Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » tor jul 26, 2007 3:10

Med anledning av castingen av Watchmen, en diskussion överförd från föregående sida.

noike skrev:Jag tror jag skiter i filmen.

Hur stor del av filmens problem låg i tekniken? För nu har jag varken läst eller sett 300, men materialet han har att arbeta med bör väl vara bättre den här gången.

Jag vill läsa mer, se exempel, innan jag avgör. Tekniken kanske ska hjälpa till att befästa filmen i 80-talet eller, ännu troligare, handlar det om saker runt Dr Manhattan och framför allt där mot slutet, när Veidts plan smäller av.

Jag som bara har Dawn of the Dead-remaken att gå på känner mig fortfarande positiv.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » tor jul 26, 2007 3:26

adolvsson skrev:
noike skrev:Jag tror jag skiter i filmen.

Hur stor del av filmens problem låg i tekniken? För nu har jag varken läst eller sett 300, men materialet han har att arbeta med bör väl vara bättre den här gången.

Jodå, källmaterialet är mycket bättre men jag tror inte det hjälper. Jag tvivlar på att han kan få ner det till en bra film. Tekniken i 300 kändes som om att den användes för att dra ut på Frank Millers bilder istället för att faktiskt fylla ut det.

Snyder är på tok för respektfull och vill ha med detaljrikedomen från serien fullt ut. Detta med ett seriealbum där ursprungsmanuset för nummer ett var på runt 90 sidor för ett 22-sidigt slutresultat? Men visst han kan lyckas men personligen tror jag chansen är större att vi får en ny Joss Whedon tv-serie till säsongen 2008/09.
Senast redigerad av noike tor jul 26, 2007 3:35, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Rombat » tor jul 26, 2007 3:31

Jag gillade inte Watchmen som serietidning, så jag vet inte om jag nog skiter i filmen.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » tor jul 26, 2007 3:53

Y'know, ever since Fox cancelled "Drive", it's been one piece of bad luck after another.
- Spider-Man (Friendly Neighborhood Spider-Man 22)

Peter David is da man.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Rombat » tor jul 26, 2007 16:39

noike skrev:
Y'know, ever since Fox cancelled "Drive", it's been one piece of bad luck after another.
- Spider-Man (Friendly Neighborhood Spider-Man 22)

Peter David is da man.
I KNOW! :D

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav adolvsson » fre jul 27, 2007 4:51

Jag vill säga några ord om Breach. Välgjord, välspelad, Caroline Dhavernas.

Dessutom Chris Cooper, Ryan Philippe, Laura Linney, Gary Cole och en hel del spänning. Bra spionthriller. Breach. Jag tyckte om den.

Nämnde jag Caroline Dhavernas? Hon är jättebra.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Matt » fre jul 27, 2007 9:39

adolvsson skrev:Jag vill säga några ord om Breach. Välgjord, välspelad, Caroline Dhavernas.

Dessutom Chris Cooper, Ryan Philippe, Laura Linney, Gary Cole och en hel del spänning. Bra spionthriller. Breach. Jag tyckte om den.

Nämnde jag Caroline Dhavernas? Hon är jättebra.

Måste ha!
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav A bear » fre jul 27, 2007 18:07

The Simpsons Movie.

(Jo, jag vägrar använda den idiotiska svenska titeln.)

För ett tag sedan fick jag ett kort samtal med Simpsonsproducenten/skribenten Dave Mirkin. När jag frågade honom om det fanns något de fortfarande inte hunnit göra på 18 säsonger svarade han glatt: "Full frontal nudity!"

Nu kan han inte hävda det längre.

The Simpsons Movie har mycket av det man kan förvänta sig när en TV-serie blir långfilm; lite mer naket (tyvärr inte Marge), lite mer svordomar ("Goddamn"), lite mer sprit och knark, större specialeffekter, mer drama, ett par älskade karaktärer som dör (nej, jag säger inte vilka) och en A-plot som dominerar nästan helt.

Det där senare är synd, för man tappar ju lite grann den där konstanta korselden av skämt, småscener, nonsensreferenser och galna bakgrundshistorier som alltid dominerat bra Simpsonsavsnitt. I stället får vi en historia som kanske inte är enormt originell, men som fungerar hela vägen; Simpsons har alltid, trots att det är en tecknad sitcom, haft ett jävla hjärta och mänsklighet i botten och det får de stor nytta av här; trots att jag sitter och asgarvar genom större delen av filmen är det en scen i första halvan som verkligen stannar kvar i minnet, där den där store nordamerikanske apan Homer får en replik som faktiskt är så nära jag kommit att börja böla på en biograf hittills i år. Homer har alltid, under alla de där galna idéerna och hans inte speciellt höga IQ, varit en man som haft en jävla tur och som på något plan är medveten om det.

Men på det stora hela är det förstås humor, och det med besked. Vi får metaskämt (svarta tavlan!), vi får referenser till andra filmer (Spiderpig!), vi får fullständigt meningslösa kändisgäster, vi får ett gäng i botten ganska korkade men ändå välmenande karaktärer som försöker klara ut idiotiska situationer, vi får lite lagom snäll politisk satir, vi får... jävligt kul, helt enkelt. Det märks att hela det gamla gänget (Brooks, Groening, Jean, Mirkin, Reiss, Swartzwelder, Meyer, Scully etc) är ombord; de sträcker ut ett Simpsonsavsnitt till den fyrdubbla längden, och det blir fan så mycket bättre än de flesta hela säsonger de gjort på senare år. Jag har väntat på den här filmen i fler år än jag vill minnas just nu, och när skrattet lagt sig är känslan som blir kvar något ganska underligt; jag tror det helt enkelt är brist på besvikelse.

Ja, och så Maggies första ord till någon annan då.

4/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav The Buffster » fre jul 27, 2007 19:10

A bear skrev:För ett tag sedan fick jag ett kort samtal med Simpsonsproducenten/skribenten Dave Mirkin.

Åh, Dave Mirkin :lovebunny: ! Saknar honom på kommentarspåren till dom senare säsongerna. Han kunde gott vara med trots att han inte var showrunner längre tycker jag.

Hade givetvis velat se filmen idag jag också, men min brorsa hade inte tid. Vilket ytterligare bekräftar att jag är ett större Simpsons-fan än honom, även om han förnekar det. Mina förväntningar är nu löjligt höga, Björns recension, en femma i DN, och viktigast av allt,

A bear skrev:Det märks att hela det gamla gänget (Brooks, Groening, Jean, Mirkin, Reiss, Swartzwelder, Meyer, Scully etc) är ombord.

Dessutom är det David Silverman om har regisserat.

Imorgon får jag äntligen se den!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav adolvsson » fre jul 27, 2007 19:21

A bear skrev:The Simpsons Movie.

[...yadda yadda yadda yo...]

4/5.

Är det en film enbart för fansen, eller även för någon som mig? Som visserligen gillar en hög av mittensäsongerna men knappast kan beteckna sig som ett fan och vars intresse av simsponsfilmen på sin bäst kan kallas svalt, fast som gärna går och ser en underhållande tecknad lånfilm. Det vill säga, precis en sån som jag, tror du den skulle funka för mig?

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » fre jul 27, 2007 19:30

adolvsson skrev:
A bear skrev:The Simpsons Movie.

[...yadda yadda yadda yo...]

4/5.

Är det en film enbart för fansen, eller även för någon som mig? Som visserligen gillar en hög av mittensäsongerna men knappast kan beteckna sig som ett fan och vars intresse av simsponsfilmen på sin bäst kan kallas svalt, fast som gärna går och ser en underhållande tecknad lånfilm. Det vill säga, precis en sån som jag, tror du den skulle funka för mig?

Svaret på din fråga lyder "ja".

Med lite eftertanke vete fan om den inte fungerar bättre för casual fans än för fanatiker; många smådetaljer och inte minst många småroller får mindre utrymme, och fokus är på kärnfamiljen (take that, Sjunde himlen!) och en ganska stark story. Så om man inte absolut ogillar hela Simpsonsupplägget bör man gilla filmen. Samtidigt kan jag hålla med lite i Svenskans recension: man saknar Mr Burns, Apu, Moe, far och son Wiggum mfl lite grann när fokus hamnar så tydligt på fam Simpson. De skiner i de ögonblick de får, men... nåja. Kul är det.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » sön jul 29, 2007 18:32

Disturbia.

Fånig titel på en fånig film. I princip... nä, EXAKT Hitchcocks Rear Window återberättad av någon som sett för många Kevin Williamson-filmer. Lite småhyfsad spänning då och då, men en fullständig idiot till hjälte, ett par plothål stora nog att gömma ett lik i, och ett nästan fullständigt misslyckande att uppdatera en story som borde vara mer aktuell nu. Sensmoral: det är bra att vara paranoid, vi kan aldrig ha för mycket övervakning eller för lite privatliv, och snygga tjejer älskar att bli spionerade på. 2/5.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » sön jul 29, 2007 21:45

SIMPSONS!

Nu fick man ju upp hoppet för S19, det här var roligare och charmigare än något avsnitt på åtminstone fem-sex säsonger. Säger inte att det var något mästerverk, men det var väldigt roligt och påminde åtminstone mig om hur mycket jag faktiskt älskar de här karaktärerna och den här världen i grunden.

Nu blir det nog att ta upp köpandet av säsong S6-S10 på DVD när pengarna börjar komma in i höst.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » sön jul 29, 2007 21:52

Dokumentären Jesus Camp börjar 22.10. Jag har inte sett den tidigare, men har hört att den är bra. Ska bli väldigt intressant att se...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav poser » sön jul 29, 2007 21:57

AKS skrev:Dokumentären Jesus Camp börjar 22.10. Jag har inte sett den tidigare, men har hört att den är bra. Ska bli väldigt intressant att se...

Tack för tipset.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav A bear » sön jul 29, 2007 21:57

AKS skrev:Dokumentären Jesus Camp börjar 22.10. Jag har inte sett den tidigare, men har hört att den är bra. Ska bli väldigt intressant att se...

Riktigt bra. Rekommenderas.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » sön jul 29, 2007 22:24

Tittar just nu.

(spoiler Jesus Camp) Fyfan. När hon den där hemska lägerpastorn pratar om att hon vill se barn beredda att dö för evangeliet som andra religioners fundamentalister och det liksom brinner i ögonen på henne...
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön jul 29, 2007 23:34

Jesus Camp: Riktigt bra dokumentär. Skrämmande dock. Jag känner mig nästan deppig nu för alla dessa barns skull. Det finns ju inget vett och sans med det hela. Ingen förståelse. Ingenting. Jag tyckte synd om den lille blonde pojken man fick se tre-fyra gånger. Det kändes som att han försökte tvinga fram en tro på gud. Så sorgligt.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Murnau » sön jul 29, 2007 23:46

Ett religionsförbud för barn under 15 är vad som skulle behövas så barn inte kan utnyttjas för syften som dom inte har en susning om. Jag blir så jävla deprimerad av att se Jesus camp så jag orkade inte se om den idag fast jag egentligen hade tänkt det. Fast det är en bra film.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav noike » sön jul 29, 2007 23:50

Ja, den var bra. Jag saknade lite om större perspktiv, men jag hade nog blivit ännu mer deprimerad om de hade haft något sådant.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » mån jul 30, 2007 0:01

noike skrev:Ja, den var bra. Jag saknade lite om större perspktiv, men jag hade nog blivit ännu mer deprimerad om de hade haft något sådant.

Jo, just det var nog stora bristen med filmen. Det går liksom inte att avgöra om just det här tänkandet - just den här extremismen - drabbar ett par dussin eller hundratusentals barn, bara utifrån filmen. Men skrämmande är den.

EDIT: en kul detalj är ju att Ted Haggard - TV-predikanten i Jesus Camp - sedermera fick avgå efter att det avslöjats att han i åratal betalat en manlig prostituerad för, äh, intima tjänster.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » mån jul 30, 2007 0:21

A bear: Haha! Men vi vet väl alla vad Bibeln säger om homosexuella? *oskyldig uppsyn*

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » mån jul 30, 2007 0:23

Men han kanske inte älskar män, det är möjligt att de manliga prostituerade var mer prisvärda.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HeY » mån jul 30, 2007 0:25

Vad är det som det står i Bibeln egentligen om det där? Man ska inte vara mot en man som är mot en kvinna, eller något sånt?

Men, isf, hur vet att det syftar på sex och kärlek och inte på att man ska behandla kvinnor annorlunda :?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav A bear » mån jul 30, 2007 0:31

HeY skrev:Vad är det som det står i Bibeln egentligen om det där? Man ska inte vara mot en man som är mot en kvinna, eller något sånt?

3 Mos 20:13 skrev:Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Å andra sidan föreskrivs samma straff för folk som tänder eldar på vilodagen, bär kläder av olika tyg eller äter skaldjur. Så...

EDIT:
Bild
Senast redigerad av A bear mån jul 30, 2007 0:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Murnau » mån jul 30, 2007 0:32

Jag tycker nog Bibeln är ganska klar på att Gud vill att man skall hata homosexuella. Som tur var är ju Bibeln bara en massa skitsnack (om än lite underhållande ibland).
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav Zaxx » mån jul 30, 2007 1:15

Murnau skrev:Jag tycker nog Bibeln är ganska klar på att Gud vill att man skall hata homosexuella. Som tur var är ju Bibeln bara en massa skitsnack (om än lite underhållande ibland).

Sluta nu, det var coola specialeffekter iallfall!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Rombat » mån jul 30, 2007 5:51

Zaxx skrev:
Murnau skrev:Jag tycker nog Bibeln är ganska klar på att Gud vill att man skall hata homosexuella. Som tur var är ju Bibeln bara en massa skitsnack (om än lite underhållande ibland).

Sluta nu, det var coola specialeffekter iallfall!
Jag gillade delen med gräshopporn som hade människoansikten, lejonhuvud, ormsvansar, fågelben och getkropp. Skitstora gräshoppar som inte har en enda grässhoppekroppsdel!

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tinwiel » mån jul 30, 2007 9:19

A bear skrev:
noike skrev:Ja, den var bra. Jag saknade lite om större perspktiv, men jag hade nog blivit ännu mer deprimerad om de hade haft något sådant.

Jo, just det var nog stora bristen med filmen. Det går liksom inte att avgöra om just det här tänkandet - just den här extremismen - drabbar ett par dussin eller hundratusentals barn, bara utifrån filmen. Men skrämmande är den.

EDIT: en kul detalj är ju att Ted Haggard - TV-predikanten i Jesus Camp - sedermera fick avgå efter att det avslöjats att han i åratal betalat en manlig prostituerad för, äh, intima tjänster.

Han skulle säkert bara läsa tidningen, i hans knä. Som den där kristdemokraten gjorde på badhuset. Vad är det för fel på att läsa andras tidningar då?! ;)

Haha, jag har större chans än ni att komma till himlen, jag gillar inte skaldjur. Sådeså. Raka mig... i ansiktet... gör jag inte heller. Bär kläder av olika tyg gör jag, men man kan inte vara perfekt jämt.

*sjunger* Jeeeesus älskar alla baaaarnen, aaaalla barnen på vår joooord
geeenom livet har han frälst oss och ... hmm.... bevarat.. lalalala.

Röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt, Jesus älskar alla barnen på vår jooord!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav AKS » mån jul 30, 2007 11:12

Ingmar Bergman har avlidit:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16445932.asp

:( Många bra filmer har han gjort. Men han blev ju nästan 90 år gammal.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film