Star Trek: Alla dessa generationer

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Star Trek: Alla dessa generationer

Inläggav adolvsson » ons feb 18, 2009 1:58

Det är sant, någonstans finns en tråd för The Next Generation, fast med bara ett inlägg, så jag tänkte det kunde passa med ny tråd för alla serier. Och filmer. Om inte annat för att jag planerar dra igång ett projekt snart och det vore synd att smutsa ner andra serier-tråden för den som är ointresserad, eller lusa ner forumet med olika trådar när man kan samla allt i ett.

Projektet är inte Voyager, fy bubblan för den, däremot tänker jag inleda tråden med ett pilotinlägg om pilotavsnittet. Kan ju vara tufft. Fick för mig att se om det, eftersom jag inte är säker på att jag sett hela innan. Vad jag kom fram till var, att det inte var så illa. Vad den lider mest av är medelmåttig regi och några dåliga historiemässiga val som jag känner mig ganska säker på är dikterade av högre ort. För här finns nämligen roten till något som hade kunnat bli intressant och riktigt bra (vilket inte är helt överraskande när en av skaparna och manusförfattarnas namn är Michael Piller, det var nog heller ingen slump att The Dead Zones nergång och fall sammanföll med hans sjukdom och död). Här finns intressanta karaktärer, konflikter som grundar sig i händelser innan seriens start, här finns lovande motgångar och möjligheter till jävelskap man kan utsätta sina karaktärer för under en sjuårig resa i en galax långt, långt borta.

Och allting bara kastades bort till förmån för en serie som utvecklades till allting Star Trek vanligtvis ganska grundlöst anklagas för att vara.

I piloten såddes dessutom frön till vad som hade kunnat bli en bra mycket bättre lösning till skeppet Voyagers hemkomst sju år senare än den tidsresevariant dom valde köra med.

Nej, inte mer Voyager för mig. Projektet jag talade om är Deep Space Nine. Tidigare har jag bara sett en bit av första säsongen och velat ta tag i hela länge. Dags nu.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » ons feb 18, 2009 2:31

Jag som trodde du skulle se allt i kronologisk ordning. Lite besviken blev jag.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » ons feb 18, 2009 2:54

noike skrev:Jag som trodde du skulle se allt i kronologisk ordning. Lite besviken blev jag.

Det är lockande, men dom där tre första säsongerna av TNG är jag inte jättesugen på alls...

...

Fan, nu börjar jag seriöst fundera på det, bara för det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » ons feb 18, 2009 2:59

Alltså. Jag vet att jag inte sett hela TOS, och jag är ganska säker på att jag har en hel del osedda TNG, vilket gör mig mer än lovligt sugen att se kronologiskt. Fast å andra sidan, även om jag kan tänka mig gå igenom ENT, skulle inte vilda hästar kunna dra mig igenom VOY.

Voyager är således den svaga länken, annars är allting Trek ett farligt lockande projekt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav XY » tor feb 19, 2009 18:38

adolvsson skrev:Det är sant, någonstans finns en tråd för The Next Generation, fast med bara ett inlägg

Min tråd! Ville bara säga det. Den och My So-Called Life är de enda tv-serierna som jag lyckats initiera trådar om. Lite tragiskt att jag ens minns en sådan sak, men men.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » tor feb 19, 2009 18:41

adolvsson skrev:
noike skrev:Jag som trodde du skulle se allt i kronologisk ordning. Lite besviken blev jag.

Det är lockande, men dom där tre första säsongerna av TNG är jag inte jättesugen på alls...

Den tredje är inte så dålig, men de första två ska inte vara några höjdare (mitt minne är dock lite vagt). Köpte säsong 3-7 för ett (bra) tag sedan och såg allt mer eller mindre i följd. För över tio år sedan såg jag också hela serien, men helt ur ordning. Då blev det min favoritserie, men nu hamnar den väl på plats 10-15 nånstans. Utan tvekan bästa Star Trek.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav adolvsson » tor feb 19, 2009 20:13

XY skrev:Min tråd!

I knows. En väldigt välstartad sådan, så det är klart du minns, och hade jag haft moderatorkrafter hade jag antagligen bara shanghajat och döpt om den. Ödet ville dock annorlunda, och så vidare, med mera, etcetera etcetera.

XY skrev:Den tredje är inte så dålig, men de första två ska inte vara några höjdare (mitt minne är dock lite vagt). Köpte säsong 3-7 för ett (bra) tag sedan och såg allt mer eller mindre i följd. För över tio år sedan såg jag också hela serien, men helt ur ordning. Då blev det min favoritserie, men nu hamnar den väl på plats 10-15 nånstans. Utan tvekan bästa Star Trek.

Jag missminde. Läste en del om Trek igår och fick för mig att jag läste saker som stämde överrens med mitt minne om att dom tre första var skräpiga. Nu har jag läst om, och läst rätt, och sett att Michael Piller tog över författarrummet med säsong 3 och Ronald D Moore anslöt sig till serien med samma säsong, så nej, du har nog rätt, den tredje lär knappast ha varit så dålig.

Främst eftersom jag inte vet om jag sett hela TNG, tänker jag ta tag i den efter DS9, fast om det blir från första eller tredje säsongen avgör jag senare.

Och även om min kärlek till Star Trek började med TNG, tvivlar jag på att den slår DS9. Känns som förtsättningarna och möjligheterna till intressantare historier och karkatärer, och till högre kvalitet, var bättre med den senare. Fast, återigen, det får bli ett avgörande för framtiden, när jag sett mer.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Nyx » fre feb 20, 2009 0:10

Jag har sett hela TNG i modern tid (2006-07) och tycker att den är bra, även tidigare säsonger, främst tack vare Patrick Stewart och Brent Spiner. Senare säsonger blir ju dock ännu bättre. Har sett mycket på Original series som tonåring och såg en hel del Voyager på tv, fast tröttnade (den är inte så bra, tyvärr). Nu när adolvsson nämnde sitt projekt blev jag lite sugen på att försöka ta mig i kragen och äntligen se DS9. Det vore kul att läsa kommentarer av någon annan som också tittar igenom serien samtidigt. Men jag håller ju på med Dr. Who just nu så det kanske måste vänta lite. Men det vore kul, som sagt!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav XY » fre feb 20, 2009 19:31

Angående DS9 Vs TNG så har DS9 en behagligare stämning, mer intressanta miljöer och en mer fullständig värld, och så förstås längre trådar och en mer övergripande utveckling. Den vinner på alla dessa punkter, men i slutändan tycker jag ändå bättre om TNG, inte minst för att dialogen är bättre skriven (IMO), och för Patrick Stewart. DS9 har också några rejäla missar (alla håller nog inte med) som jag inte tänker nämna, och den känns ofta lite ofokuserad.

Hur som helst så slår Babylon 5 båda två, och alla andra tv-serier utom två. :monsterhug:

Edit: Vet inte var monsterhuggen kom ifrån (måste kommit åt någon knapp av misstag), men den passar ju rätt bra.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Tam » fre feb 20, 2009 21:14

XY skrev:Min tråd! Ville bara säga det. Den och My So-Called Life är de enda tv-serierna som jag lyckats initiera trådar om. Lite tragiskt att jag ens minns en sådan sak, men men.

Tragiskt? Pfft. Jag minns alla trådar jag startat. Och alla trådar som brutits ut ur nån annan tråd som det ser ut som att jag startat.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav HeY » fre feb 20, 2009 22:48

Tam skrev:
XY skrev:Min tråd! Ville bara säga det. Den och My So-Called Life är de enda tv-serierna som jag lyckats initiera trådar om. Lite tragiskt att jag ens minns en sådan sak, men men.

Tragiskt? Pfft. Jag minns alla trådar jag startat. Och alla trådar som brutits ut ur nån annan tråd som det ser ut som att jag startat.

Haha, det gör jag också - och jag är nog till och med lite stolt över att ha startat en så lång tråd som Supernatural. :rolleyes:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav XY » lör feb 21, 2009 14:25

HeY skrev:
Tam skrev:

Haha, det gör jag också - och jag är nog till och med lite stolt över att ha startat en så lång tråd som Supernatural. :rolleyes:

Hah, okej. Det var ju lite det jag menade, att det känns lite tragiskt att det på något sätt känns meningsfullt att ha startat vissa trådar. Vissa arbetar för fred, andra med att utveckla ny teknologi, och så vi som startar trådar. :D

Men nu när jag ser att jag är i gott sällskap känns det bättre. :lovebunny:
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Återgå till TV-serier och film