Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » tis okt 02, 2007 0:02

caffeineaddict skrev:Jag skulle vilja skriva något om Catch-22 som jag äntligen precis såg för första gången. Men mitt huvud snurrar och jag kan inte riktigt formulera meningar för vad jag känner. "Mindblowing" i dess rätta bemärkelse. Och förbannat bra film. 4,5/5

Såg om den för första gången på åratal för ett par veckor sen, och visst är den fantastisk (även om jag har för mig att jag gillade boken ännu bättre). Scenen med sjuksköterskorna som skiftar droppflaskor på den stackars bandagerade jäveln kan vara det roligaste som någonsin filmats.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » tis okt 02, 2007 0:03

The Ankh skrev:Åh Rent?! Jag såg Dne svenska musikalen på Göta Lejon för några åt sen och blev jätteförälskad.

Jodå, jag blev mer än lite sugen efter att ha sett filmen. Den rullar väl fortfarande? Har jag fått för mig.

Jag har förresten blivit rätt rejält sugen på att se teater efter provprenumerationen på SvD och dess scenrecensioner. Fan ta fel stad.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav RalfiParpa » tis okt 02, 2007 0:05

herdware skrev:Storm

Någon som sett? Isf något att ha? Hade aldrig hört talas om den innan idag då jag såg den i tv-tablån.

Jag började tänka på Storm häromsistens och har egentligen inte kunnat lista ut varför. Det är absolut inget mästerverk - filmen har brister och de är av den påfallande, störande sorten - men jag har kommit fram till att Storm är en av de mest intressanta svenska filmer jag sett. Den är vågad och vill (helt otippat, måste jag påpeka) säga en massa saker om allt från alienation och vilsenhet till urholkade, cyniska nöjesjournalister (Nöjeguiden får äntligen ordentligt på käften). Jag kategoriserar den oförskämt som en sån där "väldigt viktig om än inte odelat bra film"-film. Se den.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav poser » tis okt 02, 2007 15:36

Running Scared, väldigt bra film!

Vem trodde att man skulle gilla en film med Paul Walker?

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav adolvsson » tis okt 02, 2007 15:44

poser skrev:Vem trodde att man skulle gilla en film med Paul Walker?

Kollar in hans IMDb-lista och hittar fem filmer med honom jag tycker om. 3 för rent underhållningsvärde, två för dom är bra filmer annars också. Det säger dock ingenting om Walkers insatser.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav poser » tis okt 02, 2007 16:22

adolvsson skrev:
poser skrev:Vem trodde att man skulle gilla en film med Paul Walker?

Kollar in hans IMDb-lista och hittar fem filmer med honom jag tycker om. 3 för rent underhållningsvärde, två för dom är bra filmer annars också. Det säger dock ingenting om Walkers insatser.

Men hans insatser var bra i Running Scared, tyckte jag iaf!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav AKS » tis okt 02, 2007 16:33

Hans kropp var bra i Running Scared i alla fall. ;)

Jodå, han funkade bra där. Väldigt originell film tycker jag och det är det inte så ofta jag tycker.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » tis okt 02, 2007 16:41

Ja, Running Scared var riktigt god underhållning!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons okt 03, 2007 22:01

wyndham skrev:Du levande
[...]
Men en fyra för Du levande, som var det sista jag hann med av årets filmfestival.

Det kan jag nog också skriva under på. Röd tråd vet i fan däremot. "Irrelevant rolig" skulle jag vilja summera den med.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tor okt 04, 2007 0:29

noike skrev:"Irrelevant rolig" skulle jag vilja summera den med.

Lovande summering. Jag tänker gå och se den imorrn istället. Roy Andersson FTW!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav RalfiParpa » tor okt 04, 2007 0:29

Jag vill se Eastern Promises så mycket att det inte ens är roligt. Svensk biopremiär i december. Jävla Sverige.*

*Givetvis är jag ändå tacksam över att jag bor i ett land där filmen överhuvudtaget visas. Men ändå, december!
Senast redigerad av RalfiParpa tor okt 04, 2007 0:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » tor okt 04, 2007 0:31

RalfiParpa skrev:Jag vill se Eastern Promises så mycket att det inte ens är roligt.

Me too.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » tor okt 04, 2007 11:45

Såg om Spielbergs Empire of the Sun och den är fortfarande ohotad som min absoluta Spielberg-favorit. Det övergår mitt förstånd hur den helt fallit i glömska och knappt nämns när folk diskuterar Spielberg; spöar både Schindler's List och Saving Private Ryan med båda händerna bakbundna. Jag gillar båda filmerna men Empire of the Sun är bara så subtil och poetisk. Det är verkligen ingen "lättsam krigsfilm" och om man tolkar allting som det presenteras är den helt otjänlig som film. Jag har inte läst Ballards roman men kommer antagligen göra det om jag hittar den på någon trevlig bokhandel framöver. Kanske till och med beställer den.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » tor okt 04, 2007 12:05

RalfiParpa skrev:Såg om Spielbergs Empire of the Sun och den är fortfarande ohotad som min absoluta Spielberg-favorit. Det övergår mitt förstånd hur den helt fallit i glömska och knappt nämns när folk diskuterar Spielberg; spöar både Schindler's List och Saving Private Ryan med båda händerna bakbundna.

Både jag och Glory vurmar hårt för den också. Topp tre Speilberg hos mig ivarje fall, och SL och SPR är inte ens påtänkta till den lilla listan.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » tor okt 04, 2007 12:14

Det räknade jag nästan med, finns många filmkunniga människor här. Men i största allmänhet är den hopplöst förbisedd, till och med av folk som gillar Spielberg (vilket ju typ är...alla). Räknade Schindler's List och Saving Private Ryan därför att de flesta verkar tycka att det är hans två stora™ filmer. Och min Spielberg topp tre ser väl ut ungefär som Empire of the Sun - Munich - Schindler's List. I precis den ordningen. Inte för att jag tror på listors fullkomlighet eller så.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tor okt 04, 2007 12:32

Måste se om Empire, vet att jag tyckte om den men jag kan ändå nog ha underskattat den p.g.a. min ringa ålder när den sågs.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » tor okt 04, 2007 19:22

RalfiParpa skrev:Det räknade jag nästan med, finns många filmkunniga människor här. Men i största allmänhet är den hopplöst förbisedd, till och med av folk som gillar Spielberg (vilket ju typ är...alla). Räknade Schindler's List och Saving Private Ryan därför att de flesta verkar tycka att det är hans två stora™ filmer. Och min Spielberg topp tre ser väl ut ungefär som Empire of the Sun - Munich - Schindler's List. I precis den ordningen. Inte för att jag tror på listors fullkomlighet eller så.
Byt ettan och tvåan och du har min lista.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav adolvsson » tor okt 04, 2007 23:25

noike skrev:
wyndham skrev:Du levande
[...]
Men en fyra för Du levande, som var det sista jag hann med av årets filmfestival.

Det kan jag nog också skriva under på. Röd tråd vet i fan däremot. "Irrelevant rolig" skulle jag vilja summera den med.

Skitbra beskrivning på en lysande film. Jag fattar inte mycket, satt som ett skrattande frågetecken under större delen av filmen, men älskade den likväl.

Jag undrar om den är bättre än Sånger från andra våningen. Kanske. Måste se om Sånger först.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav wyndham » fre okt 05, 2007 13:06

noike skrev:
RalfiParpa skrev:Såg om Spielbergs Empire of the Sun och den är fortfarande ohotad som min absoluta Spielberg-favorit. Det övergår mitt förstånd hur den helt fallit i glömska och knappt nämns när folk diskuterar Spielberg; spöar både Schindler's List och Saving Private Ryan med båda händerna bakbundna.

Både jag och Glory vurmar hårt för den också. Topp tre Speilberg hos mig ivarje fall, och SL och SPR är inte ens påtänkta till den lilla listan.

Jag tillhör skeptikerna. Utan att ha läst boken blir man ändå hela tiden påmind om den är gjord efter förlaga. Störde mig mycket på tillfällena då Bale säger något högt för sig själv utan anledning. Det fanns en massa formuleringar som jag kan förstå att Spielberg & co älskade i boken, men som inte alls lämpade sig för filmen. Det är verkligen störande när något har gestaltats vackert och genomtänkt, och sedan förklaras allt en gång till ord för ord. Som att en av filmens höjdpunkter, hans reaktion på atombomben, följs upp med en scen där han säger: "Jaså, det var en atombomb. Jag som trodde att det var min döda väns själ som for till himmelen."

Jag tyckte att filmens största styrkor låg i bilderna. Den gigantiska fasaden med reklam för Borta med vinden, och fältet med utspridda möbler från ambassadshemmen. Det var oerhört vackert.

Nu är jag ju inte något fan av Spielberg heller. Tycker om Indiana Jones och det sista korståget. Solens rike skulle jag kanske få en fjärdeplats av dem jag sett.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav wyndham » fre okt 05, 2007 14:52

The Science of Sleep

...såg jag igår, på bio faktiskt. Bio Marx bjuder på gammalt och nytt, men mest av allt lagom avsvalnade och hyffsat nya.

En till film mellan vakna och somna från Michel Gondry som regisserade Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Den här gången har han skrivit manus själv. Huvudrollen spelas av latinamerikas superstjärna Gael García Bernal, som i denna film har flyttat till Paris för träffa sin mamma efter att fadern hemma i Mexico dött i cancer. Hans franska är knagglig så det pratas en hel del engelska (till filmbolagens stora lycka gissar jag).

Precis som i Sunshine finns det egensinniga drömvärldar att upptäcka, men här är det karaktärerna själva som bygger upp fantasilandskapen genom att leka och drömma. Världarna är uppbyggda av piprensare, wellpapp och limpistol. Och toarullar. Det är häftigt, roligt och skitsnyggt.

Men verkligheten bjuder på utmaningar. Som att stå ut med ett tråkigt jobb, och att hantera känslorna man har för grannen, eller hennes kompis.

Bernal är bra i huvudrollen, men det är svårt att engagera sig fullt ut när hans knepiga personlighet ligger till grund för alla problemen han stöter på. Jag är inte säker, men det kan vara klurigt att sätta fingret på varför man inte riktigt faller för en film. Det största problemet jag kan peka ut är engelskan, som det blir alldeles för mycket av i Paris. Och nästan ingen spanska, vilket kändes otrovärdigt i drömmarna. (Surt sa räven, som läste spanska i skolan.)

Jag försöker undvika halvor, men betyget blir 3,5. Inte lika bra som Sunshine, som jag iofs tyckte var en aning överskattad. Kanske behöver jag en kamp mot yttre faktorer i en historia. Och att mörka sidor har en orsak och inte är oprovocerade.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav adolvsson » lör okt 06, 2007 14:39

NO MORE WB FILMS WITH FEMALE LEADS?
According to LA Weekly’s Nikki Finke, Warners isn’t interested in making films with female leads. Her source? Warner Bros president of production Jeff Robinov who Finke quotes (through three sources) as saying: "We are no longer doing movies with women in the lead."

Jag känner en massa saker som jag tänker uttrycka någon annanstans, men mest av allt, om det här verkligen stämmer, är jag förbannad. Och arg. Jättearg. Grr.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » lör okt 06, 2007 14:50

adolvsson skrev:NO MORE WB FILMS WITH FEMALE LEADS?
According to LA Weekly’s Nikki Finke, Warners isn’t interested in making films with female leads. Her source? Warner Bros president of production Jeff Robinov who Finke quotes (through three sources) as saying: "We are no longer doing movies with women in the lead."

Jag känner en massa saker som jag tänker uttrycka någon annanstans, men mest av allt, om det här verkligen stämmer, är jag förbannad. Och arg. Jättearg. Grr.

...

...

...

Nu vill jag höra dem säga att filmer med negrer i går dåligt också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav herdware » lör okt 06, 2007 18:06

A bear skrev:

...

...

...

Nu vill jag höra dem säga att filmer med negrer i går dåligt också.

Har inte RTFA.
Enligt citatet så står det inget om att filmer med kvinnliga huvudroller går dåligt, bara att de inte ska göra några...
Och varför inte ta jude direkt så det blir ännu mer liv.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav adolvsson » lör okt 06, 2007 18:10

herdware skrev:Har inte RTFA.
Enligt citatet så står det inget om att filmer med kvinnliga huvudroller går dåligt, bara att de inte ska göra några...

Det nämns om du RTFA:
As Finke points out, Waren Bros. films with female leads have underperformed in the market of late, but that, Finke said, is something that has many factors, and is not solely due to the female leads.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav herdware » lör okt 06, 2007 18:32

adolvsson skrev:
herdware skrev:Har inte RTFA.

Det nämns om du RTFA:
As Finke points out, Waren Bros. films with female leads have underperformed in the market of late, but that, Finke said, is something that has many factors, and is not solely due to the female leads.

Det är därför man alltid ska RTFA :)

Får ställa mig i skamvrån en stund.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav LauraP » sön okt 07, 2007 2:09

Men, vad faan!!! :angry:
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav Eatthemeat » sön okt 07, 2007 10:36

LauraP skrev:

Men, vad faan!!! :angry:

Fucking bojkott! Jeff Robinov skulle behöva lite smörj. Ett besök med ditt samurajsvärd, M?
- We no longer say yes, we say affirmative.
- Yes, affirmative.

I'm not cryin'. It's just been raining... on my face.
Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav AKS » sön okt 07, 2007 14:34

Jag har precis sett Sunshine som jag tyckte var riktigt bra i cirka 1 tim 15 min. Riktigt bra. Spännande thriller i rymden, men det går lite för långt då kaptenen på första Icarus kommer ombord sönderbränd som ett monster. Filmen hade varit bättre om det inte blivit en typisk monsterfilm på slutet. Eller typisk var den väl inte, men det funkade så bra fram tills han dök upp att jag känner mig besviken. Ja, ja...

7 av 10. Om det inte varit för det bakom spoilertaggar hade det varit en 8:a.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » sön okt 07, 2007 14:48

Eatthemeat skrev:Fucking bojkott!

Borde inte vara jättesvårt. Sist jag kollade stod WB för en ansenlig mängd av dom dåliga filmer Hollywood trycker ur sig.

Fast det var ju några år sedan.

Hm. Man kanske kan bojkotta allt från WB utom det allra bästa? Va? En selektiv bojkott är också en bojkott.

AKS skrev:men (spoiler Sunshine) det går lite för långt då kaptenen på första Icarus kommer ombord sönderbränd som ett monster. Filmen hade varit bättre om det inte blivit en typisk monsterfilm på slutet. Eller typisk var den väl inte, men det funkade så bra fram tills han dök upp att jag känner mig besviken. Ja, ja...

Återigen, och jag skriver återigen för det var inte många dagar sedan jag uttryckte en liknande sak till Illyria i Eureka-tråden, är det intressant hur olika man kan tolka en film. Jag var skeptisk till Sunshine först, okej sci-fi men hade väntat mig mer. Det var den sista kvarten eller så som övertygade mig om att det här var årets bästa film och fick mig omvärdera dom där första 1 och 15.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Glorificus » sön okt 07, 2007 18:08

Jag såg The Number 23 igår kväll med min lillebror och hans tjej. Helt okej film men inte mer än så. Förutom scenen med Tom Lenk, den var förstås helt fantastisk.

Men det är kul att börja räkna sig fram till siffran 23 i olika sammanhang... Vi såg filmen 071006. 07+10+06=23..!
Av oss tre är min bror mest 23:ig. Hans födelsedatum fick vi till 23. Och antalet bokstäver i hans namn! Och hans namnsdag (29 juni... 29-6=23)! Och hans gatuadress! 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film