Favoritfilmer!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tinwiel » sön mar 22, 2009 15:49

Handlar inte Star Wars-grejen om att många såg filmerna när de var små och lättimponerade (inte när filmerna var det, utan barnen alltså..), och tyckte att specialeffekterna var häftiga och vissa delar av storyn är ju faktiskt väldigt tilltalande. Jag, som inte såg dem som liten, utan har gjort det i vuxen ålder, har aldrig förstått grejen. Å andra sidan så är min favoritfilm Dirty Dancing, som jag såg när jag var liten och har älskat sen dess. Inte för att den är bäst rent kvalitetsmässigt (nej, verkligen inte) utan för att jag bara älskar den. Om jag såg den nu skulle jag tycka att den var ok, men inte mer.

Brokeback mountain äger dock.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Murnau » sön mar 22, 2009 18:21

Att någon inte vill ha med Casablanca på sin topp 40 kan jag acceptera. Men att kalla den übertråkig? Nej. Där sätter jag ner foten.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav gaia » sön mar 22, 2009 18:53

Hur kan man inte gilla "De misstänkta"?
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » sön mar 22, 2009 18:55

Tinwiel skrev:Handlar inte Star Wars-grejen om att många såg filmerna när de var små och lättimponerade (inte när filmerna var det, utan barnen alltså..), och tyckte att specialeffekterna var häftiga och vissa delar av storyn är ju faktiskt väldigt tilltalande. Jag, som inte såg dem som liten, utan har gjort det i vuxen ålder, har aldrig förstått grejen.

Affektionsvärdet är en stor del av det, men så är det med väldigt mycket. Jag tror att verk som är samtida, eller ungefär samtida, är lättare att skapa förbindelser till. Ni vet, den där "jag såg x när jag den var ny när jag var 18 år och den fick mig att se på film på ett helt nytt sätt"-saken. Personer som var i tonåren när Return of the Jedi släpptes på biografer och såg och älskade den då kanske kan svara på hur de upplever filmen i dag.

Jag såg själv filmerna på VHS i barndomen och tyckte nog att det var de bästa filmer jag sett, men på den tiden var jag ung och lättimponerad. Det är lite sorgligt men också ett nödvändigt ont att inse att man vuxit ifrån något, inte med det, men när jag försökte se om episod 4-6 häromsistens uppstod inga varma känslor, bara likgiltighet. Och episod 1-3 är ju rent skräp, hur man än vrider och vänder på det. Jag förstår inte hur George Lucas kan få så begåvade skådespelare som Ewan McGregor och Natalie Portman att spela så dåligt, men han lyckades (eller misslyckades, menar jag väl). Bara ytterligare en sak man måste offra när man traskar in i det där vi kallar vuxenlivet.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Hajskaft » sön mar 22, 2009 19:12

Tinwiel skrev:Brokeback mountain äger dock.

hmm nej tyvärr inte, jag tyckte det var konstigt hur Ang Lee försökte få det att se ut som om det var synd om Heath Ledgers och Jake Gyllenhaals karaktärer(minns inte vad de hette), när det faktiskt var synd om deras fruar och barn.
Plus att Heath Legders överspel var vidrigt.

gaia skrev:Hur kan man inte gilla "De misstänkta"?

För det första så tål jag inte Gabriel Byrne, för det andra så, jag vet inte hur jag kan uttrycka mig på ett annat sätt men jag tyckte den var skittråkig.

Murnau skrev:Att någon inte vill ha med Casablanca på sin topp 40 kan jag acceptera. Men att kalla den übertråkig? Nej. Där sätter jag ner foten.

Jaså?

Jojo det där med Star Wars att folk gillar de för de såg de när de små fattar jag, men vad handlar filmerna om?
När jag har sett de filmerna är det en massa snack om Republiken och rebeller, men jag hänger inte med alls ?
Hajskaft
Demon Fodder

Inläggav Tinwiel » sön mar 22, 2009 20:06

Jag tyckte att det var tydligt i filmen att det var väldigt synd om fruarna och barnen (Michelle Williams ansiktssuttryck sa en hel del), att ALLA var "offer" (inte den oskyldiga sorten) för omständigheterna, för ett samhälle där folk inte kan vara som de är och med den de vill vara det. Och jag gillade Heath Ledgers överspel. :)
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav HeY » sön mar 22, 2009 20:13

Hajskaft skrev:

För det första så tål jag inte Gabriel Byrne, för det andra så, jag vet inte hur jag kan uttrycka mig på ett annat sätt men jag tyckte den var skittråkig.

In Treatment :lovebunny:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav The Ankh » sön mar 22, 2009 21:47

Zoolander. Topp 3 bakisfilmer. minst!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav Hajskaft » sön mar 22, 2009 22:05

HeY skrev:
Hajskaft skrev:

hehe, Okej? :?

Jävlar nu kom på vilken film jag glömde, American History X, otroligt...
Hajskaft
Demon Fodder

Inläggav Tinwiel » sön mar 22, 2009 22:07

What? American History X är ju svinbra! :)
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Hajskaft » sön mar 22, 2009 22:09

Ja precis! hur fan kunde jag glömma den på mina lista..
Hajskaft
Demon Fodder

Inläggav HeY » sön mar 22, 2009 22:10

Hajskaft skrev:
HeY skrev:
Hajskaft skrev:

hehe, Okej? :?

Gabriel Byrne har huvudrollen i In Treatment - skitbra serie!

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tinwiel » sön mar 22, 2009 22:15

Hajskaft skrev:Ja precis! hur fan kunde jag glömma den på mina lista..

Haha, jag trodde att du dissade filmen... då är vi överens. :D
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav adolvsson » sön mar 22, 2009 22:32

Jag tycker inte Heath Ledger spelade över i Brokeback Mountain.

Jag tycker fortfarande Brokeback Mountain är en tråkig skitfilm, däremot hör Ledgers insats till de få bra sakerna med filmen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav chanda » sön mar 22, 2009 23:09

RalfiParpa skrev:
Tinwiel skrev:Handlar inte Star Wars-grejen om att många såg filmerna när de var små och lättimponerade (inte när filmerna var det, utan barnen alltså..), och tyckte att specialeffekterna var häftiga och vissa delar av storyn är ju faktiskt väldigt tilltalande. Jag, som inte såg dem som liten, utan har gjort det i vuxen ålder, har aldrig förstått grejen.

Jag såg själv filmerna på VHS i barndomen och tyckte nog att det var de bästa filmer jag sett, men på den tiden var jag ung och lättimponerad. Det är lite sorgligt men också ett nödvändigt ont att inse att man vuxit ifrån något, inte med det, men när jag försökte se om episod 4-6 häromsistens uppstod inga varma känslor, bara likgiltighet. Och episod 1-3 är ju rent skräp, hur man än vrider och vänder på det. Jag förstår inte hur George Lucas kan få så begåvade skådespelare som Ewan McGregor och Natalie Portman att spela så dåligt, men han lyckades (eller misslyckades, menar jag väl). Bara ytterligare en sak man måste offra när man traskar in i det där vi kallar vuxenlivet.

Mycket kan man tycka om Star Wars men Ewan dålig? Han var den som för mig var den stora dragnings kraften. visste huvudtaget ej vilken han var men han är Obi Wan Kenobi .Visst finns det sentimentalitet värde men karaktärena är väl det som intresserar folk mest för Star Wars är karaktär driven tycker att det blev ganska så tydligt i och med de nya filmerna . Anakin, Kenobi Yoda, Palpatine/Siddious fick mera backgrund plus det var intressant att se hur det hela startade. Men smaken är olika . Det är mycket som jag har vuxet ifrån som Buffy tex.
Jane: She does the detecting and I do the insulting.
Lisbon:A consulting! Jane:That Too :)
Jane: Tea? It's like a hug in a cup.
Jane: You've been LaRoched haven't you
The Mentalist
Supernatural
Användarvisningsbild
chanda
Minion

Inläggav Tinwiel » sön mar 22, 2009 23:36

Ewan är nog aldrig dålig, men jag tror att de menade att han var sämre, eller mindre bra, än vad han brukar vara, att filmerna kunde få fantastiska skådisar som honom och Natalie att bli.. mindre bra...

adolvsson: DU är en tråkig skitfilm! ... Nej, skojar bara. Det är du ju inte. :) :lovebunny:
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav HeY » sön mar 22, 2009 23:56

chanda skrev: Men smaken är olika . Det är mycket som jag har vuxet ifrån som Buffy tex.

:eek:

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tinwiel » mån mar 23, 2009 0:24

HeY skrev:
chanda skrev: Men smaken är olika . Det är mycket som jag har vuxet ifrån som Buffy tex.

That's crazy! Men... ibland får man acceptera att andra tycker olika. But it's still crazy! Fast ok. Lite tokigt, men ok. Fast väldigt tokigt.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Rombat » tis mar 24, 2009 20:50

Alla som listar Picassos Äventyr som nr 1 får tycka precis vad de vill om vad som helst, de är ändå bra människor.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav lilith » ons mar 25, 2009 16:42

Tinwiel skrev:
HeY skrev:

That's crazy! Men... ibland får man acceptera att andra tycker olika. But it's still crazy! Fast ok. Lite tokigt, men ok. Fast väldigt tokigt.

Jag som upptäckte Buffy när jag var ca 35 hoppas chanda hittar tillbaka. :)
Eller inte. Smaken är ju olika, ja. Och man kanske tröttnar. Jag älskade t ex Hajen när jag var liten. Det gör jag fortfarande, men kanske inte av samma orsak.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav fripp21 » sön mar 29, 2009 23:44

XY skrev:Tycker att det är dags att ni uppdaterar era listor så att jag kan få nya tips. Ni vet att ni vill.

Edit: Eller har ni möjligen några mer allmänna tips på hur man upptäcker nya filmer att se?

Ni har väl en filmfestival där nere i Gbg! Brukar du gå på den?

Här kommer en lista av bra filmer jag sett på Stockholms filmfestival de senaste åren. Kanske kan verka som inspiration...
Har sett en hel del skräp åsså måste erkännas för protokollet.

2001: Donnie Darko, Hedwig and the angry inch, Lost and delirious
2002: Love Liza
2003: The station agent, Schulze gets the blues, The shape of things
2004: Old boy
2005: A history of violence, Grizzly man
2006: The fountain
2007: Juno, No country for old men, The Darjeeling Limited
2008: The Wrestler
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Inläggav adolvsson » mån mar 30, 2009 15:25

fripp21 skrev:2008: The Wrestler

Den såg jag där också. Fuckin' fantastic. Du var möjligtvis inte på föreställningen där en snubbe fick anfall? Det var tokigt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav fripp21 » mån mar 30, 2009 16:40

adolvsson skrev:
fripp21 skrev:2008: The Wrestler

Den såg jag där också. Fuckin' fantastic. Du var möjligtvis inte på föreställningen där en snubbe fick anfall? Det var tokigt.

Jo! Jag satt på raden bakom honom. :eek: Förtog stämningen lite, men inte lika mycket som när en kille svimmade under obduktionsscenen i Alien 3 och ambulansen kom och hämtade upp honom, en gång för länge länge sedan i Uppsala!

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Inläggav adolvsson » tis mar 31, 2009 23:07

fripp21 skrev:Jo! Jag satt på raden bakom honom. :eek: Förtog stämningen lite, men inte lika mycket som när en kille svimmade under obduktionsscenen i Alien 3 och ambulansen kom och hämtade upp honom, en gång för länge länge sedan i Uppsala!

Vi kan ha suttit på samma rad, jag satt nästan längst ut till vänser, annars minns jag inte mer än att det var på samma rad eller raden bakom anfallande snubben. Jag minns däremot att det inte förtog stämningen alls, inte för mig. Klart jag rycktes ur då, folk ropar och ljuset i salongen tänds upp, fast jag försvann in igen lika snabbt när ljuset försvann igen.

Skithärlig upplevelse.

Bortsett från anfallande snubben då'rå. Stackarn. Undras vad som hände med honom?

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav fripp21 » ons apr 01, 2009 1:06

Vi satt nästan längst ut åt höger, så vi var väldigt nära honom. Det gick bra, han kvicknade till när de lyfte ut honom ur salongen. Det är inte en överdrift att säga att han var förvånad... Vad gör ni?. Min filmfest-kamrat pluggar ju till läkare och hon ville hjälpa till, men innan vi hade hunnit sätta igång en "rescue" hade andra vänliga människor i närheten redan hjälpt till. Vi kunde pusta ut. Kul intermezzo, som med tiden svällt till en kaffemaskinsberättelse.

Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby

Föregående

Återgå till TV-serier och film