chanda skrev:Nåja om du inte tycker att torrtyr, rasism ,förföljes och utrotning av en grupp
, förräderi, mord på barn,människor som blir ihjäl brända då
då vet jag inte vad du tycker är mörket.
För mig handlar inte vad som är mörkt om temat som en viss film eller litterärt verk behandlar, utan snarare känslan som det förmedlar. Även om alla de ämnen du närmer självklart är seriösa och i verkligheten väldigt mörka, tycker inte jag - personligen - att Star Wars filmerna använder det på ett [för mig] upprörande sätt. Något annat som också alltid har förvånat mig är hur Star Wars har lyckats göra en så fantastiskt duktig skådespelare som Natalie Portman att framstå som medioker, då har man inte riktigt lyckats. Jag tycker inte filmerna är värdelösa, men jag föredrar de tre första (alltså de tre sista) som spelades in.
Sedan så är det ju väldigt personligt vad man anser vara "mörkt" och störande. Personligen har jag blivit ganska hårdhudad de senaste åren och jag ser Star Wars som filmer som jag inte skulle ha något problem att visa för mina egna barn, om jag hade sådana. Jag tror inte du ska behöva ta åt dig chanda; du har varje rätt till din åsikt och den respekteras självfallet