The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » ons maj 09, 2007 11:10

Så, samlade intryck s1:

Nog fan är detta en jävligt bra polisserie. Härliga karaktärer (även om det är trist att Omar, Kima och Bubbles mer eller mindre försvinner under sista tredjedelen av säsongen), och som sagt gillar jag upplägget med frånvaro av COTW. Men seriens största styrka är ju dubbelsidigheten; vi får följa både polisen och langarna dag för dag, interaktionen, spelet. Det är jävligt bra gjort; välagerat, realistiskt (tack och lov för .srt-filer, jag hade inte begripit mycket av ebonics annars...) och snyggt. Stringer Bell i glasögon som ser till att plugga ekonomi och planera allt medan polischeferna fortfarande som någon sorts Watcher's Council kör på i gamla hjulspår...

Men samtidigt... jag ser inte var det blir den bästa TV-serien någonsin. Det är fortfarande i första hand en serie om poliser och bovar, även om vi får mer insikt i bådas arbete. Ungefär halvvägs in i säsongen inser jag att jag börjar bli dödstrött på snacket om avlyssningsprocedurer och "who's on the roof" och beviskrav och det eviga käbblet mellan de rättskaffens poliserna på gatunivå som vill få resultat och den korrupta ledningen som vill hålla politikerna glada. Inte själva avlyssningen själv, det är ett skitbra grepp, men just all diskussion med åklagare och... gäsp.

I kinda like the streets of Baltimore, men om vi tar de mest uppenbara jämförelserna så saknar den humorn och allmänmänskligheten från The Sopranos och dynamiken och skiten från The Shield. Men det är å andra sidan väldigt höga standarder att leva upp till. Det är fortfarande bra och jag ska absolut glo vidare vid tillfälle.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » ons maj 09, 2007 15:22

Björnen: Det är inte den bästa serien någonsin efter S1, men det är bra som fan. Det är en Topp 5-serie efter S3. Det är kanske den bästa serien någonsin efter S4.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav eriked » fre maj 11, 2007 0:01

3x11 Woah! OMG!
Nästa. NU.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav eriked » fre maj 11, 2007 19:05

(spoiler 4x02) Desperate Housewifes? Va fan? Ingen höjdare. Detta hör inte till vanligheterna när det gäller The Wire. För mycket politik. Ingen (nästan) McNulty heller. Nä.. Nu var jag inte ens tvungen att titta på nästa direkt. Men det händer nog saker snart.

Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav noike » fre maj 11, 2007 20:14

eriked skrev: (spoiler 4x02) Desperate Housewifes? Va fan? Ingen höjdare. Detta hör inte till vanligheterna när det gäller The Wire. För mycket politik. Ingen (nästan) McNulty heller. Nä.. Nu var jag inte ens tvungen att titta på nästa direkt. Men det händer nog saker snart.

Verkligen? Att de vågar ta ut svängarna och faktiskt dyka djupt ner i politiken och hur det skitar ner samhället är en sådan sak som gör att jag sitter som på en nåldyna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eriked » fre maj 11, 2007 21:29

noike skrev:
eriked skrev: (spoiler 4x02) Desperate Housewifes? Va fan? Ingen höjdare. Detta hör inte till vanligheterna när det gäller The Wire. För mycket politik. Ingen (nästan) McNulty heller. Nä.. Nu var jag inte ens tvungen att titta på nästa direkt. Men det händer nog saker snart.

Verkligen? Att de vågar ta ut svängarna och faktiskt dyka djupt ner i politiken och hur det skitar ner samhället är en sådan sak som gör att jag sitter som på en nåldyna.
Jo det är ju en viktig del av serien men det blev lite för mycket i detta avsnitt. De brukar kunna visa hur det smutsar ner samhället utan att göra det så här koncentrerat. Mycket av det känns väldigt förutsägbart också. Ungarnas del var mer intressant tycker jag.

Föresten, jag såg nästa avsnitt...

Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav RalfiParpa » lör maj 12, 2007 10:38

A bear skrev:Men samtidigt... jag ser inte var det blir den bästa TV-serien någonsin. Det är fortfarande i första hand en serie om poliser och bovar

Det här stämmer möjligtvis in på S1, som jag också uppfattade som en ordinär, om än magisk, "polisserie" efter första titten. Men The Wire är mycket, mycket mer än så. Det är i första hand berättelsen om en stad. En vacker, död stad, som den där Thåström skulle ha uttryckt det. Det här framgår särskilt i de senare säsongerna, som skärskådar andra fasett av Baltimore. Jag har också märkt att S1 växer enormt under en omtitt. När man inte behöver lära sig vad alla karaktärer heter är det mycket enklare att se det subtila som är David Simons specialitet.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » fre jul 13, 2007 9:50

Dels: Fyfan vad S3 är bra! Såklart det inte var någon nyhet, men nu när jag ser om.... FYFAN! (spoiler 3.06) Scenen mellan Bunk och Omar i 3.06 går höööögt upp på en lista över, well, de bästa scenerna någonsin någonstans.

Och framförallt, i den här artikeln om HBO:s framtid nämns att...

As for other returning favorites, Plepler noted that "The Wire" will come back for its final season in first-quarter 2008.

First quarter! Bara ett halvår kvar! :) :eek: :lovebunnier:

(Sen är det iofs slut efter S5, men men... DENIAL!)

EDIT: Oh, och The Wire är dagens "Featured article" på Wikipedia. Najs.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre jul 13, 2007 12:26

Jag hade 'ändå hoppats på höstvisning i år. Så lite besviken blir jag trots allt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis jul 17, 2007 21:54

S3-omtitten klar. Herreminjävla... vilken serie detta är. Det tar andan ur mig.
(spoiler slutet S3) McNulty som sörjer över Stringers död. "I caught him. He doesn't fuckin' know it." Hela "We fight on that lie"-diskussionen. Inte en subtil parallell till världshändelser, men jävligt fungerande. Och Omar och Brother Mouzone tillsammans, damn... Äh, vafan, allt är sensationellt.

S5 NOW!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Eisa » tor jul 19, 2007 11:45

Jaha, då har jag sett färdigt första säsongen nu och jag måste säga att jag överlag gillar det. Ska se de andra säsongerna nu, det är lite svårt att tycka något om en serie innan jag sett hela.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor jul 19, 2007 11:56

Snabbt jobbat! :eek: My girl!

(Du får låna med S2 och S3 hem.)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » tor aug 16, 2007 20:42

Februari gäller det. Ni får en ihållande påminnelse i min signatur fram till dess.
Är jag värre än Nintendo-fanboys, än sådana där typer som ständigt predikar för sin oftast likgiltiga omgivning om hur bra deras favoritband är? Förmodligen.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav sp1keout » mån aug 20, 2007 20:21

Jag har sett första avsnittet nu, det har varit mycket att kolla på sedan jag kom hem!, och helhetsintrycket är: jag tyckte den här serien var bra.

Allting känns så äkta. Skildringen. Är det sättet de har kameran på? Det känns väldigt realistiskt.
Första avsnittet av The Wire fick mig väldigt, väldigt mycket att tänka på Crash. (Kan det ligga något i det?)

Det här är dock en serie, och det tar ett tag att komma in i serien, samt att det tar ett tag för serien att komma igång. Det är liksom en give-and-take-situation. Jag tycker den The Wire är "bra", men jag ser potentialen som kommer göra den här serien bra (bäst?) - och jag ser fram emot den utvecklingen!
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav noike » tis sep 04, 2007 19:07

Om the Wire och inspelningan av sista avsnittet. Men inget om innehållet i sista avsnittet.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 01454.html

Actors wandered in with their families, while Andre Royo, who played Bubbles, ran around, dressed like a newspaper peddler, handing out copies of a fake newspaper, "The Wire," with a giant headline: "HBO SERIES WRAPS PRODUCTION: Fifth season concludes in Baltimore; Emmy voters will be given one last shot to get it right."

Clark Johnson regisserade sista avsnittet, som är en halvtimme längre. Januari. Jan-u-ari. Knullrumpa, vad länge det är dit.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » tis sep 04, 2007 23:14

Bra skit, noike.
Och så här ser alltså den kommande (4 dec för R1) S4-boxen ut. Röd alltså, och det är ju piffigt. Den kommer se bra ut i min DVD-hylla, bredvid sina gråa, gröna och blåa bröder.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tis sep 04, 2007 23:18

Naajs. Jag längtar så mycket att jag skakar.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tor sep 06, 2007 2:15

http://www.nytimes.com/2007/08/09/us/09 ... nted=print
Their separate stories of decline into drugs and violence are nationally known: Mr. Andrews was the inspiration for the character Omar Little, a ruthless thug who stalks dealers on the HBO series “The Wire.” Ms. Boyd was the protagonist of “The Corner,” an HBO miniseries that chronicled her fall into addiction. But the story of their shared redemption is less widely known.

Och Nick Hornby intervjuar David Simon:
http://www.believermag.com/issues/20070 ... view_simon
Tyvärr är inte hela intervjun på nätet.

DAVID SIMON: My standard for verisimilitude is simple and I came to it when I started to write prose narrative: fuck the average reader. I was always told to write for the average reader in my newspaper life. The average reader, as they meant it, was some suburban white subscriber with two-point-whatever kids and three-point-whatever cars and a dog and a cat and lawn furniture. He knows nothing and he needs everything explained to him right away, so that exposition becomes this incredible, story-killing burden. Fuck him. Fuck him to hell.

I :lovebunny: David Simon.

Och McNulty säljer sina saker när han flyttar: http://www.flickr.com/photos/68893306@N00/1281660748/
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » mån sep 10, 2007 19:56

Halvvägs in i s2: Dee! Noooooooo! :(

Omar! Yaaaaaaaaaay!

Det här är faktiskt betydligt bättre än s1. Mindre byråkratitjafs, och hamnarbetarna tillför en rejäl dimension - working stiffs som kanske är korrupta eller rentav grova brottslingar, men som inte olikt knarklangarna sitter fast i en situation där de måste göra NÅGOT för att överleva. Frank är en härlig karaktär, och sällan har jag velat se någon råka så illa ut som jag hoppas Ziggy gör innan säsongen är slut.

Sen, visst, det finns fortfarande saker jag saknar. Kima är grymt underanvänd - det enda hon får att göra är ju att gräla med flickvännen, och det där har vi sett i varenda jävla polisserie redan - och Bubbles har bara skymtat förbi. Men Bunk/Lester är ett härligt radarpar, och McNulty är i vanlig ordning en fuckup med för mycket hjärta för sitt eget bästa.

Fin serie. *klappar den*

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » mån sep 10, 2007 19:58

Håller med dig om att S2 är bättre än S1. Jag har sett de tre första säsongerna och S2 är min favorit.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » mån sep 10, 2007 20:12

Efter fyra säsonger så är tvåan och fyran mina favoriter. Säsong tre är bättre än tvåan, men jag gillar den mindre för (spoiler grundläggande s2-saker) det finns en sådan passion för människorna i hamnen som genomsyrar allt. Sedan tror jag att just tvåan och fyra har störst sinne för de små detaljerna.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eriked » ons sep 12, 2007 20:32

Åhå. Säsong 4 börjar på SVT på fredag. Tufft.

Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav A bear » tor sep 13, 2007 22:10

Så, allmänna tankar s2:

Gillade detta en hel del mer än ettan, faktiskt. Det är fortsatt lika bra karaktärsdrama (även om det är en del klichébitar - Kimas flickvänsproblem hade varit kliché 1A om det inte hade varit för att det är just flickvänsproblem, och vad hände med McNultys familj egentligen?). Men det är ännu mer än förra säsongen allt spelet som ligger till grund för alltihop som är intressant; hur alla har sina motiveringar, hur alla är ute efter att kapa åt sig största biten av en allt mindre kaka (hamnarbetare i en döende industristad... inte kul). Men en annan intressant grej som kommer från hamnarbetarna; det är ytterligare ett skikt i samhället. I s1 hade vi poliserna, som visserligen inte nödvändigtvis är lyckliga goda överklassmänniskor men som åtminstone har någon formell rätt, och så knarklangarna som står utanför och aldrig släppts in i samhället. Nu tillkommer här polacker och greker som funnits i landet i generationer, som har kontakter överallt, som är INNE i systemet, och som är med och skriver reglerna de själva bryter emot. Och familjen Sobotka är för härlig.

Dessutom gillar jag dynamiken i West Side-gänget, nu när det har blivit lite uttunnat. String som inte VILL sno Avons plats egentligen, men är så illa tvungen... och så OMAR! Omar FTW!

Men var är Bubs? Han fick ingen egen spinoff eller så som jag missat? Tre korta cameos på hela säsongen...?

Detta är en mycket bra TV-roman och jag godkänner den. Nu vidare till s3.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tor sep 13, 2007 22:18

A bear skrev:Men var är Bubs? Han fick ingen egen spinoff eller så som jag missat? Tre korta cameos på hela säsongen...?

Hamnen är inte Bubs element. Svårare än så är det inte.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tor sep 13, 2007 22:18

noike skrev:
A bear skrev:Men var är Bubs? Han fick ingen egen spinoff eller så som jag missat? Tre korta cameos på hela säsongen...?

Hamnen är inte Bubs element. Svårare än så är det inte.

Äh. Det skulle bara göra honom gott. I'm bub-eye the sailor man...

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » lör sep 15, 2007 11:42

3.02 He was my dog, man! :D :D :D

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav RalfiParpa » lör sep 15, 2007 12:00

För den som är intresserad eller bara besatt av The Wire finns Steve Earles "Way Down In The Hole" att hitta på the internets nu. Vinjettmusiken för S5 alltså. Den är ovanligt munter.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » mån sep 17, 2007 9:15

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons sep 19, 2007 19:35

Bortklippt scen från säsong 5 som inte spoilar någonting alls. Y'all need to hear what these motherfuckin Pooh-lese are sayin right now.

Edit: och givetvis lyckas de fucka upp så att dialogen inte sysn längre.
Edit 2: nu fungerar det igen. LÄS! Jag hatar er annars.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eriked » ons sep 19, 2007 22:48

Underbart
:lovebunny:

Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall