Favoritfilmer!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav XY » sön apr 06, 2008 21:53

Tam skrev:När min förra dvd-spelare blev gammal brukade ljudet hoppa fel hela tiden. Då räckte det oftast att stoppa - starta. Men det lär du ju ha testat redan...

Både att pausa och stoppa helt. Men du bekräftar att problemet är något som kan dyka upp när spelaren blir gammal. Kanske dags för en ny.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » tor apr 10, 2008 13:04

Sett en ny bunt med filmer nu:

The Devil's Backbone
The Pillow Book
Boondock Saints
Finding Neverland
Pan's Labyrinth
Days of Heaven
The Departed
V For Vendetta
The New World
Elephant
Beautiful Girls
The Station Agent
American History X

Eftersom jag är pretentiös så skriver jag också ut den tidigare listan, MED de nya:

Edward Scissorhands
Empire of the Sun
Sleepy Hollow
Big Fish
Bring it On
Gladiator
Straight Story
Batmans Begins
Garden State
Lost in Translation
Lolita (1997)
Troy
21 grams
LadyHawke
Requiem for a Dream
Eternal Sunshine on the Spotless Mind
Lost and Delirious
The Devil's Backbone
The Pillow Book
Boondock Saints
Finding Neverland
Pan's Labyrinth
Days of Heaven
The Departed
V For Vendetta
The New World
Elephant
Beautiful Girls
The Station Agent
American History X

Som ni kan se så kommer nästan alla filmer från era listor. :) (Återkommer med en ny lista över rangordningen.)
Senast redigerad av XY fre apr 11, 2008 13:47, redigerad totalt 2 gånger.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » fre apr 11, 2008 4:11

Här är rangordningen av de filmer jag sett det senaste. Alla utom The Pillow Book, som jag inte har beslutat mig om än.

För enkelhets skull har jag behållt tio nivåer, så många delar samma plats.

Batman Begins (bara woo)
Lolita (fängslande, tragisk och inte så lite disturbing)
V for Vendetta (mycket bättre än väntat. Tycker inte om The Matrix, så mina förväntningar var rätt låga.)
Pans Labyrint
American History X

Lost in Translation (lågmäld och/men full av stämning och mening.)

Garden State (kändes lite som Lost in Translation, och nästan lika bra.)
Eternal Sunshine on the Spotless Mind

Edward Scissorhands
Straight Story
The Departed

Sleepy Hollow
Gladiator
Big Fish
The Station Agent
Boondock Saints
Beautiful Girls

21 grams (börjar oengagerat men blir bättre. Plus för musiken.)
Bring it On (bonuspoäng för Kirsten Dunst)
The Devil's Backbone
Finding Neverland
The New World

LadyHawke (tappar ett par placeringar för musiken)

Lost and Delirious (skulle handlat om Cordelia istället)
Empire of the Sun (välgjord och sevärd, men...)

Troy (tycker om episka filmer, men Troy brister i kvalitet helt enkelt)
Days of Heaven

Requiem for a Dream (Mest irriterande. Ogillar Pi också.)
Elephant
Senast redigerad av XY fre apr 11, 2008 14:16, redigerad totalt 1 gång.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » fre apr 11, 2008 14:15

Fjärde inlägget i rad, men det kan inte hjälpas. Såg just American History X, och den hoppar rakt in på den delade förstaplatsen, så jag har gjort det tillägget i inläggen ovan.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav Tob » fre apr 11, 2008 18:01

XY skrev:Fjärde inlägget i rad, men det kan inte hjälpas. Såg just American History X, och den hoppar rakt in på den delade förstaplatsen, så jag har gjort det tillägget i inläggen ovan.

Mycket bra film du sett XY, helt klart, men jag är lite bitter över att du inte gillar Elephant. Requiem for a dream för den delen också.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre apr 11, 2008 20:19

Var inte bitter, Tobbe min vän. :) Man kan aldrig rå för att folk tycker annorlunda än en. Även om jag tycker Requiem är den bästa filmen på hela XY:s lista.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre apr 11, 2008 20:24

XY skrev:Här är rangordningen av de filmer jag sett det senaste. Alla utom The Pillow Book, som jag inte har beslutat mig om än.

På ett bra eller dåligt sätt?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav madskellig » lör apr 12, 2008 0:36

XY skrev:Här är rangordningen av de filmer jag sett det senaste. Alla utom The Pillow Book, som jag inte har beslutat mig om än.
Requiem for a Dream (Mest irriterande. Ogillar Pi också.)

Det gör mig lite ledsen. Requiem for a Dream är en helt fantastiskt film enligt mig
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav XY » lör apr 12, 2008 5:48

noike skrev:

På ett bra eller dåligt sätt?

Jag tyckte att den var bra, men den är så annorlunda mot övriga filmer på listan att jag inte riktigt vet hur jag ska placera den. Vet inte heller om jag nått mitt slutgiltiga omdöme än (iofs sant för vissa andra filmer på listan också, men mer så med Pillow.)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » lör apr 12, 2008 5:54

Ni tycker verkligen om Requiem här, förstår jag. Den är effektiv och säkert bra om man vill varna någon för droger, men den var bara inte en positiv seupplevelse för mig. Det är inte för att den är mörk (alla filmer på #1 är mörka på ett eller annat sätt), det är bara inte mitt slag av mörker. Eller nåt. :)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » lör apr 12, 2008 5:57

Tob skrev:
XY skrev:Fjärde inlägget i rad, men det kan inte hjälpas. Såg just American History X, och den hoppar rakt in på den delade förstaplatsen, så jag har gjort det tillägget i inläggen ovan.

Mycket bra film du sett XY, helt klart, men jag är lite bitter över att du inte gillar Elephant.

Jag är förmodligen världens enda person som inte visste något om Elephant i förväg. Det var när jag såg vapnen på bildskärmen (när de surfade) som jag förstod vart det barkade. Därifrån blev den lite mer intressant, men innan dess... jag vet inte.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav XY » sön dec 07, 2008 23:51

Tycker att det är dags att ni uppdaterar era listor så att jag kan få nya tips. Ni vet att ni vill.

Edit: Eller har ni möjligen några mer allmänna tips på hur man upptäcker nya filmer att se?
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav RalfiParpa » mån dec 08, 2008 0:04

XY skrev:Edit: Eller har ni möjligen några mer allmänna tips på hur man upptäcker nya filmer att se?

http://www.buffyforum.se

Filmer - nya och gamla - som jag sett nyligen och gillat. Jag bör nämna att jag har en väldigt speciell smak.
Låt den rätte komma in - en poetisk film. Borde rimligtvis bli den första svenska filmen sedan Fanny och Alexander att vinna Oscar för bästa utländska film. Jag sade det först om ni inte sett någon annan säga det. I vilket fall jag inte sade det först.
Du Levande - mer hoppfull och humoristisk i sin framtoning än solkiga, svårmodiga Sånger från Andra Våningen och ett nästan, men inte riktigt, lika stort mästerverk. Roy Andersson förstår människan.

Annars: Bernardo Bertolucci, Ingmar Bergman, Jim Jarmusch, Martin Scorsese (särskilt de skrivna av Paul Schrader och gärna Schraders egna filmer också). Deras filmer har jag tittat på. De har mycket att säga om vad det är att vara människa.

Och till sist: Alejandro González Iñárritu och Guillermo Arriagas tre filmer Amores Perros, 21 Grams och Babel. Jag har sett om alla och insett att det är tre av de bästa filmer jag sett, vad det nu betyder. Synd att de inte komma jobba ihop längre. Vet inte om Alejandro González Iñárritu kan skriva eller om Guillermo Arriaga kan regissera. Men vi får väl se.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav XY » mån dec 08, 2008 0:28

RalfiParpa skrev:
XY skrev:Edit: Eller har ni möjligen några mer allmänna tips på hur man upptäcker nya filmer att se?

http://www.buffyforum.se

Jo, och jag har ju friskt hämtat tips från den här tråden, men jag antar att hela den här forumdelen (TV-serier och film) fungerar, även om det mest är TV-serier. Men det blir ändå oftast en film åt gången (t ex om en viss tråd tillägnas en enskild film), och jag vill helst ha ett magiskt träd som kastar filmtips efter mig. Ge mig ett magiskt träd.

Filmtips uppfattade.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav lilith » tis dec 16, 2008 16:46

RalfiParpa skrev:Låt den rätte komma in - en poetisk film. Borde rimligtvis bli den första svenska filmen sedan Fanny och Alexander att vinna Oscar för bästa utländska film. Jag sade det först om ni inte sett någon annan säga det. I vilket fall jag inte sade det först.

Det kan den nog inte göra. Den är inte det svenska bidraget till oscarsgalan. Jag hade för mig att det redan var bestämt, när jag såg Låt den rätte komma in, och blev nu påmind om det igen när jag läste om framgångarna. Har inte sett Troells film, som ju är oscarsbidraget, så jag ska kanske inte uttala mig, men det är synd ändå!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=864494
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » tis dec 16, 2008 17:06

lilith skrev:Har inte sett Troells film, som ju är oscarsbidraget, så jag ska kanske inte uttala mig, men det är synd ändå!

Åh, så Michael Persbrant kan få Oscar! Yay!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » tis dec 16, 2008 17:47

noike skrev:
lilith skrev:Har inte sett Troells film, som ju är oscarsbidraget, så jag ska kanske inte uttala mig, men det är synd ändå!

Yay indeed! (Se mitt citat!)
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav RalfiParpa » tis dec 16, 2008 18:52

lilith skrev:
noike skrev:

Hur då? Det är väl bara filmen som blir nominerad för bästa utländska film? Det priset går, som ni säkert redan vet, inte till någon särskild person. Jag har inte sett Jan Troells film men Låt den rätte komma in har ju blivit internationellt uppmärksammad.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav lilith » ons dec 17, 2008 3:02

RalfiParpa skrev:
lilith skrev:
noike skrev:

Hur då? Det är väl bara filmen som blir nominerad för bästa utländska film? Det priset går, som ni säkert redan vet, inte till någon särskild person. Jag har inte sett Jan Troells film men Låt den rätte komma in har ju blivit internationellt uppmärksammad.

Det var lite ironi från min sida (noike är jag inte helt säker på ;) ).

Hur funkar det med priset bästa utländska film? Är det producenten och/eller regissören som tilldelas priset? Eller är det flera? Om priset inte delas ut till nån särskild person, vilka är det då som s a s äras? Är det vanligt att skådespelare från de filmerna blir nominerade? Händer det att skådespelare från filmer som inte ens är det landets bidrag blir nominerade? Menar noike kanske att Michael Persbrant nu har chansen att faktiskt bli oscarsnominerad för bästa skådespelare, eftersom Troells film är Sveriges bidrag?
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav RalfiParpa » ons dec 17, 2008 10:50

lilith skrev:Hur funkar det med priset bästa utländska film? Är det producenten och/eller regissören som tilldelas priset? Eller är det flera? Om priset inte delas ut till nån särskild person, vilka är det då som s a s äras?

Det är landet. Regissören accepterar bara priset. Ingmar Bergmans filmer vann Oscar för bästa utländska film tre gånger men Bergman fick ingen Oscar personligen. Han fick förstås äran.

lilith skrev:Är det vanligt att skådespelare från de filmerna blir nominerade? Händer det att skådespelare från filmer som inte ens är det landets bidrag blir nominerade? Menar noike kanske att Michael Persbrant nu har chansen att faktiskt bli oscarsnominerad för bästa skådespelare, eftersom Troells film är Sveriges bidrag?

Jag vet inte hur det ligger till med det där men vet säkert att folk i icke-amerikanska filmer har blivit nominerade för Oscars i skådespelarkategorier. Någon mer insatt får gärna förklara. Kan det bero på om filmen haft amerikansk distribution?
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Murnau » tor dec 18, 2008 22:37

RalfiParpa skrev:
lilith skrev:Hur funkar det med priset bästa utländska film? Är det producenten och/eller regissören som tilldelas priset? Eller är det flera? Om priset inte delas ut till nån särskild person, vilka är det då som s a s äras?

Det är landet.

Fel fel fel. Det är förstås kungen som får priset. Han är ju trots allt vårt kålhuvud.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav Tinwiel » fre dec 19, 2008 0:01

Visste ni att Queen Elizabeth fortfarande är drottning av Canada? Jo, så är det. Jag visste att Canada varit en del av Storbrittanien länge, men att de i symbolisk mening fortfarande är en del av "the Empire". 1931 blev de erkänt en självstyrande del men inte förrän 1982 fick de en helt egen konstitution. Dock så var de mer eller mindre självstyrande även innan 1931, tex när de på eget bevåg gick med i League of Nations 1919, men bara några år tidigare, 1914, så gick de automatisk med i kriget på den brittiska sidan. Eftersom de var britter. Ja. Det har jag lärt mig ikväll. Lite visste jag innan. Lite har jag lärt mig av att läsa Anne på Grönkulla. Lite från wikipedia ikväll.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav MissKittyFantastico » fre dec 19, 2008 0:32

Tinwiel skrev:Anne på Grönkulla

:lovebunny:
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Tinwiel » fre dec 19, 2008 0:50

MissKittyFantastico skrev:
Tinwiel skrev:Anne på Grönkulla

:lovebunny:

:lovebunny: ja! Tänk så mycket allmänbildning man kan få från alla håll. Och tänk att jag älskar Prince Edward Island fastän jag aldrig har varit där.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Rombat » fre dec 19, 2008 2:02

Tinwiel skrev:Visste ni att Queen Elizabeth fortfarande är drottning av Canada? Jo, så är det. Jag visste att Canada varit en del av Storbrittanien länge, men att de i symbolisk mening fortfarande är en del av "the Empire". 1931 blev de erkänt en självstyrande del men inte förrän 1982 fick de en helt egen konstitution. Dock så var de mer eller mindre självstyrande även innan 1931, tex när de på eget bevåg gick med i League of Nations 1919, men bara några år tidigare, 1914, så gick de automatisk med i kriget på den brittiska sidan. Eftersom de var britter. Ja. Det har jag lärt mig ikväll. Lite visste jag innan. Lite har jag lärt mig av att läsa Anne på Grönkulla. Lite från wikipedia ikväll.

Hon är väl Drottning för 16 länder totalt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tinwiel » fre dec 19, 2008 8:29

Rombat skrev:
Tinwiel skrev:Visste ni att Queen Elizabeth fortfarande är drottning av Canada? Jo, så är det. Jag visste att Canada varit en del av Storbrittanien länge, men att de i symbolisk mening fortfarande är en del av "the Empire". 1931 blev de erkänt en självstyrande del men inte förrän 1982 fick de en helt egen konstitution. Dock så var de mer eller mindre självstyrande även innan 1931, tex när de på eget bevåg gick med i League of Nations 1919, men bara några år tidigare, 1914, så gick de automatisk med i kriget på den brittiska sidan. Eftersom de var britter. Ja. Det har jag lärt mig ikväll. Lite visste jag innan. Lite har jag lärt mig av att läsa Anne på Grönkulla. Lite från wikipedia ikväll.

Du ska vara värst jämt du!

;) (men jag visste inte)
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav The Fucking Easterbunny » fre dec 19, 2008 11:42

Rombat skrev:

hah, jag e drottning för 17 länder!

I rule, elisabeth sucks!
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!

Inläggav Rombat » fre dec 19, 2008 12:52

Det viktiga ordet i sammanhanget är just "drottning". :D

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav The Fucking Easterbunny » sön dec 21, 2008 13:07

Rombat skrev:Det viktiga ordet i sammanhanget är just "drottning". :D

jag har alltid varit en vacker kvinna instängd i en fet mans kropp
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!

Inläggav Hajskaft » sön mar 22, 2009 15:30

Omöjligt att göra en lista på bara 10 filmer, måsta ta minst 40 tror jag.

1. Picassos Äventyr
2. Snatch
3. True Romance
4. Mulholland Drive
5. Seven
6. Rocky
7. Titanic
8. Scream
9. Stekta Gröna Tomater
10. A Clockwork Orange
11. Gudfadern
12. Pulp Fiction
13. Elefantmannen
14. Three Amigos
15. Reservoir Dogs
16. Schindlers List
17. Shaun Of The Dead
18. Kill Bill
19. Dolores Claiborn
20. Mångalen
21. Kill Bill vol.2
22. Fargo
23. The Boondock Saints
24. Moulin Rouge
25. Diktatorn
26. Braveheart
27. Life of Brian
28. Kalifornia
29. Little Miss Sunshine
30. Breakfast Club
31. Spartacus
32. The Faculty
33. Some Like It Hot
34. Drop Dead Gorgeous
35. Mitt Liv Som Hund
37. Döden klär Henne
38. Fight Club
39. Tillsammans
40. Inte Utan Min Dotter

Det var alla filmer jag kunde komma på nu, har säkert glömt en och annan... jag älskar film..

Filmer som är väldigt populära men som jag aldrig förstått varför är t ex
Star Wars (vad handlar de filmerna om egentligen?)
Casablanca (übertråkig)
Scarface
James Bond
Borta med Vinden
Brokeback Mountain
Cool Hand Luke
De Misstänkta
????
Hajskaft
Demon Fodder

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film