Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Aereena » tis sep 07, 2004 13:56

Såg Shrek 2 igår, Banderas katt var ju oslagbar :D Många roliga detaljer, men helheten var inte lika bra som ettan som folk redan påpekat.

En annan grym film som går nu är ju "Eternal sunshine of the spotless mind" Sjukt bra och härligt annorlunda...
Användarvisningsbild
Aereena
Demon Fodder

Inläggav Illyria » tis sep 07, 2004 17:29

VelocityBoy skrev:Illyria: Jo iofs men det är så himla omständigt att börja skicka dem hit och dit det kostar mig bara 50 kronor att slipa en skiva och portot för filmen skulle bli något liknande plus att jag måste vänta (jag är en extremt otålig person).

Kostar det 50 kr att slipa en skiva? Inte billigt. Portopengarna får du ju tillbaka av cd-wow i form av en voucher, men inget för den otålige nej :)

Har också sett Eternal sunshine of the spotless mind och visst var den bra men inte så otroligt bra som alla sagt. Men jag ska se den igen för att avgöra bättre.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav malavel » tis sep 07, 2004 18:12

Tyckte Eternal Sunshine var ok. Kul idé, men blev lite seg i längden.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Tob » tis sep 07, 2004 21:16

Jag har sett Fahrenheit 9/11.

Oavsett om man hatar eller älskar George W Bush, eller alternativt hatar eller älskar Micheal Moore så är detta årets viktigaste film, tveklöst. Kritiken som har kretsat kring filmen har väl mest handlat om hurvida filmen är sanningenlig eller ej, om inte annat mycket hårt vinklad. Jag tycker faktiskt att det är ett ytterst vagt argument. Micheal Moore är en oerhört skicklig filmskapare och dokumentärfilmere. Han använder sitt material på så sätt att det nästan är omöjligt för åskådaren att tycka på något annat vis.

Saken är väl det att om 25% av filmens innehåll är sanning så är det skandal. Jag blir arg när jag se denna filmen och jag ansåg redan innan jag såg den att George W Bush borde försvinna långt härifrån. Nu tycker jag snare att han borde avrättas.

Första delen av filmen handlar om Bush adminstrationens kopplingar till Saudarabien och Usama bin ladin. Den andra delen handlar om Irak kriget. Den första delen tycker jag gav mig mycket ny information, den andra delen bekräftade mer eller mindre mina farhågor. Det finns så många scener i Farenheit 9/11 som är häpnanveckande och upprörande. En scen som kanske inte är sådär jätteminnesvärld men ganska uppseendeväckande är när de två soldaterna går runt i staden och skall värva soldater. Vi är i USA, världens mäktigaste och "rikaste" och det går till så. Smyga runt i cafeterior i skolor och värva folk till militären.

USA är ett land med stora problem, problem som bara har stegrats dem senaste åren tack vare enorma resurser som har satsats på ett meningslöst krig. Ett land med stora problem, ironiskt nog världens mäktigaste land också, ett land med kanske världens största idot till president. Låt oss nu för allt i världen hoppas att John Kerry vinner presidenvalet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav BePatient » ons sep 08, 2004 11:19

Den amerikanska armén lär ha anställt några erfarna datorspelmakare till att göra ett spel åt dem. Tanken med spelet var att värva så många ungdomar som möjligt till armén. Det är ett online-FPS i CounterStrike-stil, så när spelet är över dyker det upp en stor länkbanner: "DO YOU WANT TO JOIN THE ARMY?"
Man har hört mycket om hur USA har mördat människor i hundratusental, ibland miljontal, men på sätt och vis är detta det mest genomruttna, vidriga och depraverade jag nånsin hört.
Ursäkta att jag går off topic.
BePatient
Minion

Inläggav poser » ons sep 08, 2004 11:22

Det är väll Americas Army ?

http://www.americasarmy.com/

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Noggster » ons sep 08, 2004 12:13

Ja det är AA, och det patetiska är att det funkar. Såg någon dokumentär om E-sports förrut, och där interjuvade dom en kille som lirade pro i AA. Han hade tydligen sökt till armén direkt när han kunde.

Farenheit 9/11 är en okey film, den är dock långt från Bowling for Coloumbines klass.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Tob » tor sep 09, 2004 0:06

Noggster skrev:Farenheit 9/11 är en okey film, den är dock långt från Bowling for Coloumbines klass.

Håller med om att Bowling for Coulumbine är bättre, den är framförallt mer underhållande. Men Farenheit 9/11 känns ändå betydligt viktigare, givetvis var bowling for colombine viktig också och öppnande nog upp ögonen för väldigt många.

USA är ett nedrans skitland som håller på att förstöra världen ;)

Nu till en annan film.....

Jag såg Guds Stad idag, för andra gången varav den första gången var för dryga halvåret sen. Jag tycker den är bra, och man blir nästan häpen över hur träffsäker filmen är. Men en enkelhet och utan kruseduller har man skapat en mycket omtumlande film om en förort i Rio de Janerio. Jag är rädd att livet i guds stad kan spegla väldigt många förorter. Ett närmast anarkistiskt samhälle, utan några som helst lagar. Filmen känns trovärig helt enkelt, en av anledningarna är att man har plockat i undomar direkt från gatan som har fått medverka. Ett genidrag.

Trots detta så har jag ändå lite svårt för filmen, det riktiga drivet som skulle kunna funnits där infinner sig aldrig riktigt. Kanske hade man behövt en mer direkt historia som man hade kunnat förankra själva huvudtemat i. Filmen är också ganska lång, och jag var väldigt trött det sista. Blev en del nickningar. Kanske hade man tjänat på att klippa en del material.

Annars en 4 av 5, kanske aningen svag men defintivt en fyra.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav malavel » tor sep 09, 2004 1:34

Tyckte Bowling var rätt så tråkig. Orkade inte se klart den. Lär inte kolla på Farenheit.

Guds stad var däremot riktigt bra. Ger också den 4/5.
Senast redigerad av malavel tor sep 09, 2004 2:34, redigerad totalt 1 gång.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Ai » tor sep 09, 2004 2:15

Tobbe_E skrev:USA är ett nedrans skitland som håller på att förstöra världen ;)

Lite OT, men jag kunde inte låta bli. För ett par år sen bodde jag i ett hus(!) som hade det bästa klottret nånsin på fasaden: USA UT UR NORDAMERIKA :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tob » tor sep 09, 2004 9:23

malavel skrev:Tyckte Bowling var rätt så tråkig. Orkade inte se klart den. Lär inte kolla på Farenheit.

Guds stad var däremot riktigt bra. Ger också den 4/5.

Det som verkligen kännetecknar Micheal Moore är ju att han gör allt med en humoristisk underton. Med andra ord jag kan inte hålla med dig. Kolla på Fahrenheit 9/11 ändå!

Guds stad är ju förvövrigt ganska dokumentär artard, något som faktiskt tenderar att bli ett problem för filmen. Inget stort. Men det är lite för mycket dokumentär för att funka riktigt bra som en spelfilm. Alldeles för mycket spelfilm för att funka som dokumentär. Men visst den är bra.....har många scener kvar i huvudet.

Ai skrev:Lite OT, men jag kunde inte låta bli. För ett par år sen bodde jag i ett hus(!) som hade det bästa klottret nånsin på fasaden: USA UT UR NORDAMERIKA

Bästa jag har läst på länge :D
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 14:04

Råder alla att titta på den här trailern:

http://www.apple.com/trailers/touchston ... e_aquatic/

Är det någon mer än jag som tänker "årets film!"?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » fre sep 10, 2004 20:05

kan nog bli ngt ! men årets film?...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav poser » fre sep 10, 2004 23:29

Årets film vet jag inte men den kommer nog vara väldigt bra.
Den hade cast som hette duga det är en sak som är säker.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 23:33

"Årets film" kan ha varit upphetsningen efter att just ha sett trailern som talade. Men som sagt, väldigt bra lär den vara.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav poser » fre sep 10, 2004 23:40

Man ska iofs aldrig säga aldrig, efter Bill Murrays insats i lost in translation så har jag stora förväntningar. Jag är ändå inte den som tycker att alla dessa kritikerrosade filmer är jättebra t.ex. Eternal sunshine of the spotless mind (den var helt ok inte mer) men LiT gav en så konstig känsla när man såg den . Jag vet inte varför men man bara satt där och myste.

Sen att Owen Wilson är med i the life aqautic genererar många pluspoäng.

Fast jag undrar om den kan ta tronen ifrån Man on fire. Tror mer på Blade: Trinity då.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 23:46

poser: Som sagt, vi kanske har lite olika syn på film i allmänhet. ;)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav poser » fre sep 10, 2004 23:52

Det är inte alla som föds med möjligheten att kunna uppskatta både Blade och Lost in translation lika mycket menar du ?

Det är inte för inte som jag blev jätteglad när jag fick hem Bring it on collectors edition (R1, DTS ZAXXEN) i veckan.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Illyria » lör sep 11, 2004 0:34

poser skrev:Eternal sunshine of the spotless mind (den var helt ok inte mer) men LiT gav en så konstig känsla när man såg den . Jag vet inte varför men man bara satt där och myste.

Är mys en konstig känsla? :) Lost in translation är just en sån härligt ej krystad film som är totalmys. Jag blev helt såld på den direkt. Eternal sunshine-filmen har hypats lite som just årets film men jag håller med om att den var okej men inte mer. Det var ju ingen dålig film men långt ifrån något som förföljer dig efter den är slut.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » lör sep 11, 2004 0:36

Kanske inte var själva mysandet som kändes konstigt men jag satt i någon slags dimma av nöjdhet när jag såg filmen. Tror aldrig jag har haft en sån känsla när jag sett någon annan film och ändå sitter jag fortfarande och försöker förstå vad det var i filmen som gjorde den så bra.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav mattek72 » lör sep 11, 2004 0:45

Poser skrev
Det är inte för inte som jag blev jätteglad när jag fick hem Bring it on collectors edition (R1, DTS ZAXXEN) i veckan

Vad är det för skillnader på den och svenska R2 utgåvan,att det är bättre ljud utgår jag ifrån men är det något mer?
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav Illyria » lör sep 11, 2004 0:49

Ungefär så ja. En del av LiT som ivarjefall tilltalar mig är att det inte direkt händer något, men samtidigt händer det massor.

Ikväll fick jag äntligen sett Sleepy hollow, ibland är jag lite sen av mig, och den var otroligt snyggt filmad. Sånt imponerar också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » lör sep 11, 2004 1:00

Ett kommentatorspår med directorn annan cover och man slipper den äckliga svenska texten på fodralet :)

Sen beror det nog på vilken R2SE version man har. Zaxx hade köpt en helt utan något extramaterial. Jag har några deleted scenes, extended scenes, the making of bring it on, car wash home footage, makeup and dressing rehersal och någon musikvideo. Kan ha missat något.

Sen står där något i stil med Le tout de tout på fodralet som jag inte har en aning om vad det betyder. Har inte lyckats hitta någon bild på covern på internet där det står med.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Zaxx » lör sep 11, 2004 1:03

poser: your so special :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Illyria » lör sep 11, 2004 1:11

"Le tout de tout" betyder allt av allt typ.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » lör sep 11, 2004 1:12

Men varför står det under Bring it on!?

Hittade en hyffsat stor bild på samma release av dvd:n på 2 sidor och ingen av dem hade den texten.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Noggster » lör sep 11, 2004 1:14

Secret goverment code...
akta dig för ryssarna poser.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Illyria » lör sep 11, 2004 1:21

poser skrev:Men varför står det under Bring it on!?

Är det en del av titeln? Du kanske har fått en kanadensisk R1:?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » lör sep 11, 2004 1:26

Det kanske jag har....
Fast det är bara den texten som är fransk.
Står Bring it on i "stora" bokstäver
sen lite under till höger står det le tout de tout.

Men det där med can r1 låtter vettigt, jag tror att vi har löst problemet.

Jag sökte upp titeln på dvdsoon som verkar vara en can affär.
http://www.dvdsoon.com/dvdcover.xml?uid=15580
Hmmmm... strange

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » lör sep 11, 2004 1:51

poser: Kanadensarna har en tendens att skriva vissa saker på franska i tid och otid på DVD-omslagen, ofta utan att förvarna. Därför har jag bl.a. både Ferrovipathes (Trainspotting) och Il Était Une Fois Dans L'Ouest (Once Upon A Time In The West) hemma i DVD-hyllan.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film