Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav poser » tis sep 25, 2007 18:24

caffeineaddict skrev:Bourne-kväll nu. Omtitt av Supremacy innan det blir Ultimatum för första gången. Hoppas jag orkar med kameraarbetet i Supremacy bättre denna gång, sist tyckte jag allt skakande förstörde stora delar. Men som jag förstått det är de ju relativt nära kopplade (så att man bör ha koll på Supremacy innan man ser Ultimatum), och stora delar av handlingen/detaljerna har försvunnit ur huvudet. Identity har jag ju dock sett åtminstone två gånger så hur det började minns jag lite bättre.

Ojoj, du kommer kanske dö under en sekvens i Ultimatum. Efter den så kändes det fan nästan som marken rörde sig på riktigt.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » tis sep 25, 2007 18:59

*suck* Jag FÖRSTÅR det verkligen inte... särskilt eftersom Identity faktiskt hade riktigt stiligt och fungerande fotade actionsekvenser.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » tis sep 25, 2007 19:05

caffeineaddict skrev:särskilt eftersom Identity faktiskt hade riktigt stiligt och fungerande fotade actionsekvenser.

Grengrass är väl redan från början mer förtjust i skak än Liman. Jag vet inte hur det var med folket bakom kameran i övrigt, om det är samma fotograf och actionkoordinator på alla filmerna.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Eatthemeat » tis sep 25, 2007 21:35

caffeineaddict skrev:Bourne-kväll nu.

Bourne..ä det nåt bra då?
- We no longer say yes, we say affirmative.
- Yes, affirmative.

I'm not cryin'. It's just been raining... on my face.
Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav caffeineaddict » tis sep 25, 2007 22:15

Emilia: Dags för Ultimatum nu, så jag kan inte uttala mig om den riktigt än. Supremacy var bättre andra gången (störde mig mindre på skaket, brydde mig mer om historien), så betygen är väl en stark 3:a för Identity och en... mittemellan 3:a för Supremacy. Så bra är det. Men inte helt fantastiskt eller så.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav gaspode » tis sep 25, 2007 22:24

jag har faktiskt inte sett nån av bourne-filmerna, men jag har laddat ner de båda första nu.. nån dag ska jag se dem. nån dag då det inte är så här mycket serier...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tinwiel » tis sep 25, 2007 22:35

Jag har inte sett heller. Det känns ok ändå.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » tis sep 25, 2007 22:43

gaspode skrev:jag har faktiskt inte sett nån av bourne-filmerna, men jag har laddat ner de båda första nu.. nån dag ska jag se dem. nån dag då det inte är så här mycket serier...

Om du vill göra helkväll hemma av det så kan jag meddela att R5-rippen som finns ute av Ultimatum inte heller ser tokig ut. Jag skulle enkelt kunna missta den för en DVDrip.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Rombat » tis sep 25, 2007 23:06

Tinwiel skrev:Jag har inte sett heller. Det känns ok ändå.
En sund inställning. Finns bättre saker man kan göra med sin tid. Som att räkna sina fingrar eller kolla om man kan kolla in i solen utan att blinka.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav The Ankh » tis sep 25, 2007 23:14

Jag vill bara säga att jag älskar åtminstone de tvp första Bournefilmerna. Har inte hunnit se trean än. Men jag tror jag komemr älska den med.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav adolvsson » tis sep 25, 2007 23:21

Eatthemeat skrev:
caffeineaddict skrev:Bourne-kväll nu.

Bourne..ä det nåt bra då?

Första filmen är väldigt bra, en intelligent och skamlöst underhållande liten actionhistoria med makalöst omtittarvärde. Nummer två är bra med men har en bit kvar till första. Nummer tre, till sist, är trots enstaka scener, ett genomgående skitfint skådespeleri och allmänt högt produktionsvärde, i slutändan inte en dålig film.

Fast jag verkar vara i minioritet vad gäller sista filmen.

Och första filmen är ett måste.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis sep 25, 2007 23:26

Bah! Jag tyckte första var okej (vars lofi-setting jag verkligen gillade men led en hel del av "jag bryr mig inte om det här alls") medan andra var bra och tredje rätt bra med modifikation.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Eatthemeat » tis sep 25, 2007 23:38

adolvsson skrev:Och första filmen är ett måste.

Även för en icke regelbunden actionsfilmstittare? Jag har blivit så skeptisk till att testa nya grejer på sistone...Ser bara om gamla favoritfilmer och läser om gamla favoritböcker. Köpte Lolita på engelska idag! Funderar på att sätta mig under ett träd i en lövhög på mitt mysiga tegelbyggnader-med-murgröna campus och läsa den med djup min..då kommer jag få respekt...Eller urinvägsinfektion...
- Yes, affirmative.

Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav adolvsson » tis sep 25, 2007 23:58

Eatthemeat skrev:då kommer jag få respekt...Eller urinvägsinfektion...

Eller en respektabel urinvägsinfektion?

Men ja, även för en IRAFT. Kanske speciellt för en sådan. Den går ut lite mer för realism än de flesta andra actionrökare av idag och lyckas anmärkningsvärt ofta. Det är egentligen bara en scen i The Bourne Identity jag har problem med, och den är ändå lät att släta över.

Lolita skulle man (jag) kanske läsa. Kubricks film är ju ändå Kubricks bästa.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav lilith » ons sep 26, 2007 2:56

Rombat skrev: kolla om man kan kolla in i solen utan att blinka.
NEJ! Sluta upp med det där genast! *sträng*

Förresten, Roy Anderssons Du levande är Sveriges bidrag till Oscarsgalan.
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/film ... e860108.ab
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav caffeineaddict » ons sep 26, 2007 9:34

Jag tycker faktiskt att Ultimatum var den bästa av de tre (ur ett rent actionperspektiv så spöar Tangier-jakten med slagsmål på slutet allt i de två andra, just to name one thing) men det är en väldigt jämn och trevlig trilogi som jag kommer rekommendera om än inte vara helt lyrisk över.

Identity: Hög 3:a
Supremacy: Vanlig mittemellan 3:a
Ultimatum: Låg 4:a

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Eatthemeat » ons sep 26, 2007 9:56

adolvsson skrev:Lolita skulle man (jag) kanske läsa. Kubricks film är ju ändå Kubricks bästa.

Ja det är klart att du ska din galning! Jag har redan läst den fem gånger och det känns alltid som att man hittar nåt nytt och att den blir ännu bättre varje gång..och den var oerhört underbar redan första gången! Lolita filmen är bra tycker jag men int går den upp mot Clockwork Orange eller Barry Lyndon..Har du sett B.L nu? Var det du som inte sett den? Om du tittar på den inom en vecka så tittar jag på Stalker! Ja? Is a deal?
- Yes, affirmative.

Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav caffeineaddict » ons sep 26, 2007 9:58

Det tycker jag verkligen att ni båda ska göra även om Fredrik Adolvsson får den bättre dealen. ;) Medan jag tycker om Stalker ganska ordentligt så ställer den sig verkligen inte mot Barry Lyndons mästerlighet. Men båda är lik förbannat måsten för filmnörden.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Eatthemeat » ons sep 26, 2007 10:01

caffeineaddict skrev:Det tycker jag verkligen att ni båda ska göra även om Fredrik Adolvsson får den bättre dealen. ;)

Där hör du!
- Yes, affirmative.

Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav adolvsson » ons sep 26, 2007 10:07

caffeineaddict skrev:(ur ett rent actionperspektiv så spöar Tangier-jakten med slagsmål på slutet allt i de två andra, just to name one thing)

Jag har inget problem med actionscenerna i Ultimatum (eller jo, det har jag, för där dom två första åtminstone strävade efter realism verkar dom tankarna mer eller mindre bortkastade i trean, men det är fortfarande snygga actionsekvenser. Åtminstone om man ser igenom skaket), det är fördelningen av action och drama/historia som drar ner det för mig. Som är mitt största problem med filmen.

Eatthemeat skrev:eller Barry Lyndon..Har du sett B.L nu? Var det du som inte sett den? Om du tittar på den inom en vecka så tittar jag på Stalker! Ja? Is a deal?

Is a deal. A crazy deal, men min nivå av galenskap är ju redan fastslagen, så det är bara att köra. Och tuta!

För övrigt hör jag bara ett gäng maskiner och någon som går. Tramp, tramp.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » ons sep 26, 2007 10:08

Eatthemeat skrev:Där hör du!

Jag hörde dessutom ett "blubb-blubb" efter det där. Din signatur har effekter på min hjärna.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Eatthemeat » ons sep 26, 2007 15:11

adolvsson skrev:
Eatthemeat skrev:Där hör du!

Jag hörde dessutom ett "blubb-blubb" efter det där. Din signatur har effekter på min hjärna.

Then it´s working.... :twisted:
- Yes, affirmative.

Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav adolvsson » ons sep 26, 2007 15:29

Eatthemeat skrev:Then it´s working.... :twisted:

Kanske lite för bra...

Bild

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Eatthemeat » ons sep 26, 2007 15:41

Kanske lite för bra...

Aaahahaha!! Jag dör! Det ser hemskt ut, vilket inre helvete...din uppgivet deprimerade min är bäst...nu byter jag till tjofadderittanrullantjosanlej och så får vi se vad som händer med dig då..Moahahaha :twisted: :twisted:
- Yes, affirmative.

Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav caffeineaddict » ons sep 26, 2007 19:25

Första halvan av Borta med vinden på fjorton evigheter (jag och syrran delar upp det på två kvällar, det är ju ändå en lååååång film). Den är fortfarande väldigt snygg, aldrig tråkig, ofta sanslöst rolig (jämnt uppdelat på medvetna och omedvetna tillfällen) och inte hälften så smörig som jag tror folk ofta får för sig att den är, eftersom båda huvudkaraktärerna i mångt och mycket är själviska svin med klart tveksam moral. Vet inte riktigt om jag tycker det är ett mästerverk, men jävligt habil underhållning.

Dock verkar den själv hoppa VILT fram och tillbaka i sina åsikter kring Den Gamla Södern, då dess karaktärer (och textskärmar) spenderar mycket tid med att tala vackert om den och dess värderingar, men sedan spenderar filmen nästan lika mycket tid med att håna flera av dess stereotyper och traditioner. Sedan att slaven Prissy (som av Rhett Butler verkligen kallas "a simple-minded darkie" vilket jag helt hade glömt... :eek:) är den förmodligen dummaste karaktären i Hollywood-historien får man väl ta för vad det är...

Samtidigt blir detta ett mer ordentligt problem för mig ibland i filmen, t.ex. under Rhetts tal om att kämpa för lost causes. Det är snyggt skrivet, väl spelat, fantastiskt vackert fotat och jag älskar musiken... men hans "lost cause" är för i helvete att bevara slaveriet!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav lilith » ons sep 26, 2007 19:41

caffeineaddict skrev:Dock verkar den själv hoppa VILT fram och tillbaka i sina åsikter kring Den Gamla Södern, då dess karaktärer (och textskärmar) spenderar mycket tid med att tala vackert om den och dess värderingar, men sedan spenderar filmen nästan lika mycket tid med att håna flera av dess stereotyper och traditioner. ...
Det behöver väl inte betyda att filmen hoppar i åsikt för att den skildrar karaktärer som är positiva. Jag menar att filmen ju inte behöver hålla med sina karaktärer om allt de säger, om du är med mig. Men man måste se och förstå deras kärlek till Södern.

caffeineaddict skrev:Sedan att slaven Prissy (som av Rhett Butler verkligen kallas "a simple-minded darkie" vilket jag helt hade glömt... :eek:) är den förmodligen dummaste karaktären i Hollywood-historien får man väl ta för vad det är...

Hmm ja. Men nu ska vi väl inte vara överdrivet politiskt korrekta. Man kan ju vara förståndshandikappad och svart.

Äh, jag svamlar. Jag blev helt enkelt sugen på att se filmen igen. Det var så längesen. Jag läste boken i tonåren och den minns jag nog bättre än filmen.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav caffeineaddict » ons sep 26, 2007 19:48

Fast samtidigt verkar det VÄÄÄÄLDIGT ofta som att filmen faktiskt håller med sina karaktärer när de förespråkar krig för att få behålla sina slavar. Närbilder på "Old Dixie" fladdrandes i vinden på samma vis som man ser den amerikanska flaggan i var och varannan Hollywood-film idag o.s.v. För att i nästa sekund håna deras pompösa sidor. Filmen hade trots allt fyra regissörer, måhända höll åtminstone två av dem ganska hårt vid "de gamla idealen". Filmen är ju ändå från 1939, 16 år innan Rosa Parks klev på den där bussen och en tid då det inte direkt var ovanligt att öppet behandla mörkhyade som mindre värda.

Och jag tycker ENORMT mycket om filmen, jag kan bara inte låta bli att fundera över sådana här saker, men samtidigt skulle jag inte säga att jag stör mig på dem under tiden jag tittar på filmen. Det dyker mer upp när jag sätter mig efteråt och tänker över det.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Eatthemeat » ons sep 26, 2007 20:45

caffeineaddict skrev:Dock verkar den själv hoppa VILT fram och tillbaka i sina åsikter kring Den Gamla Södern, då dess karaktärer (och textskärmar) spenderar mycket tid med att tala vackert om den och dess värderingar, men sedan spenderar filmen nästan lika mycket tid med att håna flera av dess stereotyper och traditioner. Sedan att slaven Prissy (som av Rhett Butler verkligen kallas "a simple-minded darkie" vilket jag helt hade glömt... :eek:)

Hmmm..när jag såg den som liten var Scarlett min idol (tillsammans med Morticia och Jessica Rabbit, vad det nu säger om mig) men när jag såg om den som lite äldre fanns det en hel del ögonblick där man skruvade på sig lite obekvämt i soffan.. Slavarna är lite väl nöjda med att vara slavar och allt är så fint och ärofullt i södern och deras fina värderingar gick förlorade, snyft snyft....Men å andra sidan är det som du säger en riktigt underhållande film och Vivian Leigh är snyggast i världen.
- Yes, affirmative.

Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav adolvsson » ons sep 26, 2007 21:51

Eatthemeat skrev:nu byter jag till tjofadderittanrullantjosanlej och så får vi se vad som händer med dig då..

Inte mycket. Sorry. Jag tror det är för många bokstäver, min hjärna är för utblubbad för att kunna hantera fler än 28 i ett och samma ord.

Och Borta med vinden tycker jag om.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Nyx » tor sep 27, 2007 0:16

Eatthemeat skrev: Vivian Leigh är snyggast i världen.

Medhåll. Och att den håller att se än i dag är också sant. Men det är trots allt en Hollywoodfilm från 1939 och att den innehåller förlegade idéer om både det ena och det andra goes without saying. Jag vill dock minnas att boken är betydligt mindre sentimental och uppfriskande rakt på sak även vad gäller rasfrågor (rätta mig om jag har fel, det var ganska många år sedan jag läste den). Hon beskriver situationen i söder ur olika sydstatares perspektiv men utan att döma. Kanske har rättframheten som jag upplever att göra med att Peggy Mitchell var journalist och en relativt kontroversiell kvinna i sin tid.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film