av RalfiParpa » tis jun 12, 2007 0:01
Där är ni ju.
The Sopranos
Det är bara ytterligare en sak jag älskar så mycket med den här serien, att den aldrig har varit beroende av "stora avsnitt" på samma sätt som vissa andra serier. Allting hör ihop och även om The Sopranos inte har såna där superutmärkande avsnitt som Buffys "The Body" är Sopranos' helhet oantastlig. Därför är det, enligt mig, lite fel att förvänta sig en maffig, explosiv eller ens på nåt sätt avslutande...eh, avslutning. Allting bara fortsätter precis som vanligt, men nu utan oss.
Jag såg om "The Blue Comet" (förra veckans avsnitt) innan jag såg "Made in America" och det hjälpte. Jag väljer att betrakta avsnitten, och på sätt och vis hela serien, som en enda skickligt sammanflätad enhet. I vilket fall är både "The Blue Comet" och "Made in America" skrivna av David Chase och det senare tar vid precis där det förra slutade, vilket är väldigt ovanligt för Sopranos.
"The Blue Comet" är maffiaserien: skottlossningar, rivaliserande mafiosos som smider ränker, feta vapen, bröst, några stora karaktärer stryker med. Allt sånt. De som följer Sopranos för den delen av serien får sitt lystmäte här och blir antagligen besvikna och/eller upprörda om de förväntar sig mer av samma i det allra sista avsnittet.
"Made in America" handlar nämligen om vad jag anser vara seriens kärna: familjen och släktbanden, musiken och maten ("no fucking ziti now?"), gangstrarna och deras hopplöst vardagliga liv. Framför allt handlar det som alltid om Tony Sopranos oräkneliga neuroser och människorna i hans omgivning som drabbas av dem. Vare sig det är Paulie som, pga. sin chefs barnsliga tillgivenhet för djur, tvingas lida i det tysta, eller den nya psykiatern som inte kommer inse att hennes nya patient är en sociopat förrän hon fastnat och kanske till och med fattat tycke för honom.
FBIs stolthet Dwight Harris är ett målande exempel. När han utbrister "We're gonna win this thing!" efter att ha hört om Phil Leotardo, vad menar han? Harris har jobbat med Tony Sopranos fall väldigt länge och är inte mycket närmare att sätta dit honom idag än han var när han började för åtta år sedan. Om Phil Leotardos män mördar Tony rinner allt Harris jobbat med ut i sanden. Att få rita hans konturer med krita är inte alls samma sak som att få sätta handbojor på aset. Och kanske är det därför Harris blir så uppspelt, men jag tolkar det inte så. Jag tror att den gode FBI-agenten har börjat sympatisera med Tony Soprano på gamla dagar. Dwight Harris och Tony Soprano kanske står på olika sidor om lagen men är trots allt inte så olika varandra. Båda har en fru och en älskarinna. Båda har jobb som skapar stress. Båda gillar att äta smörgåsar på Satriales. Båda är, ja, människor, helt enkelt. Dwight Harris vet att Tony Soprano, direkt eller indirekt, är ansvarig för mordet på många oskyldiga personer som bara råkade komma i vägen men lyckas aldrig avhumanisera honom helt och hållet. Hur han än försöker finns det alltid lite mänsklighet i Tony Soprano som han kan relatera till. Alltså: när Harris' kollega berättar att Phil Leotardo hittats död glömmer Harris för ett ögonblick bort att han och Tony Soprano spelar för olika lag och jublar därför att hans vän kommer klara sig. Tony Soprano påminner helt enkelt för mycket om oss själva. Vi har alla laster och skavanker. Jag hatar honom fortfarande för att han arrangerade mordet på vackra, osykldiga Adriana men när allt blir svart och vi, som tittare och människor som flera gånger ätit med våra oförbätterliga familjer på nåt sjabbigt hak, får bestämma Tony Sopranos öde vill jag bara att han ska få uppleva ytterligare en middag med sin familj utan skottskador eller andra störningsmoment. Så David Chase lyckades med den saken i alla fall.
Farväl till en av tidernas bästa och viktigaste serier och allt det där. Jag kommer alltid räkna den som en av mina favoritserier eller kanske till och med som min absoluta favoritserie, beroende på hur Wire slutar. Vad är Buffy? seriöst alltså, vad är det? det var så länge sen att jag inte minns. nåt om vampyrer?
"The nicer the nice, the higher the price."