Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » tis nov 06, 2007 13:20

Det var nog oftast 1,5 liters petflaskor det handlade om faktiskt, fast då räckte det ju ett par helger. Omräkningen till dl gjorde jag nog nu.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » tis nov 06, 2007 14:14

Omräkning till dl-pris? Det var konstigt av dig (säg som det är, du langade vidare i dl från din 1,5 l pet). Vi köpte i 5-litersdunkar i början på 90-talet. 100 kr/liter låter dyrt...undrar vad vi betalade...
Jag räknade länge allt i valutan krog-öl.

Ok, on-topic dååårå:

Andra halvan av Grindhouse: Planet Terror
Jag hade ingen aning om att det här skulle bli zombiefilm. Massa splatter och kroppsdelar som flyger omkring. Just det här med kroppsdelar har jag svårt att klara, men här var det så överdrivet och overkligt att det var ok.
Filmupplevelsen av Planet Terror är lite som att betrakta en film, inte som att se film där en historia berättas. Roligt grepp (missing reel, t ex) som gör att man förlåter allt som kunde kännas dåligt. Jag gillade det, men skulle ha jättesvårt att sätta betyg. Kanhända växer den med tiden, eller så sjunker den helt.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav caffeineaddict » ons nov 07, 2007 23:21

Five Easy Pieces

Hade sett den här förut, på TV4 en natt någon gång för länge sedan, men mindes inte detaljerna allt för väl. Slutscenen och en del andra bitar ("Hold the chicken between your knees") satt dock kvar i huvudet.

Det är ett alldeles strålande karaktärsdrama av den sorten som filmvetare nostalgiskt hävdar "bara gjordes på 70-talet och aaaaaldrig görs längre" vilket är en himla massa bullshit. Det finns en hel bunt indie-draman nuförtiden med samma fokus på en enskild karaktär och hans komplexiteter. Men visst kan det ligga något i att dessa filmer 1. Fick mer uppmärksamhet och tjänade mer pengar på den tiden och 2. Att de allt mer sällan blir lika strålande.

Det är en film som knappt har någon handling, inget "förklaras" up front, utan mer och mer försöker vi förstå vem vår huvudperson Bobby Dupea är och varför han gör som han gör. Eftersom det är film försöker man läsa in så mycket som möjligt om en karaktär tidigt i filmen utifrån område, beteende, dialog o.s.v. Och tidigt i filmen tror vi Jack Nicholsons Bobby Dupea är en klassisk sydstats-karaktär. Han jobbar på oljefälten. Över öppningsmontaget spelas Tammy Wynettes "Stand By Your Man". Han kör hem i sin pickup medan han sippar ur en spritflaska och träffar sin flickvän som är servitris på en truckstop och dessutom är aspirerande sångerska med hysteriskt bred sydstatsdialekt. Han får emotionella utbrott i tid och otid på småsaker: bowlingförluster, bilköer...

Sen en dag hoppar Bobby upp på ett flyttbilsflak och börjar spela ett klassiskt Bach-stycke. När han får reda på att flickvännen är gravid söker han upp sin syster, som visar sig spela piano professionellt. Hon berättar att deras pappa är sjuk och att det kanske är dags han åkte hem. Ganska snart börjar vi förstå att denne Bobby Dupea har varit en klassisk pianist från en rik familj som placerat högt värde på finkulturella aspirationer.

I slutet av filmen vet jag fortfarande inte precis vem Bobby Dupea är, men jag har en hel del tankar kring honom och hans agerande som säkert inte alls stämmer överens med vad andra personer som ser filmen har. Jag har varit konstant fascinerad av honom och hans beteende även om jag långt ifrån alltid tycker han agerar väl eller gör vad han "borde". Och även om jag älskar Jack Nicholson många andra gånger också, så är det förmodligen hans minst typiska Jack-roll (trots utbrotten) och mest down-to-earth-karaktär. Det här är Jack strax innan han blev en riktig stjärna, och nånstans där skedde ett skifte i hans spelstil.

Och den där slutscenen är fortfarande på sitt sätt en av de mest tragiska jag bevittnat.

4 / 5
Senast redigerad av caffeineaddict lör dec 15, 2007 15:05, redigerad totalt 1 gång.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tor nov 08, 2007 10:33

Live.Free.or.Die.Hard.UNRATED.DVDRip.XviD-SAPHiRE !

"Yippee-ki-yay motherFUCKer!". Så som det var på den gamla goda tiden. Hoppas jag.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tam » tor nov 08, 2007 13:10

caffeineaddict skrev:Live.Free.or.Die.Hard.UNRATED.DVDRip.XviD-SAPHiRE !

"Yippee-ki-yay motherFUCKer!". Så som det var på den gamla goda tiden. Hoppas jag.

Rapportera om det är så. Annars vill jag nog inte se...
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Glorificus » fre nov 09, 2007 12:16

Vet inte om det här har länkats till någon annanstans redan, men...

Joss tipsar om 5 Great Strike Movies

Joss skrev:Is it dorky? YOU’RE dorky! Dork.

:D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav chanda » fre nov 09, 2007 13:47

rätt så underhållande.
Harlan Ellison -- Pay the Writer

http://www.youtube.com/watch?v=mj5IV23g-fE

edit: förkortade länken /gaspode
Jane: She does the detecting and I do the insulting.
Lisbon:A consulting! Jane:That Too :)
Jane: Tea? It's like a hug in a cup.
Jane: You've been LaRoched haven't you
The Mentalist
Supernatural
Användarvisningsbild
chanda
Minion

Inläggav gaspode » fre nov 09, 2007 15:39

Glorificus skrev:Vet inte om det här har länkats till någon annanstans redan, men...

Joss tipsar om 5 Great Strike Movies

Joss skrev:Is it dorky? YOU’RE dorky! Dork.

I love that guy!

And you don’t know what contempt is until you’ve heard James Earl Jones use his James Earl Jones voice to spit out the word “scab”

Nu vill jag se den.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav gaspode » lör nov 10, 2007 2:40

Trailer för The Air I Breathe

Jag vill låta bli att se trailern, men det är svårt!

Den här ser jag verkligen fram emot!

och som kalle påpekade, 9.5/10 på imdb :eek:
imdb är imdb, särskilt med bara 807 röster, men 9.5 är högt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Glorificus » lör nov 10, 2007 2:43

Jag kunde inte låta bli. Vill se filmen nu!

Men trailern avslöjade rätt mycket om hela handlingen, så det är kanske lika bra att filmen dröjer så man hinner glömma alla spoilers. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav adolvsson » lör nov 10, 2007 2:43

EXCITEMENT!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav gaspode » lör nov 10, 2007 2:44

Glorificus skrev:Jag kunde inte låta bli. Vill se filmen nu!

Men trailern avslöjade rätt mycket om hela handlingen, så det är kanske lika bra att filmen dröjer så man hinner glömma alla spoilers. ;)

Då skall jag verkligen vara stark och låta bli att se den.
Jag vet ju att jag vill se filmen redan.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tob » lör nov 10, 2007 9:16

Ja. Trailern var verkligen lång och fylld av massor av information. Men den var bra. Jävligt bra. Jag hade rysningar under sista tredjedelen av den. Och Forest. Och Bacon. Och Delphy. Och Smg.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » lör nov 10, 2007 10:15

Hade aldrig hört talas om filmen innan nu. Den verkar mycket intressant (såg cirka en minut av trailern) kanske mest för det fantastiska genomsnittsbetyget på IMDb.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön nov 11, 2007 22:45

The American Astronaut var... Så jävla underbar från början till slut. Tack Aron. Och tack Alma för att hon insåg att vi faktiskt behövde se D.E.B.S. också. Bästa fredagen i mannaminne skulle jag vilja påstå. Eller i varje fall på väldigt länge.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön nov 11, 2007 22:47

Det har setts mycket bra film under helgen. Harold and Maude är fortfarande ett fullkomligt jävla mästerverk och en av de finaste filmer jag vet. Men just nu kan jag bara tänka på HARD TICKET TO HAWAII! Herregud! Underhållning på den här skalan är fan svår att hitta. Jag riskerar bli Andy Sidaris största fan efter det här. :D :D :D :chock:

Tack för den, eriked! Guld värd, både du och filmen! :lovebunnier:

Och tack till alla andra för fina filmval och en underbar helg.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » sön nov 11, 2007 22:55

noike skrev:Och tack Alma för att hon insåg att vi faktiskt behövde se D.E.B.S. också.

Jag hyrde den i veckan bara för att Alma pratade så gott om den. Eller jag har tänkt se den länge, men tack vara almapratet blev det av. Härligt tramsig film, blev stormförtjust, och två stycken referenser till Batman '66 (eller i alla fall än, jag väljer anta att nummer två också är det av helt egoistisk B'66dyrkande skäl) gjorde ju bara allting ännu bättre.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Enmeningsrecensionen

Inläggav adolvsson » sön nov 11, 2007 23:37

Thumbsucker
Underbar, upplyftande och lagom annorlunda liten film med karaktärer som jag hade velat veta mer om än vad som platsade inom dom 90 minuter som erbjöds.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » mån nov 12, 2007 12:08

caffeineaddict skrev:Det har setts mycket bra film under helgen. Harold and Maude är fortfarande ett fullkomligt jävla mästerverk och en av de finaste filmer jag vet. Men just nu kan jag bara tänka på HARD TICKET TO HAWAII! Herregud! Underhållning på den här skalan är fan svår att hitta. Jag riskerar bli Andy Sidaris största fan efter det här.

Enormt mycket word.

Här är ormscenen. Det kan faktiskt vara det största ögonblicket i filmhistorien.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Re: Enmeningsrecensionen

Inläggav LauraP » mån nov 12, 2007 23:39

adolvsson skrev:Thumbsucker
Underbar, upplyftande och lagom annorlunda liten film med karaktärer som jag hade velat veta mer om än vad som platsade inom dom 90 minuter som erbjöds.

Ja! Visst är den fin!
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav gaspode » mån nov 12, 2007 23:52

Jag såg äntligen och gillade verkligen Children of Men häromdagen.

Postapokalyps tilltalar mig, och det här var väl genomfört och skrämmande. War on Terrorism indeed. Och allt med barnet var så starkt! Hur folk reagerar på spädbarnsskrik efter 18 år utan barnafödsel. Inte ett öga torrt trots smörigheten i hur soldaterna bara släppte ut dem ur huset.

8/10, men mycket nära 9/10.
kanske uppgraderas betyget vid omtitt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » tis nov 13, 2007 0:05

LauraP skrev:Ja! Visst är den fin!

DU är fin.

Och filmen, ja.

Sedan var det inte mycket mer, mer än att jag ser än mer fram emot The Go-Getter. Tummetott kommer rocka den båten hårt.

Martin, du har inte mycket fel heller. Jag håller nog med om allt. HD? Riktigt, riktigt snygg den vägen.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LauraP » tis nov 13, 2007 1:24

adolvsson skrev:
LauraP skrev:Ja! Visst är den fin!

DU är fin.

Och filmen, ja.

Sedan var det inte mycket mer, mer än att jag ser än mer fram emot The Go-Getter. Tummetott kommer rocka den båten hårt.

DU ja!

Go-Getter! Det kan ju inte bli dåligt med M.ward-musik och thumbsucker-killen! Vi får eventuellt rödskäggigt sällskap på den visningen också
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav adolvsson » tis nov 13, 2007 1:29

SKÄGG!

Jag måste lyssna på mig på lite den där Not-The-James-Bond-M innan. För det skulle kännas rätt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis nov 13, 2007 17:04

wyndham skrev:Nu fick jag lust att skriva om min älsklingsfilm The American Astronaut.
[...]
Numera är jag också stolt ägare av en DVD innehållande ett kommentatorspår inspelat framför en publik på en bar i brooklyn.

Var fick du tag på DVDn?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eriked » tis nov 13, 2007 17:33

A bear skrev:Här är ormscenen. Det kan faktiskt vara det största ögonblicket i filmhistorien.
Hard Ticket to Hawaii innehåller även det näst bästa i filmhistorien:
http://youtube.com/watch?v=8vb9l4O3JRo
Senast redigerad av eriked tis nov 13, 2007 17:40, redigerad totalt 1 gång.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav gaspode » tis nov 13, 2007 17:37

A bear skrev:Här är ormscenen. Det kan faktiskt vara det största ögonblicket i filmhistorien.

I R L G
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav herdware » tis nov 13, 2007 17:55

eriked skrev:

Hihi, vet inte riktigt vad man ska säga... (nja, vi spränger väl dockan också :D )
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav noike » tis nov 13, 2007 18:09

Jävla busstid. Fan för den.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » tis nov 13, 2007 18:14

.
herdware skrev:
eriked skrev:

Hihi, vet inte riktigt vad man ska säga... (nja, vi spränger väl dockan också :D )

:D. mycket, mycket skojig film.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film