Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » lör sep 11, 2004 1:59

http://akas.imdb.com/title/tt0204946/
Tout pour le tout, Le

akas.imdb.com är en mkt bra funktion på imdb..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 2:09

Om alla inte visste det så är gaspode Mr Imdb. Det han inte vet om IMDB är inte värt att veta :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Illyria » lör sep 11, 2004 2:19

caffeineaddict skrev:Kanadensarna har en tendens att skriva vissa saker på franska i tid och otid på DVD-omslagen, ofta utan att förvarna.

Inte ofta utan att varna, det beror ju mer på affären du köpt av, om de skriver ut detta eller ej. Det finns alltid kanadensiska utgåvor med nån slags fransk text och det är synd när affären inte klargör detta ordentligt, för det finns ju även helengelska omslag.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » lör sep 11, 2004 9:34

poser skrev:Det är inte alla som föds med möjligheten att kunna uppskatta både Blade och Lost in translation lika mycket menar du ?

Jag uppskattar bra film. Lost in Translation är en bra film. Blade är en helgrym actionfilm, med andra ord är mycket redan vunnit. Storyn i i Blade filmerna håller väl hyfsat men det är ju actionsekvenserna som lyser. Inledningscenen är bland det snyggaste och brutalaste som gjorts.

Bara för att man tycker om film så betyder det ju inte att man måste avsäga sig vissa genres. Vilket jag tycker är en allmän tendens till många filmkritiker. (Usch, nu kritiserar jag dem som jag normalt sett försöker försvara).

The life aquatic, kan mycket väl bli en riktigt bra film. Casting var ju superb. Det kan nästan inte bli fel med ett sådant team, och så Wes Andersson som regissör. Men jag ser också framemot Blade 3 grymt mycket, men av en helt annan anledning. Jag längtar efter att få se en riktigt jävla bra actionrökare på bio. Rå och brutal skall den vara, och jag hoppas och tror litegran att Blade 3 kan infinna mina förhoppningar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav poser » lör sep 11, 2004 10:24

Tobbe_E: Det du skriver är klockrent, precis min syn på det hela.

Fast det var nog en recensent i NST (Nordvästra skånes tidning) som sa det bäst när han skrev om Blade. Den här filmen ska inte ses som en vanlig film, den ska ses som en grabbfilm med stort G. Sen gav han den 5 av 5.

Vad gäller bring it on så gjorde det mig ingenting att det står med, ser riktigt kul ut.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » lör sep 11, 2004 10:48

Tobbe_E: Du har helt rätt, fruktansvärt tråkigt med folk som vägrar ge sig på vissa genrer bara "för att" (titta bara på alla dessa människor som vägrar ge porren en chans! ;) Och, ja, det var ett skämt. Jag vill inte starta "caffeineaddict är en porrkung"-diskussionen. Vi har den alldeles för ofta i skolan. :P ).

Jag älskar bra actionfilm, när det är bra actionfilm. Tyvärr tycker jag att de har blivit närmast utrotade (bortsett från vissa ifrån Asien) de närmaste åren. Orsaken till att jag inte hoppar höjdhopp över Blade Trinity är väl just för att jag inte tyckte Blade var någon jättebra rulle (har fortfarande inte sett tvåan, fast jag tror jag lovade bröderna att jag skulle... det får bli av någon dag).

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 11:01

caffeineaddict skrev:Orsaken till att jag inte hoppar höjdhopp över Blade Trinity är väl just för att jag inte tyckte Blade var någon jättebra rulle (har fortfarande inte sett tvåan, fast jag tror jag lovade bröderna att jag skulle... det får bli av någon dag).

Och dig gav man ett gmail-konto :x . Blade är actionfilm och tvärtom. Utan den ena kan den andra inte existera!
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav poser » lör sep 11, 2004 11:07

Finns en chans att allt som skrivs av caffeineaddict kommer bli helt ignorerat i framtiden.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav VelocityBoy » lör sep 11, 2004 11:24

caffeineaddict skrev:Jag älskar bra actionfilm, när det är bra actionfilm. Tyvärr tycker jag att de har blivit närmast utrotade (bortsett från vissa ifrån Asien) de närmaste åren. Orsaken till att jag inte hoppar höjdhopp över Blade Trinity är väl just för att jag inte tyckte Blade var någon jättebra rulle (har fortfarande inte sett tvåan, fast jag tror jag lovade bröderna att jag skulle... det får bli av någon dag).

Jag håller med... det finns väl kanske fem bra actionfilmer genom historien (en liten överdrift, men de är få...) och om Blade säger jag bara solskyddsfaktor... jag hatade varenda frame i den filmen.
Senast redigerad av VelocityBoy lör sep 11, 2004 11:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör sep 11, 2004 11:32

Blade var okej, men inte mer. Om det får bröderna att älska mig igen så lovar jag att se Blade 2 så fort jag bara kan, förmodligen ikväll eller i morgon.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » lör sep 11, 2004 11:39

VelocityBoy skrev:och om Blade säger jag bara solskyddsfaktor... jag hatade varenda frame i den filmen.

Nej, vad fel du har...... ;)

Något jag däremot kan hålla med om är att de finns väldigt få renodlade actionfilmer som verkligen är bra. Och som caffe skrev så är det en utrotningshotade genre. Ett av problemen är att actionfilmer idag görs för för en fel målgrupp. Skall man visa våld, så skall man också göra det. Trovärdigheten sjunker ganska rejält då något som är menat att vara våldsamt inte är det.
Senast redigerad av Tob lör sep 11, 2004 11:40, redigerad totalt 1 gång.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 11:39

VelocityBoy skrev:
caffeineaddict skrev:Jag älskar bra actionfilm, när det är bra actionfilm. Tyvärr tycker jag att de har blivit närmast utrotade (bortsett från vissa ifrån Asien) de närmaste åren. Orsaken till att jag inte hoppar höjdhopp över Blade Trinity är väl just för att jag inte tyckte Blade var någon jättebra rulle (har fortfarande inte sett tvåan, fast jag tror jag lovade bröderna att jag skulle... det får bli av någon dag).

Jag håller med... det finns väl kanske fem bra actionfilmer genom historien (en liten överdrift, men de är få...) och om Blade säger jag bara solskyddsfaktor... jag hatade varenda frame i den filmen.

:eek: . Men men om men ehhh hallå?!

Vi har nog väääldigt olika filmsmak känns det som :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav VelocityBoy » lör sep 11, 2004 11:48

Off skrev: :eek: . Men men om men ehhh hallå?!

Vi har nog väääldigt olika filmsmak känns det som :)

Jag är väl en "girly man" (med arnold accent :) ) men jag gillar framförallt drama och smarta komedier... även om skräck och action kan vara hur bra som hellst när det verkligen är bra.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav malavel » lör sep 11, 2004 11:50

Blade e helt underbar. 2:an däremot, var inte mer än ok.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav malavel » lör sep 11, 2004 11:52

VB: Vilka är de fem bra actionfilmerna?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 11:53

Blade slåss med T2 och några filmer till om att vara den bästa actionfilmen som gjorts. HÅRD betoning på action här så folk inte hoppar på mig. Blade 2 vinner många poäng på att den utspelas i samma universum då den har vissa brister. Klart mycket bättre än det mesta som kommer ut i actionväg dock. PG-13 kommer bli den här genrens undergång om vi inte får se en tokvändning på rådande filmklimat snart :| .
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav malavel » lör sep 11, 2004 11:57

Gillar T1 bra mycket mer än T2. Men T2 är bra den med.

Håller med om att PG13 är skit. Undrar hur många bra filmer som hade blivit väldigt bra om de bara hade sluppit PG13-kravet.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör sep 11, 2004 11:57

Off: Alltför sant. PG-13 är ett brott mot actionfilmen, och förmodligen orsaken till att jag inte kan komma på en riktigt bra amerikansk actionfilm som gjorts under 2000-talet (räknar då naturligtvis t.ex. inte Lord of the Rings och liknande trots att de innehåller en hel del action).

EDIT: Bortsett från Kill Bill-duon då naturligtvis, om man vill räkna dem som action. Och Vol. 1 bör nog iaf det.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav VelocityBoy » lör sep 11, 2004 12:05

malavel skrev:VB: Vilka är de fem bra actionfilmerna?

Som sagt de är mer än fem men några bra actionfilmer (då talar jag om renodlad (relativt-) action).

Aliens
Kill Bill
Terminator
Matrix
The Fifth element
Leon

Samt ett antal andra...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav malavel » lör sep 11, 2004 12:32

VB: Bra lista! Nu fattas bara att du inser Blades storhet! :)
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 12:51

Bra lista! Det är bra filmer allihopa. Dock så är de ju inte renodlade actionfilmer förutom terminator och femte elementet (enligt min definition).Inget fel med det men imho skall det finnas en klar gräns mellan filmer som Leon och t ex. Die Hard. Båda kan klassas som actionfilmer men är ändå mil från varandra i (hmm har svårt att komma på ett bra ord) innehållsmässigt(?).

När jag pratar actionfilm så menar jag filmer som Die Hard, Mad Max, Blade, The Running Man etc. Filmer som Leon skulle jag nog hellre klassa som action-thriller eller liknande. Kanske känns oviktigt men vill bara förklara vad jag förväntar mig när jag sätter mig ner för att se på en actionfilm.

Gillar man inte "pang pang->död->oneliner->repeat" så är det förstås inte så mycket att göra åt saken :)

Måste avsluta med ett perfekt actionfilmscitat :)

-You're bleeding, man.
-I ain't got time to bleed.

Poäng till den som vet vilken film.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » lör sep 11, 2004 13:03

Predator va? Jag måste se om det, var flera år sedan sist.

Leon skulle jag vilja klassa om som thriller helt och hållet. Faktiskt. Men så ser jag thriller som en bredare genre än actionfilmen i och med att en thriller behöver att bra manus.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 13:07

Poäng till noike. Jo du har nog rätt Leon kan nästan klassas som bara Thriller. Hmm ibland undrar man om det är rätt att försöka klassificera allt :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tob » lör sep 11, 2004 13:21

Eller varför inte actiondrama?

Thriller kan i många fall klassas som actiondrama. Det där med genres är inte helt lätt.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör sep 11, 2004 13:23

Die Hard-rullarna och de två första Dödligt Vapen är ju klassiker inom genren. De älskar jag nästan löjligt mycket. "They just don't make 'em like that anymore."

Face/Off var nog den senaste amerikanska action-rullen (om vi då följer Offs definition av actionfilm, som jag tyckte fungerade riktigt bra) som jag tyckte om riktigt mycket (om nu första Matrix inte räknas). Och The Rock var riktigt underhållande (enda bra film som Jerry Bruckheimer och/eller Michael Bay haft en tumme med i).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 13:27

Här ska jag komma med något som kanske upprör :) . Jag verkar vara den enda, iaf i min umgängeskrets, som inte gillar the rock. Jag var inte varför men jag tycker helt enkelt den är tråkig. Face/Off däremot har sina stunder.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » lör sep 11, 2004 13:31

Off: He, okej. Den kanske startar lite halvsegt, men så fort de kommer ut på Alcatraz så är den guld. Den sista halvtimmen är fan sanslös i sin action. :)

Anyway, är jag förlåten mina anti-Blade-kommentarer därovan om jag säger att jag nu har fixat så att jag ska se Blade 2 ikväll? Och att jag faktiskt bara sett Blade en gång för fem-sex år sen (eller hur gammal den nu är, den var ny då iaf) på en rutten VHS-inspelning?
Senast redigerad av caffeineaddict lör sep 11, 2004 13:32, redigerad totalt 1 gång.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » lör sep 11, 2004 13:32

The Rock är bara dålig medan Face/Off är riktigt... tråkig. Men så är jag inte John Woo-fan heller.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör sep 11, 2004 13:33

noike: Knashuvud! :P

Helt obviously har John Woo (bortsett från Face/Off) börjat suga sen han kom till USA, men Hard Boiled och The Killer? Guld! Actionguld!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » lör sep 11, 2004 13:36

Du är förlåten men bara om du säger

"some motherfuckers are always trying to ice skate uphill" högt 10 ggr.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film