av A bear » ons sep 05, 2007 0:30
Zodiac.
Sent omsider. Jag är inte heller fullt så impad.av den som en del. Missförstå mig rätt, det är enormt snyggt gjort, det är lysande skådespelarinsatser, Fincher ska ha en eloge för att han håller sig ifrån att göra När Lammen Tystnar V, men det påminner mig också om varför jag får allergiska utslag av det mesta som är "baserat på en sann historia"; jag ser inte på film, jag läser inte romaner för att få SANNA historier utan för att få BRA historier. Fokusen på Graysmith och Toschi är kanon; scenen där Graysmith slutligen söker upp Allen... gåshud.
- Can I help you?
- ...No.
Sättet Graysmith - som får en sympatisk, om kanske inte smickrande, tolkning, och jag gillar ju verkligen Gyllenhaal - faller sönder, går upp helt i jakten när alla andra ger upp och faller vid sidan är smärtsamt att se. Men det känns ändå som om Fincher inte riktigt vågar släppa jakten och fokusera på jägaren; många av de klassiska seriemördarfilmsklichéerna är med, men de leder ingen annanstans än tillbaka till Graysmiths besatthet. Wyndham nämnde sorgligt bortglömda The Pledge (och Friedrich Dürrenmatts roman Kommisariens löfte som den bygger på är faktiskt ännu bättre) som ett exempel på en film som gör något liknande och gör det bättre, och jag är böjd att hålla med - Fincher verkar vilja göra BÅDE en seriemördarfilm och en film om besatthet, och det är där spretandet kommer in när minuterna tickar iväg; vi tappar liksom bort trådar längs vägen, för att sedan behöva plocka upp dem någon timma senare, medan andra bara försvinner... Downey Jr, likaså Anthony Edwards (peruk!), och det känns lite kymigt att först få en karaktär som vi verkligen bryr oss om och sedan bara kasta bort den. Det kanske är realistiskt, men det ger inte nödvändigtvis en fantastisk film.
Nu är jag gnällig igen. Jag kan inte ge nog med beröm åt de individuella insatserna, åt scenografin, åt musik och foto och allt sånt där man använder för att berätta historien; det är själva historien de ska berätta som inte riktigt håller streck. Den kan få 4/5; väldigt bra, men vi vet att Fincher kan bättre.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01