Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tomas » tor feb 26, 2009 17:30

Animerade Wonder Woman. Jag gillade mer än jag väntat mig och det är kul att hon saknar många andra hjältars policy att inte döda. Mycket action och riktigt underhållande.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav Rombat » tor feb 26, 2009 22:48

Ja, den var helt okej.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Binchy » fre feb 27, 2009 23:51

Såg just Changeling. Den var bättre än väntat. Det var ingen bra idé att vara en ensam mor på 20- och 30-talet. Alldeles för lätt för folk i maktställning att säga "Hon är ju bara en kvinna." Skrämmande! Tur vi kommit en bra bit från det i alla fall...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav gaspode » lör feb 28, 2009 1:50

The Girl with the Dragon Tattoo:

(egentligen spoilerfritt:)
Ja, så heter den tydligen på engelska. Män som hatar kvinnor.
Svensk dialog och svenskt skådespel bevisade att det fortfarande kan få mig att rysa stundtals, men filmen var riktigt bra faktiskt.
De var både för och nackdelar med att ha läst boken så nära innan, de förändringar som gjorts stack ut när jag hade det så färskt i minnet, men å andra sidan blev många händelser förstärkta av känslor jag hade av att ha läst boken...

Gillade såklart Noomi Rapace bäst, en riktigt bra Lisbet Salander, och Mikael Nyqvist var faktiskt förvånansvärt acceptabel.

stark sjua.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » lör feb 28, 2009 1:52

Binchy skrev:Såg just Changeling. Den var bättre än väntat.

Ja. Eller jag vet inte hur mycket jag väntade mig, men jag vet att jag tycker den var bättre än Nicklas väntade sig. Typ. Det fanns problem med dialogen (jajamänsan), och den var för lång, och båda dom problemen hade gemensamt kunnat lösas med ungefär samma sax, och jag är inte helt nöjd med slutet, och det fanns inslag i historien som kändes lite väl otroliga... men annars så, en okej film med starka inslag, ett stabilt hantverk som man kan vänta sig av Clint Eastwood (även om det här är långt, långt ifrån lika bra som exempelvis Gran Torino), och även Jeffrey Donovan i stor biroll, vilket gjorde mig rysligt glad.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav sp1keout » lör feb 28, 2009 2:19

Mjo, Changling var rysling, ibland riktigt läskig - men skulle inte kalla den mycket mer än "bra" om jag skulle skriva recension.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav MissKittyFantastico » lör feb 28, 2009 2:35

Australia

Vissa delar var det väldigt dåligt gjorda specialeffekter i men det skiter jag i. Australiens outback är alltid så vacker på film, det gör nästan ont så vackert är det. Det är liksom som om hela världen bara är skarpare. Allt förstärks, ljudet, ljuset, kontrasterna.

Jag gillade filmen jättemycket. Det var en typisk tjejfilm som passade mig. Romantik, tragedi, gulliga barn, horsies, Hugh Jackman. Trevligt att se David Wenham (Faramir) igen, han spelade dock en mindre trevlig karaktär. Jag är för trött för att tänka ordentligt och skriva något mer. Hade jag skrivit omdömet imorgon istället så hade jag kanske gett den ett sämre betyg när jag haft lite tid på mig att smälta filmen och analysera lite men nu är jag så känslosam efter filmen att den får en femma. Om Finding Neverland är den ultimata femman för mig (Gick ut från biosalongen med känslan "Jag vill göra världen bättre") så är det här kanske inte inte en riktigt lika stark femma, men jag skrattade, jag grät flera gånger och de fick varandra på slutet, så det duger åt mig.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Binchy » lör feb 28, 2009 10:38

Mer om Changeling:

Jag tycker att de på mentalsjukhuset var otäckare än mördaren. Han var sjuk i huvudet och mördade ungar, men försökte inte lägga någon fin fernissa över det. De som jobbade på mentalsjukhuset höll fullt friska människor fängslade och torterade dem under banderollen "för deras egen skull". Om bara kvinnorna höll sig lugna och gjorde som de blev tillsagda så skulle de få komma hem, sades det. Men bara en osund person, någon med kraftig apati skulle klara av det. En frisk och sund person skulle slåss med näbbar och klor för att bli trodd, för att bli behandlad som en medmänniska. Det var det läskigaste av alltihop, hon trodde att det skulle hjälpa att förklara för dem att hon var fullt frisk, men det fick dem bara att tro att hon var ännu sjukare.

Jag kom att tänka på Arn, på den tiden satte man obekväma kvinnor i kloster, på 30-talet satte man dem på mentalsjukhus. I båda fallen slapp man sen se dem, och kunde låtsas att de inte fanns. Fast det funkade ju inte så bra i det här fallet, hon lyckades fälla hela poliskåren genom sin uthållighet och envishet. Fast vilken kvinna skulle inte vara envis när det handlade om hennes barn.

"Bra" skulle jag nog också karaktärisera den som. Jag väntade mig en ganska ointressant film som främst utspelade sig på ett mentalsjukhus. Men det var ju en rätt kort passus. Men fantastisk eller lifechanging, nope. Makens omdöme var "Jag hoppas han får leva länge och göra många fler filmer."
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav The Fucking Easterbunny » lör feb 28, 2009 10:53

gaspode skrev:The Girl with the Dragon Tattoo:

(egentligen spoilerfritt:)
Ja, så heter den tydligen på engelska. Män som hatar kvinnor.
Svensk dialog och svenskt skådespel bevisade att det fortfarande kan få mig att rysa stundtals, men filmen var riktigt bra faktiskt.
De var både för och nackdelar med att ha läst boken så nära innan, de förändringar som gjorts stack ut när jag hade det så färskt i minnet, men å andra sidan blev många händelser förstärkta av känslor jag hade av att ha läst boken...

Gillade såklart Noomi Rapace bäst, en riktigt bra Lisbet Salander, och Mikael Nyqvist var faktiskt förvånansvärt acceptabel.

stark sjua.

vet inte vad man ska spoilermarkera, så jag tar allt

ja, riktigt bra tyckta vi me. kalrt att saker är ändrade från boken, så måste de va, men allt dom gjorde funkade och de va bara småsaker som man reagerade på negativt. Rapace va svinbra, kul med Peter Haber som ett svin och "skaru ha en stänkare" oxå...

Jag kom dock på mej själv med att undra om de inte kommer bli ett beck eller wallander-scenario, med typ hundra filmer per år... hoppas inte, men risken är överhängande då dom här filmerna lär gå apbra.

43 av 50
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!

Inläggav AKS » lör feb 28, 2009 19:06

Angående Changeling så är den "mycket bra" för mig. Hade relativt låga förväntningar och blev överraskad med en snygg, välspelad och skrämmande (se Binchys inlägg ovan) film. Jag är förtjust och föredrar den helt klar framför Gran Torino. Himla kul att bli överraskad på det viset för innan hade jag helt klart trott att jag skulle gilla GT mer och jag var inte ens överdrivet sugen på att se Changeling om det inte varit för Jolies Oscarsnominering. Och jag gillade även henne jättemycket i en film för en gångs skull.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » lör feb 28, 2009 19:27

Det tog ett tag för mig att förstå vilken film min mamma menade att hon ville se när hon sa: "Den där Tjingeling." Men så lade hon till "...den med Angelina Jolie", och då klickade det.

Eftersom Straczynski skrivit manuset hade jag rätt höga förhoppningar om den, men i mina ögon levde filmen inte riktigt upp till dem. Bra, men inte fantastiskt bra. Den hade gärna fått vara ännu mörkare, och jag tyckte den övergripande känslan lutade mer åt berättande av fakta än rent berättande (om skillnaden däremellan går att förstå). Lite samma som jag tyckte Zodiac led av. Jag brukar bli mer gripen av mammor-som-förlorar-sina-barn-historier. Jeffrey Donovan var hur bra som helst. Angelina brukar jag gilla men det var något här som gjorde att jag inte riktigt köpte hennes karaktär, tyvärr.

3/5 får Tjingeling av mig.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav eriked » lör feb 28, 2009 20:12

Glorificus skrev:Den hade gärna fått vara ännu mörkare, och jag tyckte den övergripande känslan lutade mer åt berättande av fakta än rent berättande (om skillnaden däremellan går att förstå)
Jo, det var min känsla också... men: Den tog sig, tyckte jag, under andra halvan och blev riktigt bra. Men lite väl mycket berättande av fakta håller jag med om.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Tob » mån mar 02, 2009 0:17

Helgens filmskörd:

Paranoid Park, Gus Van Sant repeterar samma känsla som med Elephant, men inte alls på samma effektiva sätt. Trots ett starkt tema så blir det rätt mycket av ett jaha.

Once, åhhhh, vad jag tyckte om. Jag satt och myste hela tiden, under sången som under dialogerna som under bilderna, jättemysig historia vacker berättat genom musik.

Taken, Liam Neeson som bad ass fungerade bra, men tunn historia och ett kompromisstlöst våld som heter duga, men likväl, jag satt på helspänn större delen av filmen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav wyndham » mån mar 02, 2009 22:47

MissKittyFantastico skrev:Australia

Vissa delar var det väldigt dåligt gjorda specialeffekter i men det skiter jag i. Australiens outback är alltid så vacker på film, det gör nästan ont så vackert är det. Det är liksom som om hela världen bara är skarpare. Allt förstärks, ljudet, ljuset, kontrasterna.

Jag tyckte att de dåliga effekterna gick ut över den vackra naturen också. Moln, skymningar och soluppgångar såg helt artificiella ut. Tummen ner för sånt.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Zaxx » ons mar 04, 2009 14:16

Binchy skrev:Såg just Changeling. Den var bättre än väntat. Det var ingen bra idé att vara en ensam mor på 20- och 30-talet. Alldeles för lätt för folk i maktställning att säga "Hon är ju bara en kvinna." Skrämmande! Tur vi kommit en bra bit från det i alla fall...

Det var bättre förr som man säger...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Rombat » ons mar 04, 2009 16:24

Gå och diska nu, Sebbe! Marsch!

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav herdware » ons mar 04, 2009 18:06

Zaxx skrev:
Binchy skrev:Såg just Changeling. Den var bättre än väntat. Det var ingen bra idé att vara en ensam mor på 20- och 30-talet. Alldeles för lätt för folk i maktställning att säga "Hon är ju bara en kvinna." Skrämmande! Tur vi kommit en bra bit från det i alla fall...

Ju förr desto bättre?
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Zaxx » ons mar 04, 2009 19:01

herdware skrev:
Zaxx skrev:

Ju förr desto bättre?

Förrast!!

Rombat skrev:Gå och diska nu, Sebbe! Marsch!

JAG GÖR JU DET REDAN!!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Rombat » ons mar 04, 2009 21:03

Duktig. Now make me some pie!

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav wyndham » fre mar 06, 2009 1:18

The Wrestler
Jag lägger inga konstnärliga värderingar i det här men jag skulle vara en gladare människa nu om den hade slutat lyckligare. Jag hoppades verkligen på lyckliga-i-alla-sina-dagar-lycka.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav adolvsson » fre mar 06, 2009 1:25

wyndham skrev:The Wrestler
om den hade slutat lyckligare

Det gjorde den. Öppet slut trots allt, och det mesta ligger i hur vi tolkar det. Kanske dog han, kanske vann han matchen, reste sig upp och levde lycklig med sin strippa i alla sina dagar, och kanske kvittar det. För hur det än slutade, slutade det som han ville, på hans villkor, och jag har svårt att se det bli mycket lyckligare än så.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav wyndham » fre mar 06, 2009 1:49

adolvsson skrev:
wyndham skrev:The Wrestler
om den hade slutat lyckligare

Det gjorde den. Öppet slut trots allt, och det mesta ligger i hur vi tolkar det. Kanske dog han, kanske vann han matchen, reste sig upp och levde lycklig med sin strippa i alla sina dagar, och kanske kvittar det. För hur det än slutade, slutade det som han ville, på hans villkor, och jag har svårt att se det bli mycket lyckligare än så.

Jag menade inte att det var helt olyckligt. Visst vinner han, Visst lever han. Men dottern, adolvsson. Dottern!

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav adolvsson » fre mar 06, 2009 2:16

wyndham skrev:Jag menade inte att det var helt olyckligt. Visst vinner han, Visst lever han. Men dottern, adolvsson. Dottern!

Skamligt, ja, jag skäms, för jag glömde och tänkte inte på dottern. Men! För att revidera, han lever och vinner och lever lyckligt med strippan och finner kraften att åter återknyta kontakten och den här gången hålla vad han lovar.

Nej, det där tror jag inte själv på, men för din skulle Staffan, för din skull är jag beredd att ge det en chans.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav HeY » fre mar 06, 2009 20:50

Jag har tänkt att se Donnie Darko nu i helgen (inte idag pga trötthet) och undrar: ska man se director's cut eller theatrical version?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » fre mar 06, 2009 20:51

THEATRICAL! Verkligen verkligen! Enligt alla jag någonsin har träffat. Uppenbarligen typ den värsta DC någonsin, där regissören mer verkar sabotera sin egen film än något annat.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » fre mar 06, 2009 20:54

caffeineaddict skrev:THEATRICAL! Verkligen verkligen! Enligt alla jag någonsin har träffat. Uppenbarligen typ den värsta DC någonsin, där regissören mer verkar sabotera sin egen film än något annat.

Tack! Oj, är den så dålig? Jag hade förväntat mig att det skulle bli DC eftersom de brukar oftast vara bättre och fylligare!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav gaspode » fre mar 06, 2009 21:04

Om man vill vara elak visade kanske Southland Tales visade att Donnie Darko Theatrical Cuts fantastiskhet var rena rama turen.

Jag tror jag har sett DC också och inte hatat den, men TC är den som gäller och är bäst.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Peppe » fre mar 06, 2009 22:41

Samantha Darko kommer bli den bästa filmen någonsin! vilka jävla b-rulle, fantastiskt! det är nog daveigh chase som lockar...
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Binchy » sön mar 08, 2009 12:46

Vi såg Australia igår. Mycket bra film, men lite väl förutsägbart amerikanskt slut. Stackars den lille killen som kände sig som varken eller, när han egentligen var både och. I vilket fall som helst så var det ju inte hans fel, han hade ju inte valt att bli född, lika lite som tyskebarnen i Norge och kreolerna i Amerikas Sydstater.

Auktionen på balen fick mig nästan att må lite illa, det var alltför likt en boskapsaution.

Kul att få lära sig lite mer om aboriginkulturen, men det kunde varit mycket mer.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav The Buffster » sön mar 08, 2009 18:21

Gran Torino igår. Oj. Jag hade väntat mig bra, men jag hade inte väntat mig bra. Vilken film.

Sen vet jag inte riktigt om jag är okej med att Clint Eastwood fortfarande är så snygg. Snart 80, nästan lite väl gammalt till och med för mig.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film