Andra serier 3: The Thread That Eats TV-Shows

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » ons nov 04, 2009 23:05

V 1.01. Vad noike sa, plus det där som läckte ut tidigare som fick den att låta lite grann som en konservativ kristens våta dröm så här i Obamatider... den känslan minskade inte riktigt. Vi har de onda vackra som talar om förståelse och tolerans medan vi givetvis redan vet att de planerar folkmord på vanliga bluecollaramerikaner (och oj, vad subtilt det visades), vi har den gode vite prästen som ger talet om hur vi inte kan lita på invandrarna och hur vi måste kolla upp dem först innan vi behandlar dem som medmänniskor eller messiasar (de spelar öht hårt på det klassiska antikristscenariot), vi har en frånskild morsa och hennes son vars stora dilemma är att de inte är en kärnfamilj längre, och utomjordingarnas stora gåva till folket är... allmän sjukvård.

Ahem, I say. Ahem.

Nåja. Det kanske repar sig.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sfinx » tor nov 05, 2009 0:35

V:
Håller med övriga, med ett tillägg: var inte V:et sprayat i rött motståndsgruppens signum, inte ödlornas? Det kanske blir en twist av det senare.:rolleyes:
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tinwiel » tor nov 05, 2009 0:36

A bear skrev: utomjordingarnas stora gåva till folket är... allmän sjukvård.

.

:D BAD ALIENS, BAD!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » tor nov 05, 2009 0:48

A bear skrev:V 1.01. Vad noike sa, plus det där som läckte ut tidigare som fick den att låta lite grann som en konservativ kristens våta dröm så här i Obamatider... den känslan minskade inte riktigt.

Men trots att de inte nämnde namn så kallde de Bush för en ödla också. Min hjärna tolkade det mer som om att de har en "var misstänksam mot överheten oavsett vilka det är" fast uselt genomfört. Det kanske är för mycket att begära lite subtilitet i tv-serierna idag.

Och jag stör mig fortfarande på tidsrymden där allt i avsnittet utspelar sig i. It's fucking stupid!

När hon i slutet säger "devotion" som svar på hans fråga vad de beväpnar sig med. Jag vet att de vill att man ska tänka "åh, det var ju vad han själv varnade för innan! Allt knyts ihop!" men det var riktigt dumt också. Speciellt till bilderna när deras barn klär sig i besökarnas uniformer. De ska inte föreställa idioter, så varför inte lämna devotion osagt och faktiskt säga "our kids"? Då kommer dessutom deras egen dedikation för motståndet in i bilden och man får lite problematisering av den egna kampen. Den enda som har något djup i det som det är är Ryan, vilket på sitt sätt är lite coolt: en svart definierad karaktär mot en massa vita schabloner.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tor nov 05, 2009 0:49

sfinx skrev:V:
Håller med övriga, med ett tillägg: var inte V:et sprayat i rött motståndsgruppens signum, inte ödlornas? Det kanske blir en twist av det senare.:rolleyes:

Jo, fast den tvisten finns redan. Ärret efter när de i motståndsgruppen skar i varandras huvuden var V-format.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HeY » tor nov 05, 2009 0:56

Jag har aldrig sett gamla V men jag gillade definitivt nya. Helt opåverkad av gamla så var detta ett riktigt intressant och "nytt" koncept för mig. Jag är absolut nyfiken på fortsättningen!

Morena var lagom creepy som Anna, och otroligt vacker! Gillar det kort-korta.
Jag gillar även Elizabeth Mitchell och tror att hon kan bli bra som ledare över the resistance. Otroligt snyggt var allt! Visst var det lite saker som inte flöt på så bra som det hade kunnat göra i skickligare händer. Jag tyckte t.ex att det kom helt "out of the blue" när sonen+vän skulle åka rymdskepp. "How did you gett the tickets!?" Ja, det undrar jag också. Och hur snabbt tog det inte innan de lät civila åka upp? Jag är väldigt nyfiken på hur många veckor detta utspelade sig på, för att civila skulle tillåtas på rymdskeppet så fort känns inte realistiskt. Inte att de inte skulle vilja släppa in, snarare att *vi* inte skulle tillåtit det.

Allmän sjukvård kan jag förstå att de lockade med - det är ju trots allt en stor fråga i vår tid och om de har tjuvlyssnat ett bra tag så känns det logiskt att de kommer med lösningar till viktiga politiska frågor. Jag vet inte hur det förhåller sig till gamla serien, men att de ville måla upp sig som "friends and saviors of earth" så tyckte jag att det inte var helt knäppt med den allmäna sjukvården.
Känns också som om reaktionen från folket inte var passande. Dels att de applåderade efter Annas meddelande, vilket var otroligt konstigt och opassande Och även att de inte ifrågasatte besökarna efter att vi väldigt tydligt fick se folk dö i explosioner pga att deras flygplan störtade.
Besökarna: "Förlåt..."
Vi: *applåder*
Jag: WTF!?

Men annars kan det bli intressant. Gillade även att det slutade med att (då jag inte kan namnet blir det till att kalla honom) "han den svarta" visade sig vara en besökare. Det kan komma intressanta "BSG frågor" med detta: Can they be one of us? Can they love? Can we love them?

Kommer nästa redan nästa ons? Och skulle det bara komma några få avsnitt? Jag minns att jag läste här nånstans att de inte skulle ha standard 22-avsnitt modell. Vad blir det istället?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav A bear » tor nov 05, 2009 1:14

HeY skrev:Allmän sjukvård kan jag förstå att de lockade med - det är ju trots allt en stor fråga i vår tid och om de har tjuvlyssnat ett bra tag så känns det logiskt att de kommer med lösningar till viktiga politiska frågor. Jag vet inte hur det förhåller sig till gamla serien, men att de ville måla upp sig som "friends and saviors of earth" så tyckte jag att det inte var helt knäppt med den allmäna sjukvården.

Mitt problem med det är inte "haha, vad korkade ödlorna är, inte vill väl någon ha det" utan snarare budskapet "om någon säger sig jobba för fred, samförstånd, allmän sjukvård och allt sånt där är de onda och vi behöver en präst som säger ifrån och yrkar misstro mot utlänningarna". Det är inte ett helt opolitiskt statement i USA idag. Och visst, fight the power och allt det där och även Obamas regering måste självklart få ta skit, men det är lite för mycket standard FOX News-knappar som trycks i första avsnittet. Men vafan, just repeat to yourself, it's just a show, I should really just relax.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav HeY » tor nov 05, 2009 1:28

A bear skrev:Mitt problem med det är inte "haha, vad korkade ödlorna är, inte vill väl någon ha det" utan snarare budskapet "om någon säger sig jobba för fred, samförstånd, allmän sjukvård och allt sånt där är de onda och vi behöver en präst som säger ifrån och yrkar misstro mot utlänningarna". Det är inte ett helt opolitiskt statement i USA idag. Och visst, fight the power och allt det där och även Obamas regering måste självklart få ta skit, men det är lite för mycket standard FOX News-knappar som trycks i första avsnittet. Men vafan, just repeat to yourself, it's just a show, I should really just relax.

Aha, jag förstår din vinkel. Jag håller med!

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav noike » tor nov 05, 2009 1:36

Jo, jag håller med. Jag tror jag zoomade ut lite under predikan där. Och nu när jag tänker på det: ödlor som terrorister. Också jävligt laddat som inte heller blir bättre av att det är så ytligt och slätstruket.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Matt » tor nov 05, 2009 2:35

Jag tycker inte man ska få se nya V om man inte sett gamla V.
Ska se nya V imorgon.
Har sett gamla V 25 gånger.
Ingen av gångerna de senaste 15 åren.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav sfinx » tor nov 05, 2009 2:48

noike skrev:
sfinx skrev:V:

Jo, fast den tvisten finns redan. Ärret efter när de i motståndsgruppen skar i varandras huvuden var V-format.

Missade det, tyckte nog att scenen med den gamla gubben som sprayade på en affisch var bättre från gamla, liiite övertydlig men fin.
Undrar om de inte har gjort en återinspelning nåt decennium för tidigt?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav HeY » tor nov 05, 2009 2:49

Matt skrev:Jag tycker inte man ska få se nya V om man inte sett gamla V.
Ska se nya V imorgon.
Har sett gamla V 25 gånger.
Ingen av gångerna de senaste 15 åren.

Varför inte? Betyder det att jag måste se gamla BSG nu?

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Rombat » tor nov 05, 2009 13:27

Spooks 8.01

Jag får magsår av den här serien. Allvarligt. :lovebunny:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav adolvsson » tor nov 05, 2009 15:52

Rombat skrev:Spooks 8.01

Spooks!

Som för övrigt är så bra att den har egen tråd. Jag bara pekar.

Men jag kommer ta mig tusan inte ihåg hur förra säsongen slutade, och inte hade något skrivit något om det i tråden heller.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav HippieSpellan » tor nov 05, 2009 20:03

Jag är hopplöst fast i Eastwick. ikväll grät jag halva ögonen ur mig s01e07 NOO dont die, han som är kyle xy var ju faktiskt bra i den här serien!
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Rombat » tor nov 05, 2009 22:46

adolvsson skrev:
Rombat skrev:Spooks 8.01

Spooks!

Som för övrigt är så bra att den har egen tråd. Jag bara pekar.

Men jag kommer ta mig tusan inte ihåg hur förra säsongen slutade, och inte hade något skrivit något om det i tråden heller.

Hade jag glömt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav sfinx » fre nov 06, 2009 1:47

Tredje gången gillt:

Kom igen då! :)
http://www.canyousaveher.com/home.html
Ianto i huvudrollen, James Moran som var med och skrev de sista Torchwood avsnitten och Doctor Who, är sjuk en människa och ond författare. Det här är bra.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » fre nov 06, 2009 1:54

Jag väntar på att avsnitt 6 ska finnas innan. Men jag ska se!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » fre nov 06, 2009 2:06

noike skrev:Jag väntar på att avsnitt 6 ska finnas innan. Men jag ska se!

Det blev väldigt spännande idag. Jag fascineras över hur man kan skapa en sån effektiv scen med så enkla medel, även om jag vet att det går. Jag kom på mig med att titta på klockan, och jag är inte helt säker på hur det går, för James Moran har dödat folk förr.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav gaspode » fre nov 06, 2009 11:32

HeY skrev:Besökarna: "Förlåt..."
Vi: *applåder*
Jag: WTF!?

Bild
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav sfinx » lör nov 07, 2009 1:25

Girl number 9, 1.06
Neat. Hoppas på mer liknande, från samma källa.
Mer ont skrivande, mer serier man inte kan lita på.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav HeY » lör nov 07, 2009 3:29

The Vampire Diaries 1x08

Jag gillar verkligen TVD - tycker att serien har växt otroligt sedan piloten. Jag tyckte inte om andra, och förmodligen inte tredje (om jag minns rätt) avsnittet, så mycket heller men efter det tycker jag serien tar en ordentlig vändning. Nu är det faktiskt en av de serier jag ser fram emot allra mest i veckan. Och ja, regin som jag klagade på i piloten har blivit mycket bättre - både hur de matchar musiken med klippen och hur allt ser ut. Snyggt tycker jag!
Senaste avsnittet hade 4,21mil tittare och en 3.1/9 demo i CWs target group (W18-34) - vilken jag inte hör till - så det är definitivt deras största hit. Någonsin. Jag undrar om det räcker för att kanalen kan överleva nåt år till? Safe to say att Gossip Girl inte längre är deras kronjuvel iaf - trots media hypen hade förra avsnittet drygt 1,90mil tittare. That is very sucky. Till och med 90210 har bättre, och den har väl inte varit mycket av en "hit"?

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tob » lör nov 07, 2009 11:08

Där ser man. Då kanske man skulle ta sig en titt på piloten av TVD som man fortfarande har liggandes.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » lör nov 07, 2009 15:03

Piloten är dock inte speciellt bra som sagt. Det kommer kännas som om du tittar på något som CW tvingat ihop bara för att hoppa på Twilight/Vampyr-trenden. Som sagt, efter avsnitt tre tycker jag serien har hittat sin egen mark ordentligt.

(edit) Jag tror det bästa du kan göra inför piloten är att dra ner dina förväntningar till botten, och sedan försöka borra dig ner ännu längre. ;) (/edit)

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav noike » sön nov 08, 2009 3:48

sfinx skrev:Tredje gången gillt:
Ianto i huvudrollen, James Moran som var med och skrev de sista Torchwood avsnitten och Doctor Who, är sjuk en människa och ond författare. Det här är bra.

Det där var bra. Smutsigt. Elakt. Creepy.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » sön nov 08, 2009 5:23

noike skrev:
sfinx skrev:Tredje gången gillt:

Det där var bra. Smutsigt. Elakt. Creepy.

Jag tror att jag ska se om det.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tob » sön nov 08, 2009 12:14

HeY skrev:Piloten är dock inte speciellt bra som sagt. Det kommer kännas som om du tittar på något som CW tvingat ihop bara för att hoppa på Twilight/Vampyr-trenden. Som sagt, efter avsnitt tre tycker jag serien har hittat sin egen mark ordentligt.

(edit) Jag tror det bästa du kan göra inför piloten är att dra ner dina förväntningar till botten, och sedan försöka borra dig ner ännu längre. ;) (/edit)

Jag gjorde det igår. Tyckte den var "ok" och tyckte nog att det finns lite potential bland karaktärerna.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » tor nov 12, 2009 2:06

V 1x02

Jo, jag gillar fortfarande överlag. Det som frustrerar mig mest är dock Elizabeth Mitchells son. Guuuuuud vilken dum karaktär! Jag är ganska ordentligt trött på den här typen av "han är en tonåring, därför dum i huvudet, och förblindad av kärlek, som händer sååååå fort - för han är tonåring, hormoner vettni!". Alltså jösses. Är vi såna? Jag har aldrig varit sån. Jag må vara 19 nu och kanske inte minns när jag var ?16? ( :D ) men jag nog med ALL säkerhet säga att jag aldrig varit sådan. Jag blir inte dööööödskär i en tjej för att hon snygg - och så snygg tycker jag inte att Laura Vandervolt är heller - och inte beter jag mig som om jag vore hög på speed när jag se en söt tjej heller á la sonens BFF. Nej. De kan inte skriva tonåringar. Därför sitter jag bara och stör mig på den screentime han får - den hade de kunnat ge till Morena Baccarin istället. Gör något nytt ffs! Döda sonen = Motivera mamman. Gör serien mer watchable!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav noike » tor nov 12, 2009 2:24

V 1.02 Sömngångarartat.
Dessutom är det riktigt riktigt riktigt dåligt tänkt med sonens plot-line över huvud taget. Vi har en son som rebellerar mot sin överbeskyddande och kontrollerande mamma genom att... gå med i frälsningsarmén? WTF? Mer troligt att han hade gått med motståndsarmén i sådana fall.

Och de gigantiska rummen med en tvålkoppssäng mitt i? Det är ett rymdskepp, per definition finns det utrymmesbrist. Ariktekten måste vara en motståndare och inte vilja ha många fångar. Och då är de andra mer än lovligt dumma eftersom de uppenbarligen inte sagt "wait a minute here..."
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tor nov 12, 2009 22:37

Japp, V 102 var nog det sista avsnittet jag såg av den serien. Herregud vad meningslöst.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film