Det är sant, någonstans finns en tråd för The Next Generation, fast med bara ett inlägg, så jag tänkte det kunde passa med ny tråd för alla serier. Och filmer. Om inte annat för att jag planerar dra igång ett projekt snart och det vore synd att smutsa ner andra serier-tråden för den som är ointresserad, eller lusa ner forumet med olika trådar när man kan samla allt i ett.
Projektet är inte Voyager, fy bubblan för den, däremot tänker jag inleda tråden med ett pilotinlägg om pilotavsnittet. Kan ju vara tufft. Fick för mig att se om det, eftersom jag inte är säker på att jag sett hela innan. Vad jag kom fram till var, att det inte var så illa. Vad den lider mest av är medelmåttig regi och några dåliga historiemässiga val som jag känner mig ganska säker på är dikterade av högre ort. För här finns nämligen roten till något som hade kunnat bli intressant och riktigt bra (vilket inte är helt överraskande när en av skaparna och manusförfattarnas namn är Michael Piller, det var nog heller ingen slump att The Dead Zones nergång och fall sammanföll med hans sjukdom och död). Här finns intressanta karaktärer, konflikter som grundar sig i händelser innan seriens start, här finns lovande motgångar och möjligheter till jävelskap man kan utsätta sina karaktärer för under en sjuårig resa i en galax långt, långt borta.
Och allting bara kastades bort till förmån för en serie som utvecklades till allting Star Trek vanligtvis ganska grundlöst anklagas för att vara.
I piloten såddes dessutom frön till vad som hade kunnat bli en bra mycket bättre lösning till skeppet Voyagers hemkomst sju år senare än den tidsresevariant dom valde köra med.
Nej, inte mer Voyager för mig. Projektet jag talade om är Deep Space Nine. Tidigare har jag bara sett en bit av första säsongen och velat ta tag i hela länge. Dags nu.