The Sopranos

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » mån jun 11, 2007 21:39

Vilket soundtrack de hade i sista avsnittet då? "It's Alright Ma", "I Dreamed I Dream" (SONIK PÅ SOPRANOS!), CCRs "I Heard It Through The Grapevine"...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » mån jun 11, 2007 21:41

A bear skrev:Vilket soundtrack de hade i sista avsnittet då? "It's Alright Ma", "I Dreamed I Dream" (SONIK PÅ SOPRANOS!), CCRs "I Heard It Through The Grapevine"...

Doors "When The Music's Over" också... med tanke på att det var slutet. Eller var det i näst sista? Såg dem back to back utan paus.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån jun 11, 2007 21:44

caffeineaddict skrev:
A bear skrev:Vilket soundtrack de hade i sista avsnittet då? "It's Alright Ma", "I Dreamed I Dream" (SONIK PÅ SOPRANOS!), CCRs "I Heard It Through The Grapevine"...

Doors "When The Music's Over" också... med tanke på att det var slutet. Eller var det i näst sista? Såg dem back to back utan paus.

Det var näst sista.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » mån jun 11, 2007 22:11

Var tvungen att kopiera det här från Salon eftersom jag tycker det stämmer överens med mina känslor om serien och slutet...

(spoiler Sopranos och Gudfadern I & II) ...och stöder min teori att Tony INTE dör en Gudfadern-död där på slutet.

Even Francis Ford Coppola's "The Godfather," which brilliantly subverted traditional moral judgments -- and was attacked for glorifying criminal violence -- was not as nihilistic as "The Sopranos." The film's famous final shot, in which Michael Corleone, now completely and irrevocably alone, broods bitterly as his command to kill his older brother is carried out, implied some kind of cosmic justice: As ye sow, so shall we reap. In the universe of "The Sopranos," Michael would have brooded for a few minutes, then called up his goomah, done a few lines and partied. And then gotten depressed again a few weeks later. And then gone out to eat.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » mån jun 11, 2007 23:34

caffeineaddict skrev:Tack och lov har jag ju inte sett förra avsnittet än, så det blir åtminstone en dubbel för mig. Oj vad smart jag känner mig över det.

Tur för mig också att du är så smart, tack vare det hade jag två avsnitt att se ikväll istället för ett. I och för sig kändes även två avsnitt som alldeles för lite. Och nu är det slut, det känns sorgligt. Jag är alltid så kluven, men det är nog ändå bra när en serie får sluta på topp. Även om jag vill ha mer.

(spoiler 6.20 och 6.21) Åh så bra. Jag älskade båda avsnitten. Gjorde ont när Bobby blev skjuten. Gjorde ännu ondare när Sil blev skjuten. Han har ju som sagt alltid varit min favorit. Att se honom ligga där i sjukhussängen, usch. Jag fick aldrig något riktigt Silvio avsnitt som jag ville, men han hade några scener som jag verkligen älskade i 6.20, så jag bestämmer att det var ett Silvio avsnitt.

Ni har redan sagt så många bra saker, så det känns inte som att det finns så mycket att tillägga. Gillade slutet jag med. Det kändes passande.

Jag grät mig igenom dom här två sista avsnitten, dels för att mycket var sorligt, men mest för att jag tänkte på att det snart var slut. Och nu så är det slut. Få serier jag har älskat så djupt. Topp 3 för mig, särskilt då den fick en såhär fantastisk sista säsong.

Sopranos. :lovebunnier:

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav RalfiParpa » tis jun 12, 2007 0:01

Där är ni ju.

The Sopranos
Det är bara ytterligare en sak jag älskar så mycket med den här serien, att den aldrig har varit beroende av "stora avsnitt" på samma sätt som vissa andra serier. Allting hör ihop och även om The Sopranos inte har såna där superutmärkande avsnitt som Buffys "The Body" är Sopranos' helhet oantastlig. Därför är det, enligt mig, lite fel att förvänta sig en maffig, explosiv eller ens på nåt sätt avslutande...eh, avslutning. Allting bara fortsätter precis som vanligt, men nu utan oss.

Jag såg om "The Blue Comet" (förra veckans avsnitt) innan jag såg "Made in America" och det hjälpte. Jag väljer att betrakta avsnitten, och på sätt och vis hela serien, som en enda skickligt sammanflätad enhet. I vilket fall är både "The Blue Comet" och "Made in America" skrivna av David Chase och det senare tar vid precis där det förra slutade, vilket är väldigt ovanligt för Sopranos.
"The Blue Comet" är maffiaserien: skottlossningar, rivaliserande mafiosos som smider ränker, feta vapen, bröst, några stora karaktärer stryker med. Allt sånt. De som följer Sopranos för den delen av serien får sitt lystmäte här och blir antagligen besvikna och/eller upprörda om de förväntar sig mer av samma i det allra sista avsnittet.
"Made in America" handlar nämligen om vad jag anser vara seriens kärna: familjen och släktbanden, musiken och maten ("no fucking ziti now?"), gangstrarna och deras hopplöst vardagliga liv. Framför allt handlar det som alltid om Tony Sopranos oräkneliga neuroser och människorna i hans omgivning som drabbas av dem. Vare sig det är Paulie som, pga. sin chefs barnsliga tillgivenhet för djur, tvingas lida i det tysta, eller den nya psykiatern som inte kommer inse att hennes nya patient är en sociopat förrän hon fastnat och kanske till och med fattat tycke för honom.

FBIs stolthet Dwight Harris är ett målande exempel. När han utbrister "We're gonna win this thing!" efter att ha hört om Phil Leotardo, vad menar han? Harris har jobbat med Tony Sopranos fall väldigt länge och är inte mycket närmare att sätta dit honom idag än han var när han började för åtta år sedan. Om Phil Leotardos män mördar Tony rinner allt Harris jobbat med ut i sanden. Att få rita hans konturer med krita är inte alls samma sak som att få sätta handbojor på aset. Och kanske är det därför Harris blir så uppspelt, men jag tolkar det inte så. Jag tror att den gode FBI-agenten har börjat sympatisera med Tony Soprano på gamla dagar. Dwight Harris och Tony Soprano kanske står på olika sidor om lagen men är trots allt inte så olika varandra. Båda har en fru och en älskarinna. Båda har jobb som skapar stress. Båda gillar att äta smörgåsar på Satriales. Båda är, ja, människor, helt enkelt. Dwight Harris vet att Tony Soprano, direkt eller indirekt, är ansvarig för mordet på många oskyldiga personer som bara råkade komma i vägen men lyckas aldrig avhumanisera honom helt och hållet. Hur han än försöker finns det alltid lite mänsklighet i Tony Soprano som han kan relatera till. Alltså: när Harris' kollega berättar att Phil Leotardo hittats död glömmer Harris för ett ögonblick bort att han och Tony Soprano spelar för olika lag och jublar därför att hans vän kommer klara sig. Tony Soprano påminner helt enkelt för mycket om oss själva. Vi har alla laster och skavanker. Jag hatar honom fortfarande för att han arrangerade mordet på vackra, osykldiga Adriana men när allt blir svart och vi, som tittare och människor som flera gånger ätit med våra oförbätterliga familjer på nåt sjabbigt hak, får bestämma Tony Sopranos öde vill jag bara att han ska få uppleva ytterligare en middag med sin familj utan skottskador eller andra störningsmoment. Så David Chase lyckades med den saken i alla fall.

Farväl till en av tidernas bästa och viktigaste serier och allt det där. Jag kommer alltid räkna den som en av mina favoritserier eller kanske till och med som min absoluta favoritserie, beroende på hur Wire slutar. Vad är Buffy? seriöst alltså, vad är det? det var så länge sen att jag inte minns. nåt om vampyrer?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav HeY » sön jul 29, 2007 21:11

Jag hade tänkt ge mig på denna serien och jag undrar en sak: börjar serien bra elller är det mer en serie som växer för en?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » sön jul 29, 2007 21:55

Såg om piloten härom veckan och tyckte den var precis klockren, men då var det å andra sidan kanske femte gången jag såg den. Men jag tror jag gillade den redan första gången. Och det är definitivt kvalitet redan under första SÄSONGEN iaf, tror det är femte avsnittet ("College"?) som tenderar ta andan ur nästan vem som helst. "Vem som helst" = folk med smak som liknar min. ;)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HeY » tis jul 31, 2007 0:05

Jag såg piloten igår. Helt okej pilot, men jag har inte riktigt fått ett grepp om serien och karaktärena ännu tror jag. Men jag ser seriens potential och tror att den säkerligen kommer att bli något bra. Hade tänkt att se 1x02 nu.

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav HeY » tis jul 31, 2007 0:53

Nu har jag sett 1x02 också.

Jag gillar det vardagliga men jag måste säga att jag hänger inte alls med i allt som händer i maffian. Vad är det de gör/är egentligen? Vad har Tony för roll och vad har Uncle Jr. för roll i allt? Och vad var det med de där lastbilarna och den dära läraren? Jag kommer inte ens ihåg vad maffian gjorde i första avsnittet :rolleyes:

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » tis jul 31, 2007 8:57

Länge sen jag såg S1 nu, men...

(spoiler 1.02) Bossen är ju Jackie, han som håller på att dö av cancer. Och både Tony och Uncle Jun är underbossar som försöker hålla sig framme för att få rollen som ny boss när/om Jackie dör.

"Det med läraren" var ju helt enkelt att Tonys sons (AJ:s) lärares bil blev snodd och Tony såg till att få tag på biltjuvarna/bilen för att sånt beteende inte kan accepteras kring skolan där hans barn går. Särskilt inte med tanke på att Tony gillade just den här läraren.

"Det med lastbilarna" var att Chris och hans idiotkompis Brendan, dumma som de är, stal två lastbilar med grejer som tillhörde/försvarades av Uncle Jun. Som de säger i GoodFellas, "That's what it's all about. What [...] the organization offer is protection for the kinds of guys who can't go to the cops. They're like the police department for wiseguys." Man rånar inte en maffiabeskyddad lastbil ostraffat.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tis sep 11, 2007 11:38

Säsong 2, 3 och 5 för 229 spänn på CDON nu. Jag slog till på S5, även fast jag har S1-S4 på R1. Fuck it, det är inte värt prisskillnaden att det ska se snyggt ut i hyllan.

Dessutom Säsong 6.1 för 299, vilket väl är billigare än tidigare men å andra sidan lär det bli standardpris rätt snart.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » mån sep 17, 2007 9:16

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » lör sep 22, 2007 16:50

Om nån här är duktig på att skriva engelska och vill hjälpa mig skriva en FA* för The Sopranos så skaffa ett Wikipedia-konto och kontakta mig! Wikipedia är skoj. Buffy har en, The Wire har en. Fan, Lost har en. Självklart ska Sopranos ha en.

*FA är alltså Featured Article. En Wikipedia-artikel som håller osedvanligt hög kvalitet.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav sp1keout » sön sep 23, 2007 3:21

RalfiParpa skrev:Om nån här är duktig på att skriva engelska och vill hjälpa mig skriva en FA* för The Sopranos så skaffa ett Wikipedia-konto och kontakta mig! Wikipedia är skoj. Buffy har en, The Wire har en. Fan, Lost har en. Självklart ska Sopranos ha en.

*FA är alltså Featured Article. En Wikipedia-artikel som håller osedvanligt hög kvalitet.

När jag har sett serien, har alla 6 säsonger på DVD, men inte sett ett´nda avsnitt än
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav A bear » fre sep 28, 2007 14:47

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav RalfiParpa » ons okt 10, 2007 1:30

Bild

WHAT!
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Tob » ons okt 10, 2007 10:58

Kanske dags att göra repris på mitt SFU koncept. Se pilotavsnittet och köpa samlingsbox. Tål att tänkas på.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tis okt 16, 2007 22:53

Tänkte se om säsong 4 och 5 nu, vilket är första gången jag tittat på Sopranos (förutom piloten) sedan det tog slut.

(spoiler allt men huvud-delen handlar om 4.01) 4.01. Det är mycket som svider extra nu när man vet vad som kommer hända mot slutet. Tony som här vill göra Chrissy till sin allra närmaste man och förlita sig på honom för att ordentligt försöka ge sig själv och Carm ett lyckligt slut. "The kid's got his act together." säger han till Melfi, samtidigt som vi inser precis vilken dålig människokännare och hur blind han kan vara eftersom Chrissy samtidigt börjar komma in i ett ordentligt beroende (nålen mellan tårna... huu...).

Och så kommer jag aldrig att sluta imponeras av hur snyggt den här serien berättar saker i detaljer. Publiken antas ha plockat upp att Chrissys mamma är nykter alkoholist för att när vi panorerar över hennes kylskåp sitter där två halvt övertäckta lappar med texterna "One day at a time" och "My daily sobriety is contingient on my spiritual condition". Snyggt.

Minst en hysteriskt rolig dialog också, när Tony berättar för Chrissy om mannen som dödade hans pappa:

"They hit my dad right outside my house, right? He was bringing home a crib for me?"
"Yeah. ...Well, no, he was outside the house but he wasn't carrying a crib. He had a bunch of TV trays. Could've been a crib just as easily."

Och sen när Chrissy ska hämnas säger han till sin fars mördare: "Are you inferring that you didn't take cash from Jilly Ruffalo to whack my father while he was carrying a TV tray for me to watch TV?!" :D :D :D

Will Arnett är med i det här avsnittet som Lola Glaudinis make förresten, vilket jag helt hade glömt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » ons okt 17, 2007 10:49

caffeineaddict skrev:Minst en hysteriskt rolig dialog också, när Tony berättar för Chrissy om mannen som dödade hans pappa:

Jag tycker det roligaste i det avsnittet är Bobbys "You know Quasimodo predicted all of this?" De där gangstrarna upphör aldrig att förvåna med sin dumhet.

Det jag reagerade på när jag såg om serien var hur allt känns så planerat från första början, som om David Chases ambition alltid var att göra en 86 kapitel lång roman (för TV). Till exempel finns det saker i pilotavsnittet och första säsongen --oftast små, till synes obetydliga detaljer-- som på ett eller annat sätt dyker upp igen i sista säsongen.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » lör nov 17, 2007 12:54

Okej, så nu undrar jag om det finns fler än fem personer på BF som är intresserade av en semi-synkroniserad omtitt (eller titt) av en av tidernas bästa serier? Jag fick den här idén från ett Sopranosforum som jag frekventerar och skulle vilja testa det på ett svensk forum (vi uttrycker oss ändå bättre och mer spontant på vårat modersmål). Reglerna behöver inte vara så stränga. Vi kan säga att alla ser en given säsong i egen takt, sedan får man kommentera efter eget tycke och diskutera fritt så länge den säsongen gäller. En säsong gäller och kan ses och ses om i två veckor, efter det går man vidare till nästa. Vi börjar givetvis med den första. Man måste skriva lite. Jag vet av erfarenhet att väldigt intressanta diskussioner kan uppstå när en samling människor som alla har The Sopranos på huvudet sammanstrålar på ett internetforum. Jag inser att det här låter lite formellt och det finns alarmerande få The Sopranos-fans här (se det här som eran chans att bli konverterade till den rätta tron) men sådant här kan vara bland det roligaste och mest stimulerande man kan göra på internet. En synkroniserad omtitt nämndes i SFU-tråden och det lät ganska kul men jag bedömer The Sopranos som viktigare. Jag säger att fem personer är minimum annars blir det lätt andefattig. Ju fler perspektiv desto roligare.

Jag förstår att det här forumet heter Buffyforum, men kom igen, vi har redan dryftat Buffy ad nauseam. Nu är det dags att förlora oss i David Chases grådaskiga, groteska värld.

Intresserade
    RalfiParpa (Sett hela serien två gånger med valda avsnitt sedda mer än fem gånger)
    A bear (Sett hela serien nästan en gång. Ganska säker på att han missat ett avsnitt här och där på tiden han såg allt på TV)
    Tob (Aldrig sett serien)
    HeY (Aldrig sett serien)
    sp1keout (Aldrig sett serien)
    XY (Aldrig sett serien)
    CheeseGuy (Aldrig sett S1-S3, gissningsvis sett resten)

caffeineaddict (Med på S4 och S5. Sett S1-S3 tre gånger, S4 två gånger och S5-S6 en gång)
Senast redigerad av RalfiParpa lör dec 08, 2007 19:02, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav A bear » lör nov 17, 2007 12:59

Jag är definitivt intresserad, men jag hoppas också fortfarande på en DVD-box med alla säsonger i och tänkte väl försöka ta omtitten när den kommer. Har du hört något om en tocken?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav RalfiParpa » lör nov 17, 2007 13:01

A bear skrev:Jag är definitivt intresserad, men jag hoppas också fortfarande på en DVD-box med alla säsonger i och tänkte väl försöka ta omtitten när den kommer. Har du hört något om en tocken?

Ja. Hela inlägget är ju med anledning av det här. Borde kanske ha nämnt det.

EDIT: Finns på amazon också om ni gillar att betala frakt. Boxen är R2-exklusiv.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav A bear » lör nov 17, 2007 13:06

Åh.

:drool:

Ge mig bara ett litet tag att flytta om pengar så är jag DÄR.

EDIT: Är det de vanliga DVD-utgåvorna inuti, eller...? Google hittar ingen öppnad box...

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » lör nov 17, 2007 13:10

Då är den stora frågan: är den avskalad från allt extra? Jag har för mig att HBO trots allt lät de göra lite mer på Sopranoslådorna än deras andra serier.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » lör nov 17, 2007 13:15

noike skrev:Då är den stora frågan: är den avskalad från allt extra? Jag har för mig att HBO trots allt lät de göra lite mer på Sopranoslådorna än deras andra serier.

Hur menar du? Sopranos-DVD:erna innehåller ju inte överdrivet mycket extramaterial men det som faktiskt finns är förmodligen med. Eller menar du skillnader mellan R1 och R2? Är rätt säker på att R2-boxarna innehåller samma (sparsmakade) extramaterial som sina R1-motsvarigheter, caffeineaddict kan väl bekräfta eller dementera.

Men om din fråga bara var ett konstigt formulerat "innehåller'n nåt fläskigt extramaterial" är svaret ett nej.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Tob » lör nov 17, 2007 13:17

Ja. Jag är intresserad. För min del skulle detta då bli en titt och inte en omtitt. Jag vill göra detta på dvd. Så är lite inne på att skaffa kanske första säsongen på dvd, ginza tar 199 kr för första säsongen, jag har presentkort på 100 kr där....ok. Jag är på.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav RalfiParpa » lör nov 17, 2007 13:20

A bear skrev:EDIT: Är det de vanliga DVD-utgåvorna inuti, eller...? Google hittar ingen öppnad box...

Ja, är rätt säker på det. Kommer nog upp användarbilder på amazon snart. Men räkna inte med en collector's edition box à la Buffyboxen många av oss äger. Gissar väl att den ser ut ungefär som SFU-bxoen. Fast i en röd låda istället.
Senast redigerad av RalfiParpa lör nov 17, 2007 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » lör nov 17, 2007 13:21

Tob skrev:Ja. Jag är intresserad. För min del skulle detta då bli en titt och inte en omtitt. Jag vill göra detta på dvd. Så är lite inne på att skaffa kanske första säsongen på dvd, ginza tar 199 kr för första säsongen, jag har presentkort på 100 kr där....ok. Jag är på.

Nice! Om det blir av på riktigt får vi som sett hela serien sätta allt som berör senare säsonger inom separata spoilertaggar.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » lör nov 17, 2007 13:33

Okej, fixade en lista över folk som anmält intresse. Skrev också hur mycket av serien personen sett. A bear får gärna komplettera med information om han vill. "Sett hela serien" betyder alltså sett varenda avsnitt från "The Sopranos" (1.01) till "Made in America" (6.21). Finns också "sett några ströavsnitt på TV" och "sett Joey...den snygga tjejen som spelar Joeys syrra är väl med i The Sopranos också?" att välja på.
Senast redigerad av RalfiParpa lör nov 17, 2007 13:36, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film