Vad har hänt hittills? **Spoilers fram till s06**

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vad har hänt hittills? **Spoilers fram till s06**

Inläggav LinaK » fre sep 10, 2004 22:17

Har missat en hel del avsnitt så nu när jag har börjat titta igen så sitter jag som ett stort frågetecken ibland. Vart tog alla vägen? Faith, Angel, Oz & Cordelia....Tänkte mest att det kanske kan vara bra att veta nu när man har beställt sesong 6 & 7. *gnuggar händerna* :D

Ändrade topic lite //Off
LinaK
Demon Fodder

Inläggav Langtry » fre sep 10, 2004 22:19

Oj, om du inte sett sen Faith och Angel varit med så har du ju missat en hel säsong...
Kan tipsa om att läsa lite på tex tvtome för att komma ikapp.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav LinaK » lör sep 11, 2004 0:17

Har kikat på den sär sidan du tipsade om....jag har nog missat mer än en sesong....eller i all fall dom avsnitten det händer saker, värda att komma ihåg, i. :(
Har läst en del men fattar inte så mycket :oops:
LinaK
Demon Fodder

Inläggav Illyria » lör sep 11, 2004 1:08

Jag skulle verkligen rekommendera dig att se avsnitten du missat innan du börjar på s6 och 7. Du verkar ha missat avsnitt ända sedan säsong 3, så säsong 3, 4 och 5.

Och säsong 6 är inget att bara hoppa in i om du inte sett klart säsong 5 :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » lör sep 11, 2004 9:12

Buffy är en serie som absolut skall ses iordning. Hoppa hejvilt bland säsongerna och avsnitt skulle inte alls kännas bra för mig. Speciellt då man inte sett åtminstonde allt en gång. Karaktärsutvecklingen som är så grym i Buffy försvinner ju nästan helt och många frågetecken skulle uppkomma.

Är det Engelskan i episodeguiderna som du har problem med? Har ingen bra koll på Svenska episode guider, men femman har väl en del kanske.

Jag skulle nog verkligen rekommendera dig att försöka (om du har möjligthet) att se allt iordning. Samt att försöka vara så spoilerfri som möjligt. Allt blir så grymt mycket bättre.

Och som Illyria skrev så skall du absolut inte hoppa på S6 om du inte ser klart S5.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LinaK » lör sep 11, 2004 10:30

Illyria skrev:Jag skulle verkligen rekommendera dig att se avsnitten du missat innan du börjar på s6 och 7. Du verkar ha missat avsnitt ända sedan säsong 3, så säsong 3, 4 och 5.

Och säsong 6 är inget att bara hoppa in i om du inte sett klart säsong 5 :)

Jag brukar inte ha några problem att hoppa i handlingen :)
Dessutom brukar jag göra det mesta lite omvänt, börja läsa mitt i boken o så :)
LinaK
Demon Fodder

Inläggav LinaK » lör sep 11, 2004 10:44

Tobbe_E skrev:Buffy är en serie som absolut skall ses iordning. Hoppa hejvilt bland säsongerna och avsnitt skulle inte alls kännas bra för mig. Speciellt då man inte sett åtminstonde allt en gång. Karaktärsutvecklingen som är så grym i Buffy försvinner ju nästan helt och många frågetecken skulle uppkomma.

Är det Engelskan i episodeguiderna som du har problem med? Har ingen bra koll på Svenska episode guider, men femman har väl en del kanske.

Jag skulle nog verkligen rekommendera dig att försöka (om du har möjligthet) att se allt iordning. Samt att försöka vara så spoilerfri som möjligt. Allt blir så grymt mycket bättre.

Och som Illyria skrev så skall du absolut inte hoppa på S6 om du inte ser klart S5.

Nä, inte engelskan men dom har hoppat över vissa saker, t ex så skriver dom i ena avsnittstguiden att Buffy flyr Sunnydale. ATT hon gör det har dom skrivit men inte VARFÖR, inte i avsnittet innan heller...massor med sånna saker.
Äh, jag tittar på s 6 & 7 samtidigt som s5 går på tv. Jag är inte så djup av mig att jag måste sitta o analysera avsnitten utan tittar enbart för nöjet skull :D
Spoilers har jag faktiskt inget problm med heller, snarare tvärt om. Att veta lite i förväg vad som händer är bara kul....som en trailer. :)
LinaK
Demon Fodder

Inläggav Tob » lör sep 11, 2004 11:18

LinaK skrev:Äh, jag tittar på s 6 & 7 samtidigt som s5 går på tv. Jag är inte så djup av mig att jag måste sitta o analysera avsnitten utan tittar enbart för nöjet skull :D
Spoilers har jag faktiskt inget problm med heller, snarare tvärt om. Att veta lite i förväg vad som händer är bara kul....som en trailer. :)

Självklart är det väldigt individeuellt hur man upplever filmer och serier osv. Trailers är ok, så länge man inte kopplar ihop saker och ting för mycket. Enkelt exemple, en teaser är för det allra mesta betydligt bättre än en trailer.

Så här tycker jag:

Rena spoilers förstör upplevelsen. Hur effektfullt hade tex. Dawns presentation i S5 varit om man hade vetat det mesta i förväg. Hur effektfullt hade Angels övergång till Angelus varit? osv. Detta bygger många gånger upp nöjet den första gången man ser en serie. Det bygger upp en spänning, vet man alltför mycket i förväg försvinner ett spänningsmoment.

Vid eventuella återtittar så är just momentet "sitta och analysera" (har lite svårt för ordet analysera så jag ser det mer som att sitta och fundera och hitta kopplingar) som är nöjet. Om jag talar för mig själv så har jag ganska svårt för att göra några djupare funderingar när jag ser något för första gången.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sus@n » lör sep 11, 2004 13:53

Linak: Även om du inte har svårt för att bara hoppa in måste även jag rekommendera att du ser åtminstone S5 innan S6 - de hör ihop på ett sätt. Du kommer nog bli galen annars. Jag själv brukar inte heller ha problem men när jag skulle se första delen av S5 innan jag hade sett klart S4 fick jag spader. Buffy är absolut en serie som ska ses i följd. Har du några frågor så ställer jag gärna svaret på dem om du nu vill veta vad som hänt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav LinaK » lör sep 11, 2004 15:39

sus@n skrev:Linak: Även om du inte har svårt för att bara hoppa in måste även jag rekommendera att du ser åtminstone S5 innan S6 - de hör ihop på ett sätt. Du kommer nog bli galen annars. Jag själv brukar inte heller ha problem men när jag skulle se första delen av S5 innan jag hade sett klart S4 fick jag spader. Buffy är absolut en serie som ska ses i följd. Har du några frågor så ställer jag gärna svaret på dem om du nu vill veta vad som hänt.

Jag beställde från CDON o om dom tar lika lång tid på sig nu som när jag beställde skivor så hinner jag nog se klart s5 o halva s6 :D :P

Om jag har förstått del hela rätt så har Oz åkt iväg för att hitta ett bot på "varulvesjukan", Angel lämnade stan för att underlätta Buffys liv o Faith sitter inne för att hon blivit skurk, stämmer det? Då undrar jag egenligen bara varför Cordelia flyttade till LA?
LinaK
Demon Fodder

Inläggav VelocityBoy » lör sep 11, 2004 15:43

LinaK: Cordy vill bli skådis och reser därmed till LA/Hollywood.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav sus@n » lör sep 11, 2004 16:19

LinaK skrev:Om jag har förstått del hela rätt så har Oz åkt iväg för att hitta ett bot på "varulvesjukan", Angel lämnade stan för att underlätta Buffys liv o Faith sitter inne för att hon blivit skurk, stämmer det? Då undrar jag egenligen bara varför Cordelia flyttade till LA?

Angående OZ (spoiler S4) Oz åker delvis för att bota sin varulv men även för att han var otrogen mot Willow

Angående Faith (spoiler S4) Här stämmer det du skrev med men Faith vaknar även upp ur koman hon hamnade i i s3 och senare hamnar hon i finkan självmant
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav LinaK » lör sep 11, 2004 22:29

sus@n skrev:
LinaK skrev:Om jag har förstått del hela rätt så har Oz åkt iväg för att hitta ett bot på "varulvesjukan", Angel lämnade stan för att underlätta Buffys liv o Faith sitter inne för att hon blivit skurk, stämmer det? Då undrar jag egenligen bara varför Cordelia flyttade till LA?

Angående OZ (spoiler S4) Oz åker delvis för att bota sin varulv men även för att han var otrogen mot Willow

Angående Faith (spoiler S4) Här stämmer det du skrev med men Faith vaknar även upp ur koman hon hamnade i i s3 och senare hamnar hon i finkan självmant

Aha, då är jag med. Tack för hjälpen :)
LinaK
Demon Fodder

Återgå till Allmänt om BtVS