av adolvsson » tis jul 31, 2007 22:53
TMNT (2007)
Cowabunga!
Hah, ja, sköldpaddorna är tillbaka och med mer stil än väntat. Den senaste i raden av filmer Teenage Mutant Ninja Turtles-filmer kan, med all respekt till första, vara bäst hittills. Här finns en spännande historia med respekterande karaktärsbeskrivningar, väldigt bra röstskådespelare, riktigt schysst musik och en jävligt imponerande animering. Stilismen, detaljrikedomen, smidigheten hos de skuttande sköldpaddorna. Fantastiskt. Det hjälpte väl en gnutta att jag kollade på en HDDVD-rip. Allvarligt, fortsätter jag ta hem sådana kommer det bli ruskigt svårt att vänta tills barnsliga branschen fajtat klart om vilket HD-format som kommer ta över efter DVD:n (själv skulle jag, om jag inte minns tokigt, välja HD-DVD framför Blu-Ray, men det är en annan diskussionsfemma).
Inte för att filmen var perfekt. Fanns några saker som stod ivägen. April hade gott kunnat få mer tid framför kameran. Jag rådiggade skurken, men försöker ni säga att dom där monstrena rusat omkring på jorden i 3000 år? Har ingen hört talas om dom innan? Hur kommer det sig att alla råkade befinna sig i New York just nu (dom skulle kunna dras till stjärnornas formation eller nåt, tänker jag nu, trevligt dock om man fått sånt förklarat)? Och varför behövde Winters sina generaler i annan form än sten? Fotklanen (hurra för dom, jag hoppas hårt nästa film kommer och ställer dom i centrum) kunde fånga monster och om Winters ändå bara ställa allt tillrätta, fanns ingen anledning att väcka generalerna innan.
Ställa allt tillrätta, det kanske är svaret, men ändå - det borde ha svarats på i filmen.
På tal om Winters var det synd att se honom gå, även som dödlig hade han kunnat bli en bra allierad till paddorna i framtida äventyr.
Fast, äh, småsaker. När allt kommer omkring är det en ruskigt underhållande och fartfylld animerad film vi ställs framför, med stora sköldpaddor som är ninjas, och det tycker jag vi kan känna oss rätt nöjda med.
Nu är jag sugen på pizza.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Blogg |
Twitter |
Instagram |
Facebook |
LinkedIn