Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Peppe » tor sep 27, 2007 0:41

Edit: Oj det fanns redan en favoritråd, jag får flytta inlägget helt enkelt.

Istället så kan jag berätta om...Insomnia..den senaste filmen jag såg. Från 1997. Den var bra. En av dom bättre svensktalande filmerna jag sett. Men det var mest norska :(
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav caffeineaddict » tor sep 27, 2007 20:09

Kicking and Screaming, Noah Baumbachs 90-talsrulle, inte Will Ferrell-filmen. Tar på något sätt i stort sett varenda stereotypisk bild man har om amerikansk 90-talsindependent och får det att fungera. Charmig och rolig, och säger ibland till och med några fina saker som kanske inte är grymt originella men som jag ändå inte har något emot att höra ibland. Sen att man känner igen var och varannan skådis (även om jag nästan dunkade huvudet i väggen över varför jag kände igen en av filmens tjejer tills jag kom på att det var Mrs. Ari Gold) gör ju inte så mycket det heller. 4/5

Tack för den, noike.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav wyndham » tor sep 27, 2007 21:35

Igår såg jag Mean Streets för första gången. Och den där Robert De Niro skrämde fan skiten ur mig. Kan tänka mig att det är lite bättre för hälsan på ålderns höst att hålla sig till uppföljare av familjekomedier.

Titelsekvensen gav verkligen gåshud. Snuskigt snyggt. Sen fanns det stunder i filmen då rollprestationerna och soundtracket var så bländande att jag tappade känslan av att vara inne i filmen. Det är svårt att föreställa sig hur det hade varit att se den när namn som Scorcese, De Niro och Harvey Keitel fortfarande var helt okända.

För många övergår säkert mästerligheten fullt ut i filmupplevelsen. Själv ger jag en fyra som betyg.

Voice-overn kändes inte helt nödvändig, men det var rätt spejsat när han börjar tala högt för sig själv med berättarröst på baren. Annars hade den inre dialogen lika gärna kunnat överföras till bikten eller mötena med grannflickan. Det fanns ett stort behov att förklara varför huvudpersonen (Keitel) tar sig an De Niros bråkstake. Det kunde kanske ha gjorts annorlunda. Att det skulle vara en symbolisk god gärning för hans samvete känns inte lika övertygande som att visa nåt av värde i deras relation.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav brat » fre sep 28, 2007 22:41

"I had the bitch in my basement!"
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » sön sep 30, 2007 12:53

Planet.Terror.UNRATED.DVDRip.XviD-NeDiVx

YEAH BABY!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » sön sep 30, 2007 13:00

Planet Terror! Blod, inälvor, testiklar!! :lovebunny:
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav caffeineaddict » sön sep 30, 2007 13:13

Få bakfyllesöndagar när en blodig testikel sitter fel!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » sön sep 30, 2007 21:31

Andra halvan av Borta med vinden. Det är en för jävla bra film faktiskt, även om jag tycker det börjar bli lite tradigt framåt slutet när folk dör om lopp och de börjar ha mer otur än Nate Fisher. Sen så hade jag faktiskt för mig att Scarletts mord på Yankee-soldaten hade mer och bättre uppföljning. Och scenen när det står klart att lite våldtäkt var precis vad Scarlett behövde för att bli gladare är ju... helt jävla sanslös. :eek:

Men bra film är det, no doubt about it!

Eatthemeat skrev:Vivian Leigh är snyggast i världen.

Ja, inte fan är det långt ifrån. I de där två röda klänningarna hon har på sig i andra halvan framförallt. Raaaaaawr!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Rombat » mån okt 01, 2007 1:59

Jag såg precis FF4: RotSS oxh Spider-Man 3.

Visst känns det som om någon sagt: Fan, vi kan göra snygga sand- och rökeffekter numera. Ska vi inte överanvända dem tills publiken spyr?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav RalfiParpa » mån okt 01, 2007 5:30

Rombat skrev:Visst känns det som om någon sagt: Fan, vi kan göra snygga sand- och rökeffekter numera. Ska vi inte överanvända dem tills publiken spyr?

Ja. Den där scenen i Spider-Man 3 när Sandman, eh, uppstår är ju ren CGI-onani. Av den irriterande sorten.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav adolvsson » mån okt 01, 2007 6:26

RalfiParpa skrev:Ja. Den där scenen i Spider-Man 3 när Sandman, eh, uppstår är ju ren CGI-onani. Av den irriterande sorten.

Jag gillar den scenen, där finns bra saker. Värre är hur de totalt slarvar bort karaktären efter det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » mån okt 01, 2007 7:43

För alla Bond-fans därute, och filmintresserade i allmänhet för det är inte alla aktriser som får spela samma roll i 14 filmer över 23 år, så gick Lois "The Original Miss Moneypenny" Maxwell och dog i lördags.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » mån okt 01, 2007 9:42

Spinal Tap, 2 Disc-utgåva, för under 50 spänn. Om nån inte har den redan så får det inte missas!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Glorificus » mån okt 01, 2007 10:04

caffeineaddict skrev:Spinal Tap, 2 Disc-utgåva, för under 50 spänn. Om nån inte har den redan så får det inte missas!

Check. Och... köpt! Jag kanske borde säga tack för tipset eftersom jag inte har sett den (!) och länge tänkt köpa den, men å andra sidan fick du mig nu att bryta min handelsblockad mot mig själv. Tss. Kalle då.

Tack för tipset.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav A bear » mån okt 01, 2007 12:42

Lite filmer man sett över helgen.

This Is England.

Enormt välagerat och antagligen inte så lite självbiografiskt från Thatchers 80-talsengland; 12-årige Shaun har förlorat sin far i Falklandskriget, är utmobbad i skolan, hamnar i Dåligt Sällskap och rakar av sig håret och skaffar Doc Martens - bara det att det till en början egentligen inte är så dåligt sällskap. Det här är inte en svensk tonårsfilm om hur Skinheads Är Onda, utan det är ett väldigt nyanserat gäng vi möter, från arbetargrabbar som gillar ska till rena nassar, och det är också i första hand ett person- och inte ett politiskt drama. Det känns faktiskt lite smått som en brittisk A Guide To Recognizing Your Saints, vilket är ett jävla gott betyg. Tyvärr schabblas mycket av det bort på en slutscen som är så hopplöst klichéartad att jag tappar hakan. 4/5 ändå.

1408.

Uppenbarligen har både manusförfattaren och Håfström sett The Descent. Grundidén (som är utökad från Kings novell) är väldigt lik - en person som instängd med ett gäng monster måste ta itu med sina egna skuldkänslor för att komma någonvart - bara med grottan utbytt mot ett hotellrum utan utväg och monstren mot... tja, lite blandad CGI. När större delen av filmen bara är en person som pratar med sig själv och är rädd för sin egen skugga är det tur att den personen är John Cusack och inte Ashton Kutcher eller så; långa bitar är det bara Cusacks skådespeleri som ger filmen någon sorts trovärdighet. Det är en jävla kuslig stämning och trots en del men-hallååå-värdiga vändningar funkar det, men... det är fortfarande en man som rantar runt i ett hotellrum och flämtar en massa, och hade man klippt ner det till 60 minuter och kört som ett avsnitt av Masters of Horror eller dylikt hade jag nog inte saknat något. 3/5.

Planet Terror.

Visst är det kul. Visst är det alldeles förbannat kul. Blodet sprutar, zombies ruttnar, det är pang-pang oupphörligt och... tja, det är en Robert Rodriguez-film, helt enkelt. Lite grann tycker jag det är synd; där Tarantino passar på att göra något lite annorlunda med sin halva av Grindhouse gör Rodriguez "bara" ytterligare en sån där film som vi vet att han kan göra - ultravåld, serietidningslogik och fullständigt over the top. Men å andra sidan är det lite grann filmens styrka också; han kan det här, och han har ju så förbannat kul när han gör det. Och så Tom Jävla Savini i en av de större birollerna... som om Romeropassningarna inte var många nog. :D Hade jag sett detta på bio hade det varit en solid 4/5; nu blir det en svag sån, eftersom jag nog ändå tycker Death Proof är lite bättre.

(Och fan, jag vill se fullängdsversionen av Machete...)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån okt 01, 2007 12:55

A bear skrev:Planet Terror.
[...]
Hade jag sett detta på bio hade det varit en solid 4/5; nu blir det en svag sån, eftersom jag nog ändå tycker Death Proof är lite bättre.

Jag har skitsvårt i den frågan att bestämma mig. Death Proof är den bättre filmen, men samtidigt är Planet Terror har ett konstant underhållningsvärde som är sinnessjukt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån okt 01, 2007 20:37

Jag skulle vilja skriva något om Catch-22 som jag äntligen precis såg för första gången. Men mitt huvud snurrar och jag kan inte riktigt formulera meningar för vad jag känner. "Mindblowing" i dess rätta bemärkelse. Och förbannat bra film. 4,5/5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Glorificus » mån okt 01, 2007 21:48

brat skrev:"I had the bitch in my basement!"

HAHA, jag fick en ny skrattattack nu när jag läste det där igen. :D :D

Devour, helt underbart dålig film! Jag vet att jag skrivit om den förut, men det tål att göras igen.

(spoiler början, mitten och slutet) Jensen Ackles jobbar i en datorbutik. En dag kommer Shannyn Sossamon in. Hon har på något sätt lyckats få smält vax i sin dator. Hon är väldigt tacksam när Jensen hittar felet.

Jensen Ackles har mardrömmar när han är vaken. En dag ser han ett monster med klövar och horn i sin källare. Den bästa beskrivningen han kan komma på för monstret efteråt är "hälften kvinna, hälften man". Han hittar sin kompis död med pennor som sticker ut ur öronen.

Jensen Ackles tycker om sin mamma. Hon sitter i rullstol efter att ha ramlat i skogen när hon sprang från satanister. Jensen tycker inte om sin pappa, som dricker sprit och inte stöttar sin son. "Shame on you!"

Jensen Ackles misstänker att djävulen använder ett internetspel för att manipulera människor. Han söker mer information från satanistexperten Bill Sadler. "Imagine if Hitler had the Internet." Där får han också höra historien om Supersatanisten. Jensen letar upp Supersatanisten och knuffar honom från hög höjd ned i en pool. Supersatanisten dör i sin första scen.

Jensen Ackles blir kär i Shannyn Sossamon. Men det han inte visste är att hon bara förförde honom för att hon är hans biologiska mamma. Och det är hon som är djävulsmonstret. Hon är... the bitch in the basement. "Nooooooo!"
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » mån okt 01, 2007 21:50

caffeineaddict skrev:Jag skulle vilja skriva något om Catch-22 som jag äntligen precis såg för första gången.

What took you so long?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån okt 01, 2007 21:51

noike skrev:
caffeineaddict skrev:Jag skulle vilja skriva något om Catch-22 som jag äntligen precis såg för första gången.

What took you so long?

Saker i livet. Men jag är ju här nu. Hur går det med listan på filmer som JAG gav DIG?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån okt 01, 2007 21:55

caffeineaddict skrev:Saker i livet. Men jag är ju här nu. Hur går det med listan på filmer som JAG gav DIG?

*noike visslar. Kollar efter regn.*

(Men jag har några som jag ska se på. RSN.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav herdware » mån okt 01, 2007 21:57

Storm

Någon som sett? Isf något att ha? Hade aldrig hört talas om den innan idag då jag såg den i tv-tablån.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav LauraP » mån okt 01, 2007 22:04

herdware skrev:Storm

Någon som sett? Isf något att ha? Hade aldrig hört talas om den innan idag då jag såg den i tv-tablån.

jag å emilia såg den på filmfestivalen. JAG tycker att den är sevärd. Den är så otypisk mot vanliga svenska filmer. Emilia var mer svårflörtad. vi ger den nog båda svaga treor (av fem)
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav adolvsson » mån okt 01, 2007 22:20

herdware skrev:Storm

Jag hamnar nog mellan Maria och Emilia (höhöhö). Den är verkligen väldigt otypiskt svenskt, vilket även för en svensk filmförsvare som undertecknad utan tvivel är En Bra Sak(tm). Det blir extra stjärna för gott försök, däremot når den inte ända fram. En trea känns rättvis. Jag måste omtitta för att avgöra om min trea är stark, svag eller medium. Sevärd är den garanterat. Filmen alltså, inte trean, det är en trea lika välformad som alla andra treor.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » mån okt 01, 2007 22:23

Finns fula treor också. Vill bara informera om det.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » mån okt 01, 2007 22:26

noike skrev:Finns fula treor också. Vill bara informera om det.

Sorry, har inte lärt mig tänka typografi ordentligt än.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav The Ankh » mån okt 01, 2007 23:02

This is England
5/5 Ankor. Fantastisk.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav adolvsson » mån okt 01, 2007 23:05

A Guide to Recognizing Your Saints. Också skitbra. Jag funderar på 5/6. Riktigt recension på g. Jag ville bara kläcka ur mig nåt för stunden. Gjort.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » mån okt 01, 2007 23:29

Visst fan, Rent har jag ju sett också.

Och tyckte om. Jag misstänker visserligen att jag inte tyckt om den speciellt alls, om jag inte redan varit förtjust i musikaler. För egentligen är den för lång och för splittrad, och det märks att regissören kommer från dom två första Harry Potter-filmerna. Det hade gått att klippa bort några låtar och satsa på att göra historien mer sammanhändande.

Med det sagt är musiken väldigt bra och det väger upp en del av bristerna, eftersom det åtminstone ger mig en extra emotionell tyngd. Musik är kraftfullt på det sättet.

Betyg är svårt. Hjärnan vill sätta ett, benen ett annat, en 3/6 ska jag väl ändå kunna drista mig till.

För den som spenderat sitt liv med att pondera frågan, kan jag upplysa om att Tracie "Wonderfalls" Thoms sjunger mycket bättre än Rosario "Oerhört GenomFantastiskt Extraordinär Kvinna" Dawson. Rosario har en fin pipa, ingen diss där, men Tracie knäcker. Så är det.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav The Ankh » mån okt 01, 2007 23:31

Åh Rent?! Jag såg Dne svenska musikalen på Göta Lejon för några åt sen och blev jätteförälskad.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film