av A bear » fre jul 27, 2007 18:07
The Simpsons Movie.
(Jo, jag vägrar använda den idiotiska svenska titeln.)
För ett tag sedan fick jag ett kort samtal med Simpsonsproducenten/skribenten Dave Mirkin. När jag frågade honom om det fanns något de fortfarande inte hunnit göra på 18 säsonger svarade han glatt: "Full frontal nudity!"
Nu kan han inte hävda det längre.
The Simpsons Movie har mycket av det man kan förvänta sig när en TV-serie blir långfilm; lite mer naket (tyvärr inte Marge), lite mer svordomar ("Goddamn"), lite mer sprit och knark, större specialeffekter, mer drama, ett par älskade karaktärer som dör (nej, jag säger inte vilka) och en A-plot som dominerar nästan helt.
Det där senare är synd, för man tappar ju lite grann den där konstanta korselden av skämt, småscener, nonsensreferenser och galna bakgrundshistorier som alltid dominerat bra Simpsonsavsnitt. I stället får vi en historia som kanske inte är enormt originell, men som fungerar hela vägen; Simpsons har alltid, trots att det är en tecknad sitcom, haft ett jävla hjärta och mänsklighet i botten och det får de stor nytta av här; trots att jag sitter och asgarvar genom större delen av filmen är det en scen i första halvan som verkligen stannar kvar i minnet, där den där store nordamerikanske apan Homer får en replik som faktiskt är så nära jag kommit att börja böla på en biograf hittills i år. Homer har alltid, under alla de där galna idéerna och hans inte speciellt höga IQ, varit en man som haft en jävla tur och som på något plan är medveten om det.
Men på det stora hela är det förstås humor, och det med besked. Vi får metaskämt (svarta tavlan!), vi får referenser till andra filmer (Spiderpig!), vi får fullständigt meningslösa kändisgäster, vi får ett gäng i botten ganska korkade men ändå välmenande karaktärer som försöker klara ut idiotiska situationer, vi får lite lagom snäll politisk satir, vi får... jävligt kul, helt enkelt. Det märks att hela det gamla gänget (Brooks, Groening, Jean, Mirkin, Reiss, Swartzwelder, Meyer, Scully etc) är ombord; de sträcker ut ett Simpsonsavsnitt till den fyrdubbla längden, och det blir fan så mycket bättre än de flesta hela säsonger de gjort på senare år. Jag har väntat på den här filmen i fler år än jag vill minnas just nu, och när skrattet lagt sig är känslan som blir kvar något ganska underligt; jag tror det helt enkelt är brist på besvikelse.
Ja, och så Maggies första ord till någon annan då.
4/5.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01