Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » mån jul 30, 2007 22:48

A bear skrev:Jag har aldrig varit en gigantisk Bergmanfan; en del av hans filmer är rätt småträliga, och det krävs definitivt att vara i rätt läge.

Precis. Jag tycker att Ingmar Bergman manusförfattaren kan vara hit-or-miss av stora mått, men regissören är... Riktigt jävla bra, oavsett hur filmens helhet är i slutändan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis jul 31, 2007 1:05

AKS skrev:Fast TV-versionen är väl tänkt att ses i fyra delar eller så? Typ miniserie? Det är ju inte samma sak som att göra en fem timmar lång film för bio.

Fast det är ett jävla flyt i femtimmarsversionen. Jag är nog lite som du, kan ha problem och koncentrationssvårigheter med alltför långa filmer, men F&A drar fram som vore den inte ens hälften så lång.

Vilket är en anledning till att det är min bergmanfavorit. Så oerhört medryckande och levande.

noike skrev:Precis. Jag tycker att Ingmar Bergman manusförfattaren kan vara hit-or-miss av stora mått, men regissören är... Riktigt jävla bra, oavsett hur filmens helhet är i slutändan.

Jag citerar det här också, för det säger vad jag brukar använda fler ord till. Lite som brukligt, med andra ord.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav MissKittyFantastico » tis jul 31, 2007 1:36

Nu har jag sett på film. Det är därför jag är uppe så här fasansfullt sent.

Her Minor Thing

Lite tramsig historia, där huvudrollen spelas av en tjej som jag inte riktigt tycker är sådär jätteövertygande i sin rollprestation. Jag tycker faktiskt att hon överspelar rätt mycket. Filmens skitstövel spelas av Michael Weatherly och han är riktigt bra. Lite som en svinigare variant av hans rollfigur i NCIS och han fick fram några skratt från mig ett par gånger.

Och sedna har vi skälet till att jag såg filmen, Christian Kane. Han var riktigt bra. Allra bäst i scenerna då den hemska tjejen inte var med och förpestade. Jag brukar hävda att Christian Kane är snyggast med kort hår, men jag tror jag får börja överväga andra alternativ, för oh my!

Christian Kane får 5/5. Filmen, tja 2/5 kanske.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Glorificus » tis jul 31, 2007 1:42

MissKittyFantastico skrev:Christian Kane får 5/5. Filmen, tja 2/5 kanske.

:D

Jag och brat tänkte få med mads på en JaredochJensen-filmkväll, men nu vill jag se Her Minor Thing, så vi kanske skulle slänga in lite CK också. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav MissKittyFantastico » tis jul 31, 2007 1:48

Glorificus skrev:
MissKittyFantastico skrev:Christian Kane får 5/5. Filmen, tja 2/5 kanske.

Jag och brat tänkte få med mads på en JaredochJensen-filmkväll, men nu vill jag se Her Minor Thing, så vi kanske skulle slänga in lite CK också. ;)

Det är ju nästan Jensen faktiskt. Säg till om du vill att jag ska skicka över den via msn nån dag om du inte har den redan.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav madskellig » tis jul 31, 2007 2:23

Glorificus skrev:Jag och brat tänkte få med mads på en JaredochJensen-filmkväll, men nu vill jag se Her Minor Thing, så vi kanske skulle slänga in lite CK också. ;)

Ooh, det skulle jag inte tacka nej till ;)

Jag har nu spenderat större delar av dagen med att se Alien 1-3, p.g.a att jag nästan gav min kompis en hjärtattack igår då jag i förbifarten nämnde att jag bara sett Aliens och Alien: Resurrection. Det var tydligen något som var tvungen att åtgärdas snarast.

Gillade Alien det gjorde jag, men inte så mycket mer än så. Bra film, inte fantastisk. Aliens har jag också alltid tyckt om, och det ändrades inte. Men Alien 3 gillade jag överraskande nog mest faktiskt, riktigt bra rakt igenom.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav noike » tis jul 31, 2007 2:26

madskellig skrev:Men Alien 3 gillade jag överraskande nog mest faktiskt, riktigt bra rakt igenom.

Långa eller korta klippningen?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » tis jul 31, 2007 2:27

Håller med Björnen om vad han säger på förra sidan. Tack för att du förklarade mitt inlägg så jag slapp göra det.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav madskellig » tis jul 31, 2007 2:30

noike skrev:
madskellig skrev:Men Alien 3 gillade jag överraskande nog mest faktiskt, riktigt bra rakt igenom.

Långa eller korta klippningen?

Det var den långa, vi var inte säkra på vilken man "borde" se men jag tror vi valde rätt, jag gillade den som sagt i alla fall.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav noike » tis jul 31, 2007 2:47

madskellig skrev:Det var den långa, vi var inte säkra på vilken man "borde" se men jag tror vi valde rätt, jag gillade den som sagt i alla fall.

Det var ett tag sedan jag såg den korta men när jag såg den långa för några veckor sedan slogs jag hur min inställning till den förändrades. Jag har ingen aning om det är klippningen eller ifall min smak ändrats, men jo. jag tror också att Alien 3 är min favorit numera. En film som vågar vara uppgiven på det viset... Underbart.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » tis jul 31, 2007 2:49

Nu blev jag också nyfiken här... Jag måste äga den långa, det står ju special edition och directors cut och allt möjligt på den :)

Måste undersökas!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav AKS » tis jul 31, 2007 12:09

Jag älskar Philip Pullmans His Dark Materials och ser därför fram emot The Golden Compass-filmatiseringen.

Jag tycker trailern verkar lovande:
http://www.sf.se/filmer/film?filmid=16002519

Men jag gillar inte att de försöker jämföra med LotR. Vad gäller böcker så föredrar jag helt klart His Dark Materials framför The Lord of the Rings, men som filmer... Ja, ja, vi får se.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis jul 31, 2007 13:20

AKS skrev:Men jag gillar inte att de försöker jämföra med LotR. Vad gäller böcker så föredrar jag helt klart His Dark Materials framför The Lord of the Rings, men som filmer... Ja, ja, vi får se.

HDM är riktigt bra, så jag ser också fram emot filmerna. LoTR-filmerna tycker jag är precis lika dåliga som böckerna: jag somnar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis jul 31, 2007 16:39

Såg trailern till Golden Compass innan Simpsons. Vet inget om böckerna och hade förmodligen varit totalt ointresserad om det inte var för en sak: MCSHANE!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tis jul 31, 2007 17:06

Skämtar nån med mig? Dog Antonioni precis samma dag som Ingmar Bergman? Verkligen? Jag tror det fan knappt.

Tror nån annan att Antonioni dog av chocken när han hörde att Bergman var död?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » tis jul 31, 2007 22:53

TMNT (2007)
Cowabunga!

Hah, ja, sköldpaddorna är tillbaka och med mer stil än väntat. Den senaste i raden av filmer Teenage Mutant Ninja Turtles-filmer kan, med all respekt till första, vara bäst hittills. Här finns en spännande historia med respekterande karaktärsbeskrivningar, väldigt bra röstskådespelare, riktigt schysst musik och en jävligt imponerande animering. Stilismen, detaljrikedomen, smidigheten hos de skuttande sköldpaddorna. Fantastiskt. Det hjälpte väl en gnutta att jag kollade på en HDDVD-rip. Allvarligt, fortsätter jag ta hem sådana kommer det bli ruskigt svårt att vänta tills barnsliga branschen fajtat klart om vilket HD-format som kommer ta över efter DVD:n (själv skulle jag, om jag inte minns tokigt, välja HD-DVD framför Blu-Ray, men det är en annan diskussionsfemma).

Inte för att filmen var perfekt. Fanns några saker som stod ivägen. April hade gott kunnat få mer tid framför kameran. Jag rådiggade skurken, men försöker ni säga att dom där monstrena rusat omkring på jorden i 3000 år? Har ingen hört talas om dom innan? Hur kommer det sig att alla råkade befinna sig i New York just nu (dom skulle kunna dras till stjärnornas formation eller nåt, tänker jag nu, trevligt dock om man fått sånt förklarat)? Och varför behövde Winters sina generaler i annan form än sten? Fotklanen (hurra för dom, jag hoppas hårt nästa film kommer och ställer dom i centrum) kunde fånga monster och om Winters ändå bara ställa allt tillrätta, fanns ingen anledning att väcka generalerna innan.

Ställa allt tillrätta, det kanske är svaret, men ändå - det borde ha svarats på i filmen.

På tal om Winters var det synd att se honom gå, även som dödlig hade han kunnat bli en bra allierad till paddorna i framtida äventyr.

Fast, äh, småsaker. När allt kommer omkring är det en ruskigt underhållande och fartfylld animerad film vi ställs framför, med stora sköldpaddor som är ninjas, och det tycker jag vi kan känna oss rätt nöjda med.

Nu är jag sugen på pizza.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav The Ankh » ons aug 01, 2007 0:53

Har n¨n sett Dinotopia?

Kanske e asdålig.. Men dte är både Tyron Lietso och Wenthworth Miller. Så mqn kanske vill se ändå...
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav adolvsson » ons aug 01, 2007 11:22

Hittade den här sköna anekdoten på nätet, från Roger Ebert om när Ingmar Bergman mötte Charles Bronson.
I have a favorite Bronson story. Both Bronson and the Swedish director Ingmar Bergman had the same agent, Paul Kohner, and the same publicist, the legendary Ernie Anderson. When Bergman left Sweden in a well-publicized dispute with the tax authorities, he visited Los Angeles for the first time, and asked Kohner to arrange a visit to a studio.Bronson was making an action picture at the time, and Kohner assigned Anderson to arrange a meeting between the two clients. Anderson was hesitant, because Bronson sometimes kidded him: "I know this isn't a Bergman picture, but it may make a few bucks."After he introduced the two men, Bergman asked him to explain the scene he was doing. "This is the scene where I get shot," Bronson said. "I have these little squibs that explode to make it look like bullets are hitting.""Fascinating," said Bergman. "I never knew how they did that.""You mean," asked Bronson, "you don't use machine guns in your movies?"

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » ons aug 01, 2007 13:12

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » ons aug 01, 2007 16:55

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » tor aug 02, 2007 0:03

AKS skrev:Roger Ebert om Ingmar Bergman:

And David Mamet has just written me: “When I was young the World Theatre, in Chicago, staged an all-day Ingmar Bergman Festival. I went at ten o'clock in the morning, and stayed all day. When I left the theater it was still light, but my soul was dark, and I did not sleep for years afterwards.”

Mäktigt, såväl upplevelsen som Mamets sätt att uttrycka den på.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » tor aug 02, 2007 9:16

Trailers From Hell! Hysteriskt roligt! Regissörer som gör kommentarspår till de sämsta trailersen till de sämsta filmerna någonsin! :D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tor aug 02, 2007 17:55

Gangs of New York

Omtitt, visserligen, men jag hade inte sett den sedan den var ny. Det är inte en perfekt film. Manuset har flera uppenbara fel. Men för oss Scorsese-fans så jävlar i mig PULSERAR filmen av liv och rytm, även om det ofta verkar vara för att dölja hål och tveksamheter i handlingen. Scener som den första striden spöar skiten ur varenda actionscen i överskattade tråk-filmer som Gladiator och Braveheart. Filmen LEVER!

Sen kan man undra över en hel del. Cameron Diaz-karaktären känns verkligen bara som att hon är där för att man måste ha "the romantic interest" i en storfilm, och den tid som spenderas med hennes karaktär hade bättre spenderats med att förtydliga och förklara exempelvis de politiska bitarna.

Men när Daniel Day-Lewis smaskar i sig blodiga, köttiga kulisser, när musiken och färgerna tillåts ta över filmen nästan helt, när John C. Reilly och Brendan Gleeson på nåt sätt blir löjligt minnesvärda för att DE ÄR John C. Reilly och Brendan Gleeson trots att karaktärerna på intet vis är skrivna som något minnesvärt, då jävlar.

Det fanns grunder för ett mästerverk här, men alldeles för många saker var inte genomarbetade nog på ett manusplan för att ett så här ambitiöst projekt skulle bli en total succé. Filmen hade behövt vara en halvtimme kortare eller en timme längre. Det känns som att Scorsese visste om dessa brister och försökte kompensera genom att lägga allt sitt krut på de stora scenerna och med det lyckades han. Som New York-fanatiker ger sista scenen mig rysningar.

Det är inte perfekt, som sagt. Men det är motherfucking FILM!

4/5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav lilith » tor aug 02, 2007 20:04

Gangs of New York! Kan inte hålla med dig nog, Caffe. Den kändes ruskig och wow. Jag var helt fascinerad efteråt och slukade extramaterialet (med hull och hår, jag tror ALLT som sägs där om gamla New York).

Gillar inte heller CDs karaktär så mycket, men tänker att jag framförallt inte gillar CD. Och absolut inte i den rollen. Hade velat ha mer om kvinnorna på den tiden, deras val och roll i hela gängbiten. Förutom hon som åt öron..

Sen håller jag inte med dig om att Gladiator och Braveheart är tråkfilmer...Men men. Gangs of New York är ju bättre. Och säkert mer historiskt korrekt (fast det har jag egentligen inga belägg för att tro).

Som sagt, mycket skrämmande och underbar film som dröjer sig kvar. Den kunde varit längre!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav A bear » tor aug 02, 2007 23:42

*skakar på huvudet*

Ni är inte kloka någon av er.

Själv har jag sett BRA film.

Black Sheep.

Detta kan vara den bä-ä-ä-ästa film som går upp på svensk bio i år.

Förlåt.

Ärligt talat: det är alltså en film om en nyzeeländsk fårfarm där fåren får smak på mänskokött. Och med tanke på att det går sisådär 100 får på varje mänska på Nya Zeeland är hela ön i fara... och det är upp till vår hjälte (som är smått neurotisk och har fårskräck) och ett par hippieveganer att rädda hela landet. Och se upp för att bli bitna; då förvandlas man nämligen till ett... kan ni gissa? FÅR!

Ska man vara helt ärlig är det ju inte någon jätteoriginell idé, förutom det där med fåren. Det är ju i princip An American Werewolf in London dividerad med Bad Taste och lite extra ull. Och riktigt de höjderna når den kanske inte, trots redigt med snärtig dialog, mängder med blod och slafs och scener med hundratals får som anfaller i formation. Men... alltså, the violence of the lambs. Det är inga stora överraskningar, men det är så förbannat jävla kul att jag måste älska det. Tacka för det! 4/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tor aug 02, 2007 23:54

A bear skrev:Själv har jag sett BRA film.
Black Sheep.

Den måste jag se. Varför går inte den här för?

(Scorsese tänker jag inte kommentera, ni vet min åsikt.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eriked » fre aug 03, 2007 0:36

Nästa vecka blir det till att se Planet Terror (premiär idag). Black Sheep jag ta och se också. :) Underbart

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav adolvsson » fre aug 03, 2007 8:25

Apropå den där Bergman, SVT har en handfull filmvisningar inplanerade. För den intresserade, och så vidare, ser titlar och tider ut nånting såhär:
SVT1 fredag 3/8 21.00: "Fanny och Alexander".
SVT1 måndag 6/8 14.10: "Sommarnattens leende".
SVT1 tisdag 7/8 14.35: "Nattvardsgästerna".
SVT1 onsdag 8/8 14.30: "Persona".

Källa.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav forever » fre aug 03, 2007 9:10

persona är....scary

Bra men mörkare än svart..
Give me grace to accept with serenity the things that cannot be changed, courage to change the things that should be changed, and the wisdom to distinguish the one from the other.

Reinhold Niebuhr
Användarvisningsbild
forever
Singstar Champion

Inläggav caffeineaddict » fre aug 03, 2007 9:14

Fina filmer, hela den där bunten. Även om Nattvardsgästerna inte är riktigt i klass med de andra och nästan lite stereotypiskt "Bergman". Om man har en förutfattad uppfattning om Bergman är nog risken rätt stor att man får den uppfylld av Nattvardsgästerna. Om man däremot är Bergman-newbie och vill komma in i honom (snuuuuuusk....) på lite enklare och trevligare vis är nog Fanny och Alexander eller Sommarnattens leende att föredra.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film