Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » sön nov 15, 2009 1:57

Up
Pixar, alltså. Dom gör det igen. Och igen, och igen. Och den här gången. Up är inget mindre än klockren fullträff, fantastiskt levande yta och under den en varm, rörande, rolig, spännande äventyrshistoria. Ett äventyr med en gammal man i en huvudroll, inte mindre. Det är för sådana här upplevelser jag blev ett fan av mediet till att börja med.

Underbart.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » sön nov 15, 2009 3:46

adolvsson skrev:Underbart.

Uppenbart?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön nov 15, 2009 4:04

noike skrev:

Uppenbart?

Den var mer än jag hade förväntat mig.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » sön nov 15, 2009 5:35

adolvsson skrev:
noike skrev:

Uppenbart?

Jo, men... Eftersom filmen var Up! borde underbart bli uppenbart... Äsch.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Binchy » sön nov 15, 2009 10:24

adolvsson skrev:Up
Pixar, alltså. Dom gör det igen. Och igen, och igen. Och den här gången. Up är inget mindre än klockren fullträff, fantastiskt levande yta och under den en varm, rörande, rolig, spännande äventyrshistoria. Ett äventyr med en gammal man i en huvudroll, inte mindre. Det är för sådana här upplevelser jag blev ett fan av mediet till att börja med.

Underbart.

Jag håller med, vartenda ord. Vi såg den förra helgen, eller om det var i veckan som gick.
Vill se den igen, men kan man göra det redan? Kanske när maken inte är hemma, han retar mig om jag ser om filmer för tätt eller för många gånger. Det är ju som att träffa gamla vänner; får man inte träffa en vän idag, bara för att man träffade honom igår?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav sfinx » sön nov 15, 2009 10:27

noike skrev:
adolvsson skrev:
noike skrev:

Uppenbart?

Jo, men... Eftersom filmen var Up! borde underbart bli uppenbart... Äsch.

Hahahaha.... ;)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav caffeineaddict » sön nov 15, 2009 18:34

Ja, det blev Up här idag med (i 1080P på nya 46-tummaren, dang dang pretty!). Underbar. Enormt underhållande. Och riktigt snyftig vid tillfälle. Pixar fortsätter skapa filmer att älska.

Apropå vilket Wall-E blev vår allra första BluRay-film, så den ska man väl se om någon dag också.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » sön nov 15, 2009 18:44

oj, hade ingen aning om att Up fanns att ladda ner :)
hade tänkt se den på bio egentligen, men nu är det nedladdat!
får väl se om det blir att kolla ikväll då...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Binchy » sön nov 15, 2009 19:38

Jag såg Up idag igen. Jag nämnde för maken att någon här hade sett den och älskat den, så han sa inte ett ljud när jag satte på den medan vi fikade. Han förstod väl att jag blev lockad. Den var uppenbar den här gången med.

Undrar vilken som ska bli vår första Blue-ray-film? Vi har beställt en spelare nu i alla fall. Kanske åker vi förbi MediaMarkt i Jönköping i helgen, när vi ska ner till Götet. De ju har STORT utbud av filmer på MediaMarkt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav A bear » mån nov 16, 2009 0:47

Paranormal Activity

Spökjägarshower är ju populära, så då gör vi en skräckfilm på temat. Par som precis flyttat ihop i stort hus märker att det spökar där. Mannen, som är Manlig Man, klappar kvinnan på huvudet och säger att det här fixar jag själv, köper en kamera och ett ouijabräde och börjar spela in grejerna och hojta åt spöket att göra sitt värsta. Det gör spöket.

Kan vi säga "Blair witch project"? Tja, likheterna finns, även om filmerna är ganska olika också - egentligen är det snarare en andlig arvtagare till The Grudge. Och visst är det imponerande att göra en skräckfilm på nästan ingen budget alls, med bara fyra skådisar, en kamera och ett hus. Och jo, här finns saker som funkar väldigt bra - speciellt de långa tagningarna från varje natt, när de helt enkelt låter kameran gå och saker börjar hända... men samtidigt har filmen två stora problem. Det första är att allt hänger på att karaktärerna konstant bär sig åt som idioter även långt efter att det blir uppenbart att något jävligt mäktigt är ute efter dem. Det andra är att nästan all skräck här hänger på överraskningseffekter. En dörr slår igen, något dunkar i väggarna, någon skriker till. Det får mig att hoppa till, men det får mig inte att börja tro på monster under sängen igen. 3/5.

In The Loop

- Why wasn't I told about this?
- Why the fuck would I tell you about it? I've just told you to fuck off twice yet you're still here?
- You should tell me about it as it's a scheduled media appearance by a member of this department and therefore it falls well within my purview!
- Within your 'purview'? Where do you think you are, some fucking regency costume drama? This is a government department, not some fucking Jane fucking Austen novel! Allow me to pop a jaunty little bonnet on your purview and ram it up your shitter with a lubricated horse cock!

Japp, USAs och Englands ledare ska dra till krig mot något ospecificerat Mellanösternland, trots att det egentligen inte finns något skäl till det och en jävla massa skäl emot. Och både på 10 Downing Street och Capitol försöker folket som faktiskt gör allt jobbet stoppa det. Problemet är bara att handelsministern är inkompetent och har fullt upp att lösa en tvist med sin granne därhemma (Steve Coogan!), hans närmaste man har haft jobbet mindre än 6 timmar, informationssekreteraren (Peter Capaldi!) hatar allt och alla (se citat ovan), Pentagongeneralen (James Gandolfini!) och hans gamla flamma på State Department är upptagna med att minnas gamla dagar, ingen vill lyssna på hon som har har all information om varför kriget är en dålig idé, byråkraten som på egen hand startade vapenskramlet gör allt för att hålla möteslokalen hemlig, hälften av de anställda kommer direkt från college ("I've just come from a briefing with a nine-year-old child! His briefing notes were written in alphabetti spaghetti. When I left, I nearly tripped up over his fucking umbilical cord!") och alla är i allmänhet så fullständigt inkompetenta och inbördeskäbblande och upptagna av att rädda sina egna karriärer att det här aldrig kan sluta väl trots att det egentligen borde vara så enkelt.
- You, you can't delete the arguments against the war.
- Oh, there's a little shake of the head here, Malc. I think he's crashed.
- Just give him a thump. That usually works.

In The Loop är lika delar Yes Minister, House of Cards, Office Space och Dr Strangelove - och om det låter som väldigt höga måttstockar att mäta den mot så är det fan inte långt ifrån att den når upp till dem ändå. Ett manus som inte saktar ner för en sekund, härlig (och jävligt ful) dialog, hysteriskt kul, och hela tiden ändå såpass autentisk att man NÄSTAN skulle kunna tro att det var ungefär så här det gick till. "Om du blott visste, min son, med hur lite förstånd världen styrs" sade Axel Oxenstierna på 1600-talet när hans son frågade varför de höll på och krigade i Tyskland. Japp, ungefär så. 5/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » mån nov 16, 2009 17:46

Ed Woodward är död. 79 år. Fin skådis, cool snubbe. Depp nu.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tob » mån nov 16, 2009 18:45

A bear skrev:En dörr slår igen, något dunkar i väggarna, någon skriker till. Det får mig att hoppa till, men det får mig inte att börja tro på monster under sängen igen.

Givetvis håller jag med om det, men just den där statiska kameran i sovrummet fungerade väldigt väl på mig, min puls ökade säkerligen med en 50% varje gång vi placerades framför sängen. Sjönk djupare ner i biofåtöljen för varje gång, sen att var och varannan i sista ändan var ganska harmlösa förtar inte känslan av sekvenserna. Dessutom får jag fortfarande rysningar när jag tänker på vissa scener bla. första gången hon bara går upp, ställer sig vid sängkanten i 2h, och sen går ut. Sen såg jag orginalslutet igår (tror jag) http://www.youtube.com/watch?v=r_gapfyGXCk, som jag tror faktiskt skulle funkat bättre än slutet som visas nu (även om det är ganska spektakulärt, men lämnar en med en känsla av huh...).

Men visst. Få mig att tro på monster gjorde den ju inte.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » mån nov 16, 2009 19:16

adolvsson skrev:Ed Woodward är död. 79 år. Fin skådis, cool snubbe. Depp nu.

Usch...
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » mån nov 16, 2009 20:57

:cry: :unlove:

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » mån nov 16, 2009 23:19

Dear Zachary

En dokumentär som... äh, det går knappt att beskriva. Fruktansvärd är den i alla fall. Har knappt gråtit så mycket då jag sett en film i hela mitt liv. Jag rekommenderar den verkligen, samtidigt som jag känner mig helt urlakad, deprimerad och ledsen efter att ha sett den. Den "handlar" i alla fall om en kille som blir mördad och hans bästa kompis gör filmen för att hans son Zachary ska få veta hur hans pappa var då han levde. Zachary föddes nämligen efter pappans död.

Det finns en punkt i denna dokumentär då jag knappt lyckas registrera vad som pågår. Gut wrenching är bara förnamnet. Vad gäller hur den påverkade mig känslomässigt så är det 10/10. Som film är den stark 8/10.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån nov 16, 2009 23:25

Ja, Dear Zachary var helt jävla obeskrivlig. Fyfan, ren smärta i filmform. Skitbra med andra ord, men man ska nog veta vad man ger sig in på känslomässigt. 9 / 10 för mig även om det fanns rena filmmässiga klanterier så vägdes det upp av historien och känslorna de skapade.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån nov 16, 2009 23:36

Still depressed...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav MissKittyFantastico » tis nov 17, 2009 0:18

Antecknar den på min gråtfilmslista. Ibland tycker jag att det kan kännas väldigt renande på något sätt att få gråta ut till bekymmer som inte är mina egna.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Catfight » tis nov 17, 2009 2:53

ord!
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!

Inläggav The Fucking Easterbunny » tis nov 17, 2009 7:37

Om man, som jag, inte vet vem ED WOODard är va de där lite roligt. Ed Wood död, Depp nu... get it?
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!

Inläggav Tob » tis nov 17, 2009 8:27

caffeineaddict skrev:Ja, Dear Zachary var helt jävla obeskrivlig. Fyfan, ren smärta i filmform. Skitbra med andra ord, men man ska nog veta vad man ger sig in på känslomässigt. 9 / 10 för mig även om det fanns rena filmmässiga klanterier så vägdes det upp av historien och känslorna de skapade.

Det finns ingen svensk realrese ännu, eller? Kikade på lovfilm men hittade inte.

(edit) Discshop gav mig svaret...kanske blir att ladda hem då. Smärta i filmform är ju alltid en hit. (/edit)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav MissKittyFantastico » tis nov 17, 2009 12:35

The Fucking Easterbunny skrev:

Om man, som jag, inte vet vem ED WOODard är va de där lite roligt. Ed Wood död, Depp nu... get it?

Haha! Tänkte precis samma sak. Började till och med att skriva det, men så tänkte jag då blir nog de seriösa människorna här ledsna, så jag tog bort det. Det är tur att vi har dig Roger som skriver allt det är man annars bara tänker.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Tam » tis nov 17, 2009 13:55

Jag får säga att jag inte blev lika förkrossad som paret i Sundsvall av Dear Zachary, men visst var det bra och fruktansvärt. 3/5
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav The Fucking Easterbunny » tis nov 17, 2009 14:48

MissKittyFantastico skrev:
The Fucking Easterbunny skrev:

Haha! Tänkte precis samma sak. Började till och med att skriva det, men så tänkte jag då blir nog de seriösa människorna här ledsna, så jag tog bort det. Det är tur att vi har dig Roger som skriver allt det är man annars bara tänker.

ja, vi sociopater fyller en funktion trots allt
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!

Inläggav adolvsson » tis nov 17, 2009 23:35

The Fucking Easterbunny skrev:Ed Wood död, Depp nu... get it?

Jag skrattade. Eller vred mig i dålig humor-smärta. Men det är ungefärligen samma sak.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » fre nov 20, 2009 0:53

Thirst.

Oj. Det där var en vampyrfilm, ja. Inget ont om I'm A Cyborg But That's OK, den är söt och så, men det är ju sånt här vi väntar oss av Chan-wook "Oldboy" Park. Visst är temat bekant för den som sett Angel eller en skvadriljon andra vampyrfilmer för den delen, alltihop känns väldigt Angel/Darla (eller Cronos för den delen) men ändå: riktigt riktigt snyggt gjort. Ung katolsk präst blir av misstag smittad av vampyrvirus, försöker motstå frestelsen att bli ett monster, förälskar sig i ung förtryckt kvinna som är villig att göra precis vad som helst för att komma ut ur en traditionell familj, och så går det som det går... inget jävla Twilight här, det här är en tragedi, men oj vad snygg den är, några fåniga specialeffektsshots till trots. 4/5 med blodmersmak.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav wyndham » sön nov 22, 2009 0:04

AFR gick på tv nu, en dansk mockumentär om mordet på Anders Fogh Rasmussen. Mycket bra. Antagligen för att jag inte vet något om Danmark och tror på allt ont som sägs om Danmark, blev effekten desto större. 4/5
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav eynosh » sön nov 22, 2009 22:59

Säker att någon nämnt det innan, men jag måste slå ett slag för Zombieland

En av Woody Harrelsons bästa rullar. Blod, action och humor så att det stänker.

2009's bästa film?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav malavel » sön nov 22, 2009 23:24

Jag förstår inte vad som är så bra med Up. Den var ju nästan helt kass. Den började rätt bra och hunden hade två kul skämt, men sen var det inte så mycket mer att hurra för.

Men Spirited Away (som nån hade med på sin top-lista) var riktigt bra. Tack för det tipset!

Blood, the last vampire (eller nått liknande): ok action-rulle. Den animerade versionen från 2000 var dock bättre. Men inte heller den är nått mästerverk direkt. Hade kanske fungerat bättre som tv-serie. Lite Buffystil på storyn.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Tomas » mån nov 23, 2009 2:25

malavel skrev:Jag förstår inte vad som är så bra med Up. Den var ju nästan helt kass. Den började rätt bra och hunden hade två kul skämt, men sen var det inte så mycket mer att hurra för.

Jag var inte heller speciellt imponerad av Up jämfört med deras tidigare filmer.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film