av adolvsson » tor mar 19, 2009 2:26
Watchmen
Ja, jag har haft några dagar på mig att fundera (såg den i söndags), och vad jag har kommit fram till är det här, att jag älskade manuset. Respektfullt och inspirerande. Dom saker som jag hade velat ändra på, för sådana finns förstås alltid, är inte värre än att jag hade kunnat leva med dom. Skådespelarna är utmärkt valda, bortsett från Matthew Goode, som saknar den pondus som hade krävts för rollen. Det är heller inte värre än att kunna acceptera. Vad som är värre, är regin.
Jag gillar Zack Snyder, glöm inte det. Inte bara Dawn of the Dead, jag tyckte till och med 300 var underhållande. Det finns mycket som han gjorde rätt, Dr Manhattans röst, för att nämna ett, som jag alltid tänkt mig utföras på ett helt annat sätt, det lät bättre här än i mitt huvud. Mitt stora problem, som genomsyrar främst våldet men även t ex foto och scenografin, är att det, för mig, tydligt kändes som en serietidningsfilm. Realismen är en oerhört viktigt grundpelare i förlagan och därför borde vara det i filmen, och att serietidningskänslan var så stark blev då ett stort problem för mig. Ryckte mig ur filmen.
Och då vill jag också säga att jag gillade att våldet var så grovt, det lyckades bra med sitt syfte, att visa hur det här inte är klassiska superhjältar utan egentligen helt vanliga människor. Problem uppstår när dom här helt vanliga människor kan kasta andra människor genom rum och gränder, eller när dom kan kastas med ryggen mot en väggkant utan att bryta den, för att resa sig som om inget hänt. Det är sådant Spider-Man gör och inte vanliga människor.
Att det fanns våld och naket (och jag gillade för att sexscenen med Nite Owl och Silk Spectre i Archie var med av samma anledning, även om den var alldeles för lång och utförd till Hallelujah... kom igen, verkligen liksom, Hallelujah?!) var annars något jag uppskattade också för det skiljer filmen från alla andra superhjältefilmer idag. Sa att det här är något annorlunda. Det här är för vuxna. Jag är glad att den tilläts gå Rated R.
Egentligen står jag på samma plats som Björn, bra men inte mer, fast det som stör mig stör allt mer ju mer jag tänker på det.
(edit) korrigerat vad Nicklas korrekt påpekade som felaktigt (/edit)
Senast redigerad av
adolvsson tor mar 19, 2009 3:02, redigerad totalt 1 gång.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Blogg |
Twitter |
Instagram |
Facebook |
LinkedIn