Garim skrev:Ja, nu när jag väl kommit in i serien så är det ju svårt att inte sätta på ett nytt avsnitt efter att föregående slutat. Jag har kommit avsnitt 9 i första säsongen nu. Kvaliten blir bättre och bättre. Jag stör mig dock lite på muppen (Rygel?) fortfarande - tycker inte han tillför speciellt.
Rygel XIV:
I am nobody's puppet! 
(2x18
A Clockwork Nebari)
Det är meningen att han ska vara jobbig. Jag har också retat mig på honom, men mer på sättet "Varförihelvete kastar de inte ut honom?".
Garim skrev:Det är lätt att se likheter med Firefly dock. One crew, one ship (boat), and they just wanna keep flying. Den stora skillnaden är ju alla aliens i Farscape, men det funkar ändå. Jag gillar det.
Mja, tycker väl inte att det är
extremt likt. Visst, "One crew, one ship" och skeppet är en del av historien, men jag kan inte riktigt jämföra Moya och Serenity. Moya lever, lägger sig i, blir tjurig och
gravid!(spoiler 1x10). Serenity är deras hem, Moya är deras hem och vän. Om du förstår vad jag menar? De (flesta) har hamnat på respektive skepp av olika premisser också. Fly världen resp. fly för sina liv (och de vill
hem). På Serenity bestämmer Mal, på Moya är det rena anarkin.
Moya har en mer aktiv roll i handlingen, Serenity är... alltså kuliss känns fel ord, men men...
Och jag skulle vilja se en annan sci-fi som gör avsnitt som 3x16
Revenging Angel för att i nästa andetag göra avsnitt som 3x17
The Choice. Endast BtVS har haft samma nivå av "trams" för sedan göra något riktigt hjärteskärande.
Allt är naturligtvis inte guld och gröna skogar, Farscape har en del riktiga bottennapp också.
Något annat som är väldigt bra med Farscape är också att saker fullföljs, ingenting återställs bara för att det är ett nytt avsnitt (eller för den delen säsong). Konsekvenserna av handlingarna i tidigare avsnitt följer med. Något som det ibland fuskas med i en del serier... Avsnittet som fick AKS att sluta titta (3x06
Eat Me), konsekvenserna av det avsnittet följer med i stort resten av serien.
Hmm, hemskt vad mycket dynga man kan skriva på en gång... det kanske märks att jag gillar Farscape?

Serenity through solemnity.