, spec när nicholas cage sprang ikapp flygplanet. var aldeles för tydligt. Kanske är annorlunda på bio dock, istället för mkfs gigantotv. Sen kanske vi hade en dålig version, vad vet jag, men det var inte godkänt tyckte jag.

:D Nicolas Cage? Han är ju inte ens med i filmen... Ja, det var nog annorlunda på bio.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Crashdummie » fre mar 05, 2010 11:30

adolvsson skrev:
Crashdummie skrev:Jag vill se. På förhand har det kännts som om den vibbar lite för mycket av Så som i himmelen, men just det där du säger om att se en svensk version av en känsla och essens som nyttjats mer i andra länder, och att du påpekar dess övernaturliga drag (vilket heller inte händer alltför ofta här), gör mig mer än bara lite nyfiken på resultatet.

Mmmm, och det är just pga nyfikenheten jag skulle rekommendera den - jag tyckte det var en väldig annorlunda svensk film. Å andra sidan har jag inte sett Så Som i himmelen, men enligt regissören som oxå var närvarande på filmvisningen, var detta en "unik svensk film"... hepp, if u say so.

Nu är jag väldig nyfiken vad du kommer tycka om filmen

Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav Crashdummie » fre mar 05, 2010 11:32

2012 - jag tycker den var helt ok, def en 3:a. Jag hade ju liksom förväntat mig att den skulle vara cheezig, men det var några grymma specialeffekter. Gör sig def rätta på bio.

Up - åååh, en klar 4:a! Den var ju übercharmig! Fast brorsan tyckte det var lite pinsamt att jag snyftade stundtals igenom filmen. Helt älskvärda karaktärer.. och ja, "Squirrel" :D :lovebunny:

Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav Tinwiel » fre mar 05, 2010 16:18

Trois couleurs-trilogin, är det fristående delar eller måste man se dem i ordning?
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » fre mar 05, 2010 17:45

Crashdummie skrev:2012 - jag tycker den var helt ok, def en 3:a. Jag hade ju liksom förväntat mig att den skulle vara cheezig, men det var några grymma specialeffekter. Gör sig def rätta på bio.

Oj. 3a. För mig är 2012 en solklar 1a. Det mycket på grund av att man kastar bort potenialen något kopiöst. När jag sett John Cusack springa ifrån rasande bergsmassor för 5e gången, med samma gamla träliga dramaturgi, så tröttnar man och således är andra andra halvan av filmen enbart långsam och tråkig.

Bäst i filmen är nyhetsklippet med kristusstatyn som fallerar. Enda gången då filmen når ut tyckte jag.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav lilith » fre mar 05, 2010 20:51

Tinwiel skrev:Trois couleurs-trilogin, är det fristående delar eller måste man se dem i ordning?

De är fristående. Några av skådespelarna i några av filmerna skymtar förbi i de andra filmerna, typ, men inget som berör handlingen.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav slugslinger » fre mar 05, 2010 21:57

The Sensei från 2008 var helt ok var inte så tråkig som jag trodde
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”

God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad

Inläggav Tinwiel » lör mar 06, 2010 5:08

lilith skrev:
Tinwiel skrev:Trois couleurs-trilogin, är det fristående delar eller måste man se dem i ordning?

De är fristående. Några av skådespelarna i några av filmerna skymtar förbi i de andra filmerna, typ, men inget som berör handlingen.

Sweet. Jag har nämligen bara fått tag på en av dem just nu och det är inte första delen. Då kan jag se den ändå och se de andra sen. Tack lilith!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav caffeineaddict » lör mar 06, 2010 9:15

Jag tycker det är en poäng med att se Röda filmen sist. Kanske inte gör så jättemycket egentligen, men för mig påverkade det upplevelsen en del.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tinwiel » lör mar 06, 2010 13:35

caffeineaddict skrev:Jag tycker det är en poäng med att se Röda filmen sist. Kanske inte gör så jättemycket egentligen, men för mig påverkade det upplevelsen en del.

Jaha, ok. Det var den enda filmen jag fått tag på. :) Jag får se hur jag gör då..
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav lilith » lör mar 06, 2010 13:40

caffeineaddict skrev:Jag tycker det är en poäng med att se Röda filmen sist. Kanske inte gör så jättemycket egentligen, men för mig påverkade det upplevelsen en del.

Jaså. :blushbunny:
Det hade jag helt glömt. Eller så påverkade det inte min upplevelse. Det var ju faktiskt minst 10 år sen jag såg någon av dem.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav caffeineaddict » lör mar 06, 2010 20:24

lilith skrev:

Jaså. :blushbunny:
Det hade jag helt glömt. Eller så påverkade det inte min upplevelse. Det var ju faktiskt minst 10 år sen jag såg någon av dem.

(spoiler Röda filmen) I slutscenen av Röda filmen möter man ju återigen huvudrollerna från Blå och Vita Filmen. Och har man då inte sett de filmerna så tror jag inte riktigt det får någon poäng. Det är inte en jättestor grej, men det är en grej.

Röda filmen är oavsett absolut bäst av dem, och fungerar säkert bra även om den står för sig själv.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tinwiel » lör mar 06, 2010 20:47

Jag och Carro såg Precious nyss. Den var jättebra. Se den. Tung, ja, men inte en sån där film som vältrar sig i misär för sakens skull utan bara tung för att livet är så för vissa och den hade många hoppfulla inslag. Jag gillade.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film