RalfiParpa skrev:United 93:
Well put.
BRA-A-AINS! Kalles dag i Zombieland! (i fredags iofs...)
Insåg att jag hade samlat på mig en hel bunt filmer om såna där skojfriska, hjärnätande levande döda, så varför inte bunta ihop dem och maraton-titta? So that's what I did.
Fido
"I'd say I'm a pretty darn good father. My father tried to eat me. I don't remember trying to eat Timmy."
Började dagen lite lättsamt med den här helfina zombiekomedin som har en relativt originellt angreppsvinkel. Även om ingen tid anges så ÄR DET 50-tal. Zombiesarna har redan tagit över det mesta av världen men människorna har lyckats hägna in sig i små samhällen där de lever i Pleasantville-idyll och använder sina el-koppelbundna zombies som betjänter och slavar.
Fina skådisar, underbart bisarr humor som efter ett tag blir brutalare än vad man kanske tror till en början (tro inte att filmen är rädd för att ta livet av barn... yay!) och framförallt en fantastisk påhittad värld där människorna lurat sig själva till att tro att de kan leva i någon form av harmoni med zombiesarna. Jag skrattade HÖGT många gånger, så många att det ibland lutade mot ett ännu högre betyg.
Dock är huvudstoryn och strukturen lite wonky och för offbeat ibland, men stämningen, humorn och världen den bygger upp är spot-on. Jag skulle gärna se t.ex. en TV-spinoff i de här samhällena, den känns alldeles för väluppbyggd och härlig för att bara spendera den här lilla 90-minutershistorien i.
3½ smaskiga hjärnor av 5:

The Return of the Living Dead
"But I don't care darling, because I love you, and you've got to let me eat your BRAAAAAAAAAAAINS!"
Kan vara en av de mest hysteriskt underhållande filmerna någonsin. Satt såhär

90 minuter i sträck. Det handlar ju trots allt om filmen där zombiesarna faktiskt springer omkring och skriker "BRAAAAAINS!" mest hela tiden. Vet inte riktigt hur man ska ge ett "omdöme" annars, filmen håller ett sjukt tempo och jag gapskrattade och fick adrenalinkickar om vartannat mer eller mindre hela tiden. Och så rätt vad det var så var det slut. Såklart man kunde önska sig starkare karaktärer eller mer definerad story, men äh vafan! Inte riktigt det den här filmen ska handla om. Det enda jag egentligen kan gnälla lite på är att jag inte riktigt vet om jag gillar mina zombies såhär pass intelligenta. Men, men, that's truly a minor point. BRAAAAAAAAAAAAAAAAAINS!
4 smaskiga hjärnor av 5:

Planet Terror
"This one's a no-brainer."
"What does that mean?"
"She has no brain."
PANG! PANG! SPLAT! FUCK! BOOOOOOOOOOOM! HAHAHAHAHHA!

Ändå liiiite mindre kul och försöker lite för mycket i jämförelse med RotLD, men ordentligt kul likväl. Föredrar Death Proof i slutändan, men varför jämföra egentligen? Och låt detta bara vara början på en ordentlig Michael Biehn-comeback. Plix.
4 smaskiga (men lite mindre smaskiga än RotLDs) hjärnor av 5:

Re-Animator
"You steal the secret of life and death, and here you are trysting with a bubble-headed co-ed!"
Jaha. Nehe. Kanske hade jag fått min zombie-fill för dagen. Kanske förväntade jag mig för mycket. Men hursomhelst var Re-Animator den minst roliga dosen zombie-orgie för dagen. Därmed inte sagt att den var dålig eller nånstans i närheten, men bortsett från den fantastiskt hemska "sex"-scenen med det avhuggna huvudet så misslyckades den med att få mig att reagera så jättemycket på någonting alls. Det var ganska trevlig blodunderhållning vid tillfälle, och kanske är den bättre om man kan sin Lovecraft bättre. Men även om Herbert West är en härlig karaktär så var "hjältarna" sådana platta 80-talstråkingar att jag satt lite halvt ointresserad. Därmed inte sagt att det inte fanns underhållning! Katten! Och allt med huvudet mer eller mindre. Så, inte dåligt. Nästan förtjänande av ett högre betyg. Men likväl bara...
3 saftiga hjärnor av 5: