Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » mån jul 30, 2007 11:19

Oj.

RIP
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » mån jul 30, 2007 11:26

AKS skrev:Ingmar Bergman har avlidit:

Oh. Det... jag känner mig lite sorgsen.

Bergmans inverkan på svensk filmindustri har inte alltid varit positivt. Nej, fel, det mesta av allt som är fel med svensk filmindustri beror på arvet efter Ingmar Bergman. Fast det är inte hans fel, det är dom som borde förvaltat arvet som tolkat helt åt helvete.

Bergman själv, han... eller vi tar det från ett annat håll - mitt håll. Jag tycker många av hans filmer är tråkiga. Pretantiösa. Men även dom pretantiösa lyser av teknisk genialitet och framför allt av en kärlek till filmen som medium.

Vilket för oss till hans bästa filmer. En lektion i kärlek, Sommarnattens leende, och framför allt Fanny & Alexander, som inte bara brinner av den där tekniken och kärleken jag nämnde i förra stycket, utan dessutom är varma och fängslande. Fantastiska filmer. En fantastisk filmare.

Ja, idag känner jag mig lite sorgsen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tinwiel » mån jul 30, 2007 11:46

Oj då. Fast jag kan inte säga att jag känner nåt, jag har ingen direkt relation till hans filmer ändå. Det var ju inte som när Astrid dog direkt..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav A bear » mån jul 30, 2007 11:49

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16445932.asp

:( Många bra filmer har han gjort. Men han blev ju nästan 90 år gammal.

Nej.

Aj.

Fan.

Trist.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » mån jul 30, 2007 12:05

Det var som fan... :( Inte lika stor sorg som när Kubrick dog, Bergman blev ju åtminstone 20 år äldre och hade sagt att han var klar med sin karriär, men lik förbannat var ju gubben en av mina stora favoriter. En hel bunt jävla fantastiska filmer hade han gjort. Det här svider i hjärtat...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Glorificus » mån jul 30, 2007 12:21

A bear skrev:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16445932.asp

:( Många bra filmer har han gjort. Men han blev ju nästan 90 år gammal.

Nej.

Aj.

Fan.

Trist.

Och jag höjer med ett: Galet.
:(
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav lilith » mån jul 30, 2007 12:35

Murnau skrev:Jag tycker nog Bibeln är ganska klar på att Gud vill att man skall hata homosexuella. .

Är det verkligen så? Står det på fler ställen än det här som björnen nämnde? Står det nåt om det i NT?
3 Mos 20:13
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

För övrigt kan man notera att det inte står nåt om kvinnor som ligger med kvinnor. Tror det övergick författarnas förmåga att föreställa sig något sådant (vad skulle vi kunna få ut av det liksom... ;) ).

Och som björnen sa, det finns ju en hel hop med stränga regler belagda med dödsstraff som alla dessa homofoba kristna bryter mot dagligen. Jag tycket det är mycket konstigt att i alla offentliga diskussioner som varit de senaste åren om kristnas syn på homosexualitet har det väl knappast nånsin nämnts nåt om det.
Nu ska jag se Jesus Camp. Spelade in det igår.

Ingmar Bergman. R.I.P.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Rombat » mån jul 30, 2007 12:36

Tinwiel skrev:Oj då. Fast jag kan inte säga att jag känner nåt, jag har ingen direkt relation till hans filmer ändå. Det var ju inte som när Astrid dog direkt..
Medhåll.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » mån jul 30, 2007 13:32

lilith skrev:
Murnau skrev:Jag tycker nog Bibeln är ganska klar på att Gud vill att man skall hata homosexuella. .

Är det verkligen så? Står det på fler ställen än det här som björnen nämnde? Står det nåt om det i NT?
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

"Man ligger med en annan man som med en kvinna" är rätt svårt fullt ut om man inte har transsexuella i åtanke. Progressivt och otolerant på samma gång. I Bibeln dessutom, whowouldathunkit?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » mån jul 30, 2007 13:41

Jag håller med adolvsson och caffe, men inte Tinwiel och Rombat. (Bergman var Pink Floyd mot Lindgrens pudelbakade Europe.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » mån jul 30, 2007 14:22

noike skrev:Jag håller med adolvsson och caffe, men inte Tinwiel och Rombat. (Bergman var Pink Floyd mot Lindgrens pudelbakade Europe.)

Vem skall man hålla med om man både gillar Pink Floyd och Europe!?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » mån jul 30, 2007 14:27

Zaxx skrev:
noike skrev:Jag håller med adolvsson och caffe, men inte Tinwiel och Rombat. (Bergman var Pink Floyd mot Lindgrens pudelbakade Europe.)

Vem skall man hålla med om man både gillar Pink Floyd och Europe!?

Uwe Boll.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Eisa » mån jul 30, 2007 14:39

lilith skrev:

För övrigt kan man notera att det inte står nåt om kvinnor som ligger med kvinnor. Tror det övergick författarnas förmåga att föreställa sig något sådant (vad skulle vi kunna få ut av det liksom... ;) ).

Och som björnen sa, det finns ju en hel hop med stränga regler belagda med dödsstraff som alla dessa homofoba kristna bryter mot dagligen. Jag tycket det är mycket konstigt att i alla offentliga diskussioner som varit de senaste åren om kristnas syn på homosexualitet har det väl knappast nånsin nämnts nåt om det.
Nu ska jag se Jesus Camp. Spelade in det igår.

Ingmar Bergman. R.I.P.

Men ingen nämner att det på ungefär samma ställe står att man ska stena sina barn till döds om de är olydliga, trots att man agar dem. Eller att folk som arbetar på en söndag ska dödas, eller att det är strikt förbudet att äta kamel och så vidare. Man kan ju inte välja ut ett stycke i bibeln och strunta i de andra bara för att de inte passar en. Eller så kan man göra som jag och ifrågasätta alla Moseböckerna.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Murnau » mån jul 30, 2007 15:36

Eisa skrev:Man kan ju inte välja ut ett stycke i bibeln och strunta i de andra bara för att de inte passar en.

Fast det är ju precis det nästan alla kristna gör. Man säger att homosexualitet är onaturligt för att det står så i Bibeln, men man löper inte hela linan ut och stenar sina olydiga barn.

Historien om Lot t.ex. är ju rätt intressant. D.v.s. mannen som var så god att hans familj ensam skonades när Gud förstörde Sodom och Gomorra. När Lot har fint främmat (manliga änglar) blir huset belägrat av män från staden som vill våldta gästerna. Lot finner dock på råd och erbjuder istället sina två döttrar (som är oskulder) åt mobben. Mobben nobbar dock detta fina erbjudande och tänker istället ge sig på Lot själv. Som tack för hjälpen tar änglarn ifrån mobben synen, så att de inte hittar fram till dörren. (1 Mos. 19:1-11)

Undrar just om någon kristen verkligen kan få ut någon vettig moral ur den historien?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav Eisa » mån jul 30, 2007 15:42

Murnau skrev:
Eisa skrev:Man kan ju inte välja ut ett stycke i bibeln och strunta i de andra bara för att de inte passar en.

Fast det är ju precis det nästan alla kristna gör. Man säger att homosexualitet är onaturligt för att det står så i Bibeln, men man löper inte hela linan ut och stenar sina olydiga barn.

Fast jag är kristen, och jag med flera andra kristna har inget emot homosexualitet. Det finns ju även präster som viger homosexuella. Många kristna följer NT snarare än GT.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav HeY » mån jul 30, 2007 15:47

Pfft, religion. Har det någon gång i historien skapat annat än problem?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tinwiel » mån jul 30, 2007 15:55

Murnau skrev:

Historien om Lot t.ex. är ju rätt intressant. D.v.s. mannen som var så god att hans familj ensam skonades när Gud förstörde Sodom och Gomorra. När Lot har fint främmat (manliga änglar) blir huset belägrat av män från staden som vill våldta gästerna. Lot finner dock på råd och erbjuder istället sina två döttrar (som är oskulder) åt mobben. Mobben nobbar dock detta fina erbjudande och tänker istället ge sig på Lot själv. Som tack för hjälpen tar änglarn ifrån mobben synen, så att de inte hittar fram till dörren. (1 Mos. 19:1-11)

Undrar just om någon kristen verkligen kan få ut någon vettig moral ur den historien?

:eek:

Trevlig gubbe, den där Lot. Jag blev varm inombords och ville nypa honom i kinderna. Not. Delar av GT är verkligen läskiga... sen kan man ju ha sina åsikter om NT också, det är ju faktiskt inte Jesus som har skrivit NT, utan massa andra varav flera inte ens var samtida, eller kände Jesus. Men nu ska jag inte börja igen, jag har svårt för att hålla mig i såna här diskussioner. Jag gillar inte dom där böckerna, varken Bibeln, Torah eller Koranen. Folk får vara hur troende dom vill men kom inte med kyrkor och böcker och säg att andra ska leva efter dessa regler. Bibeln har ett viktigt budskap och det är den gyllene regeln. Typ gör mot andra det som ni vill att dom ska göra mot er, eller nåt i den stilen. Den finns ju i andra religioner också, inte bara den judiska/kristna.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav adolvsson » mån jul 30, 2007 15:58

Tinwiel skrev:Typ gör mot andra det som ni vill att dom ska göra mot er, eller nåt i den stilen. Den finns ju i andra religioner också, inte bara den judiska/kristna.

Finns ju utanför religionerna också, ute i den stora världen, där tror jag det brukar falla under "sunt förnuft".
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tinwiel » mån jul 30, 2007 16:03

HeY skrev:Pfft, religion. Har det någon gång i historien skapat annat än problem?

Ofta mest problem. Fast religion har ju funnits ända sen vi blev människor med den typen av medvetande som vi har nu. Det är nog rätt så mänskligt att söka efter trygghet i tillvaron och en förklaring på vad världen och livet är, och därför finns det religion, har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Problemet är ju att religion kopplas till makt, både ur ett politiskt-, ekonomiskt- och genus-perspektiv och då får vi skiten vi har nu. Det finns ju positiva saker med religion också, regler som säger att vi ska vara snälla med varandra, och det finns många religiösa organisationer som sysslar med bistånd och hjälparbete. Synd att det är rötäggen som får synas mest bara. Men GT finns det ingen ursäkt för. Usch. Det är väldigt uppenbart att den är skriven av ett gäng manliga, konservativa judiska präster. Nej tack. Jag förstår varför den kom till, i den kontexten men den är läskig ändå.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Tinwiel » mån jul 30, 2007 16:03

adolvsson skrev:
Tinwiel skrev:Typ gör mot andra det som ni vill att dom ska göra mot er, eller nåt i den stilen. Den finns ju i andra religioner också, inte bara den judiska/kristna.

Finns ju utanför religionerna också, ute i den stora världen, där tror jag det brukar falla under "sunt förnuft".

Precis! :lovebunny:
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav AKS » mån jul 30, 2007 16:59

Läsning om Ingmar Bergman på nytimes:
Ingmar Bergman, Famed Director, Dies at 89
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån jul 30, 2007 19:04

Dödingens minne till ära:

caffes Topp 10 Bergman
1. Det sjunde inseglet
2. Fanny och Alexander (långa TV-versionen)
3. Smultronstället
4. Scener ur ett äktenskap (och då har jag bara sett långfilmsversionen, gissningsvis är långa TV-versionen ännu mer sanslöst fantastisk).
5. Skammen
6. Persona
7. Jungfrukällan
8. Sommarnattens leende
9. Höstsonaten
10. Viskningar och rop

Det faktum att ALLA filmer på den listan är fullkomligt fantastiska säger en del om karlns kvalitet. Har en handfull till som jag tycker om ordentligt som inte fick plats.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » mån jul 30, 2007 21:02

Vilket skräp. (inget ont om mannen)

Kalla mig oduglig i filmvetenskap, men den dagen jag går o ser Smultronstället istället för Transformers på BIO så säg till mig på skarpen, för då har jag blivit dum i hövvet.

edit/ps:
Fast jag har ju iofs inte sett så många av dedära..

Så mitt inlägg är helt och hållet nonsens bara för att se hur folk reagerar.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav HeY » mån jul 30, 2007 21:18

Jag har aldrig sett någonting av Ingmar Bergman. Planerar inte att göra det heller. Intressesmurfarna blinkar inte ens. Jag har ju inget emot mannen, men jag är helt enkelt inte så intresserad.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Murnau » mån jul 30, 2007 22:29

Jag sitter inspirerad av caffe och försöker göra en topp 10 Bergman, men jag får se om jag lyckas. Fast jag undrar om jag inte tycker att Fanny och Alexander är allra bäst. Jag blir helt hypnotiserad av den varje gång. Såg TV-versionen för första gången för typ ett halvår sen tror jag det var, och den är visserligen för lång. Jag menar egentligen borde det vara förbjudet att göra filmer på över 5 timmar. Men den är ju HELT JÄVLA UNDERBAR.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav AKS » mån jul 30, 2007 22:34

Fast TV-versionen är väl tänkt att ses i fyra delar eller så? Typ miniserie? Det är ju inte samma sak som att göra en fem timmar lång film för bio. Jag har svårt för långa filmer och tycker i så fall att det är brottsligt att göra filmer som är längre än 2h15min. Många fler filmer bör med lätthet ha kunnat klippas ner till under två timmar. (Det finns naturligtvis långa filmer där jag inte tänker på längden heller, men jag drar mig nästan för att se långa filmer på bio.)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Murnau » mån jul 30, 2007 22:35

Möjligt du har rätt, men den långa versionen gick i ett stycke på TV nån gång i nyår tror jag det var.
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav noike » mån jul 30, 2007 22:39

AKS skrev:Jag har svårt för långa filmer och tycker i så fall att det är brottsligt att göra filmer som är längre än 2h15min. Många fler filmer bör med lätthet ha kunnat klippas ner till under två timmar.

Långa filmer som inte klarar av att vara långa är ett gissel. Jag har funderat på att skicka ett lagförslag till Nya Zeeland om att det ska bli lagstadgat att så fort Peter Jackson gör en film längre än 1h 45m så ska han få en tå avhuggen. Retroaktivt också.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » mån jul 30, 2007 22:42

OK, jag gör väl Zaxxen glad då: Inget ont ment åt någon, men jag har aldrig riktigt förstått vare sig den här motviljan som många har mot Bergman, eller det här fenomenet att varje gång en "offentlig" människa dör måste man kommentera hur lite man bryr sig. Om man inte tror att man skulle gilla en viss film man inte sett är det väl bara att fortsätta inte se den? Och på samma sätt, om en människa man struntar blankt i dör, varför göra sig besväret att påpeka hur lite man bryr sig? Jag menar, jag går inte in på begravningar och säger till de sörjande att jag skiter blankt i deras gamla mormor...

Jag har aldrig varit en gigantisk Bergmanfan; en del av hans filmer är rätt småträliga, och det krävs definitivt att vara i rätt läge. Men en av hans bästa är ju just Smultronstället som SVT visade för en liten stund sen. Lysande litet karaktärs/familjedrama. Inga explosioner, mordgåtor eller naket, men vafan, det finns väl inget som säger att varje film måste ha det? Det finns ju iofs en bilkrasch...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » mån jul 30, 2007 22:44

Jag har inte sett Smultronstället än. Min favorit hittills av de filmer han regisserat är Sommarnattens leende. Riktigt rolig. Jag gillar också Hets som han ju skrivit. Fanny och Alexander är också bra. Det sjunde inseglet är bra, men jag är inte så där jätteförtjust i den.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film