AKS skrev:Ingmar Bergman har avlidit:
AKS skrev:Ingmar Bergman har avlidit:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16445932.aspMånga bra filmer har han gjort. Men han blev ju nästan 90 år gammal.
A bear skrev:AKS skrev:Ingmar Bergman har avlidit:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16445932.aspMånga bra filmer har han gjort. Men han blev ju nästan 90 år gammal.
Nej.
Aj.
Fan.
Trist.
Murnau skrev:Jag tycker nog Bibeln är ganska klar på att Gud vill att man skall hata homosexuella. .
3 Mos 20:13
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.
lilith skrev:Murnau skrev:Jag tycker nog Bibeln är ganska klar på att Gud vill att man skall hata homosexuella. .
Är det verkligen så? Står det på fler ställen än det här som björnen nämnde? Står det nåt om det i NT?3 Mos 20:13
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.
noike skrev:Jag håller med adolvsson och caffe, men inte Tinwiel och Rombat. (Bergman var Pink Floyd mot Lindgrens pudelbakade Europe.)
Zaxx skrev:noike skrev:Jag håller med adolvsson och caffe, men inte Tinwiel och Rombat. (Bergman var Pink Floyd mot Lindgrens pudelbakade Europe.)
Vem skall man hålla med om man både gillar Pink Floyd och Europe!?
lilith skrev:Murnau skrev:Jag tycker nog Bibeln är ganska klar på att Gud vill att man skall hata homosexuella. .
Är det verkligen så? Står det på fler ställen än det här som björnen nämnde? Står det nåt om det i NT?3 Mos 20:13
För övrigt kan man notera att det inte står nåt om kvinnor som ligger med kvinnor. Tror det övergick författarnas förmåga att föreställa sig något sådant (vad skulle vi kunna få ut av det liksom...).
Och som björnen sa, det finns ju en hel hop med stränga regler belagda med dödsstraff som alla dessa homofoba kristna bryter mot dagligen. Jag tycket det är mycket konstigt att i alla offentliga diskussioner som varit de senaste åren om kristnas syn på homosexualitet har det väl knappast nånsin nämnts nåt om det.
Nu ska jag se Jesus Camp. Spelade in det igår.
Ingmar Bergman. R.I.P.
Eisa skrev:Man kan ju inte välja ut ett stycke i bibeln och strunta i de andra bara för att de inte passar en.
Murnau skrev:Eisa skrev:Man kan ju inte välja ut ett stycke i bibeln och strunta i de andra bara för att de inte passar en.
Fast det är ju precis det nästan alla kristna gör. Man säger att homosexualitet är onaturligt för att det står så i Bibeln, men man löper inte hela linan ut och stenar sina olydiga barn.
Murnau skrev:Eisa skrev:Man kan ju inte välja ut ett stycke i bibeln och strunta i de andra bara för att de inte passar en.
Fast det är ju precis det nästan alla kristna gör. Man säger att homosexualitet är onaturligt för att det står så i Bibeln, men man löper inte hela linan ut och stenar sina olydiga barn.
Historien om Lot t.ex. är ju rätt intressant. D.v.s. mannen som var så god att hans familj ensam skonades när Gud förstörde Sodom och Gomorra. När Lot har fint främmat (manliga änglar) blir huset belägrat av män från staden som vill våldta gästerna. Lot finner dock på råd och erbjuder istället sina två döttrar (som är oskulder) åt mobben. Mobben nobbar dock detta fina erbjudande och tänker istället ge sig på Lot själv. Som tack för hjälpen tar änglarn ifrån mobben synen, så att de inte hittar fram till dörren. (1 Mos. 19:1-11)
Undrar just om någon kristen verkligen kan få ut någon vettig moral ur den historien?
Tinwiel skrev:Typ gör mot andra det som ni vill att dom ska göra mot er, eller nåt i den stilen. Den finns ju i andra religioner också, inte bara den judiska/kristna.
HeY skrev:Pfft, religion. Har det någon gång i historien skapat annat än problem?
adolvsson skrev:Tinwiel skrev:Typ gör mot andra det som ni vill att dom ska göra mot er, eller nåt i den stilen. Den finns ju i andra religioner också, inte bara den judiska/kristna.
Finns ju utanför religionerna också, ute i den stora världen, där tror jag det brukar falla under "sunt förnuft".
AKS skrev:Jag har svårt för långa filmer och tycker i så fall att det är brottsligt att göra filmer som är längre än 2h15min. Många fler filmer bör med lätthet ha kunnat klippas ner till under två timmar.
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare