Andra serier...

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Zaxx » ons jul 07, 2004 23:28

Jag har Alias här på DVD.. men jag förmår mig aldrig att starta den?.. är det dumt? Ge mig en anledning, motivera mig!.. kom igen nu!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Mr Chase » ons jul 07, 2004 23:37

Zaxx skrev:Jag har Alias här på DVD.. men jag förmår mig aldrig att starta den?.. är det dumt? Ge mig en anledning, motivera mig!.. kom igen nu!

Kolla den alternativa bildtråden :P !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Tob » ons jul 07, 2004 23:53

Är beredd att hålla med Chase på den punkten! :)

Lyckligtvis är Alias mycket mer än Jennifer Garner. Man skall se åtminstonde 5-6 avsnitt. Har man kommit så långt då är man förhoppningsvis fast. Serien har ett rasande tempo, vilket jag uppskattar men vissa gör det inte. Cliffhangers som är makalösa, vändningar som är minst lika makalösa hjälper till att bygga upp en spänning som inte går av för hackor. Realismen är inget som står i fokus, men gillar man Buffy skall man väl inte ha något problem med den delen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Zaxx » ons jul 07, 2004 23:54

jovisst.. det var ju därför jag kom in på den banan ;)

men är serien bra då?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Tob » ons jul 07, 2004 23:56

om det inte framgick ut mitt förra inlägg så: Serien är grymt bra! Inte individuella avsnitt men helheten!
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » ons jul 07, 2004 23:58

Alias är långt ner på min "borde ge ett andra försök"-lista. Såg de 6 första avsnitten men fann dem aldrig särskilt spännande. Någon gång när jag inte kan komma på något annat jag vill se kommer jag säkert försöka igen men det kommer inte hända detta året.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Illyria » tor jul 08, 2004 0:46

Den som ger Alias en (riktig) chans och sätter sig in serien tror jag skulle gilla den. Och det kanske tar mer än 6 avsnitt. Det är en mycket bra serie och det är just helheten den vinner på. Se hela säsong 1 och döm sedan :)

(serien har en arc men vad jag minns är det inte förrän en bit in på första säsongen den börjar bli tydlig)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Mr Chase » tor jul 08, 2004 0:49

Spoiler Alias s2
I säsong två av Alias kommer ju Lena Olin med också, och Lena Olin kan aldrig vara fel!

Edit: Wiiieee, jag har blivit Zeppo!
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Illyria » tor jul 08, 2004 0:55

Och den som sett sista avsnittet för s1 kommer definitivt vilja se s2 :)

Spoiler Alias s3 och framåt (ang spoilern ovan)
Synd att Lena Olin inte kommer/vill vara med i serien längre...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » tor jul 08, 2004 0:56

Kan hålla med om att 6 avsnitt är för lite men avsnitten gav mig verkligen inget alls. De kändes inte spännande, var inte roliga och jag fann inte någon slags anknytning till karaktärerna. Men som sagt, det finns alltid en 2a chans när det gäller mig och serier.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » tor jul 08, 2004 11:28

Jag håller med Off på den här punkten. Eftersom varje avsnitt slutade i en cliffhanger och om man inte bryr sig om karaktärerna så fungerar det inte utan blir bara störande.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » tor jul 08, 2004 12:37

Man kan ju undra vad det är som avgör om man intresserar sig för karaktärerna eller inte i en serie? För det är ju faktiskt det som avgör om man tycker om en serie, bryr man sig inte om karaktärerna så kan det ju kvitta.

En serie som är oerhört hyllad är Mordkommisionen, och jag har gjort flertalet försök att se det, men det slutar alltid med att under sista halvtimmen så vill jag bara att det skall ta slut. Varför? Jag finner inget intresse, även om det är ett intressant fall dem skall lösa så tycker jag fortfarande det är ganska mediokert.

Rent generellt sett så har jag lättare för serier som inte försöker spegla en verklighet. Alias är ett bra exempel, man möter en verklighet som är ganska uppskruvad och extrem. Schi/fi går hem i många fall. Kan det vara så att man är förbannat trött på den verklighet man lever i?
En enklare förklaring kan vara att det handlar om att ge serier en chans. Det finns i nuläget 6 serier som jag hyllar och anser så över allt annat.

Alias, 24, Buffy, Angel, Arkiv X och CSI. 4 av dessa har jag inhandlat på DVD, 3 av dem 4 hade jag inte sett på tvn innan. Köper man en serie på DVD så känner man sig tvingad att se det. Alias är en av dessa, såg första avsnittet men krockade med CSI osv.

(Visst finns det serier som jag tittar på och har tittat på och funnit mycket nöje i dem också)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav poser » lör jul 10, 2004 11:59

Nu har s02e01 av Dead like me dykigt upp.

Go fetch.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Nea » lör jul 10, 2004 18:44

Tittar på reprisomgången av "Scrubs" på ZTV, just nu. Vilken underbar serie! Det som retar mig är att jag missade den på tv3 den första omgången, eftersom deras reklam för serien var så otroligt fånig. Där ser man hur man kan ändra uppfattning, jag råkade zappa in på några avsnitt av misstag och nu är jag fast.

Gillar Dr. Cox och vaktmästaren mest. Och J.D. Och Turk och Carla. Och den uppstoppade hunden.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Giles » lör jul 10, 2004 19:46

Dr. Cox är verkligen inte rädd för att lägga ner för mycket energi på att förnedra någon, skrattar ihjäl mig varje gång han öppnar munnen nästan.
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion

Inläggav caffeineaddict » lör jul 10, 2004 19:52

Japp, Dr. Cox är kung! Blev Dr. Cox-infekterad än gång och började kalla William_The_Bloody för diverse flick- och hundnamn.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör jul 10, 2004 20:14

Scrubs är en en av de få rena sitcoms som finns på min lista över tv-serier som ska inköpas vid eventuell dvd-release. Dr Cox ensam hade kunnat väga upp vilken serie som helst.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör jul 10, 2004 20:27

noike: Sant.

Världens bästa TV-komedier (off the top of my head): The Simpsons, The Office, Monty Python's Flying Circus, Sports Night, Scrubs.

Med honorable mentions till Red Dwarf, South Park och Family Guy. Och ibland även Seinfeld.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav latarmig » lör jul 10, 2004 20:32

Hade du inte skrivit "komedier" utan istället "roligaste TV-serier" så skulle jag dessutom ha propsat på BtVS. Rolighetsfaktorn för de dialogerna går inte av för hackor.
latarmig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör jul 10, 2004 20:35

latarmig: Sant. Men då hade nästan 6FU och West Wing också platsat. Sjukt roligt ibland.

Därför gjorde jag den definitionen. Annars hade det liksom blivit Buffy, Twin Peaks, 6FU, Simpsons och West Wing vilket hade varit en lustig komedi-lista.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Nea » lör jul 10, 2004 20:41

Nominerar "Fawlty Towers" till din lista, caffeine.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav caffeineaddict » lör jul 10, 2004 20:42

Fawlty Towers är det helt klart dags för en omtitt av... var evigheter sedan sist.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav latarmig » lör jul 10, 2004 20:43

Det hade blivit en konstig lista.

När jag råkar se någon serie på TV som jag aldrig sett förut har jag ett allra första utgallringskriterium: Har de pålagda skratt eller inte?

Om de inte har det och jag hör (och ser) att det är någonting roligt, så tittar jag alltid vidare. Då vet jag att jag förmodligen kommer att gilla det.

Om de har pålagda skratt blir det svårare, ibland gillar jag sådana serier, ibland inte.
Senast redigerad av latarmig lör jul 10, 2004 20:44, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad

Inläggav Illyria » lör jul 10, 2004 20:44

Komedi/humor är väldigt individuellt, själv tycker jag X-files delvis är komedi :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Mr Chase » lör jul 10, 2004 20:47

Även komedier inspelade inför en studiopublik kan vara hårt styrda. Jag har hört att det finns studiopersonal som viftar med key cards när det är dags att skratta eller göra andra ljud ifrån sig.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav noike » lör jul 10, 2004 20:47

Wonderfalls och Spaced nomineras också till listan. Och Dead Like Me.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör jul 10, 2004 20:48

latarmig: Hatar också pålagda skratt av princip. Sorgligt, då t.ex. Sports Night blev påtvingade pålagda skratt mot skaparens vilja då TV-folket seriöst trodde att det skulle "hjälpa" serien. Låter helt onaturligt och förstör stämningen (och humorn) på mer än ett ställe.

Efter ett tag slutade de dock med det, då de insåg att det inte var den sortens serie.

Okej, det där kanske låter lite konstigt, men Sports Night är ändå sjukt roligt. Ni som ser på West Wing vet hur rolig den serien kan vara. Tänk er nu hur den humorn skulle vara med pålagda skratt. Horrible, isn't it? Så var Sports Night till en början.
Senast redigerad av caffeineaddict lör jul 10, 2004 20:49, redigerad totalt 1 gång.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » lör jul 10, 2004 20:49

noike: Naturligtvis Wonderfalls! Huvudet bara cepade. Dock har jag ju bara sett åtta avsnitt.

Spaced är på listan över serier som måste ses.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav latarmig » lör jul 10, 2004 20:52

Mr Chase skrev:Jag har hört att det finns studiopersonal som viftar med key cards när det är dags att skratta eller göra andra ljud ifrån sig.

Det stämmer. En viktig sak för dem är också att få tyst på publiken på direktsändningar. Sådana program är väldigt bundna och varje sekund är planerad, sitter då publiken och visar sin uppskattning för mycket så blir det ett ihärdigt viftande med tyst-skylten.
latarmig
Big Bad

Inläggav noike » lör jul 10, 2004 20:53

De hade pålagda skratt i League of Gentlemens första säsong. Helt bisarrt. Men supersvarta humorn gjorde så att det blev ännu sjukare när studion satte igång. Fast de var visst inte så hårt hållna men ändå. De slutade med det sedan tack och lov.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film