av wyndham » fre okt 05, 2007 14:52
The Science of Sleep
...såg jag igår, på bio faktiskt. Bio Marx bjuder på gammalt och nytt, men mest av allt lagom avsvalnade och hyffsat nya.
En till film mellan vakna och somna från Michel Gondry som regisserade Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Den här gången har han skrivit manus själv. Huvudrollen spelas av latinamerikas superstjärna Gael García Bernal, som i denna film har flyttat till Paris för träffa sin mamma efter att fadern hemma i Mexico dött i cancer. Hans franska är knagglig så det pratas en hel del engelska (till filmbolagens stora lycka gissar jag).
Precis som i Sunshine finns det egensinniga drömvärldar att upptäcka, men här är det karaktärerna själva som bygger upp fantasilandskapen genom att leka och drömma. Världarna är uppbyggda av piprensare, wellpapp och limpistol. Och toarullar. Det är häftigt, roligt och skitsnyggt.
Men verkligheten bjuder på utmaningar. Som att stå ut med ett tråkigt jobb, och att hantera känslorna man har för grannen, eller hennes kompis.
Bernal är bra i huvudrollen, men det är svårt att engagera sig fullt ut när hans knepiga personlighet ligger till grund för alla problemen han stöter på. Jag är inte säker, men det kan vara klurigt att sätta fingret på varför man inte riktigt faller för en film. Det största problemet jag kan peka ut är engelskan, som det blir alldeles för mycket av i Paris. Och nästan ingen spanska, vilket kändes otrovärdigt i drömmarna. (Surt sa räven, som läste spanska i skolan.)
Jag försöker undvika halvor, men betyget blir 3,5. Inte lika bra som Sunshine, som jag iofs tyckte var en aning överskattad. Kanske behöver jag en kamp mot yttre faktorer i en historia. Och att mörka sidor har en orsak och inte är oprovocerade.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.
Moln över Ålidhem