Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav MissKittyFantastico » ons sep 19, 2007 0:26

Jag har böjat med ett litet projekt. Ska försöka titta igenom lite av vad Buffy-skådisarna gjort på sista tiden.

Idag blev det Shadow Puppets

Det här var en James Marsersfilm. Jag gillar inte skräckfilm, men för personer som tittar en del på sånt så är den här filmen nog inte så särskilt läskig, men för mig så var den ganska otäck.

Filmen handlar om ett gäng människor som vaknar upp utan att veta var de är eller vilka de är. Dessutom är det något konstigt som låter i korridorerna.

James var bra och rätt snygg, men hade fula kalsonger. Ja för förutom att de alla tappat minnet så är de iklädda likadana underkläder när de vaknar till. Undrar varför det alltid ska vara så?

Jag är alltid så inne i historien när jag läser eller ser något så jag missar alla antydningar till plot twister som ska komma. Den här borde jag tagit för det var ganska tydligt tyckte jag i efterhand. Själva historien var lite flummig och fånig och jag tyckte att man hafsade förbi förklaringen till varför det var som det var.

Känner mig lite sträng idag så det blir en tvåa. James armar får en svag fyra.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav sp1keout » ons sep 19, 2007 1:59

Såg någon Japansk film från 50-talet idag, hette Ikiru (Att leva)

Var en såndär Kurigawa-film.

Den var... ja, speciell är nog rätt ordval. 2h20min lång. Heh
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav noike » ons sep 19, 2007 2:12

Två och tjugo är inte så långt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » ons sep 19, 2007 7:49

Åh, Ikiru. Loves it. Tror "Kurosawa" är ordet du är ute efter, om inte "Kurigawa" typ är ett japanskt genre-ord som jag inte känner till (vilket är väldigt möjligt) och jag snubblar på mitt eget besserwissrande just nu. :P

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » ons sep 19, 2007 9:25

Alltså, verkligen, 3-disc Hitchcock-boxen med Vertigo, Rear Window och The Birds är ett jäkla fynd för 69 spänn... två av de bästa filmerna någonsin, och en till som är... ganska konstig men intressant och med vissa förbaskat bra scener: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=633624

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » ons sep 19, 2007 10:27

Vet inte riktigt om det här ska in under nån musiktråd istället men Todd Haynes Dylan-film I'm Not There har ju premiärvisats på Torontos filmfestival i dagarna och fått ganska finfin kritik inte minst av Dylan-fanatiker: http://blogs.suntimes.com/scanners/2007 ... n_bob.html

A Dylanophile friend was asked if he was in "Dylan heaven" after the film. He thought for a moment and then said, "Yeah. I guess I am." I don't know about that. But I'm at least knockin' on heaven's door.

Och en hel del intressanta/roliga covers väntas på soundtracket också:

* "Cold Irons Bound," Tom Verlaine and the Million Dollar Bashers
* "Dark Eyes," Iron & Wine and Calexico
* "Fourth Time Around," Yo La Tengo
* "I Wanna Be Your Lover," Yo La Tengo
* "I'm Not There," Sonic Youth
* "Knockin' on Heaven's Door," Antony & the Johnsons
* "Ring Them Bells," Sufjan Stevens
* "Señor (Tales of Yankee Power)," Willie Nelson and Calexico
* "Stuck Inside of Mobile With Memphis Blues Again," Cat Power

+ många fler, men det var de som fångade mitt intresse ordentligt. "Komplett" lista: http://en.wikipedia.org/wiki/I'm_Not_There

The Million Dollar Bashers are a a supergroup featuring Sonic Youth stars Lee Ranaldo and Steve Shelley, Wilco guitarist Nels Cline, Television guitarist Tom Verlaine, Dylan bassist Tony Garnier, guitarist Smokey Hormel and keyboardist John Medeski.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sp1keout » ons sep 19, 2007 11:49

Ah, Kurosawa har du alldeles rätt i. Alt. zawa. Om det är så betyder hans namn "Svart träsk", det inger mer respekt än Kurogawa "Svart sida".

noike: 2 o 20 e långt, om varje scen är sämre än och slöare och inte lite sprängfyllt perfekta som de i hollywood (eller bollywood om du gillar indiska filmer)
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav noike » ons sep 19, 2007 11:58

sp1keout skrev:noike: 2 o 20 e långt, om varje scen är sämre än och slöare och inte lite sprängfyllt perfekta som de i hollywood (eller bollywood om du gillar indiska filmer)

Pffft! Ikiru är inte tråkig, den är vacker.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » ons sep 19, 2007 12:00

sp1keout skrev:om varje scen är sämre än och slöare och inte lite sprängfyllt perfekta som de i hollywood

Nu var det några år sedan jag såg Ikiru, så jag kan inte komma ihåg hur den utvecklades scen för scen, men jag har för mig att den kändes ganska jämn och i slutändan väldigt mycket mer rörande än mycket från Hollywood, särskilt om vi jämför i nån slags "dramagenre" där Hollywood tenderar tråka ut mig ännu oftare än i många andra genrer. Åtminstone om vi räknar Hollywood = storstudio-film.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » ons sep 19, 2007 12:36

caffeineaddict skrev:* "I'm Not There," Sonic Youth

:lovebunnier: :lovebunnier: :lovebunnier:
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav LauraP » ons sep 19, 2007 17:55

jag har faktiskt inte sett den japanska "att leva", men jag har sett den kinesiska (två helt olika filmer, samma svenska översättning) Den är fantastisk!!!
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav LauraP » ons sep 19, 2007 17:57

adolvsson skrev:
LauraP skrev:
adolvsson skrev:Happy Feet
För det första, HD verkar ju som skapat för dataanimerade filmer. Detaljrikedom, känslan, hur levande karakterna blir, det är makalöst. Sanslöst. Sinnesjukt.

För det andra, vilken enormt underbar film Happy Feet är. Lite dåligt flyt över akterna och en aning för lång, men det är bara smågrus i maskineriet. En bra, spännande story, humor, mycket musik och perfekt val av röstskådespelare väger över allt annat. Underbart. Pingviner regerar.

förutom den läskiga leopardsälen... den var lite för mycket för en liten hajrädd flicka...

I see. Fast eftersom det trots allt inte var en haj, skulle det inte fungera att tänka på den som... ett stort, ulligt, härligt mysdjur med dåligt morgonhumör?

det är tänder under vatten som kommer "mot skärmen" i hög hastighet... i sådana lägen är allt haj i mina ögon...
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons sep 19, 2007 20:07

LauraP skrev:jag har faktiskt inte sett den japanska "att leva", men jag har sett den kinesiska (två helt olika filmer, samma svenska översättning) Den är fantastisk!!!

Det är den. Fast den har jag inte sett på... evigheter, var nog en av mina första upplevelser med asiatisk film utanför John Woo faktiskt. Borde se om den. Snart.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons sep 19, 2007 20:08

Och som vanligt med Kurosawa finns den i en bra och dyr Criterionutgåva. Tror det är därför jag bara äger Ran av alla hans filmer, och den vill jag byta ut.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » ons sep 19, 2007 20:10

noike: Fast nu när jag skrev senast så tänkte jag på Zhang Yimous "Att leva" (Huozhe) och inte Kurosawas (Ikiru). Ikiru såg jag betydligt mer nyligen, det var åtminstone sedan jag bott i den här lägenheten vet jag.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons sep 19, 2007 20:14

Aha och pfft: detaljer!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HeY » ons sep 19, 2007 20:16

På fredag vill jag ha en film att titta på! En stark film, riktigt emotionell och träffande. Jag vill se något som känns riktigt djupt och starkt helt enkelt. Jag kan inte komma på att jag har sett något som verkligen träffat mig ordentligt sedan "The Body", speciellt inte filmvis, men det är vad jag skulle vilja se efter en lång period av skräck- och ungdomsfilmer á la Eurotrip. Finns det någon vänlig själ som känner till en sådan film och kan rekomendera? (det ska vara en engelsktalande film, ifall det inte tas för givet ;) )
Senast redigerad av HeY ons sep 19, 2007 20:25, redigerad totalt 1 gång.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav noike » ons sep 19, 2007 20:23

Ratcatcher! Av Lynne Ramsey. Fantastisk sak.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HeY » ons sep 19, 2007 20:30

Snabbt svar, I like that! Jag verkar inte hitta filmen dock :(

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tob » ons sep 19, 2007 20:42

21 Gram, Lilja 4-ever eller Ett hus av sand och dimma. Tre förslag på filmer som har fått mig att sitta i tomhet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » ons sep 19, 2007 20:56

Ett hus av sand och dimma, heter den House of Sand and Fog på engelska?

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tob » ons sep 19, 2007 20:57

HeY skrev:Ett hus av sand och dimma, heter den House of Sand and Fog på engelska?

Ja.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » ons sep 19, 2007 20:59

Bra! Man vet aldrig vad det blir när Engelska titlar blir svenska, filmen hade ju kunnat heta något helt annat ;)

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav noike » ons sep 19, 2007 21:01

HeY skrev:Snabbt svar, I like that! Jag verkar inte hitta filmen dock :(

Bajs också. Att den ska vara så svår att få tag i. Jag hade helt glömt bort att jag var tvungen att köpa den osedd. (Och rippning fungerar inte här för närvarande. Still no clue why.)

Hur som helst, om du hittar den, se. Poetisk, vacker, drömsk, tragisk, mer vacker. (Har visats på SVT under namnet Råttfångaren.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » ons sep 19, 2007 21:09

HeY skrev:På fredag vill jag ha en film att titta på! En stark film, riktigt emotionell och träffande. Jag vill se något som känns riktigt djupt och starkt helt enkelt. Jag kan inte komma på att jag har sett något som verkligen träffat mig ordentligt sedan "The Body", speciellt inte filmvis

Jag såg en sån film för bara några dagar sen! Som träffade åtminstone mig på det sättet och fick mig att reflektera över att det var längesen en film gjorde det. Ny film med Adam Sandler och Don Cheadle, Reign Over Me. Starkt tema om hur djup sorg kan drabba och förändra en människa.

Annars är det bara Brokeback Mountain jag kan komma på just nu. :lovebunny:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav caffeineaddict » ons sep 19, 2007 21:12

Scener ur ett äktenskap är den jag kommer att tänka på snabbast när det gäller att träffa råa, dramatiska nerver på ett sätt liknande The Body. Obehagligt jobbigt svidande. Fantastisk.

Jag har dock Ratcatcher rippad, men är inte hemma vid min egen dator för tillfället...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HeY » ons sep 19, 2007 21:16

Skriver ner alla filmerna ni nämner (kommer förmodligen se allihop - om jag får tag i dem). Scener ur ett äktenskap - är den svensk eller har den en engelsk titel; Scenes from a marriage?

EDIT: Jag googlade. Film med Ingmar Bergman, känns nästan som något man borde veta - bara det att jag kan inget om Bergman :rolleyes:
Senast redigerad av HeY ons sep 19, 2007 21:18, redigerad totalt 1 gång.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » ons sep 19, 2007 21:17

Scener ur ett äktenskap är svensk, men försöker du hitta den på nätet kan den nog ibland benämnas Scenes From a Marriage.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Peppe » ons sep 19, 2007 21:24

C.R.A.Z.Y. är en fantastisk kanadensisk film. Children of Men och Amores Perros är också fantastiska filmer. Inte mina absoluta favoriter men jag tror dom skulle passa dig bättre än mina andra favoriter. :P
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav noike » ons sep 19, 2007 21:26

Terminator 2. Tummen. Lavan. Gråt.
Men den kanske du redan sett.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film