av Tob » tor jul 08, 2004 12:37
Man kan ju undra vad det är som avgör om man intresserar sig för karaktärerna eller inte i en serie? För det är ju faktiskt det som avgör om man tycker om en serie, bryr man sig inte om karaktärerna så kan det ju kvitta.
En serie som är oerhört hyllad är Mordkommisionen, och jag har gjort flertalet försök att se det, men det slutar alltid med att under sista halvtimmen så vill jag bara att det skall ta slut. Varför? Jag finner inget intresse, även om det är ett intressant fall dem skall lösa så tycker jag fortfarande det är ganska mediokert.
Rent generellt sett så har jag lättare för serier som inte försöker spegla en verklighet. Alias är ett bra exempel, man möter en verklighet som är ganska uppskruvad och extrem. Schi/fi går hem i många fall. Kan det vara så att man är förbannat trött på den verklighet man lever i?
En enklare förklaring kan vara att det handlar om att ge serier en chans. Det finns i nuläget 6 serier som jag hyllar och anser så över allt annat.
Alias, 24, Buffy, Angel, Arkiv X och CSI. 4 av dessa har jag inhandlat på DVD, 3 av dem 4 hade jag inte sett på tvn innan. Köper man en serie på DVD så känner man sig tvingad att se det. Alias är en av dessa, såg första avsnittet men krockade med CSI osv.
(Visst finns det serier som jag tittar på och har tittat på och funnit mycket nöje i dem också)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22