Andra serier 3: The Thread That Eats TV-Shows

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav HeY » fre dec 14, 2007 19:31

Jag har aldrig sett WaT, kommer förmodligen inte göra det heller - inte med den reviewn ;)

Tyvärr tror jag inte att jag kan rekomendera någon serie till dig heller - jag tror att du har sett allt som jag har sett/ser på.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » fre dec 14, 2007 19:39

Jag har egentligen inte brist på serier, men det är ett bra tillfälle att testa andra serier och se om något fastnar. WaT var hemskt, fyllt till bredden av icke-karaktärer, här mer icke än vanligt, men älskar du sånt lär du älska den serien. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HeY » fre dec 14, 2007 20:02

Jag är inte så mycket för kriminalserier öht och en sådan fylld med icke-karaktärer låter ju.. intressant :rolleyes:

Jag såg för övrigt för första gången ett avsnitt av Cold Case på TV för några dagar sedan. Det var faktiskt en helt okej kriminalserie, fast inte heller något jag skulle kunna följa. CSI, Cold Case, Criminal Minds, ja de flesta är såna serier som man alltid kan se ett avsnitt av när som helst utan att alls ha svårt att komma in i - jag tror inte jag någonsin kommer att följa någon utav dessa på riktigt. Möjligen Bones.

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » fre dec 14, 2007 20:11

Bones är en av de bättre, inte fullt med icke-karaktärer, andra krimprocedurals jag gillar är Numb3rs och Life, samma där med karaktärerna. Vill du se en annorlunda sorts krimserie finns The Wire, den är inte procedural alls. Just graden av icke-karaktärer är väldigt avgörande för hur kass en procedural är och CBS sätter nya rekord varje år med sina serier.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav lilith » fre dec 14, 2007 21:09

HeY skrev:Jag såg för övrigt för första gången ett avsnitt av Cold Case på TV för några dagar sedan. Det var faktiskt en helt okej kriminalserie, fast inte heller något jag skulle kunna följa.

Cold Case är bra drama tycker jag. Jag brukar gråta på slutet...
Fast det är en sån serie man inte behöver följa varje avsnitt, så jag ser det bara på tv ibland.
Och apropå kriminalserier gillar jag också The Closer. Kyra Sedgwick är väldigt cool.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav HeY » fre dec 14, 2007 21:11

The Closer såg jag förr på TV3 när det började. Annorlunad och bra kriminalserie tycker jag. Av någon anledning så slutade jag titta, jag kommer inte ihåg varför. Jag tror jag missade massor och sedan kände jag inte motivation på att ta upp tittandet igen. Någon gång kanske? Men just nu känner jag mig inte så pepp på att dra upp massor av nya serier.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav CheeseGuy » fre dec 14, 2007 21:13

Illyria skrev:Vill du se en annorlunda sorts krimserie finns The Wire, den är inte procedural alls.

Det är inte Homicide eller Shield heller (fast mer än The Wire, om man ska vara petig), men ändå ger du dig på en CBS-serie?

Och kom igen, kan vi inte prata om prodedurals istället för kriminalserier? Det är just prodeduralaspekten som jag ogillar (även om serierna kan vara i helt varierande kvalitet), och då spelar det ingen vad "det handlar om" (poliser, advokater, läkare, vad som helst).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav HeY » fre dec 14, 2007 21:16

Boston Legal är nog den bästa procedural serien jag kan komma på - underbara karaktärer! House är väl speciell också, men intresset har varit så lågt för den ett bra tag att jag bara kommit så långt som 3-4 avsnitt in i säsong 3 och när jag slutade titta hade USA visat så långt som till 3x10. Det var ett tag sedan eller? ;)

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » fre dec 14, 2007 21:48

Jag avskydde verkligen Closer-piloten, som jag nämnt några gånger tidigare. Men folk har ibland låtit väldigt positiva kring serien. Hur var egentligen piloten i jämförelse med senare avsnitt? Borde man ge serien en andra chans nu när TV-serien som vi känner den kanske är död?
Senast redigerad av caffeineaddict fre dec 14, 2007 22:00, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » fre dec 14, 2007 21:49

lilith skrev:Och apropå kriminalserier gillar jag också The Closer. Kyra Sedgwick är väldigt cool.

The Closer är en bättre krimserie, bättre än CBS-skiten, men den lider delvis av icke-karaktärer, inte Brenda dock (:P) och det räddar serien.

The Shield känns som en mer seriös serie och inget jag vill börja se när jag är på fel humör, eller väldigt förkyld, men den står på min lista på serier jag ska kolla in nångång. Homicide försökte jag mig på första avsnittet men kom inte speciellt långt, den kändes rätt dated.

Boston Legal försökte jag mig också på (flera avsnitt) men nej, visst fanns det någon bra karaktär men också icke-karaktärer och advokatdrama är snooze på hög nivå by default. House börjar bli väldigt utvattnad. I vanlig CBS-anda kan såklart Ghost Whisperer och Moonlight också räknas som procedurals. Women's Murder Club är en klar procedural och den är ganska okej, den flörtar inte med icke-karaktärer a la CBS men är heller inget utöver det vanliga.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » fre dec 14, 2007 22:11

Illyria skrev:Homicide försökte jag mig på första avsnittet men kom inte speciellt långt, den kändes rätt dated

Så kände jag i början när jag såg Twin Peaks för första gången för ett tag sedan. Och Homicide också. Båda växte rejält. (Seriöst, man kan inte inte älska karaktärerna i Homicide. Helt omöjligt.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » fre dec 14, 2007 23:53

Illyria: Homicide är VERKLIGEN värt att försöka komma längre med, ge karaktärerna en chans att växa. Se S1 iaf, den är bara nio avsnitt. Om du inte är helsåld efter det så tror jag du åtminstone kommer vara sugen på att fortsätta.

Och, ja, Homicide-karaktärerna är alldeles wünderbar och förhindrar att det någonsin känns som en procedural även fast det oftast är "ett fall i veckan". Det är ändå inte det det handlar om.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » lör dec 15, 2007 19:59

Jag brukar inte hänga upp mig på dumma nomineringar och priser som delas ut till filmer och tv-serier på diverse galor och sånt, men jag råkade snubbla över Writers Guild Awards-nomineringarna, och det här är... så jävla vackert:
DRAMATIC SERIES

DEXTER, Written by Scott Buck, Daniel Cerone, Drew Z. Greenberg, Lauren Gussis, Kevin Maynard, Clyde Phillips, Scott Reynolds, Melissa Rosenberg, Tim Schlattman; Showtime

FRIDAY NIGHT LIGHTS, Written by Bridget Carpenter, Kerry Ehrin, Carter Harris, Elizabeth Heldens, David Hudgins, Jason Katims, Patrick Massett, Andy Miller, Aaron Rahsaan Thomas, John Zinman; NBC

MAD MEN, Written by Lisa Albert, Bridget Bedard, Andre Jacquemetton, Maria Jacquemetton, Tom Palmer, Chris Provenzano, Robin Veith, Matthew Weiner; AMC

THE SOPRANOS, Written by David Chase, Diane Frolov, Andrew Schneider, Matthew Weiner, Terence Winter; HBO

THE WIRE, Written by Ed Burns, Chris Collins, Dennis Lehane, David Mills, George Pelecanos, Richard Price, David Simon, William F. Zorzi; HBO
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Peppe » lör dec 15, 2007 20:10

CheeseGuy skrev:Jag brukar inte hänga upp mig på dumma nomineringar och priser som delas ut till filmer och tv-serier på diverse galor och sånt, men jag råkade snubbla över Writers Guild Awards-nomineringarna, och det här är... så jävla vackert:
DRAMATIC SERIES

DEXTER, Written by Scott Buck, Daniel Cerone, Drew Z. Greenberg, Lauren Gussis, Kevin Maynard, Clyde Phillips, Scott Reynolds, Melissa Rosenberg, Tim Schlattman; Showtime

FRIDAY NIGHT LIGHTS, Written by Bridget Carpenter, Kerry Ehrin, Carter Harris, Elizabeth Heldens, David Hudgins, Jason Katims, Patrick Massett, Andy Miller, Aaron Rahsaan Thomas, John Zinman; NBC

MAD MEN, Written by Lisa Albert, Bridget Bedard, Andre Jacquemetton, Maria Jacquemetton, Tom Palmer, Chris Provenzano, Robin Veith, Matthew Weiner; AMC

THE SOPRANOS, Written by David Chase, Diane Frolov, Andrew Schneider, Matthew Weiner, Terence Winter; HBO

THE WIRE, Written by Ed Burns, Chris Collins, Dennis Lehane, David Mills, George Pelecanos, Richard Price, David Simon, William F. Zorzi; HBO

The Sopranos kommer att vinna. Det satsar jag min högra pungkula på.
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav caffeineaddict » lör dec 15, 2007 20:10

WGA FTW! Underbart!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » lör dec 15, 2007 20:48

Peppe skrev:
CheeseGuy skrev:Jag brukar inte hänga upp mig på dumma nomineringar och priser som delas ut till filmer och tv-serier på diverse galor och sånt, men jag råkade snubbla över Writers Guild Awards-nomineringarna, och det här är... så jävla vackert:
DRAMATIC SERIES

The Sopranos kommer att vinna. Det satsar jag min högra pungkula på.

Gör inte det, du kan behöva den i framtiden. WGA nominerar rätt saker men är lite lynniga. The Sopranos är en värdig vinnare i den kategorin hur som helst.

EPISODIC DRAMA - any length - one airing time

Final Grades (The Wire), Teleplay by David Simon; Story by David Simon & Ed Burns; HBO

Finns tydligen fler nomineringar men jag ser dem bara inte. I "Final Grades" slår David Simon ner sina tittare i asfalten och pissar sedan på dem. Sådant måste premieras.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav AKS » lör dec 15, 2007 21:34

Jag har sett första halvtimmen av Tin Man och om det inte var för en sak så skulle jag vara hooked...

För det första så gillar jag det mesta vad gäller produktion: fotot, location, kostymer etc etc. Jag tycker den ser förbaskat bra ut och med tanke på att den knappast har en films budget så är effekterna okej om än inte bra. Jag gillar även upplägget med en uppdatering av historien.

Men så anledningen till att jag har svårt att komma in i serien: Zooey Deschanel. För det första så hånskrattar jag då folk kallar henne "girl" och då hon ska se ut som tjugo. Min gissning innan jag kollade upp det var att hon var 32 år gammal. Nu är hon 27. Inget fel med att vara 32 år, så inget illa menat med den gissningen, men här blir det lite... skrattretande som sagt.

Iofs är det bara 1% av problemet med Deschanel. Det största problemet är hennes skådespelarval. Hon pratar helt utan känsla och extremt entonigt och hennes röst skär i mina öron pga detta. "Håll käften!" skulle jag vilja skrika åt henne. Synd att hon är huvudkaraktären i berättelsen...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav gaspode » sön dec 16, 2007 3:18

jag förstår kritiken mot Zooey i den här miniserien, men jag gillade henne ändå. Jag tänkte aldrig så noga på hennes ålder. För mig var hon i 20-års-åldern typ, och det funkade.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav AKS » tis dec 18, 2007 19:38

Cranford 1.01:

BBC-kostymdrama. Gillar man dylika produktioner lär man uppskatta denna serie. Gillar man inte då folk säger saker som: "I'm most vexed" så bör man kanske inte se den. :)

Det som utmärker Cranford är naturligtvis extremt höga produktionsvärden. Av den anledningen är jag fast -- att det verkligen känns som kvalitet. Sen tycker jag att det dröjer ett bra tag innan första avsnittet tar fart, men efter en incident med en katt och spets och (spoiler extremt liten spoiler) följande språngmarsch så tycker jag att avsnittet växer och mot slutet har i alla fall hälften av karaktärerna satt sig bra. Persongalleriet är nämligen stort och ibland har jag svårt att skilja på alla kvinnor.

Rollistan då? Well, detta är BBC så naturligtvis är den bra. Men den är till och med bättre än bra. Judi Dench!!! Imelda Staunton!! Philip Glenister! Dessutom: Greg Wise, Julia Sawalha (kände knappt igen henne!), Simon Woods. Kommande skådespelare: Michael Gambon.

Ska bli spännande att se hur den utvecklar sig. Jag är inget fan än, men jag gillar i alla fall.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis dec 18, 2007 19:44

Hade missat totalt. Bara fyra avsnitt?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis dec 18, 2007 19:57

Fem verkar ha kommit ut enligt BitMeTv.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis dec 18, 2007 20:00

Jaha, se på fan, enligt tvrage också. Vad jobbigt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis dec 18, 2007 20:06

Jobbigt?

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis dec 18, 2007 20:11

Ja. Jobbigt. Finns bara på BitMe verkar det som. Det är som i Pangs du vet, när Spike står ute i kylan och tittar in genom fönstret på den trevliga vampyrgänget som äter en blodig julmiddag och skrattar och har trevligt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis dec 18, 2007 20:12

Jag kan gå ut på hubben om du vill testa första avsnittet? (Och om du skulle vilja fortsätta se så får du resten av avsnittet också naturligtvis.)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis dec 18, 2007 20:25

Snällt, men de fyra första avsnitten gick att hitta och är på väg ner. Det femte däremot skulle jag uppskatta en hel del.

(BBC Kostymdrama is the shit.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis dec 18, 2007 21:01

Jag har inte tagit ner det femte än. Du får hojta till då du sett de fyra första om det inte blivit tillgängligt än.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis dec 18, 2007 21:03

Okej då'rå. Men jag hoppas du inte trycker på delete innan helgen eller så.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis dec 18, 2007 21:15

noike: Annars får du skrika till om du vill att jag ska hämta ner det från BitMeTV. Har fortfarande ganska god ratio där så.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » tis dec 18, 2007 21:25

noike skrev:Okej då'rå. Men jag hoppas du inte trycker på delete innan helgen eller så.

Jag vet inte ens om jag hinner se det innan helgen så det är nog ingen fara. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film