XY skrev:Edit: Eller har ni möjligen några mer allmänna tips på hur man upptäcker nya filmer att se?
http://www.buffyforum.seFilmer - nya och gamla - som jag sett nyligen och gillat. Jag bör nämna att jag har en väldigt speciell smak.
Låt den rätte komma in - en poetisk film. Borde rimligtvis bli den första svenska filmen sedan
Fanny och Alexander att vinna Oscar för bästa utländska film. Jag sade det först om ni inte sett någon annan säga det. I vilket fall jag inte sade det först.
Du Levande - mer hoppfull och humoristisk i sin framtoning än solkiga, svårmodiga
Sånger från Andra Våningen och ett nästan, men inte riktigt, lika stort mästerverk. Roy Andersson förstår människan.
Annars: Bernardo Bertolucci, Ingmar Bergman, Jim Jarmusch, Martin Scorsese (särskilt de skrivna av Paul Schrader och gärna Schraders egna filmer också). Deras filmer har jag tittat på. De har mycket att säga om vad det är att vara människa.
Och till sist: Alejandro González Iñárritu och Guillermo Arriagas tre filmer
Amores Perros,
21 Grams och
Babel. Jag har sett om alla och insett att det är tre av de bästa filmer jag sett, vad det nu betyder. Synd att de inte komma jobba ihop längre. Vet inte om Alejandro González Iñárritu kan skriva eller om Guillermo Arriaga kan regissera. Men vi får väl se.